''Bij FC Twente moesten de spelers echt een paar dagen herstellen''

17 mei 2017 om 14:04 | Bron: VI ''Bij FC Twente moesten de spelers echt een paar dagen herstellen''

Alfred Schreuder heeft het tegenwoordig uitstekend naar zijn zin als assistent-trainer bij Hoffenheim. De voormalig FC Twente-trainer volgt het Nederlandse voetbal echter ook op de voet en hij maakt zich zorgen over de velden in de Eredivisie. 

“We moeten zo snel mogelijk van dat kunstgras af", stelt hij. "Ik heb hier in Hoffenheim de wedstrijden Excelsior-Ajax en Excelsior-Feyenoord laten zien. “Wat is dat in hemelsnaam voor veld?”, vroegen ze. Niet gesproeid, stroef, klein. Geen enkele grote Europese competitie speelt op kunstgras en als Nederland moeten we dat ook niet willen. Voetbal op kunstgras is een andere sport en levert een totaal andere belasting op. “Bij FC Twente moesten de spelers echt een paar dagen herstellen van een wedstrijd op kunstgras. Rug, knieën, hamstring, ze hadden overal pijn", blikt Schreuder terug.

"Moet je je voorstellen dat je met Ajax voor Nederland de Europese punten moet binnenhalen en een paar dagen voor een belangrijke wedstrijd tegen FC Kopenhagen of Schalke 04 nog even los wordt gelaten op het kunstgras van Excelsior of PEC. Echt, dat kan niet", vervolgt hij kritisch. “Het gaat erom dat we ons meten met de beste van de besten. Daardoor word je beter. Het gaat er niet om dat we clubs toestaan op kunstgras te voetballen, omdat ze het anders financieel niet kunnen rooien. Dat is pappen en nathouden", aldus Schreuder.

"Wat doe je met de zwakste schakel van je elftal? Die vervang je", legt hij uit in gesprek met Voetbal International. "Als een club het financieel niet kan bolwerken, moet je dus ook ingrijpen. De KNVB kan bijvoorbeeld helpen met een fonds dat clubs in staat stelt om goede velden aan te leggen. Maar ja, de KNVB heeft weer eens een mooi plan gemaakt, Winnaars van Morgen. Maar over een van de belangrijkste elementen in het voetbal, de velden, wordt met geen woord gerept. Dat vind ik wel heel typerend", besluit Schreuder. 

Overzicht

Reacties (11)

  • Avatar
    Keepert - 17 mei 2017 om 15:36

    Prima verwoord, en groot gelijk natuurlijk

  • Avatar
    veste zonder P - 17 mei 2017 om 15:37

    Kan hem niet anders dan gelijk geven.heel de knvb is het lachertje van Europa trouwens.

  • Avatar
    Hengelo - 17 mei 2017 om 15:41

    Dit is helaas al jaren zo en wat doet de KNVB tot nu toe.......

    NIKS, Ja van Breukelen aanstellen.

  • Avatar
    annalyst - 17 mei 2017 om 15:53

    Allereerst even over die zwakste schakel....Daar heb je helemaal gelijk in Alfred want daarom moest jij ook weg ;)) Er gaat natuurlijk niets boven echt gras maar elke ploeg die niet op kunst speelt heeft last van die perikelen. Als de aversie ertegen werkelijk bij al die clubs zo groot was dan hadden ze en-bloc een statement moeten afgeven bij de KNVB. Terug van kunst naar gewoon gras zal een club waarschijnlijk niet zo snel doen maar ga dan over op hybride. Kost iets maar dan heb je ook wat.

  • Avatar
    Ket wiezel - 17 mei 2017 om 15:59
    veste zonder P zegt:

    Kan hem niet anders dan gelijk geven.heel de knvb is het lachertje van Europa trouwens.

    +1

  • Avatar
    McRockZ - 17 mei 2017 om 16:41

    Groot gelijk Alfred weg met dat nep gras !!!

  • Avatar
    Veste - 17 mei 2017 om 17:13

    Schreuder heeft veel verstand van voetbal echter straalt t niets uit maar hierin heeft hij groot gelijk

  • Avatar
    Degeweldenaar - 17 mei 2017 om 17:36

    Er komt sinds jaren echt wat goeds uit zijn mond en het klopt zeker.

  • Avatar
    Ik - 17 mei 2017 om 23:31

    Ikzeg. Het is een verschrikking. Alleen al als je er op loopt. Laat staan moeten voetballen. Weg er mee

  • Avatar
    Koog - 18 mei 2017 om 07:50

    Klopt je vervangt de zwakste schakel in je Team, ook als dit een Coach met een betonblok voor zien kop is ;)

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 12:29

    Ik ben altijd geneigd het tegenovergestelde te denken/willen van wat Schreuder loopt te verkondigen. FCT is tot op heden niet hersteld van deze lauwe-lamlul die liever thuis de Kalkoen snijdt dan op trainingskamp gaan en liefst 1 maal daags traint. Kunstgras daar trainen ze op, en kunstgras is een product dat zich in de toekomst zal ontwikkelen, over 10 a 15 jaar zal kunst dicht bij echt liggen, hybride matten bestaan al en daar was Alfred super-enthousiast over.................

    Wedstrijden op kunstgras zijn niet om aan te gluren en grote clubs hebben het erg moeilijk. Echt gras is behoorlijk duur in onderhoud en geld is iets wat steeds minder clubs hebben. Ik denk dat het beter is door te gaan op kunstgras en daarmee een grotere vraag creeeren zodat de techniek in de nabije toekomst goedkoper en beter zal worden.

Nieuwe media