Onbegrip bij Vak-P: ''Wat nu gevonden is, dat vind je zo'n beetje in elk café''

18 april 2017 om 09:56 | Bron: TC Tubantia

Supportersvereniging Vak-P is niet te spreken over het besluit van de gemeente Enschede om het supportershome voor één jaar te sluiten. Daarnaast mag er twee jaar geen alcohol worden geschonken. Dit alles vanwege de politieactie tijdens de wedstrijd tegen PSV. Daarbij werd 11 gram cocaïne gevonden met een straatwaarde van 350 euro.

De politie verwachtte een grote hoeveelheid drugs aan te treffen in het supportershome, maar de vangst valt flink tegen. Het voltallige bestuur van Vak-P laat weten dat het zou zijn opgestapt als er veel drugs werd aangetroffen. "Want dan hadden wij gefaald. Maar wat nu gevonden is, dat vind je zo'n beetje in elk café", is de reactie van het bestuur tegenover TC Tubantia.

Door de actie heeft de burgemeester het imago van Vak-P besmeurd, maar de bestuurleden hebben ook persoonlijk problemen gekregen. "We zijn openlijk in verband gebracht met georganiseerde misdaad. Dat is niet fijn", aldus de bestuursleden, van wie een aantal een eigen bedrijf heeft. "Dan krijg je een telefoontje van en zakenrelatie: hé, hebben ze jou niet gearresteerd? Dat is niet tof."

Ook vindt het bestuur dat de burgemeester niet de juiste procedure heeft gevolgd. "Op dinsdag meldde de burgemeester dat hij voornemens was het home te sluiten. Wij kregen tot donderdag de tijd om onze zienswijze kenbaar te maken. Maar wij kregen de bestuurlijke rapportage niet, op basis waarvan hij ons home wilde sluiten. Dan weet je ook niet waarop je moet reageren. Maar die kans kwam ook niet. Op woensdag had de burgemeester zijn besluit al genomen." Vak-P, dat bijval krijgt van de andere supportersverenigingen van FC Twente, stapt naar de rechter als de burgemeester het besluit niet terugdraait.

Overzicht

Reacties (9)

  • Avatar
    Messi - 18 april 2017 om 11:12

    Ik wist niet dat Hengelo in het bestuur zat??? Die heeft toch ook een bedrijf😂

  • Avatar
    Joopborne - 18 april 2017 om 11:48

    Die pannenkoek komt nooit op zn besluit terug maakt ie zich nog ongeloofwaardige dan ie al is

  • Avatar
    Scorpio69 - 18 april 2017 om 11:50
    Joopborne zegt:

    Die pannenkoek komt nooit op zn besluit terug maakt ie zich nog ongeloofwaardige dan ie al is

    Raar, als men het ergens niet mee eens is gaat men demonstreren. Waarom staan de mensen van vak p die er niets mee te maken hebben niet bij het stadhuis?

  • Avatar
    Joopborne - 18 april 2017 om 12:00
    Scorpio69 zegt:

    Raar, als men het ergens niet mee eens is gaat men demonstreren. Waarom staan de mensen van vak p die er niets mee te maken hebben niet bij het stadhuis?

    Dat weet ik ook niet .maar volgens mij maakt het geen reet uit wat je doen. als je wat van de gemeente wilt of gedaan wil hebben kun je wel op de kop gaan staan haalt niks uit .dan kun je wel bij het gemeentehuis gaan demonstreren kan onse burgervader weer zn spierballen laten zien

  • Avatar
    Plopzak - 18 april 2017 om 12:02
    Scorpio69 zegt:

    Raar, als men het ergens niet mee eens is gaat men demonstreren. Waarom staan de mensen van vak p die er niets mee te maken hebben niet bij het stadhuis?

    Dat wordt dan direct als provocatie uitgelegd.

  • Avatar
    FCTukkerclan - 18 april 2017 om 14:52

    Even de advocaat van de Duivel spelen;

    Is het Home van Vak-P een openbaar toegankelijke ruimte, of dient men lid te zijn om naar binnen te mogen? Welke controles worden er aan de deur uitgevoerd...buiten het controleren van de ledenpas? In welk opzicht is Vak-P dus vergelijkbaar met een café waar Jan en alleman vrij is om naar binnen te lopen? Kunt u cafés noemen waarvan bekend is dat er ooit hard-drugs is gebruikt, waar men het oogluikend toeliet, en welke niet gesloten zijn na ontdekking van gedoogd gebruik?

    Dit zouden zomaar een paar vragen kunnen zijn die gesteld kunnen gaan worden aan de bestuurders van Vak-P...mocht het tot een kort geding komen....

  • Avatar
    vroomshoop - 18 april 2017 om 20:07

    Satudara hoort daar niet dat kon het grootste probleem wel eens zijn. En het is ook beslist geen reclame dat die daar zitten. Geen visitekaartje. Maar zoals altijd worden vele goede supporters weer de dupe hiervan

  • Avatar
    Pol! - 18 april 2017 om 20:33
    FCTukkerclan zegt:

    Even de advocaat van de Duivel spelen;

    Is het Home van Vak-P een openbaar toegankelijke ruimte, of dient men lid te zijn om naar binnen te mogen? Welke controles worden er aan de deur uitgevoerd...buiten het controleren van de ledenpas? In welk opzicht is Vak-P dus vergelijkbaar met een café waar Jan en alleman vrij is om naar binnen te lopen? Kunt u cafés noemen waarvan bekend is dat er ooit hard-drugs is gebruikt, waar men het oogluikend toeliet, en welke niet gesloten zijn na ontdekking van gedoogd gebruik?

    Dit zouden zomaar een paar vragen kunnen zijn die gesteld kunnen gaan worden aan de bestuurders van Vak-P...mocht het tot een kort geding komen....

    1) mbt tot lidmaatschap

    Het feit dat men lid is van een vereniging betekent niet dat de vereniging daarmee verantwoordelijk is voor de daden van een individueel lid. Dit geldt bijvoorbeeld pas als deze zijn gemaakt uit hoofde van een bepaalde functie binnen de vereniging, of in opdracht van de vereniging. Ook kan het een vereniging worden nagedragen dat bepaalde handelingen worden gefaciliteerd of dat er geen beleid is om handelingen tegen te gaan dan wel dat dit beleid niet wordt nageleefd.



    2) mbt de vergelijking met een café

    Om het home binnen te komen dien je in het bezit te zijn van een ledenpas. Op basis hiervan mag je aannemen dat men volwassen is, lid van de SV en de huisregels van de vereniging en het home kent. Dat is al een grondiger check dan bij de meeste cafés.

    Bij een aantal discotheken wordt je gefouilleerd en soms moet je door een metaaldetector, maar ook in die gelegenheden wordt gewoon drugs gebruikt.



    3) mbt oogluikend toestaan:

    Welke bewijzen zijn er, buiten de gevonden 11 gram, dat handel en gebruik in het home werd gedoogd.

    Tot nu toe wordt vanuit het bestuur iig ontkend dat er een gedoogbeleid is.

    Wil de bestuursrechtelijke maatregel bij de rechter stand houden zal men meer bewijs moeten hebben dan 11 gram, anonieme verklaringen in de krant en het onderbuikgevoel van de burgemeester.

  • Avatar
    redarmy053 - 18 april 2017 om 23:58
    FCTukkerclan zegt:

    Even de advocaat van de Duivel spelen;

    Is het Home van Vak-P een openbaar toegankelijke ruimte, of dient men lid te zijn om naar binnen te mogen? Welke controles worden er aan de deur uitgevoerd...buiten het controleren van de ledenpas? In welk opzicht is Vak-P dus vergelijkbaar met een café waar Jan en alleman vrij is om naar binnen te lopen? Kunt u cafés noemen waarvan bekend is dat er ooit hard-drugs is gebruikt, waar men het oogluikend toeliet, en welke niet gesloten zijn na ontdekking van gedoogd gebruik?

    Dit zouden zomaar een paar vragen kunnen zijn die gesteld kunnen gaan worden aan de bestuurders van Vak-P...mocht het tot een kort geding komen....

    Bij de vriendenkring moet je tevens ook in bezit zijn van een vriendenkring kaart. Anders kom je de hatrans home ook niet in

Nieuwe media