Grolsch verhoogt de bierprijs: "Wij zijn er ook niet blij mee"
Grolsch gaat een flinke prijsverhoging doorvoeren. Vanaf 1 januari wordt de bierprijs met bijna 7 procent verhoogd. Het is niet duidelijk of dit ook gevolgen heeft voor de prijzen van een biertje in De Grolsch Veste, het stadion van FC Twente.
Door de prijsstijgingen op ieder vlak voelt Grolsch zich genoodzaakt op de prijzen te verhogen. De prijzen voor grootverpakkingen, fusten en flesjes gaan vanaf 1 januari met 6,8 procent omhoog, doordat de kosten van 'alle grondstoffen' ook gestegen zijn. Het gaat daarbij om onder meer blik, glas, mout voor het bier, de energieprijs, de kosten van diesel.
"Daar zijn we niet uniek in, alle producenten hebben daar last van. Wij hebben gekeken naar wat noodzakelijk is om de bedrijfsvoering in balans te houden", zegt woordvoerder Koert van 't Hof van Grolsch in de Tubantia. Hij kan zich voorstellen dat de klanten er niet blij mee zijn. "Dat zijn we zelf ook niet. Maar we kunnen niet anders."
Concurrent Heineken, waar ook Amstel en Brand onder vallen, verhoogt de prijzen met maar liefst 10,8 procent. Grolsch heeft geprobeerd om de prijs enigszins te drukken. "We zijn kritisch op wat we wel en niet doen. Zowel op commercieel gebied als aan de productiekant", aldus Van 't Hof, die niet kan zeggen hoe lang de prijsverhoging van kracht blijft. Normaal worden de prijzen halverwege het jaar opnieuw verandert, maar mogelijk gebeurt dat nu eerder.
Voor de consument wordt een biertje nu weer waarschijnlijk duurder, al heeft de ondernemer zelf de keuze om de prijzen door te berekenen. Zo ook FC Twente, dat nog niet heeft gereageerd op de aangekondigde stijging.