Statement Twente Verenigt: ''We roepen iedereen op om achter Vak-P te gaan staan''

14 april 2017 om 19:07 | Bron: Twente Herenigt Statement Twente Verenigt: ''We roepen iedereen op om achter Vak-P te gaan staan''

FC Twente Verenigt heeft vrijdagavond met een statement gereageerd op de sluiting van Vak-P. Tijdens de thuiswedstrijd tegen PSV werd een politieinval gedaan, waarna het supportersvak moest sluiten. Onderstaand is het statement te lezen:

Laten we deze verklaring beginnen met een compliment. Een compliment aan al die bijna 30.000 sponsoren en supporters op de tribune vorige week die rustig bleven en niet in paniek raakten, ondanks het buitensporige optreden van de politie binnen en buiten het stadion en ondanks de dramatische communicatie waarmee 30.000 man in gevaar werd gebracht.

De rustige aard van ons Tukkers heeft een nieuwe stadionramp voorkomen. Er zijn echter meer eigenschappen die typerend zijn voor mensen uit het Oosten. Een daarvan is Noaberschap.

Zoals er de afgelopen week met de supportersvereniging Vak-P is omgesprongen vinden we onacceptabel. Laat duidelijk zijn dat handel in drugs nooit getolereerd mag worden. Mocht hier sprake van zijn moeten we gezamenlijk zorgen dat dit uit ons stadion verdwijnt.

De wijze waarop dit momenteel gebeurt is in onze ogen echter contraproductief. Drugshandel los je niet op door een supportershome te sluiten. Hiermee verplaats je het probleem enkel, in plaats van het op te lossen. Wat ons verbaast is dat een Burgemeester draconische maatregelen als het sluiten van het home en het intrekken van de alcoholvergunning voor twee jaar oplegt nog voordat er gesprekken hebben plaatsgevonden tussen de betrokken partijen en voordat het onderzoek is afgerond.

De maatregelen die nu getroffen worden lijken meer op het bewust kapotmaken van een supportersvereniging in plaats van het oplossen van een eventueel drugsprobleem.

Hiertegen moeten en zullen we gezamenlijk ten strijde trekken. Kom je aan de supportersvereniging Vak-P, dan kom je aan een belangrijk stuk identiteit van de club FC Twente. Onze club is uniek door zijn noaberschap, de bijna 30 regionale supportersverenigingen die hele dorpen samenbrengen in onze Grolsch Veste, de vele sponsoren die hun club behalve uit zakelijk belang vaak juist uit liefde steunen, de maatschappelijke functie in Enschede maar ook zeker in de rest van de regio en zeker ook vanwege de geweldige sfeeracties, de indrukwekkende sfeer en het gevoel van gezamenlijkheid op de tribune. Dit laatste mag ons niet worden afgepakt door een Burgemeester met geldingsdrang. Pak criminaliteit aan door daders op te pakken, niet door een complete supportersvereniging met 1.500 leden te duperen. Als dit stuk FC Twente kapot wordt gemaakt door het Openbaar Ministerie en de Burgemeester verpest je niet alleen een gezellige avond voor 1.500 man, maar benadeel je ook die 28.500 andere sponsoren en supporters. De sfeer in het stadion zal verminderen waardoor mensen een minder leuke avond hebben. Zakelijk zal dit betekenen dat een avondje FC Twente minder interessant wordt. Op sportief gebied kan juist de 12e man zorgen voor extra krachten en de gezamenlijke trots zal afnemen wanneer ons stadion zal veranderen in een tweede Gelredome. Enig idee hoeveel inkomsten dit de komende jaren gaat schelen en wie daardoor wellicht niet kan worden terugbetaald? Precies. De Gemeente. De instantie die draconische maatregelen oplegt die uiteindelijk ook henzelf zal raken.

Wij roepen alle partijen op om met elkaar in gesprek te gaan, in plaats van voor de muziek uit te lopen met maatregelen waarvan de gevolgen niet te overzien zijn en die volledig de verkeerde mensen straft. Kom samen tot oplossingen waarmee we enerzijds die enkeling met slechte bedoelingen uit ons stadion houden, maar waarbij we anderzijds onze unieke identiteit behouden met een Vak-P die weer als vanouds de motor op de tribune is. Met gigantische sfeeracties, vocale steun en waar nodig ook een kritisch geluid.

Als Twente, verenigt! zijn we al geruime tijd met de club in gesprek over kernwaarden die aansluiten bij onze cultuur en bij het karakter van een Tukker. Een gedeelte van deze kernwaarden is gebruikt voor de huisregels die vanaf komende zaterdag overal in ons stadion te vinden zijn. Laten we er samen voor zorgen dat FC Twente de club blijft waar een ieder zich thuis voelt en waar we op een normale manier met elkaar om gaan.

Vorig jaar hebben we laten zien dat we juist in slechte tijden elkaar steunden en FC Twente voor de dood weg hebben kunnen trekken. We roepen een ieder op om ook nu achter Supportersvereniging Vak-P te gaan staan en er samen voor te zorgen dat onze unieke identiteit behouden blijft.

Overzicht

Reacties (23)

  • Avatar
    Messi - 14 april 2017 om 19:21

    Mooiiii stuk 👍cote zonder p geen sfeer

  • Avatar
    jeff - 14 april 2017 om 19:28

    Zo en nu nog zo\'n reactie van Van Halst, dan zijn de rijen gesloten. 👊🏼😉

  • Avatar
    FCTwente10 - 14 april 2017 om 19:33

    Ik ga meestal alleen naar de wedstrijd voor de sfeer. Als we winnen; geweldig. Maar ik heb liever een geweldige avond vol sfeer en dan verliezen. Dan een saaie pot waarin je met 1-0 wint en er amper sfeer is. Ik denk dat als vak P echt wordt gesloten ik 2x nadenk of ik een reis van intotaal 4 uur ervoor waag.

  • Avatar
    Messi - 14 april 2017 om 19:44
    jeff zegt:

    Zo en nu nog zo\'n reactie van Van Halst, dan zijn de rijen gesloten. 👊🏼😉

    Van een Beetje directeur mag je dat wel verwachten

  • Avatar
    mike1995 - 14 april 2017 om 19:46
    jeff zegt:

    Zo en nu nog zo\'n reactie van Van Halst, dan zijn de rijen gesloten. 👊🏼😉

    zo is dat vak p is twente en twente is vak p dus bestuur twente zorg ervoor dat dit teruggedraaid word ben je ook verplicht aan al de andere supporters zonder vakp is het twente niet meer denk daar maar over na en de burgemeester is totaal van patje af als je zoiets doet

  • Avatar
    Pol! - 14 april 2017 om 20:05
    FCTwente10 zegt:

    Ik ga meestal alleen naar de wedstrijd voor de sfeer. Als we winnen; geweldig. Maar ik heb liever een geweldige avond vol sfeer en dan verliezen. Dan een saaie pot waarin je met 1-0 wint en er amper sfeer is. Ik denk dat als vak P echt wordt gesloten ik 2x nadenk of ik een reis van intotaal 4 uur ervoor waag.

    Ik woon ook een stukje buiten Enschede en probeer er zo vaak mogelijk bij te zijn. Weet uit ervaring dat een pot overslaan altijd erger is dan een boutpot in het stadion.
    Blijven staan, blijven zingen en als de rest stilvalt net doen of de hele wereld gek is (of het moet echt niet om aan te gluren zijn).

  • Avatar
    FCTwente10 - 14 april 2017 om 20:06
    Pol! zegt:

    Ik woon ook een stukje buiten Enschede en probeer er zo vaak mogelijk bij te zijn. Weet uit ervaring dat een pot overslaan altijd erger is dan een boutpot in het stadion.
    Blijven staan, blijven zingen en als de rest stilvalt net doen of de hele wereld gek is (of het moet echt niet om aan te gluren zijn).

    Tja maarja ik heb een reistijd van 4uur 😩

  • Avatar
    Pol! - 14 april 2017 om 20:07
    FCTwente10 zegt:

    Tja maarja ik heb een reistijd van 4uur 😩

    Waar kom je dan vandaan. Voor mij 110km.

  • Avatar
    Successupporter - 14 april 2017 om 20:28
    FCTwente10 zegt:

    Tja maarja ik heb een reistijd van 4uur 😩

    Hen en weerum 4 uur of allenig hen. Want da\'s \'n merakels end fietsen.

  • Avatar
    Successupporter - 14 april 2017 om 20:32
    Pol! zegt:

    Waar kom je dan vandaan. Voor mij 110km.

    Dan bi\'j in totaal ok wa zunne 4 uur\'n underweegs

  • Avatar
    FCTwente10 - 14 april 2017 om 20:34
    Pol! zegt:

    Waar kom je dan vandaan. Voor mij 110km.

    Ik kom uit Assen. Ga dan met de trein. 2u heen en 2u terug.

  • Avatar
    Boesk00l - 14 april 2017 om 20:34
    jeff zegt:

    Zo en nu nog zo\'n reactie van Van Halst, dan zijn de rijen gesloten. 👊🏼😉

    Wat moet Van Halst zeggen? Dat hij zo ontzettend baalt dat binnen een supportersclub drugs wordt gedealt? Hij zal het schaamrood op zijn kaken hebben dat dit binnen zijn muren gebeurt. Ik zou woedend zijn op opnieuw een schandaal. Dit is zaak tussen de vereniging die blijkbaar niet in control was en justitie, politie en gemeente. Geen directeur die daar iets aan kan doen.



    Ik zou mij als directeur ook afzijdig houden. Hij is bezig een club in nood draaiende te houden.

  • Avatar
    FCTwente10 - 14 april 2017 om 20:42
    Boesk00l zegt:

    Wat moet Van Halst zeggen? Dat hij zo ontzettend baalt dat binnen een supportersclub drugs wordt gedealt? Hij zal het schaamrood op zijn kaken hebben dat dit binnen zijn muren gebeurt. Ik zou woedend zijn op opnieuw een schandaal. Dit is zaak tussen de vereniging die blijkbaar niet in control was en justitie, politie en gemeente. Geen directeur die daar iets aan kan doen.



    Ik zou mij als directeur ook afzijdig houden. Hij is bezig een club in nood draaiende te houden.

    Mooi gesproken, alleen dat laatste stukje: \"Hij is bezig een club in nood draaiende te houden\" wanneer Vak P voor enige tijd gesloten wordt en er 2 jaar geen alcohol wordt geschonken gaat er financieel een grote klap komen gezien de verwachte inkomsten. Als hij bezig is deze club draaiende te houden moet hij hier juist iets aan doen.

  • Avatar
    Boesk00l - 14 april 2017 om 20:53
    FCTwente10 zegt:

    Mooi gesproken, alleen dat laatste stukje: \"Hij is bezig een club in nood draaiende te houden\" wanneer Vak P voor enige tijd gesloten wordt en er 2 jaar geen alcohol wordt geschonken gaat er financieel een grote klap komen gezien de verwachte inkomsten. Als hij bezig is deze club draaiende te houden moet hij hier juist iets aan doen.

    Wat gaat er precies gebeuren volgens jou als de deuren van het home dicht gaan? Supporters met een rood hart blijven wel komen voor de wedstrijden. Hooguit worden de wachtlijsten iets korter.



    Ze drinken hun biertje binnen de muren, waar Twente prima op verdient. Daarnaast zullen supporters vast elders wel groeperen.

  • Avatar
    Pol! - 14 april 2017 om 21:04
    Successupporter zegt:

    Dan bi\'j in totaal ok wa zunne 4 uur\'n underweegs

    Deur tot deur uurtje met de auto. Moet je geen files hebben.

  • Avatar
    Messi - 14 april 2017 om 21:06
    Boesk00l zegt:

    Wat gaat er precies gebeuren volgens jou als de deuren van het home dicht gaan? Supporters met een rood hart blijven wel komen voor de wedstrijden. Hooguit worden de wachtlijsten iets korter.



    Ze drinken hun biertje binnen de muren, waar Twente prima op verdient. Daarnaast zullen supporters vast elders wel groeperen.

    Tuulk s niks nieuws hebben we vaker mee gemaakt

  • Avatar
    Pol! - 14 april 2017 om 21:38
    Boesk00l zegt:

    Wat gaat er precies gebeuren volgens jou als de deuren van het home dicht gaan? Supporters met een rood hart blijven wel komen voor de wedstrijden. Hooguit worden de wachtlijsten iets korter.



    Ze drinken hun biertje binnen de muren, waar Twente prima op verdient. Daarnaast zullen supporters vast elders wel groeperen.

    Alleen met de sluiting van het home zullen de inkomsten (en daarmee de activiteiten van de SV) sterk teruglopen. Minder sfeeracties, mss duurdere busreizen voor de uitfans, etcetera.

  • Avatar
    Boesk00l - 14 april 2017 om 21:59
    Pol! zegt:

    Alleen met de sluiting van het home zullen de inkomsten (en daarmee de activiteiten van de SV) sterk teruglopen. Minder sfeeracties, mss duurdere busreizen voor de uitfans, etcetera.

    Ik heb het geïnterpreteerd vanuit de club. Niet vanuit Vak P.

  • Avatar
    mike1995 - 14 april 2017 om 22:16
    FCTwente10 zegt:

    Ik kom uit Assen. Ga dan met de trein. 2u heen en 2u terug.

    ik kom uit dordrecht 25 jaar lid van vriendekring reis meer dan 7 uur als ik wedstrijd bezoek heb pas nog speldje gehad maar ik zit als ik erben boven vak p die sfeer en de club vind ik fantastich wil ik niet missen door zooeen domme actie van de burgemeester dus ik zeg morgen massaal achter vakp doen spelers ook let maar op

  • Avatar
    Messi - 14 april 2017 om 22:38
    mike1995 zegt:

    ik kom uit dordrecht 25 jaar lid van vriendekring reis meer dan 7 uur als ik wedstrijd bezoek heb pas nog speldje gehad maar ik zit als ik erben boven vak p die sfeer en de club vind ik fantastich wil ik niet missen door zooeen domme actie van de burgemeester dus ik zeg morgen massaal achter vakp doen spelers ook let maar op

    Hoe dichter richting dordt hoe rotter het word hahaha zo iets zijden ze toch altied

Nieuwe media