''Ruiz was de driving force van het grootste succes uit de clubgeschiedenis''

17 maart 2017 om 09:57 | Bron: VI Special

Bryan Ruiz is een van de beste voetballers die FC Twente gekend heeft. De aanvaller had een belangrijke rol in het kampioensjaar, maar was ook vaak onzichtbaar. Zeker als hij midweeks een interland met Costa Rica had gespeeld en laat terugkwam in Enschede. Peter Wekking genoot met volle teugen van Ruiz.

"Hoe het ook zij, de mannen in de Twentse dug-out lieten Ruiz staan. En het kon kort duren of lang, maar ineens was hij daar", schrijft Wekking in de VI Special over de grootste buitenlandse sterren in Nederland. "Dan werd de voetballer met de jetlag de uitgekiende aanvaller die de wedstrijd alsnog naar zijn hand zette. Met een verdekt schot via een uitgestoken been, een geschampte kopbal of een moeilijk te ontleden solo waarbij eerst nog vier of vijf tegenstanders omver werden getold."

"Razende Ruiz. Dat was-ie zeker ook", vervolgt Wekking. "Bryan Ruiz was bij FC Twente de schepper van de mooiste frommeldoelpunten. Het Twentse team was taai en goed, maar Bryan Ruiz was de driving force richting het grootste succes uit de clubgeschiedenis. In de naam van FC Twente sjouwde hij vele kilometers over het veld om verdedigende arbeid te verrichten. En als vedette werd hij definitief één met het volk toen hij verliefd werd op het meisje van de fanshop."

Met zijn vriendin vertrok Ruiz in 2011 naar Fulham. "De overgang werd verkocht als een droomtransfer. Dat was het allerminst", aldus Wekking. "Toen Ruiz een half jaar later in Enschede terugkeerde voor een Europa League-wedstrijd tegen FC Twente, repte hij nog net niet van een genetisch misverstand. Hij legde haarfijn uit wat er mankeerde aan zijn verblijf in Londen. Het was typerend voor de kampioenenmaker uit Costa Rica. Bryan Ruiz was in twee jaar FC Twente ontwapenend eerlijk. En gewapend goed. Bloody hell!, ja. Wat was hij goed."

Overzicht

Reacties (7)

  • Avatar
    FCTwente10 - 17 maart 2017 om 10:15

    Dit is wat Twente mist. Wedstrijden tegen Excelsior en den haag waar we gelijkspelen, en dan zo\'n speler als Ruiz die gewoon de voorsprong vlak voor tijd binnen schiet...

  • Avatar
    gasdabei - 17 maart 2017 om 10:39

    Wekking doet net alsof Bryan alleen maar lelijke goals maakte. Hij was juist geniaal en zijn goals/assists waren altijd technisch perfect. Man.. wat mis ik hem in de Veste.

  • Avatar
    Ket wiezel - 17 maart 2017 om 11:04

    Over de periode 1965-1970 kan ik geen oordeel geven over de toenmalige spelers. Hoorde wel van mijn vader dat Dick van Dijk toen ook een geweldige speler was. Persoonlijk heb ik vanaf 1970 geen betere speler bij onze club gezien als Bryan Ruiz. Wat heeft die jongen mij heel vaak kippenvelmomenten bezorgd. Als volwassen vent heb ik zelfs traantjes weggepinkt na weer een sublieme aktie en doelpunt. Kopbal tegen Ajax, invallen tegen Feijenoord en de winnende maken. Ik zie nog die vertwijfelde gezichten van al die tegenstanders als Bryan aan de bal was. De 1-0 tegen Nac, wat een bevrijding toen! Het vingertje de lucht in en een brede grijns op zijn gezicht. Prachtig toch! Heel wat anders dan die robot Dolberg waar nog geen glimlach vanaf kan als hij scoort. Bryan, een geweldige speler en vooral eentje die nooit mekkerde, nooit te betrappen was op een schwalbe, maar altijd op de been bleef om al vallend met zn dikke teen toch nog even dat balletje over de doellijn drukte. Een kostbaar sieraad voor de voetbalsport.

  • Avatar
    RRikhof - 17 maart 2017 om 12:45

    Eeuwige held. Zo jammer dat m\'n vrouw een toekomstig kind geen Bryan wil noemen

  • Avatar
    alles - 17 maart 2017 om 13:10
    RRikhof zegt:

    Eeuwige held. Zo jammer dat m\'n vrouw een toekomstig kind geen Bryan wil noemen

    Heel begrijpelijk van je vrouw.

  • Avatar
    Tarzalbloeien - 17 maart 2017 om 13:57
    Ket wiezel zegt:

    Over de periode 1965-1970 kan ik geen oordeel geven over de toenmalige spelers. Hoorde wel van mijn vader dat Dick van Dijk toen ook een geweldige speler was. Persoonlijk heb ik vanaf 1970 geen betere speler bij onze club gezien als Bryan Ruiz. Wat heeft die jongen mij heel vaak kippenvelmomenten bezorgd. Als volwassen vent heb ik zelfs traantjes weggepinkt na weer een sublieme aktie en doelpunt. Kopbal tegen Ajax, invallen tegen Feijenoord en de winnende maken. Ik zie nog die vertwijfelde gezichten van al die tegenstanders als Bryan aan de bal was. De 1-0 tegen Nac, wat een bevrijding toen! Het vingertje de lucht in en een brede grijns op zijn gezicht. Prachtig toch! Heel wat anders dan die robot Dolberg waar nog geen glimlach vanaf kan als hij scoort. Bryan, een geweldige speler en vooral eentje die nooit mekkerde, nooit te betrappen was op een schwalbe, maar altijd op de been bleef om al vallend met zn dikke teen toch nog even dat balletje over de doellijn drukte. Een kostbaar sieraad voor de voetbalsport.

    Helemaal mee eens. Veel mooie ontroerende momenten mee gemaakt.



    Standbeeld naast Boschker en N\'kufo

  • Avatar
    janfctfan - 17 maart 2017 om 15:03
    Tarzalbloeien zegt:

    Helemaal mee eens. Veel mooie ontroerende momenten mee gemaakt.



    Standbeeld naast Boschker en N\'kufo

    Laten we iedereen een standbeeld geven, rondom het stadion. Het is een klasse speler, maar de meest terechte vind ik die van Sander Boschker.

Nieuwe media