FC Twente komt goed weg tegen NEC: "Het is een gestolen punt"

De arbitrage in Nederland ligt wederom onder een vergrootglas. Afgelopen weekend zorgden meerdere beslissingen voor discussie, waaronder de strafschop die FC Twente kreeg tegen NEC. René Wagelaar en oud-verdediger Mitch Apau spraken zich uit over de situatie bij 1Twente VoetbalTijd.

Wagelaar ergerde zich zichtbaar aan de toegekende penalty in de slotfase van NEC - FC Twente. "Het is een gestolen punt, want ik vind de penalty op het einde niets", stelde hij. "Daar heb ik het al vaker over gehad. Chery draait en houdt de arm echt wel langs het lichaam. Het kan vijf centimeter zijn, maar hij schiet hem tegen de arm. Het is op de lijn, dus hij kan hem geven, maar het gaat mij erom wat hij met de arm doet."

Wat Wagelaar vooral stoort, is het gebrek aan consistentie. "Ik vind het geen penalty, maar nou krijgen we het, en dat is het allerergste: twee uur later bij Ajax - AZ doet Mijnans exact hetzelfde, en het was geen penalty. Daar gaat het me om. Het gaat me er niet om FC Twente of Ajax, maar er is geen lijn. Ik vind het bij beide geen penalty. Als ik omdraai, wat moet ik zo snel met die arm? Daar moet even een bewegingswetenschapper mee bezig."

Ook Apau, tegenwoordig speler van Spakenburg, herkent het dilemma. "Als iemand van dichtbij schiet, is het een normale reactie dat je je hand omhoog doet of je gezicht bedekt. Het is lastig om te zeggen. Je kan moeilijk met je armen langs het lichaam springen."

Doe mee aan het WK-spel van Twentefans!

Het WK begint op donderdag 11 juni in de Canada, de Verenigde Staten en Mexico. Hoe ver gaat Oranje komen? Doe mee aan het WK-spel van Twentefans op Scorito!

Lees meer:
0 reacties