FC Twente kan geen kant op door fiscus: ''Werken aan de lange termijn is lastig''

15 juli 2017 om 10:38 | Bron: TC Tubantia FC Twente kan geen kant op door fiscus: ''Werken aan de lange termijn is lastig''

FC Twente is nog altijd in afwachting van de claim die de belastingdienst gaat doen. Hierdoor kan de club op dit moment financieel gezien geen kant op, want doordat de hoogte van die naheffing nog niet bekend is kan de club geen grote uitgaven doen. 

Tussen 2011 en 2015 zijn er door de club betalingen uit de boeken gehouden, waardoor er geen belasting over betaald hoefde te worden. Bijvoorbeeld bij de transfer van Dusan Tadic is over een bedrag van 1,8 miljoen euro geen belasting betaald. De FIOD doet onderzoek, waarna een naheffing volgt die waarschijnljk opgehoogd zal worden met een boete.

"We zijn in gesprek met de belastingdienst", zegt financieel directeur Erik Velderman in de Tubantia. "De fiscus stelt zich constructief op. Maar tot er een definitieve aanslag ligt, kunnen we geen kant op en zijn grote investeringen onmogelijk." Het is nog niet bekend wanneer de claim komt. "Ik hoop binnen enkele maanden. Niet alleen de hoogte van de aanslag is voor ons van belang, maar ook de betalingsvoorwaarden."

FC Twente heeft plannen om een investeringsfonds op te zetten waar sponsoren aan kunnen deelnemen. Van het geld kunnen dan spelers worden gekocht. "Werken aan de lange termijn is nu lastig. We weten dat er sponsors geïnteresseerd zijn in deelname in een investeringsfonds. Maar zo lang we die belastingaanslag niet hebben, kun je die deelnemers geen zekerheid geven. Daarom staan die plannen in de ijskast", aldus Velderman.

Overzicht

Reacties (34)

  • Avatar
    EvB64 - 15 juli 2017 om 11:21

    Ik dacht dat in het akkoord met Munsterman en Co was overeengekomen dat hun voor eventuele belasting aanslag aansprakelijk zouden zijn . En deze voor hun rekening zouden nemen ?

  • Avatar
    -Enschede - 15 juli 2017 om 11:26

    Nu zitten we dus weer bijna in de shit. Gelukkig heb ik het volste vertrouwen in Erik Velderman.

  • Avatar
    Jeroen - 15 juli 2017 om 11:26
    zegt:

    Wat maak jij er een drama van zeg. Laten we gewoon afwachten op de belastingdienst.

  • Avatar
    mcdummels - 15 juli 2017 om 11:29
    zegt:

    Nou nou nou, zoveel offers... Als hij echt zoveel van twente had gehouden had hij ze het geld geschonken en niet geleend.

  • Avatar
    ANS - 15 juli 2017 om 11:39
    mcdummels zegt:

    Nou nou nou, zoveel offers... Als hij echt zoveel van twente had gehouden had hij ze het geld geschonken en niet geleend.

    Met het crediteurenakkoord heeft Dik Wessels FC Twente miljoenen kwijt gescholden, dus geschonken. Alweer vergeten ?

  • Avatar
    Dutch - 15 juli 2017 om 11:42
    mcdummels zegt:

    Nou nou nou, zoveel offers... Als hij echt zoveel van twente had gehouden had hij ze het geld geschonken en niet geleend.

    10 mil geven is voor hem ongeveer hezelfde als een normaal iemand 2500 euro geeft. Heb jij dat gedaan mcdommel of iemand anders hier ? Anders heb je geen recht van spreken.

  • Avatar
    oalegroond - 15 juli 2017 om 11:44

    Wat wil je nu precies zeggen? Dick Wessels offers brengen! Zijn allemaal leningen bij een bank of i.d. waarvoor Wessels borg staat. Twente moet die leningen heus wel terug betalen, incl. rente.
    Het is natuurlijk wel fantastisch dat Dick Wessels dit doet. De belasting voor de gek houden is natuurlijk pure fraude. Hiervoor zou van de Laan moeten aansprakelijk gesteld moeten worden.
    Over de belasting maak ik mijn geen zorgen. De belasting kan Twente kapot laten gaan, maar dan hebben ze nog geen centen. Spelers zijn dan tranfer vrij. Ook de Gemeente zit dan met een groot verlies. Is natuurlijk wel triest dat alles zo ver heeft moeten komen.
    .

  • Avatar
    mcdummels - 15 juli 2017 om 11:50
    ANS zegt:

    Met het crediteurenakkoord heeft Dik Wessels FC Twente miljoenen kwijt gescholden, dus geschonken. Alweer vergeten ?

    Dat was ik inderdaad alweer vergeten, mijn oprechte excuses!

  • Avatar
    mcdummels - 15 juli 2017 om 11:53
    zegt:

    Nou, nou TC, dat soort taal hoeft nou ook weer niet. Ik was het inderdaad vergeten maar daarom hoef je me nog niet voor hufter uit te maken.

  • Avatar
    Frunnik - 15 juli 2017 om 11:54

    Als ik Dik was. Had ik niks meer geschonken. Laat klappen die hap. Als de buurman elke maan bij jou komt voor 100 euro geef je dat ook niet meer.

  • Avatar
    grolsch - 15 juli 2017 om 11:59

    Zon investeringsfond klinkt wel goed, die laatste alinea wat minder...

  • Avatar
    twentefanhenk - 15 juli 2017 om 12:02
    zegt:

    Je hebt wel gelijk,eigenlijk zouden ze nog moeten kunnen aankloppen bij de mensen die hier debet aan zijn,en dan weet iedereen wel wie ik bedoel

  • Avatar
    Messi - 15 juli 2017 om 12:11
    zegt:

    €80.000 TC 😱weetje nog een schamele 80 rooien.Fanmars veilingen alles werd uit de kast gehaald zelfs kinderarbeid HELP TWENTE!!! Een belachelijk bedrag iedere week kwamen er 25000 man in het stadion iedere week 1 eurie afgeven een paar weken lang 👍🏻maar ja ons bint zuinig maar over dik zijn geld willen ze wel regeren tis een SCHANDE

  • Avatar
    Bimmytoers - 15 juli 2017 om 12:30

    We hebben het inderdaad over 1 euro per wedstrijd. Kan niet iedereen in de portomoknip kijken maar zoiets moet toch te fiksen zijn wanneer de nood hoog is.. dan maar een pintje minder ;)

  • Avatar
    mcdummels - 15 juli 2017 om 12:32
    Messi zegt:

    €80.000 TC 😱weetje nog een schamele 80 rooien.Fanmars veilingen alles werd uit de kast gehaald zelfs kinderarbeid HELP TWENTE!!! Een belachelijk bedrag iedere week kwamen er 25000 man in het stadion iedere week 1 eurie afgeven een paar weken lang 👍🏻maar ja ons bint zuinig maar over dik zijn geld willen ze wel regeren tis een SCHANDE

    Andermans geld is nou eenmaal makkelijker uit te geven dan je eigen geld. Ik geef het eerlijk toe dat ik het zelf ook doe maar als je dan deze vastgoedmagnaat ziet die meer geld heeft dan hij in zijn leven kan opmaken is het natuurlijk makkelijk om te denken dat hij best een paar miljoentjes kwijt kan, maar hij heeft er hard voor gewerkt en mag natuurlijk helemaal zelf weten wat hij met zijn geld doet.

  • Avatar
    coenie - 15 juli 2017 om 12:36

    Seizoenkaarten zijn net geïncasseerd toch? Sponsor bijdragen ook neem ik aan. Dan moet je qua liquiditeit nu toch nog wel goed zitten....?

    Gewoon minder uitgeven aan spelerssalarissen. Ik denk dat er wel enkele miljoenen bespaard zijn als ik zie wat er allemaal is vertrokken.

    Een Oosterwijk en een spits met 3 goals die niemand kent voor 4 jaar vastleggen lijkt dan wel weer verspilling...

  • Avatar
    ANS - 15 juli 2017 om 12:59

    Beste Twentefans, allereerst wil ik jullie verzoeken, het verhaal van Velderman goed te begrijpen. Twente is nog steeds bezig schoon schip te maken en daar hoort natuurlijk ook de belastingdienst bij. Wat hij doet, is fijntjes druk uit oefenen op die belastingdienst. Ik kan jullie verzekeren dat Twente bij een eventuele navordering NIET in nieuwe fin. problemen komt.

    Velderman zegt we hebben geen buffer. Dat lijkt mij logisch en is niets nieuws. Twente had op 30-06-2016 een negatief eigen vermogen van -/- Euro 5.441.000,-- Zolang het eigen vermogen negatief is, is er ook geen buffer. Daarom hamer ik er steeds op, dat het eigen vermogen weer positief moet worden. Bij de komende balans per 30-06-2017 wordt zichtbaar in hoeverre het eigen vermogen gewijzigd is.

    Over de liquiditeitspositie, die is op dit moment en zeker voor de komende maanden gewoon goed.

    Dus samengevat, er zijn op dit moment en de komende tijd geen grotere problemen, dus geen paniek en Twente hoeft niet opnieuw op de bedeltoer.

  • Avatar
    jjdewilde - 15 juli 2017 om 13:00

    De schuld die de club had in juni 2015 gereduceerd van 95 tot circa 65 miljoen euro. “Van die 65 miljoen is 35 miljoen langlopend en rentedragend. De resterende 30 miljoen is kortlopende schuld en hoeft niet totaal in cash te worden terugbetaald. Daar zit bijvoorbeeld ook schuld aan seizoenkaarthouders en sponsoren in, die in de loop van het seizoen wordt ‘afbetaald’ en teruggaat naar nul“, aldus de conclusie van Kuitert en Ten Voorde na een gesprek met financieel directeur Erik Velderman in de Tubantia.

  • Avatar
    Messi - 15 juli 2017 om 13:04
    Bimmytoers zegt:

    We hebben het inderdaad over 1 euro per wedstrijd. Kan niet iedereen in de portomoknip kijken maar zoiets moet toch te fiksen zijn wanneer de nood hoog is.. dan maar een pintje minder ;)

    25 of 50 euro maken mensen niet in 1x over.dat is voor veel gezinnen veel geld die de broek al met moeite omhoog kunnen houden.Gewoon bij de ingang hadden ze moeten staan met een collectebus.Bij onze vrienden in de mof doen ze dat ook.als je daar na binnen gaat staan er een paar gasten van de ultras met een bussie een eurie er in of 50 cent laaste x 28000 eurie alleen om een tifo te organiseren ik bedoel maar😀

  • Avatar
    FC Twente 1965 - 15 juli 2017 om 13:07
    jjdewilde zegt:

    De schuld die de club had in juni 2015 gereduceerd van 95 tot circa 65 miljoen euro. “Van die 65 miljoen is 35 miljoen langlopend en rentedragend. De resterende 30 miljoen is kortlopende schuld en hoeft niet totaal in cash te worden terugbetaald. Daar zit bijvoorbeeld ook schuld aan seizoenkaarthouders en sponsoren in, die in de loop van het seizoen wordt ‘afbetaald’ en teruggaat naar nul“, aldus de conclusie van Kuitert en Ten Voorde na een gesprek met financieel directeur Erik Velderman in de Tubantia.

    En de 35 miljoen langlopend is de lening voor de bouw van het stadion toch? Ik hoop dat Corona en Tadic en eventueel nog zelf met Andersen en Ter Avest snel worden verkocht dan kunnen we een heel groot deel van die lening onmiddellijk aflossen dan maar leven met nog een seizoen spelers huren of transfervrije spelers

Nieuwe media