Aanvoerders pleiten voor kunstgrasverbod: ''Deze ontwikkeling stoppen''

18 mei 2017 om 10:19 | Bron: VVCS Aanvoerders pleiten voor kunstgrasverbod: ''Deze ontwikkeling stoppen''

De aanvoerders in de Eredivisie pleiten massaal voor een kunstgrasverbod. Volgens twaalf van de achttien aanvoerders moet kunstgras afgeschaft worden op het hoogste niveau in Nederland.

"Nederland slaat met kunstgras een andere weg in dan internationaal", zegt FC Twente-aanvoerder Stefan Thesker op de website van VVCS. "Mocht kunstgras ooit internationaal worden opgepakt dan hebben we een voordeel. Zo niet dan zal de afstand alleen nog maar groter worden."

VVCS-directeur Danny Hesp begrijpt het standpunt van onder meer Thesker. "Voetballen op kunstgras verandert het spel en beïnvloedt de ontwikkeling van het Nederlands voetbal op een negatieve manier. We moeten met zijn allen deze ontwikkeling stoppen en beginnen om de Eredivisie kunstgrasvrij te maken", aldus Hesp. De aanvoerders van de clubs die op kunstgras spelen, wilden geen statement geven.

De VVCS roept, mede namens deze aanvoerders, de KNVB en de clubs op om in Eredivisie uitsluitend op natuurlijk grasveld te spelen. Dit zou onderdeel moeten worden van de licentievoorwaarden. Om dit in het belang van het totale betaald voetbal te realiseren zal een fonds gecreëerd moeten worden welke het clubs mogelijk maakt om over te stappen naar een natuurlijk grasveld.

Overzicht

Reacties (30)

  • Avatar
    tukkerpride1970 - 18 mei 2017 om 10:30

    Benieuwd of de knvb nu dan een keer doorpakt en dat doen waar ze voor zijn de belangen van het Nederlandse voetbal behartigen!

    Tot nu toe zwijgen ze het probleem dood typisch voorbeeld van slechte leiders!

    En iedereen die de uefa en fifa een beetje kent weet dat kunstgras er nooit wereldwijd door zal komen!

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 10:42

    Wij hebben andere clubs moeten compenseren omdat we vals hebben gespeeld in hun ogen.
    Maar dan moet een club als Heracles ook boete doen en gedupeerden financieel compenseren, toen zij promoveerden begonnen ze met die onzin als kunstgras en hebben zich zo onopgemerkt kunnen opwerken naar een stabiele middenmoter waar andere clubs er weer keihard uit knalden kon Heracles door valsspelen profiteren van hun kunstgras.... daar moeten bepaalde clubs ook voor vergoed worden.

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 10:44

    Als we niet op dat belachelijke kunstgras gespeeld zouden hebben zouden we hoger zijn geeindigd, Jan Smit kan je even contact op nemen met Jan van Halst en dat compensatiegeld van afgelopen zomer even terugstorten?

  • Avatar
    FCTwente10 - 18 mei 2017 om 11:07
    BartTB3 zegt:

    Als we niet op dat belachelijke kunstgras gespeeld zouden hebben zouden we hoger zijn geeindigd, Jan Smit kan je even contact op nemen met Jan van Halst en dat compensatiegeld van afgelopen zomer even terugstorten?

    Dat geldt dan voor elke club, beetje domme reactie naar mijn mening

  • Avatar
    twentegoal - 18 mei 2017 om 11:12

    Prima dat mensen nu opstaan om het kunstgras de nek om te draaien

  • Avatar
    jjdewilde - 18 mei 2017 om 11:21
    twentegoal zegt:

    Prima dat mensen nu opstaan om het kunstgras de nek om te draaien

    Als ze nu ook maar is doorpakken!

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 11:33
    FCTwente10 zegt:

    Dat geldt dan voor elke club, beetje domme reactie naar mijn mening

    zij zijn de grondlegger.... ermee begonnen..... en toen zij promoveerden zijn ze dit gaan doen, elke promovendus knalt er normaliter binnen 2 jaar weer uit zij hebben dit door het kunstgras telkens weten te ontlopen... moeilijk te verklaren: uiteraard!
    maar is in mijn ogen dezelfde discussie als dat men afgelopen zomer zei: Twente zou anders 10e zijn geeindigd ipv 6e... was ook niet te bewijzen... maar competitievervalsing is het, en daar gaat het om, wij hebben toen ook moeten dokken

  • Avatar
    Broekies - 18 mei 2017 om 11:37
    BartTB3 zegt:

    zij zijn de grondlegger.... ermee begonnen..... en toen zij promoveerden zijn ze dit gaan doen, elke promovendus knalt er normaliter binnen 2 jaar weer uit zij hebben dit door het kunstgras telkens weten te ontlopen... moeilijk te verklaren: uiteraard!
    maar is in mijn ogen dezelfde discussie als dat men afgelopen zomer zei: Twente zou anders 10e zijn geeindigd ipv 6e... was ook niet te bewijzen... maar competitievervalsing is het, en daar gaat het om, wij hebben toen ook moeten dokken

    Ik snap jouw verhaal, maar omdat Heracles geen straf staat te wachten zoals Twente destijds wel stond, is dit kansloos

  • Avatar
    BartTB3 - 18 mei 2017 om 11:48
    Broekies zegt:

    Ik snap jouw verhaal, maar omdat Heracles geen straf staat te wachten zoals Twente destijds wel stond, is dit kansloos

    klopt, die ilussie heb ik ook niet maar omdat ze bij ons zo hamerden op competitievervalsing... wat is dit dan wel niet?
    En die andere clubs werden bij ons zo ontzettend hebberig en zagen geld, dus wakker dat vuurtje maar op zodat zij ook die ellende krijgen :)
    Clubs als NAC, de Graafschap kunnen nu ook weer zeggen dat anders Heracles misschien wel was gedegradeerd ipv zij ;)

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 12:49

    Ten eerste is het spel aan het veranderen als je Thesker in de verdediging hebt staan. Je kunt spelen op klei, klinkers of knikkers, het maakt geen ene hol uit. Met Thesker als CV is je verdediging een onmeunige gatenkaas, oerhollands.


    Ik snap dat iedereen een hekel heeft aan kunstgras maar kleine clubs zouden er niet aan beginnen als het geen groot financieel voordeel zou hebben. Als grasmatten door weer en wind, en veelvuldig gebruik, veranderen in knollenvelden dan is het risico op blessures evenredig hoog. Bevroren ondergronden zorgen voor een ander veld, of als het veld zeiknat is rolt de bal anders. De afmeting van de velden verschilt ook per club, dus misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken. Misschien moeten spelers iets minder janken, en iets mannelijker worden? Van een schram ga je niet dood. Van die rubberdeeltjes kun je kanker krijgen, maar kanker krijg je ook van de buitenlucht en 3 miljoen andere oorzaken.

    Ik denk echter dat we kunstgras moeten pushen zodat de techniek zich sneller zal ontwikkelen. Desso Hybride velden zijn waarschijnlijk veel te duur maar als je de deur sluit voor dergelijke techniek zal de prijs door de het gebrek aan vraag nooit dalen.

    Ik wil eerst stats zien. Hoeveel ernstige blessures maken we jaarlijks mee? Hoeveel op kunst, hoeveel op echt? Hoeveel aantoonbaar door kunstgras? Ze trainen wel op kunst, maar spelen dan weer niet.

    Volgens mij hebben we in NL veel meer fundamentele problemen zoals een De Hollandse School, Verheijen-Evangelie, Chronisch gebrek aan fysiek (kracht), conditie en vooral mentaliteit, spelers zijn vleesgeworden Matel-produkten die het verdommen hun manicure en pedicure te beschadigen. Als ze te hard lopen gaat het haar scheef zitten. Verbazingwekkend hoevaak spelers na 45 minuten geen groen-remspoor hebben. Neem je deze punten in acht dan lijkt me dat kunstgras een secundair probleem is.

    Edit: gejank over competitievervalsing moet eens ophouden. FCT zat fout, eens of oneens, we leven in 2017. Kleine clubs hebben kunstgras nodig, de een kiest er wel voor, de ander niet. So be it.

  • Avatar
    Twente1 - 18 mei 2017 om 13:04
    BAM zegt:

    Ten eerste is het spel aan het veranderen als je Thesker in de verdediging hebt staan. Je kunt spelen op klei, klinkers of knikkers, het maakt geen ene hol uit. Met Thesker als CV is je verdediging een onmeunige gatenkaas, oerhollands.


    Ik snap dat iedereen een hekel heeft aan kunstgras maar kleine clubs zouden er niet aan beginnen als het geen groot financieel voordeel zou hebben. Als grasmatten door weer en wind, en veelvuldig gebruik, veranderen in knollenvelden dan is het risico op blessures evenredig hoog. Bevroren ondergronden zorgen voor een ander veld, of als het veld zeiknat is rolt de bal anders. De afmeting van de velden verschilt ook per club, dus misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken. Misschien moeten spelers iets minder janken, en iets mannelijker worden? Van een schram ga je niet dood. Van die rubberdeeltjes kun je kanker krijgen, maar kanker krijg je ook van de buitenlucht en 3 miljoen andere oorzaken.

    Ik denk echter dat we kunstgras moeten pushen zodat de techniek zich sneller zal ontwikkelen. Desso Hybride velden zijn waarschijnlijk veel te duur maar als je de deur sluit voor dergelijke techniek zal de prijs door de het gebrek aan vraag nooit dalen.

    Ik wil eerst stats zien. Hoeveel ernstige blessures maken we jaarlijks mee? Hoeveel op kunst, hoeveel op echt? Hoeveel aantoonbaar door kunstgras? Ze trainen wel op kunst, maar spelen dan weer niet.

    Volgens mij hebben we in NL veel meer fundamentele problemen zoals een De Hollandse School, Verheijen-Evangelie, Chronisch gebrek aan fysiek (kracht), conditie en vooral mentaliteit, spelers zijn vleesgeworden Matel-produkten die het verdommen hun manicure en pedicure te beschadigen. Als ze te hard lopen gaat het haar scheef zitten. Verbazingwekkend hoevaak spelers na 45 minuten geen groen-remspoor hebben. Neem je deze punten in acht dan lijkt me dat kunstgras een secundair probleem is.

    Edit: gejank over competitievervalsing moet eens ophouden. FCT zat fout, eens of oneens, we leven in 2017. Kleine clubs hebben kunstgras nodig, de een kiest er wel voor, de ander niet. So be it.

    Lekker kort verhaal..... Gewoon iedereen dezelfde ondergrond (gras) dan heb je ook geen gezeik. En ja, al helemaal de kleine clubs. Die grasmat wordt al stukken minder belast dan bij clubs uit de (sub)top. Ze spelen niet Europees en liggen er vaak snel uit in de beker. Als je dan nog geen grasmatje kan onderhouden voor een wedstrijdje 1x per 2 weken hoor je niet op het hoogste niveau thuis. Duidelijk lijkt me.

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 14:25
    Twente1 zegt:

    Lekker kort verhaal..... Gewoon iedereen dezelfde ondergrond (gras) dan heb je ook geen gezeik. En ja, al helemaal de kleine clubs. Die grasmat wordt al stukken minder belast dan bij clubs uit de (sub)top. Ze spelen niet Europees en liggen er vaak snel uit in de beker. Als je dan nog geen grasmatje kan onderhouden voor een wedstrijdje 1x per 2 weken hoor je niet op het hoogste niveau thuis. Duidelijk lijkt me.

    Jij vergeet dat bij veel clubs niet enkel het 1ste op Zondag op de grasmat spelen. Onderhouden brengt veel kosten met zich mee. En je 'niets te zoeken op het hoogste niveau' argument is natuurlijk van ongekende domheid. Als het allemaal zo simpel is als jij loopt te beweren dan was kunstgras toch absoluut niet nodig?

  • Avatar
    BAM - 18 mei 2017 om 14:53
    zegt:

    Ik denk dat bepaalde aanvoerders zwijgen omdat Clubs hun vertellen dit te doen. Je gaat je eigen club toch geen hak zetten? De hand die je voedt niet bijten. Lijkt me logisch.

  • Avatar
    leonard50 - 18 mei 2017 om 17:24

    kunstgras is kut gras ! Voetbal hoort op normaal gras en niet op de plastic rotzooi gespeeld te worden .
    Door op die troep te voetballen gaat zowiezo de snelheid uit de bal ,je loopt veel eerder blessures op ,brandwonden Enz . De echt technisch goede ploegen hebben niet voor niets veel moeite met dat nep gras ,voorbeelden te over . De FIFA en uefa moeten snel de beslissing nemen en een verbod instellen .

  • Avatar
    kuip74 - 18 mei 2017 om 17:31

    Je zegt het op het laatst eindelijk goed. Kunstgras is id niet nodig. En kun je als betaald voetbalclub geen grasmat onderhouden door de kosten heb je er ook werkelijk niets te zoeken. Elke club in europa kan een grasmat onderhouden maar nee in ned hebben wij weer clubs die dat niet kunnen. Zelfs niet in een land waar het gras het beste kan groeien door het weer wat we hier hebben. En als je niet snapt dat door kunstgras het spel veranderd vraag ik mij af wie er nou dom is.....

  • Avatar
    Twente1 - 18 mei 2017 om 18:17
    BAM zegt:

    Jij vergeet dat bij veel clubs niet enkel het 1ste op Zondag op de grasmat spelen. Onderhouden brengt veel kosten met zich mee. En je 'niets te zoeken op het hoogste niveau' argument is natuurlijk van ongekende domheid. Als het allemaal zo simpel is als jij loopt te beweren dan was kunstgras toch absoluut niet nodig?

    Wie spelen er bij profclubs nog meer op dan behalve het eerste elftal? En kunstgras is gewoon een kostenbesparing. Dan moeten die clubs zoals Heracles maar ergens anders op bezuinigen. Amateurs kunnen uiteraard gewoon op kunstgras spelen. En waarom nou weer iemand direct betichten van ongekende domheid? Dat is pas dom. Ik maak jou toch ook nergens voor uit of wel soms?

  • Avatar
    Conti - 18 mei 2017 om 20:06

    Eindelijk verstandige woorden van de aanvoerders.
    Weg met dat kunstgras.

  • Avatar
    jampie - 18 mei 2017 om 21:09

    he toch jammer dat ac milaan er ook op voetbalt half kunst half echt oja manchester ook

  • Avatar
    Successupporter - 18 mei 2017 om 23:42

    Denk eens aan de velden hoe die er bij lagen in de tot de jaren \'90. Ook bij profclubs. Er zijn talloze voorbeelden van \"onbespeelbare\" velden, waarop toch gespeeld moest worden, omdat er clubs waren die financieel niet in staat waren om altijd een fatsoenlijk veld te presenteren. Ook die \"knollenvelden\" waren blessure gevoelig. Moeten we terug willen naar die tijd? Ik weet het niet. We lopen dan het risico dat er velden afgekeurd gaan worden op speeldagen, met alle chaos die daar bij komt. Ik weet niet of dat een verbetering zal zijn. Aan alle clubs de eis stellen dat de velden altijd goed bespeelbaar zijn, gaat een enorme financiële druk op sommige clubs leggen. Of daar de competitie bij gebaat is?

    Kunstgras is echt niet ideaal, verre van. Maar zijn de alternatieven beter?

  • Avatar
    Twente1 - 19 mei 2017 om 08:49
    Successupporter zegt:

    Denk eens aan de velden hoe die er bij lagen in de tot de jaren \'90. Ook bij profclubs. Er zijn talloze voorbeelden van \"onbespeelbare\" velden, waarop toch gespeeld moest worden, omdat er clubs waren die financieel niet in staat waren om altijd een fatsoenlijk veld te presenteren. Ook die \"knollenvelden\" waren blessure gevoelig. Moeten we terug willen naar die tijd? Ik weet het niet. We lopen dan het risico dat er velden afgekeurd gaan worden op speeldagen, met alle chaos die daar bij komt. Ik weet niet of dat een verbetering zal zijn. Aan alle clubs de eis stellen dat de velden altijd goed bespeelbaar zijn, gaat een enorme financiële druk op sommige clubs leggen. Of daar de competitie bij gebaat is?

    Kunstgras is echt niet ideaal, verre van. Maar zijn de alternatieven beter?

    Je kunt de jaren 90 toch niet meer vergelijken met het nu. Dat is hetzelfde als zeggen dat de eerste mobiele telefoon niet veel veranderd is t.o.v. de huidige smartphone. Technieken om een veld gewoon goed te onderhouden zijn ook met de tijd mee gegaan. Nogmaals, clubs als Heracles, Roda en Excelsior moeten maar ergens anders op bezuinigen om zodoende een normale grasmat af te kunnen leveren.

Nieuwe media