Keolis rijdt niet meer bij late duels FC Twente: "Levensgevaarlijk"
Keolis maakt zich zorgen om gevaarlijke situaties op het perron van station Enschede Kennispark na wedstrijden van FC Twente. De vervoerder wil bij late avondwedstrijden geen supporters meer vervoeren zolang er geen extra maatregelen worden genomen.
Machinisten maken zich namelijk zorgen over de gevaarlijke situaties. "Er staan te veel mensen op een te klein gebied op het perron te dringen om een plekje te bemachtigen in de laatste treinen", schrijft Keolis in een evaluatie. "Ze lopen daarmee kans voor de trein te stappen of door de massa voor de trein geduwd te worden."
Volgens Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen is er sprake van 'levensgevaarlijke situaties', zoals personen op het spoor. "Het is een relatief klein station en na de wedstrijd gaan fans massaal naar buiten, om nog snel de laatste trein te kunnen pakken. Dan wordt het dringen en drukken, want we kunnen maar 400 mensen vervoeren in een trein", zegt Hendriksen tegenover RTV Oost.
Ook veel voetbalfans misdragen zich volgens Keolis. "Ze belagen medewerkers, zowel fysiek als verbaal, medereizigers worden belaagd, ze richten vernielingen aan, trekken aan de noodrem en verkeren onder invloed van drank of andere middelen", aldus de vervoerder, die ongelukken wil voorkomen.
Keolis heeft daarom aangegeven bij late avondwedstrijden niet meer te stoppen op station Enschede Kennispark. Bij de wedstrijd FC Twente - SC Heerenveen, die dinsdag om 20.00 uur begint, rijdt Keolis wel gewoon. Na het Europa League-duel FC Twente - Fenerbahçe op donderdag 3 oktober om 21.00 uur is het maar de vraag of er nog treinen stoppen zolang er geen maatregelen worden genomen.
Keolis kijkt momenteel met FC Twente, de gemeente Enschede, ProRail, NS en de provincie Overijssel hoe gevaarlijke situaties voorkomen kunnen worden. De vervoerder vindt een poortjessysteem, waarbij het perron kan worden afgesloten bij een maximumaantal reizigers, het beste. Het inzetten van meer of langere treinen is niet zomaar toe te passen. "We hebben te maken met beperkte ruimte op het spoor. Bovendien vinden er vaak 's nachts werkzaamheden plaats, waardoor we niet langer kunnen doorrijden", meent Hendriksen. "Dat de Europa League in Enschede wordt gespeeld werd onlangs pas bekend, maar werkzaamheden aan het spoor staan vaak al maanden gepland."