Van Oostveen heeft geen spijt: ''FC Twente speelde verstoppertje''

12 juli 2017 om 09:20 | Bron: Voetbal International Van Oostveen heeft geen spijt: ''FC Twente speelde verstoppertje''

Bert van Oostveen stapte vorig jaar op als directeur betaald voetbal bij de KNVB. Na het EK vrouwenvoetbal stopte de bestuurder definitief bij de Nederlandse voetbalbond. Van Oostveen heeft een roerige periode als directeur achter de rug. Hij speelde onder meer een dubieuze rol bij de crisis rond FC Twente en maakte opmerkingen over lijkkisten en dat alleen Houdini en Hans Klok FC Twente nog konden redden.

"Ik sta voor wat ik zeg", blikt Van Oostveen in Voetbal International terug op die uitspraken. "Achteraf gezien had ik beter de woordvoerders van de KNVB het woord kunnen laten doen in deze zaak. Aan de andere kant: de licentiecommissie gaat over dit soort zaken, maar als directeur betaald voetbal ben je wel verantwoordelijk voor de voortgang van de competitie. Vandaar dat ik me erover uitsprak in de periode dat er een club dreigde weg te vallen. Terwijl ze dat zeer reële gevaar publicitair ontkenden."

Van Oostveen vond de houding van FC Twente niet goed. "Ik ergerde me zeer aan de mate waarop er bij Twente verstoppertje werd gespeeld", geeft hij aan. "Er lag een glashelder rapport: het was geen vijf voor twaalf, het was twee over twaalf. Terwijl de club in doodsnood was, dacht Twente het op te lossen met een ander bestuurdertje links en een ander directeurtje rechts."

"Ik zag het als mijn plicht vanuit algemeen belang de noodklok te luiden", vervolgt Van Oostveen. "Over de woordkeuze valt natuurlijk te twisten. In de politiek, het bedrijfsleven, het voetbal: overal zie je steeds vaker woordvoerders het woord doen. Dat had ik in dit geval beter ook kunnen doen. Dan had ik in die periode een veel leuker leven gehad", aldus de bestuurder, die ook bedreigd werd. "Het dieptepunt was toen ik voor mijn werk in het buitenland zat en werd gebeld door de politie. Ze zeiden dat mijn vrouw en kinderen beter even op een andere plek dan thuis konden verblijven. Dat wil je liever niet meemaken."

Overzicht

Reacties (39)

  • Avatar
    Danny - 12 juli 2017 om 09:56

    Bert wie?



    Nog nooooit van gehoord!



    DAG VENT!

  • Avatar
    Successupporter - 12 juli 2017 om 09:57

    En van Oostveen speelde pakkertje. Gelukkig heeft van Oostveen verloren.

  • Avatar
    Jeroen - 12 juli 2017 om 10:10

    Dat hij al verkleinwoorden als bestuurdertje en directeurtje gebruikt zegt al iets over zijn nagevoel. Ik denk dat dit nog redelijk diep zit.

  • Avatar
    FCTwente10 - 12 juli 2017 om 10:17

    Wanneer Twente failliet zou zijn gegaan... dan woonde deze kerel nu waarschijnlijk naast Joop in Spanje.

  • Avatar
    Potje - 12 juli 2017 om 10:33

    Net goed voor hem, dat hij überhaupt kinderen en een vrouw heeft...

  • Avatar
    EvB64 - 12 juli 2017 om 10:44

    Minne hond ? En wat heb je nu Oostveentje? Niks , Nada , Noppes, je wou onze club bewust kapot laten gaan , hoe het moest , moest het , maar gelukkig is je dit niet gelukt . En ik hoop echt dat deze miskleun je blijft achtervolgen in je maatschappelijke toekomst .Bah want je deugt van geen kant .

  • Avatar
    mcdummels - 12 juli 2017 om 10:50
    Potje zegt:

    Net goed voor hem, dat hij überhaupt kinderen en een vrouw heeft...

    Dit is natuurlijk onzin. Hoewel het een gigantische eikel is wens je zelfs je grootste vijand niet toe dat zijn vrouw en kinderen bedreigd worden, want wat hebben die ermee te maken met wat papa allemaal gezegd en gedaan heeft?

  • Avatar
    vak311 - 12 juli 2017 om 11:03

    En komt déze kerel met de finale van het ek vrouwenvoetbal in de Twente Veste de scha uitreiken.Mag hopen dat hij houdini en hans klok bij zich heeft kunnen ze hem om toveren naar Swiebertje,valt hij minder op.

  • Avatar
    ANS - 12 juli 2017 om 11:33
    zegt:

    Nu heb ik een probleem TC, ik weet niet in welk groepje ik vandaag door Frank ben ingedeeld, maar ik doe het toch: ik ben het helemaal met je eens. Deze kwestie kent alleen maar verliezers.

  • Avatar
    Marco - 12 juli 2017 om 11:35
    zegt:

    De reactie van Oostveen zegt alles over wat er mis is bij de KNVB. Het reflecterend vermogen is dramatisch. Natuurlijk is het verschrikkelijk dat zijn gezin in de situatie betrokken is. Daar blijf je vanaf. Maar zowel de persoon als bestuurder van Oostveen is eigenlijk de moeite van het reageren de moeite niet waard. Waarom dan toch. Omdat er in Zeist hoegenaamd niets is veranderd. Bert heeft een veilige functie gekregen bij de dames en de rest van de bende gaat gewoon door. Om op te kotsen.

  • Avatar
    Manolito - 12 juli 2017 om 11:36
    zegt:

    Hoezo van het zelfde laken een pak? Volgens mij leg je zelf het verschil uit. Natuurlijk gaat het over mijn clubbie en ben ik blij dat we er \'goed\' vanaf gekomen zijn, maar ik snap de motivatie van Van Oostveen wel. Als mens, en zeker als directeur betaald voetbal wil je dat een club die zich niet aan de regels houdt daarvoor gestraft wordt. Als we allemaal eerlijk zijn zouden wij dat ook vinden als het over een andere club zou gaan. Op de manier waarop de man zich in de media gepresenteerd heeft valt natuurlijk wel het één en ander aan te merken.

  • Avatar
    Pol! - 12 juli 2017 om 11:41
    Marco zegt:

    De reactie van Oostveen zegt alles over wat er mis is bij de KNVB. Het reflecterend vermogen is dramatisch. Natuurlijk is het verschrikkelijk dat zijn gezin in de situatie betrokken is. Daar blijf je vanaf. Maar zowel de persoon als bestuurder van Oostveen is eigenlijk de moeite van het reageren de moeite niet waard. Waarom dan toch. Omdat er in Zeist hoegenaamd niets is veranderd. Bert heeft een veilige functie gekregen bij de dames en de rest van de bende gaat gewoon door. Om op te kotsen.

    Idd. Hoe kan hij in 1 alinea aangeven dat hij achter zijn uitspraken staat, dat hij een woordvoerder had moeten laten reageren en dat hij zich anders had kunnen formuleren?

  • Avatar
    Pol! - 12 juli 2017 om 11:44
    zegt:

    En de link naar OvV is gelegd...

  • Avatar
    coenie - 12 juli 2017 om 11:50

    Heeft Bert ook nog een vrouw? Tsssss...

  • Avatar
    Manolito - 12 juli 2017 om 12:07
    zegt:

    Dat zijn we dan niet met elkaar eens. In mijn idee zit er een wezenlijk verschil tussen beide mannen. Joop bleek achteraf een megalomane man die alles(welzijn van club, medewerkers, supporters) op het spel heeft gezet. Van Oostveen is enkel degene die wilde dat de club hiervoor gestraft wordt. Lijkt me niet meer dan logisch zoals eerder beschreven.

  • Avatar
    Pindakoekjes - 12 juli 2017 om 12:08

    Ik vind het bedreigen van zijn familie wel een beetje erg ver gaan,ik snap best dat hij (Bert) soms domme woord keuzes etc maakte maar dat bedreigen van zijn familie gaat te ver.

  • Avatar
    Manolito - 12 juli 2017 om 12:12
    Pindakoekjes zegt:

    Ik vind het bedreigen van zijn familie wel een beetje erg ver gaan,ik snap best dat hij (Bert) soms domme woord keuzes etc maakte maar dat bedreigen van zijn familie gaat te ver.

    Ik neem aan dat een ieder met gezond verstand dat met je eens is.

  • Avatar
    Pindakoekjes - 12 juli 2017 om 12:15

    Dat mag ik toch hopen ja

  • Avatar
    Voetbaluhhh - 12 juli 2017 om 12:19

    Het zit diep bij Bert.

  • Avatar
    Boesk00l - 12 juli 2017 om 12:27
    ANS zegt:

    Nu heb ik een probleem TC, ik weet niet in welk groepje ik vandaag door Frank ben ingedeeld, maar ik doe het toch: ik ben het helemaal met je eens. Deze kwestie kent alleen maar verliezers.

    ANS, dit valt me eigenlijk een beetje van je tegen. BartTB heet misschien Frank, maar je was zelf juist iemand die verzocht om de juiste namen hier te hanteren.