Lemkin omschrijft zijn stijl: "Dat is mijn taak, zeker achterin"

Stav Lemkin
Stav Lemkin Foto: © Pro Shots

FC Twente haalde onlangs Stav Lemkin als versterking naar De Grolsch Veste. De 22-jarige centrale verdediger tekende een contract voor drie jaar, met een optie voor nog een seizoen. Hoe kijkt Lemkin naar zichzelf als verdediger en zijn rol in het elftal?

"Ik probeer mezelf niet als een leider te zien in de klassieke zin, want ik ben nog jong en ik leer elke dag", zegt Lemkin in de podcast Hapodium. "Maar ik ben wel iemand die verantwoordelijkheid neemt. Als ik speel, probeer ik te praten, te coachen, te helpen – zeker achterin. Het is mijn taak om te organiseren."

Lemkin speelde het afgelopen seizoen op huurbasis bij Maccabi Tel Aviv. Daar werd hij geroemd, niet alleen vanwege zijn fysieke kwaliteiten, maar ook omdat hij mentaal zijn mannetje stond. "Dat kwam ook omdat ik vertrouwen kreeg van de staf. De trainer sprak met me, gaf me duidelijke opdrachten, vroeg ook mijn mening. Als je voelt dat je belangrijk bent, dan komt dat leiderschap vanzelf. En ik vond het mooi om dat ook te voelen in die laatste reeks wedstrijden – dat ik niet alleen een invaller was, maar iemand op wie gerekend werd."

Ziet Lemkin zich bij FC Twente als een potentiële leider in de verdediging? "Ik hoop het. Natuurlijk moet ik me eerst bewijzen. Maar mijn stijl is sowieso actief en richtinggevend. En als ik speel, dan zal ik mijn verantwoordelijkheid nemen – dat zit in mij. Ik ben niet bang om te praten of te sturen, ook al ben ik nieuw", aldus FC Twente-aanwinst Stav Lemkin.

Lees meer:
0 reacties