OFFICIEEL | Nieuwe opzet Eredivisie definitief van de baan

17 mei 2017 om 16:42 | Bron: De Telegraaf OFFICIEEL | Nieuwe opzet Eredivisie definitief van de baan

De kans is groot dat er vanaf het seizoen 2018/2019 nog 'maar' zestien clubs in de Eredivisie zitten, zo weet de Telegraaf te melden. De Jupiler League wordt waarschijnlijk teruggebracht tot achttien clubs.

De clubs hopen woensdag een voorstel te presenteren en deze moet in de voorjaarsvergadering van de KNVB uiteindelijk aangenomen worden. Er moet nog wel overeenstemming bereikt worden de financiële voorwaarden in de nieuwe opzet. Bovendien komen er 'slechts' drie beloftenteams in de nieuwe competities. 

Lange tijd leek het er op dat de 'kleintjes' niet zouden instemmen met het plan, maar inmiddels wordt er gesproken over een vangnet voor clubs die degraderen uit de Eredivisie of Jupiler League. Zij krijgen in dat geval een solidariteitsbijdrage van clubs die Europees voetbal spelen.

Update: Er komt toch geen nieuwe opzet van de Eredivisie. Na een half jaar vergaderen hebben de clubs tegen inkrimping van de competitie gestemd. Slechts acht van de achttien clubs gaven groen licht, meldt Voetbal International. Om een nieuwe competitie erdoor te drukken moest een vijfzesde meerderheid voor stemmen tijdens een vergadering van de Eredivisie CV. FC Twente stemde wel voor de nieuwe opzet.

Overzicht

Reacties (42)

  • Avatar
    FCTwente10 - 16 mei 2017 om 11:41

    Dus als een club als FC Emmen dan promoveert is de kans gewoon goed aanwezig dat ze zich plaatsen voor Playoffs europees. Over 6 jaar geen enkele nederlandse club meer in europa ofso pff

  • Avatar
    tukkerpride1970 - 16 mei 2017 om 11:44
    FCTwente10 zegt:

    Dus als een club als FC Emmen dan promoveert is de kans gewoon goed aanwezig dat ze zich plaatsen voor Playoffs europees. Over 6 jaar geen enkele nederlandse club meer in europa ofso pff

    Volgens mij snap je het niet ik lees het anders.

  • Avatar
    alles - 16 mei 2017 om 11:50

    Inkrimpen v/d competitie vind Ik een erg slecht idee

  • Avatar
    JoepK. - 16 mei 2017 om 11:57

    Lijkt me ook geen top idee, minder wedstrijden en t wordt er niet per se spannender van. Bovendien is het oneerlijk als je Europees speelt dat je dan ook nog geld moet gaan afgeven. Ik vind sowieso de play-offs in de eredivisie al een slecht idee. Aangezien Utrecht het gwn verdiend om Europa in te gaan. Beter doe je er nog een bekertoernooi bij, zoals in Engeland. Een bekertoernooi voor alle divisies en een bekertoernooi voor de Jupiler-league en de divisies daaronder, waarmee je promotie kan afdwingen of nacompetitie voor de play-offs. Dan krijg je meer wedstrijden, inkomsten en spanning!

  • Avatar
    Rik304 - 16 mei 2017 om 12:14
    JoepK. zegt:

    Lijkt me ook geen top idee, minder wedstrijden en t wordt er niet per se spannender van. Bovendien is het oneerlijk als je Europees speelt dat je dan ook nog geld moet gaan afgeven. Ik vind sowieso de play-offs in de eredivisie al een slecht idee. Aangezien Utrecht het gwn verdiend om Europa in te gaan. Beter doe je er nog een bekertoernooi bij, zoals in Engeland. Een bekertoernooi voor alle divisies en een bekertoernooi voor de Jupiler-league en de divisies daaronder, waarmee je promotie kan afdwingen of nacompetitie voor de play-offs. Dan krijg je meer wedstrijden, inkomsten en spanning!

    Waarschijnlijk krijg je hetzelfde systeem als in België.

  • Avatar
    BartTB3 - 16 mei 2017 om 12:24
    JoepK. zegt:

    Lijkt me ook geen top idee, minder wedstrijden en t wordt er niet per se spannender van. Bovendien is het oneerlijk als je Europees speelt dat je dan ook nog geld moet gaan afgeven. Ik vind sowieso de play-offs in de eredivisie al een slecht idee. Aangezien Utrecht het gwn verdiend om Europa in te gaan. Beter doe je er nog een bekertoernooi bij, zoals in Engeland. Een bekertoernooi voor alle divisies en een bekertoernooi voor de Jupiler-league en de divisies daaronder, waarmee je promotie kan afdwingen of nacompetitie voor de play-offs. Dan krijg je meer wedstrijden, inkomsten en spanning!

    zat ik ook aan te denken.... je krijgt overigens niet minder wedstrijden omdat die top 6 dan nog extra wedstrijden gaan spelen... of bedoel je als nummer 7 etc... ja die zullen minder spelen indd...

    wat mij ook krom lijkt (en hetzelfde nadeel is als nu bij EL playoffs dat Utrecht misschien niets heeft) zo zal het straks dan ook zijn dat de nummer 3 ineens CL heeft en de nummer 1 niet?
    Dan wordt je er Europees toch ook niet sterker op? en dat is de bedoeling van dit alles toch?

  • Avatar
    annalyst - 16 mei 2017 om 12:27
    BartTB3 zegt:

    zat ik ook aan te denken.... je krijgt overigens niet minder wedstrijden omdat die top 6 dan nog extra wedstrijden gaan spelen... of bedoel je als nummer 7 etc... ja die zullen minder spelen indd...

    wat mij ook krom lijkt (en hetzelfde nadeel is als nu bij EL playoffs dat Utrecht misschien niets heeft) zo zal het straks dan ook zijn dat de nummer 3 ineens CL heeft en de nummer 1 niet?
    Dan wordt je er Europees toch ook niet sterker op? en dat is de bedoeling van dit alles toch?

    Ik vind het ook allemaal onzin...die pay-offs ook. Degene die na het reguliere siezoen op een Europese plek staat, die heeft het ook verdiend

  • Avatar
    alles - 16 mei 2017 om 12:40
    annalyst zegt:

    Ik vind het ook allemaal onzin...die pay-offs ook. Degene die na het reguliere siezoen op een Europese plek staat, die heeft het ook verdiend

    Utrecht heeft dit seizoen gewoon geweldig gevoetbald. Nu moeten ze ook nog die stomme play offs spelen... Mogen ze helemaal schrappen van mij.

  • Avatar
    tukkerpride1970 - 16 mei 2017 om 12:51

    16 ploegen in de eredivisie weet niet of fc twente hier al klaar voor is word billen knijpen volgend seizoen.

  • Avatar
    FCTwente10 - 16 mei 2017 om 12:58
    alles zegt:

    Utrecht heeft dit seizoen gewoon geweldig gevoetbald. Nu moeten ze ook nog die stomme play offs spelen... Mogen ze helemaal schrappen van mij.

    En als Twente weer voor europees mag plaatsen is iedereen dankbaar voor de play offs

  • Avatar
    annalyst - 16 mei 2017 om 13:07
    FCTwente10 zegt:

    En als Twente weer voor europees mag plaatsen is iedereen dankbaar voor de play offs

    Niet als Twente dan toevallig 4e zou worden en via de pay-offs alsnog Europees voetbal zou mislopen ;) Er zitten zowel voor- als nadelen aan dit systeem maar het is gewoon geen eerlijk systeem.

  • Avatar
    budozapp - 16 mei 2017 om 13:12

    Wat waardeloos dit. Heeft allemaal met TV geld te maken. Niks met het sportieve aspect. Het wordt tijd dat de hele KNVB oprot. Als dit echt wordt ingevoerd moeten we landelijk de Eredivisie gaan boycotten en alleen nog maar Premier League en Bundesliga gaan kijken. Die hebben tenminste wel normale competities

  • Avatar
    Huybrechts - 16 mei 2017 om 13:21
    tukkerpride1970 zegt:

    16 ploegen in de eredivisie weet niet of fc twente hier al klaar voor is word billen knijpen volgend seizoen.

    Dat vrees ik ook, de sterkhouders vertrekken allemaal....Mokotjo, Klich en Unal...Holla wel een bikkelaar...maar geen topper

  • Avatar
    janneman - 16 mei 2017 om 13:35

    Financieel is het sowieso geen goed idee: je hebt de ticketinkomsten van 2 thuiswedstrijden minder, en dan ook nog solidariteitsbijdrage afdragen.
    En qua TV geld is het ook nog maar de vraag wat er dan gebeurt: waarom zouden de zenders evenveel of zelfs meer geld gaan betalen voor minder wedstrijden? Lijkt me niet logisch.
    Volgens mij werkt dit hele plan averechts.
    De Premier League en de Primera Division betaan zelfs uit 20 clubs, en daar zeurt niemand over.

  • Avatar
    Rik304 - 16 mei 2017 om 14:02
    janneman zegt:

    Financieel is het sowieso geen goed idee: je hebt de ticketinkomsten van 2 thuiswedstrijden minder, en dan ook nog solidariteitsbijdrage afdragen.
    En qua TV geld is het ook nog maar de vraag wat er dan gebeurt: waarom zouden de zenders evenveel of zelfs meer geld gaan betalen voor minder wedstrijden? Lijkt me niet logisch.
    Volgens mij werkt dit hele plan averechts.
    De Premier League en de Primera Division betaan zelfs uit 20 clubs, en daar zeurt niemand over.

    Je hebt straks meer wedstrijden als ze op het Belgische systeem overgaan. Daar hebben ze play-offs tussen de top6 en de 8 clubs daaronder spelen samen met 4 clubs uit de tweede divisie(hier JL) ook play-offs verdeeld over potten van 6. Dat zijn 10 extra wedstrijden per club dus kom je op 40 wedstrijden per seizoen uit. Behalve voor de nummer 15/16 geloof ik. Check NOS teletekst 844 om te zien hoe dat er in België uitziet.

  • Avatar
    Lyam - 16 mei 2017 om 15:29
    Rik304 zegt:

    Waarschijnlijk krijg je hetzelfde systeem als in België.

    Dat is echt afgrijselijk.

  • Avatar
    Degeweldenaar - 16 mei 2017 om 15:44
    Huybrechts zegt:

    Dat vrees ik ook, de sterkhouders vertrekken allemaal....Mokotjo, Klich en Unal...Holla wel een bikkelaar...maar geen topper

    Leuk voor de breedte maar hier gaat het niveau eerder mee naar beneden dan dat het een beetje wordt op gekrikt ben ik bang voor.

  • Avatar
    remcoroelofs - 16 mei 2017 om 15:57

    Ik zou gewoon een competitie maken met 20 teams. Nr 20 & 19 degraderen rechtstreeks. Nr 1&2 JL promoveren rechtstreeks. Verder nr 3-4-5 JL finales laten spelen met nr 18 Eredivisie. Net zo als in Engeland.

  • Avatar
    RaymondL - 16 mei 2017 om 17:17
    remcoroelofs zegt:

    Ik zou gewoon een competitie maken met 20 teams. Nr 20 & 19 degraderen rechtstreeks. Nr 1&2 JL promoveren rechtstreeks. Verder nr 3-4-5 JL finales laten spelen met nr 18 Eredivisie. Net zo als in Engeland.

    Ik zou alle 2 de divisies kleiner maken ( 16 clubs) , daar worden ze alle 2 sterker van. Belofte teams in de derde divisie of lager.

    divisie 2 met NEC, NAC, Koaet egels 😆, Cambuur, Roda , dan praat je over een leuke/ sterke competitie.

    Winterstop gewoon wat langer maken , kunstgras eruit , dan wordt het ook nog wat .

  • Avatar
    Rik304 - 16 mei 2017 om 18:11
    Lyam zegt:

    Dat is echt afgrijselijk.

    Dat klopt helemaal.

Nieuwe media