Aanvoerders pleiten voor kunstgrasverbod: ''Deze ontwikkeling stoppen''

18 mei 2017 om 10:19 | Bron: VVCS Aanvoerders pleiten voor kunstgrasverbod: ''Deze ontwikkeling stoppen''

De aanvoerders in de Eredivisie pleiten massaal voor een kunstgrasverbod. Volgens twaalf van de achttien aanvoerders moet kunstgras afgeschaft worden op het hoogste niveau in Nederland.

"Nederland slaat met kunstgras een andere weg in dan internationaal", zegt FC Twente-aanvoerder Stefan Thesker op de website van VVCS. "Mocht kunstgras ooit internationaal worden opgepakt dan hebben we een voordeel. Zo niet dan zal de afstand alleen nog maar groter worden."

VVCS-directeur Danny Hesp begrijpt het standpunt van onder meer Thesker. "Voetballen op kunstgras verandert het spel en beïnvloedt de ontwikkeling van het Nederlands voetbal op een negatieve manier. We moeten met zijn allen deze ontwikkeling stoppen en beginnen om de Eredivisie kunstgrasvrij te maken", aldus Hesp. De aanvoerders van de clubs die op kunstgras spelen, wilden geen statement geven.

De VVCS roept, mede namens deze aanvoerders, de KNVB en de clubs op om in Eredivisie uitsluitend op natuurlijk grasveld te spelen. Dit zou onderdeel moeten worden van de licentievoorwaarden. Om dit in het belang van het totale betaald voetbal te realiseren zal een fonds gecreëerd moeten worden welke het clubs mogelijk maakt om over te stappen naar een natuurlijk grasveld.

Overzicht

Reacties (21)

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 10:42

    Wij hebben andere clubs moeten compenseren omdat we vals hebben gespeeld in hun ogen.
    Maar dan moet een club als Heracles ook boete doen en gedupeerden financieel compenseren, toen zij promoveerden begonnen ze met die onzin als kunstgras en hebben zich zo onopgemerkt kunnen opwerken naar een stabiele middenmoter waar andere clubs er weer keihard uit knalden kon Heracles door valsspelen profiteren van hun kunstgras.... daar moeten bepaalde clubs ook voor vergoed worden.

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 10:44

    Als we niet op dat belachelijke kunstgras gespeeld zouden hebben zouden we hoger zijn geeindigd, Jan Smit kan je even contact op nemen met Jan van Halst en dat compensatiegeld van afgelopen zomer even terugstorten?

  • Avatar
    twentegoal - 18 mei 2017 om 11:12

    Prima dat mensen nu opstaan om het kunstgras de nek om te draaien

  • Avatar
    jjdewilde - 18 mei 2017 om 11:21
    twentegoal zegt:

    Prima dat mensen nu opstaan om het kunstgras de nek om te draaien

    Als ze nu ook maar is doorpakken!

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 11:33
    zegt:

    zij zijn de grondlegger.... ermee begonnen..... en toen zij promoveerden zijn ze dit gaan doen, elke promovendus knalt er normaliter binnen 2 jaar weer uit zij hebben dit door het kunstgras telkens weten te ontlopen... moeilijk te verklaren: uiteraard!
    maar is in mijn ogen dezelfde discussie als dat men afgelopen zomer zei: Twente zou anders 10e zijn geeindigd ipv 6e... was ook niet te bewijzen... maar competitievervalsing is het, en daar gaat het om, wij hebben toen ook moeten dokken

  • Avatar
    Broekies - 18 mei 2017 om 11:37
    BartTB3 zegt:

    zij zijn de grondlegger.... ermee begonnen..... en toen zij promoveerden zijn ze dit gaan doen, elke promovendus knalt er normaliter binnen 2 jaar weer uit zij hebben dit door het kunstgras telkens weten te ontlopen... moeilijk te verklaren: uiteraard!
    maar is in mijn ogen dezelfde discussie als dat men afgelopen zomer zei: Twente zou anders 10e zijn geeindigd ipv 6e... was ook niet te bewijzen... maar competitievervalsing is het, en daar gaat het om, wij hebben toen ook moeten dokken

    Ik snap jouw verhaal, maar omdat Heracles geen straf staat te wachten zoals Twente destijds wel stond, is dit kansloos

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 11:48
    Broekies zegt:

    Ik snap jouw verhaal, maar omdat Heracles geen straf staat te wachten zoals Twente destijds wel stond, is dit kansloos

    klopt, die ilussie heb ik ook niet maar omdat ze bij ons zo hamerden op competitievervalsing... wat is dit dan wel niet?
    En die andere clubs werden bij ons zo ontzettend hebberig en zagen geld, dus wakker dat vuurtje maar op zodat zij ook die ellende krijgen :)
    Clubs als NAC, de Graafschap kunnen nu ook weer zeggen dat anders Heracles misschien wel was gedegradeerd ipv zij ;)

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 12:49

    Ten eerste is het spel aan het veranderen als je Thesker in de verdediging hebt staan. Je kunt spelen op klei, klinkers of knikkers, het maakt geen ene hol uit. Met Thesker als CV is je verdediging een onmeunige gatenkaas, oerhollands.


    Ik snap dat iedereen een hekel heeft aan kunstgras maar kleine clubs zouden er niet aan beginnen als het geen groot financieel voordeel zou hebben. Als grasmatten door weer en wind, en veelvuldig gebruik, veranderen in knollenvelden dan is het risico op blessures evenredig hoog. Bevroren ondergronden zorgen voor een ander veld, of als het veld zeiknat is rolt de bal anders. De afmeting van de velden verschilt ook per club, dus misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken. Misschien moeten spelers iets minder janken, en iets mannelijker worden? Van een schram ga je niet dood. Van die rubberdeeltjes kun je kanker krijgen, maar kanker krijg je ook van de buitenlucht en 3 miljoen andere oorzaken.

    Ik denk echter dat we kunstgras moeten pushen zodat de techniek zich sneller zal ontwikkelen. Desso Hybride velden zijn waarschijnlijk veel te duur maar als je de deur sluit voor dergelijke techniek zal de prijs door de het gebrek aan vraag nooit dalen.

    Ik wil eerst stats zien. Hoeveel ernstige blessures maken we jaarlijks mee? Hoeveel op kunst, hoeveel op echt? Hoeveel aantoonbaar door kunstgras? Ze trainen wel op kunst, maar spelen dan weer niet.

    Volgens mij hebben we in NL veel meer fundamentele problemen zoals een De Hollandse School, Verheijen-Evangelie, Chronisch gebrek aan fysiek (kracht), conditie en vooral mentaliteit, spelers zijn vleesgeworden Matel-produkten die het verdommen hun manicure en pedicure te beschadigen. Als ze te hard lopen gaat het haar scheef zitten. Verbazingwekkend hoevaak spelers na 45 minuten geen groen-remspoor hebben. Neem je deze punten in acht dan lijkt me dat kunstgras een secundair probleem is.

    Edit: gejank over competitievervalsing moet eens ophouden. FCT zat fout, eens of oneens, we leven in 2017. Kleine clubs hebben kunstgras nodig, de een kiest er wel voor, de ander niet. So be it.

  • Avatar
    Twente1 - 18 mei 2017 om 13:04
    BAM zegt:

    Ten eerste is het spel aan het veranderen als je Thesker in de verdediging hebt staan. Je kunt spelen op klei, klinkers of knikkers, het maakt geen ene hol uit. Met Thesker als CV is je verdediging een onmeunige gatenkaas, oerhollands.


    Ik snap dat iedereen een hekel heeft aan kunstgras maar kleine clubs zouden er niet aan beginnen als het geen groot financieel voordeel zou hebben. Als grasmatten door weer en wind, en veelvuldig gebruik, veranderen in knollenvelden dan is het risico op blessures evenredig hoog. Bevroren ondergronden zorgen voor een ander veld, of als het veld zeiknat is rolt de bal anders. De afmeting van de velden verschilt ook per club, dus misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken. Misschien moeten spelers iets minder janken, en iets mannelijker worden? Van een schram ga je niet dood. Van die rubberdeeltjes kun je kanker krijgen, maar kanker krijg je ook van de buitenlucht en 3 miljoen andere oorzaken.

    Ik denk echter dat we kunstgras moeten pushen zodat de techniek zich sneller zal ontwikkelen. Desso Hybride velden zijn waarschijnlijk veel te duur maar als je de deur sluit voor dergelijke techniek zal de prijs door de het gebrek aan vraag nooit dalen.

    Ik wil eerst stats zien. Hoeveel ernstige blessures maken we jaarlijks mee? Hoeveel op kunst, hoeveel op echt? Hoeveel aantoonbaar door kunstgras? Ze trainen wel op kunst, maar spelen dan weer niet.

    Volgens mij hebben we in NL veel meer fundamentele problemen zoals een De Hollandse School, Verheijen-Evangelie, Chronisch gebrek aan fysiek (kracht), conditie en vooral mentaliteit, spelers zijn vleesgeworden Matel-produkten die het verdommen hun manicure en pedicure te beschadigen. Als ze te hard lopen gaat het haar scheef zitten. Verbazingwekkend hoevaak spelers na 45 minuten geen groen-remspoor hebben. Neem je deze punten in acht dan lijkt me dat kunstgras een secundair probleem is.

    Edit: gejank over competitievervalsing moet eens ophouden. FCT zat fout, eens of oneens, we leven in 2017. Kleine clubs hebben kunstgras nodig, de een kiest er wel voor, de ander niet. So be it.

    Lekker kort verhaal..... Gewoon iedereen dezelfde ondergrond (gras) dan heb je ook geen gezeik. En ja, al helemaal de kleine clubs. Die grasmat wordt al stukken minder belast dan bij clubs uit de (sub)top. Ze spelen niet Europees en liggen er vaak snel uit in de beker. Als je dan nog geen grasmatje kan onderhouden voor een wedstrijdje 1x per 2 weken hoor je niet op het hoogste niveau thuis. Duidelijk lijkt me.

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 14:25
    Twente1 zegt:

    Lekker kort verhaal..... Gewoon iedereen dezelfde ondergrond (gras) dan heb je ook geen gezeik. En ja, al helemaal de kleine clubs. Die grasmat wordt al stukken minder belast dan bij clubs uit de (sub)top. Ze spelen niet Europees en liggen er vaak snel uit in de beker. Als je dan nog geen grasmatje kan onderhouden voor een wedstrijdje 1x per 2 weken hoor je niet op het hoogste niveau thuis. Duidelijk lijkt me.

    Jij vergeet dat bij veel clubs niet enkel het 1ste op Zondag op de grasmat spelen. Onderhouden brengt veel kosten met zich mee. En je 'niets te zoeken op het hoogste niveau' argument is natuurlijk van ongekende domheid. Als het allemaal zo simpel is als jij loopt te beweren dan was kunstgras toch absoluut niet nodig?

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 14:53
    zegt:

    Ik denk dat bepaalde aanvoerders zwijgen omdat Clubs hun vertellen dit te doen. Je gaat je eigen club toch geen hak zetten? De hand die je voedt niet bijten. Lijkt me logisch.

  • Avatar
    leonard50 - 18 mei 2017 om 17:24

    kunstgras is kut gras ! Voetbal hoort op normaal gras en niet op de plastic rotzooi gespeeld te worden .
    Door op die troep te voetballen gaat zowiezo de snelheid uit de bal ,je loopt veel eerder blessures op ,brandwonden Enz . De echt technisch goede ploegen hebben niet voor niets veel moeite met dat nep gras ,voorbeelden te over . De FIFA en uefa moeten snel de beslissing nemen en een verbod instellen .

  • Avatar
    Twente1 - 18 mei 2017 om 18:17
    BAM zegt:

    Jij vergeet dat bij veel clubs niet enkel het 1ste op Zondag op de grasmat spelen. Onderhouden brengt veel kosten met zich mee. En je 'niets te zoeken op het hoogste niveau' argument is natuurlijk van ongekende domheid. Als het allemaal zo simpel is als jij loopt te beweren dan was kunstgras toch absoluut niet nodig?

    Wie spelen er bij profclubs nog meer op dan behalve het eerste elftal? En kunstgras is gewoon een kostenbesparing. Dan moeten die clubs zoals Heracles maar ergens anders op bezuinigen. Amateurs kunnen uiteraard gewoon op kunstgras spelen. En waarom nou weer iemand direct betichten van ongekende domheid? Dat is pas dom. Ik maak jou toch ook nergens voor uit of wel soms?

  • Avatar
    Conti - 18 mei 2017 om 20:06

    Eindelijk verstandige woorden van de aanvoerders.
    Weg met dat kunstgras.

  • Avatar
    jampie - 18 mei 2017 om 21:09

    he toch jammer dat ac milaan er ook op voetbalt half kunst half echt oja manchester ook

  • Avatar
    Twente1 - 19 mei 2017 om 08:49
    zegt:

    Je kunt de jaren 90 toch niet meer vergelijken met het nu. Dat is hetzelfde als zeggen dat de eerste mobiele telefoon niet veel veranderd is t.o.v. de huidige smartphone. Technieken om een veld gewoon goed te onderhouden zijn ook met de tijd mee gegaan. Nogmaals, clubs als Heracles, Roda en Excelsior moeten maar ergens anders op bezuinigen om zodoende een normale grasmat af te kunnen leveren.

  • Avatar
    Twente1 - 19 mei 2017 om 09:06
    zegt:

    En wat te denken van Steef Nieuwendaal van RKC. Heeft besloten er een punt achter te zetten vanwege de vele kunstgrasvelden in de JL. Weliswaar een niveau lager, maar toch...

  • Avatar
    Twente1 - 19 mei 2017 om 09:10
    zegt:

    Hybride kan een prima oplossing zijn. Het verschil tussen hybride en natuurgras moet nihil zijn, als ik de verhalen van voetballers mag geloven. Bij mijn weten speelt het grootste gros clubs in Engeland inderdaad ook al op dit soort velden.

  • Avatar
    BAM - 19 mei 2017 om 15:00
    Twente1 zegt:

    Hybride kan een prima oplossing zijn. Het verschil tussen hybride en natuurgras moet nihil zijn, als ik de verhalen van voetballers mag geloven. Bij mijn weten speelt het grootste gros clubs in Engeland inderdaad ook al op dit soort velden.

    Volgens mij is Hybride een stuk duurder.

  • Avatar
    BAM - 19 mei 2017 om 15:01
    zegt:

    Was er niet veel commentaar in 2015 op het veld van Ajax?

Nieuwe media