''Ik denk dat hij minstens tien jaar aan FC Twente verbonden zal blijven''

06 november 2017 om 14:02 | Bron: De Telegraaf ''Ik denk dat hij minstens tien jaar aan FC Twente verbonden zal blijven''

Gertjan Verbeek werd vorige week aangesteld als nieuwe trainer van FC Twente. Ton Boot vindt het verrassend dat de nieuwe oefenmeester ook technisch manager is geworden bij de club uit Enschede. Iets wat bij Engelse clubs regelmatig gebeurt, maar volgens Boot grote nadelen heeft.

"In de eerste plaats is er geen scheiding van korte- en langetermijnbeleid", schrijft Boot in De Telegraaf. "Als de manager ontslagen wordt, moet er weer nieuw beleid gemaakt worden door de nieuwe manager. Hetzelfde geldt voor het aankoopbeleid. Als de nieuwe manager andere spelers wenst of de aankopen niet wil benutten, is er sprake van groot kapitaalverlies."

Boot heeft meer vraagtekens bij de aanstelling van Verbeek. "Het contract is voor slechts anderhalf jaar, dat is niet met een langetermijnbeleid en de ambitieuze doelstellingen te rijmen", geeft hij aan. "Maar misschien nog saillanter is dat de ploeg uit Enschede juist bijna failliet is gegaan vanwege de dubbelfunctie van ex-voorzitter Joop Munsterman. Hij maakte beleid en controleerde (niet) zichzelf. Datzelfde is nu weer mogelijk. Een ezel stoot zich in 't gemeen…"

Uiteindelijk ziet de oud-basketbalcoach het wel goedkomen. "Gertjan bezit veel eigenschappen die Ferguson en Wenger ook hebben. Hij heeft visie en overzicht, denkt logisch en planmatig, is niet bang, houdt van FC Twente, stelt het clubbelang boven het eigenbelang, is leergierig en (zelf)kritisch. Ik denk dat hij minstens tien jaar aan de Twentse club verbonden zal blijven", besluit hij.

Overzicht

Reacties (23)

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 14:51

    Ook derden blijken moeite te hebben met dubbel functies..... de samenvoeging van de korte, middellange en lange termijn visie, wordt als een risico gezien, en terecht.... De lange ervaringen capaciteiten van GJV daar gelaten, betekent een ontslag van hem in de toekomst (risico), dat het beleid mogelijkerwijs herzien moet worden, als het tenminste niet door een cultuurbewaker (TD) is gecoordineerd.

  • Avatar
    twentefanhenk - 6 november 2017 om 15:07

    Denk dat het bij voetbal anders is dan bij dat netjegooien sukkel!

  • Avatar
    PaRaDoX - 6 november 2017 om 15:09

    Er zitten duidelijk lange termijn plannen achter de dubbelfunctie van Verbeek. Anders laat hij zich echt niet afschepen met een contract voor 1,5 seizoenen. Die gaat over 1,5 jaar ongetwijfeld een bestuurlijke functie invullen. Iets in de trend van Technisch en statutair directeur? Het zou zomaar kunnen.......

    Verbeek zelf heeft heel duidelijk uitgesproken dat hij een directeursfunctie wel ziet zitten.

  • Avatar
    realTukker - 6 november 2017 om 15:24

    Problemen met korte/lange termijn en een trainer die een contract voor 1,5 jaar heeft.
    Maar verwacht wel dat hij 10 jaar blijft. Wat is dan het probleem?
    En Munsterman had niemand boven zich om hem te controleren. Verbeek wel.
    Blijft niet veel van de argumenten van Boot over... Als redacteur had ik hem zijn stukje opnieuw laten schrijven

  • Avatar
    Ward - 6 november 2017 om 15:25
    PaRaDoX zegt:

    Er zitten duidelijk lange termijn plannen achter de dubbelfunctie van Verbeek. Anders laat hij zich echt niet afschepen met een contract voor 1,5 seizoenen. Die gaat over 1,5 jaar ongetwijfeld een bestuurlijke functie invullen. Iets in de trend van Technisch en statutair directeur? Het zou zomaar kunnen.......

    Verbeek zelf heeft heel duidelijk uitgesproken dat hij een directeursfunctie wel ziet zitten.

    Inderdaad, ben het ook niet eens met dit artikel. De missende "cultuurbewaker" in deze situatie is jan van halst die zijn oog meer op de langetermijnplannen zal hebben nu gertjan er is. En stiekem vermoed ik ook dat verbeek de taak van Van Halst op zich gaat nemen in de toekomst.

  • Avatar
    PaRaDoX - 6 november 2017 om 15:42

    Jan de Jonge over anderhalf seizoen hoofd opleidingen? Het zou zomaar kunnen. Bekijk het YouTube filmpje maar eens: Carrie op de motor met Verbeek, Pastoor en de Jonge...... ;)

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 15:46
    PaRaDoX zegt:

    Er zitten duidelijk lange termijn plannen achter de dubbelfunctie van Verbeek. Anders laat hij zich echt niet afschepen met een contract voor 1,5 seizoenen. Die gaat over 1,5 jaar ongetwijfeld een bestuurlijke functie invullen. Iets in de trend van Technisch en statutair directeur? Het zou zomaar kunnen.......

    Verbeek zelf heeft heel duidelijk uitgesproken dat hij een directeursfunctie wel ziet zitten.

    De essentie is m.i. een andere. het combineren van middellange en lange termijn visies met de korte termijn taak van een technisch manager, is een risico. Door de dubbel functie van TD en CD is er bij JvH nog steeds te weinig tijd om dit uit te werken naast zijn commerciële taken. Dat zou GJV blindelings over kunnen en willen nemen, maar dan wordt het allemaal bij een "passant" gedropt. Dus bij een toekomstig ontslag van GJV als trainer, ontstaat een nieuw probleem. Ik zeg daarbij niets over de kwaliteiten van GJV, maar over de combinatie van taken binnen 1 functie... Als alles goed gaat, is er niets aan de hand, als echter de lijntjes breken, is het probleem groter geworden... Van de RvC hebben we hier, noch van de Voorzitter, noch van het Lid Technische Zaken, iets over vernomen? Althans ik heb geen inhoudelijk interview gezien? Is dat een gebrek aan commitment? Zo zou je het kunnen zien, in elk geval lijkt het me zinvol dat dit door de RvC uitgelegd wordt.

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 15:47
    PaRaDoX zegt:

    Jan de Jonge over anderhalf seizoen hoofd opleidingen? Het zou zomaar kunnen. Bekijk het YouTube filmpje maar eens: Carrie op de motor met Verbeek, Pastoor en de Jonge...... ;)

    Dat is wel een erg snelle aanname.... dus dan moet GJV wel langer blijen, want de 2 zijn onafscheidelijk.... :-) :-)

  • Avatar
    PaRaDoX - 6 november 2017 om 15:57
    Citrofiel zegt:

    Dat is wel een erg snelle aanname.... dus dan moet GJV wel langer blijen, want de 2 zijn onafscheidelijk.... :-) :-)

    1+1= inderdaad nog steeds 2 Citro....

    Alex Pastoor hoofdtrainer? Time will tell. :)))

  • Avatar
    Socrates - 6 november 2017 om 16:00

    Verbeek heeft visie...Verbeek heeft statuur....Verbeek heeft ervaring op het gebied van TM.....Verbeek heeft affiniteit met de cub....Verbeek heeft zijn haar in de war....Punten (waarvan ook veel dode;) ) die er best eens zouden kunnen toe bijdragen dat Gertjan inderdaad na 20 maanden onze nieuwe TD gaat worden. Contract v. Halst is dan finito ( of hij is reeds eerder vertrokken) dus Verbeek/ Velderman....topcombinatie lijkt me zo. Wil Verbeek dit niet, kan zijn trainerscontract (bij goede resultaten ) eventueel altijd per seizoen verlengd worden. Wordt het niets...dan tegen die tijd Rutten aanstellen als TD. De volgende traptrede zal dan in ieder geval dan wel zijn beklommen dunkt me. Nu de commercie nog. Hup Jan....aan het werk. De klok tikt.

  • Avatar
    PaRaDoX - 6 november 2017 om 16:01
    Citrofiel zegt:

    De essentie is m.i. een andere. het combineren van middellange en lange termijn visies met de korte termijn taak van een technisch manager, is een risico. Door de dubbel functie van TD en CD is er bij JvH nog steeds te weinig tijd om dit uit te werken naast zijn commerciële taken. Dat zou GJV blindelings over kunnen en willen nemen, maar dan wordt het allemaal bij een "passant" gedropt. Dus bij een toekomstig ontslag van GJV als trainer, ontstaat een nieuw probleem. Ik zeg daarbij niets over de kwaliteiten van GJV, maar over de combinatie van taken binnen 1 functie... Als alles goed gaat, is er niets aan de hand, als echter de lijntjes breken, is het probleem groter geworden... Van de RvC hebben we hier, noch van de Voorzitter, noch van het Lid Technische Zaken, iets over vernomen? Althans ik heb geen inhoudelijk interview gezien? Is dat een gebrek aan commitment? Zo zou je het kunnen zien, in elk geval lijkt het me zinvol dat dit door de RvC uitgelegd wordt.

    Het mooiste aan Verbeek vind ik dat hij geen blad voor de mond neemt. Als een voetbaldier als Verbeek zo ineens uit het niets ventileert dat hij een directeursfunctie wel ziet zitten, dan zit daar voor mijn gevoel meer achter. Kort na zijn aanstelling kwam hij namelijk met deze uitspraak. :)

  • Avatar
    PaRaDoX - 6 november 2017 om 16:06
    Socrates zegt:

    Verbeek heeft visie...Verbeek heeft statuur....Verbeek heeft ervaring op het gebied van TM.....Verbeek heeft affiniteit met de cub....Verbeek heeft zijn haar in de war....Punten (waarvan ook veel dode;) ) die er best eens zouden kunnen toe bijdragen dat Gertjan inderdaad na 20 maanden onze nieuwe TD gaat worden. Contract v. Halst is dan finito ( of hij is reeds eerder vertrokken) dus Verbeek/ Velderman....topcombinatie lijkt me zo. Wil Verbeek dit niet, kan zijn trainerscontract (bij goede resultaten ) eventueel altijd per seizoen verlengd worden. Wordt het niets...dan tegen die tijd Rutten aanstellen als TD. De volgende traptrede zal dan in ieder geval dan wel zijn beklommen dunkt me. Nu de commercie nog. Hup Jan....aan het werk. De klok tikt.

    Haar in de war.....dode punten. :)))))))

    Spijker op zijn kop Socrates....mooi en realistisch betoog.

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 16:21
    Socrates zegt:

    Verbeek heeft visie...Verbeek heeft statuur....Verbeek heeft ervaring op het gebied van TM.....Verbeek heeft affiniteit met de cub....Verbeek heeft zijn haar in de war....Punten (waarvan ook veel dode;) ) die er best eens zouden kunnen toe bijdragen dat Gertjan inderdaad na 20 maanden onze nieuwe TD gaat worden. Contract v. Halst is dan finito ( of hij is reeds eerder vertrokken) dus Verbeek/ Velderman....topcombinatie lijkt me zo. Wil Verbeek dit niet, kan zijn trainerscontract (bij goede resultaten ) eventueel altijd per seizoen verlengd worden. Wordt het niets...dan tegen die tijd Rutten aanstellen als TD. De volgende traptrede zal dan in ieder geval dan wel zijn beklommen dunkt me. Nu de commercie nog. Hup Jan....aan het werk. De klok tikt.

    Ik kan je goed volgen met 1 kleine wijziging..... Ik zou FR tijdelijk als TD willen positioneren en als GJV goed functioneert, FR naar de RvC promoveren en GJV laten promoveren als TD..... Ben benieuwd wat je er van vindt....

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 16:23
    PaRaDoX zegt:

    1+1= inderdaad nog steeds 2 Citro....

    Alex Pastoor hoofdtrainer? Time will tell. :)))

    Dan wordt het wel een echt "vriendenkliekje"...... :-) :-)

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 16:24
    PaRaDoX zegt:

    Haar in de war.....dode punten. :)))))))

    Spijker op zijn kop Socrates....mooi en realistisch betoog.

    Ik mis nog de link naar het driedelige pak.... en bijpassende haarsnit.

  • Avatar
    Socrates - 6 november 2017 om 16:34
    Citrofiel zegt:

    Ik kan je goed volgen met 1 kleine wijziging..... Ik zou FR tijdelijk als TD willen positioneren en als GJV goed functioneert, FR naar de RvC promoveren en GJV laten promoveren als TD..... Ben benieuwd wat je er van vindt....

    Ik denk alleen als je Fred "tijdelijk" binnenhaalt dit dus weer een extra kostenpost vormt...er komt dan namelijk wederom een arbeidskracht bij. Als Jan eenmaal weg is zou Fred m.i. altijd nog (welke dan ook) een rol kunnen gaan vervullen.

  • Avatar
    PaRaDoX - 6 november 2017 om 16:40
    Citrofiel zegt:

    Dan wordt het wel een echt "vriendenkliekje"...... :-) :-)

    Maar dan krijg je vanuit sportief oogpunt geen "backstab" praktijken. ;)

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 17:07
    Socrates zegt:

    Ik denk alleen als je Fred "tijdelijk" binnenhaalt dit dus weer een extra kostenpost vormt...er komt dan namelijk wederom een arbeidskracht bij. Als Jan eenmaal weg is zou Fred m.i. altijd nog (welke dan ook) een rol kunnen gaan vervullen.

    Moet de visie niet NU al vorm gegeven worden? En wel door een ervaren persoon? Dan kan hij later vanaf het "hemelbed" in alle rust controleren of je daar ver beneden het ook als zodanig uitvoeren?? :-) :-)

  • Avatar
    Socrates - 6 november 2017 om 17:25
    Citrofiel zegt:

    Moet de visie niet NU al vorm gegeven worden? En wel door een ervaren persoon? Dan kan hij later vanaf het "hemelbed" in alle rust controleren of je daar ver beneden het ook als zodanig uitvoeren?? :-) :-)

    Mijns inziens wordt de visie nu al flink vorm gegeven met de komst van Verbeek. Op technisch gebied althans. Ik heb veel vertrouwen in de man. Op commercieel gebied dient er nog een flinke slag gemaakt te worden en is er werk aan de winkel. Hopelijk....en waarschijnlijk.....neemt Verbeek hier, als de sportieve norm tot een constante zoals we gisteren hebben gezien kan worden getild, Jan ook figuurlijk bij de hand.

  • Avatar
    Citrofiel - 6 november 2017 om 17:40
    Socrates zegt:

    Mijns inziens wordt de visie nu al flink vorm gegeven met de komst van Verbeek. Op technisch gebied althans. Ik heb veel vertrouwen in de man. Op commercieel gebied dient er nog een flinke slag gemaakt te worden en is er werk aan de winkel. Hopelijk....en waarschijnlijk.....neemt Verbeek hier, als de sportieve norm tot een constante zoals we gisteren hebben gezien kan worden getild, Jan ook figuurlijk bij de hand.

    Is het niet zo dat GJV hartstikke druk is met de korte termijn, dus de selectie van nu? Dat is al een dagtaak... daarnaast moet eigenlijk tegelijkertijd de jeugdopleiding en scouting vorm gegeven worden op een professionele manier.... Daar moet FcT het in de komende jaren van hebben.

    Commercieel heb je gelijk. Ook dat is meer dan een dagtaak.

    Als het goed is, heeft JvH het al te druk met de commerciële taak.... hij heeft geen tijd om de middellange en lange termijn vorm te geven, of hij daarvoor de kennis en netwerk heeft, laat ik in het midden.....

    Ik zie m.a.w. dat er heel veel tegelijkertijd moet gebeuren om paniek kopen voor eens en voor altijd uit te sluiten. Daarom dacht ik aan een tijdelijke functie voor FR als TD en daarna de doorstroming naar de RvC om de cultuur te bewaken.... Wat moet zoiets kosten? 500k? bovenop de 700K tot 1M? Gewoon nieuwe inkomsten genereren en je bent er uit.... FR MOET zichzelf renderen, anders moet je het niet doen, maar dat geldt voor iedereen in de organisatie, als ook in de RvC....

Nieuwe media