'Overheidssteun voor betaaldvoetbalclubs: KNVB vraagt 196 miljoen'

11
'Overheidssteun voor betaaldvoetbalclubs: KNVB vraagt 196 miljoen'

De clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie kunnen een beroep gaan doen op overheidssteun. Dat vertelt sportmarketeer Chris Woerts maandagavond bij Veronica Inside.

''Er is een rapport van tweehonderd pagina's gemaakt voor de overheid. De kern van het verhaal is dat ze ongeveer 196 miljoen euro steun vragen'', vertelt Woerts. Dat volle bedrag is alleen nodig als het hele seizoen zonder fans gespeeld moet worden. ''Omdat we al een tijd zonder publiek spelen, wordt gevraagd om een derde als een schenking te zien, een gift aan de clubs. En twee derde als een lening, die binnen vijf jaar terugbetaald moet worden.''

Clubs kunnen niet zomaar een beroep doen op het noodfonds. Zo mogen clubs geen bonussen en dividend uitkeren of bezuinigen op de jeugdopleiding en vrouwenvoetbal. Op salarissen moet juist wel bespaard worden. ''Als je heel veel eigen vermogen hebt en gezond bent, dan kun je er ook geen gebruik van maken. De top-vier gaat er waarschijnlijk helemaal vanaf zien'', weet de sportmarketeer te melden. Wellicht volgen er ook meer clubs.

''Het heikele punt is de transferinkomsten. Je kunt moeilijk overheidssteun vragen en dan geld uitgeven voor transfers of spelers verkopen. Daar zitten clubs over in dubio. Maar er zullen clubs gebruik van maken, omdat ze het moeilijk krijgen. In de Keuken Kampioen Divisie, maar zeker ook in de Eredivisie. Zonder inkomsten gaat het gewoon niet.''

11 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 2 Jun 2020 om 10:44
    • Quote van 2 Jun 2020 om 10:28
      Kritiek leveren is altijd makkelijk. Maar heb je ook een oplossing of een beter plan?
    Er is geen oplossing. Zolang de hysterie zegeviert en mensen als kip zonder kop blijven rondlopen.
    Gezond verstand is de oplossing maar de mensen die dat hebben laten niets van zich horen en leven hun leven.
    De gekken die denken dat ze de oplossing zijn regeren en bepalen het nieuws.
  • 2 Jun 2020 om 10:31
    • Quote van 2 Jun 2020 om 10:28
      Kritiek leveren is altijd makkelijk. Maar heb je ook een oplossing of een beter plan?
    Dat heeft Scorpio nooit, want het is altijd de schuld van een ander en/of georganiseerde misdaad en/of terroristische organisaties..... :)))
  • 2 Jun 2020 om 10:28
    • Quote van 2 Jun 2020 om 10:09
      Als organisaties met een algemeen belang er een zooitje van maken hebben ze de overheid altijd als back up. To big to fail. Zoiets. De overheid (lees de burgers) zijn altijd de lul.
      De mensen die er geen zooitje van maken maar doen wat van ze verwacht wordt zijn altijd een melkoe geweest en dat zal altijd zo blijven.
      Vee zijn we.
      Zoveel mensen die nog steeds niet wakker zijn.
      De overheid is de sluitpost van alle ellende op deze planeet.
      De normale burgers (de wet van de grote aantallen) zullen altijd de lul zijn. Of je nu zelf een eerlijk goed leven leidt of niet. Je wordt gepakt. Links om of rechts om.
    Kritiek leveren is altijd makkelijk. Maar heb je ook een oplossing of een beter plan?
  • 2 Jun 2020 om 10:28
    • Quote van 2 Jun 2020 om 10:09
      Als organisaties met een algemeen belang er een zooitje van maken hebben ze de overheid altijd als back up. To big to fail. Zoiets. De overheid (lees de burgers) zijn altijd de lul.
      De mensen die er geen zooitje van maken maar doen wat van ze verwacht wordt zijn altijd een melkoe geweest en dat zal altijd zo blijven.
      Vee zijn we.
      Zoveel mensen die nog steeds niet wakker zijn.
      De overheid is de sluitpost van alle ellende op deze planeet.
      De normale burgers (de wet van de grote aantallen) zullen altijd de lul zijn. Of je nu zelf een eerlijk goed leven leidt of niet. Je wordt gepakt. Links om of rechts om.
    Kritiek leveren is altijd makkelijk. Maar heb je ook een oplossing of een beter plan?
  • 2 Jun 2020 om 10:17
    • Quote van 2 Jun 2020 om 10:00
      Waarom stromen er dan jaarlijks verplicht miljoenen vanuit clubs in de kas van beide organisaties Henk, en waarom niet in de kas van de overheid?
    hahahaha, wat ben je toch naief en dom!
  • 2 Jun 2020 om 10:09
    • Quote van 2 Jun 2020 om 10:00
      Waarom stromen er dan jaarlijks verplicht miljoenen vanuit clubs in de kas van beide organisaties Henk, en waarom niet in de kas van de overheid?
    Als organisaties met een algemeen belang er een zooitje van maken hebben ze de overheid altijd als back up. To big to fail. Zoiets. De overheid (lees de burgers) zijn altijd de lul.
    De mensen die er geen zooitje van maken maar doen wat van ze verwacht wordt zijn altijd een melkoe geweest en dat zal altijd zo blijven.
    Vee zijn we.
    Zoveel mensen die nog steeds niet wakker zijn.
    De overheid is de sluitpost van alle ellende op deze planeet.
    De normale burgers (de wet van de grote aantallen) zullen altijd de lul zijn. Of je nu zelf een eerlijk goed leven leidt of niet. Je wordt gepakt. Links om of rechts om.
  • 2 Jun 2020 om 10:00
    • Quote van 2 Jun 2020 om 09:56
      De overheid heeft toch de boel plat gegooid, de Uefa of Fifa niet !
    Waarom stromen er dan jaarlijks verplicht miljoenen vanuit clubs in de kas van beide organisaties Henk, en waarom niet in de kas van de overheid?
  • 2 Jun 2020 om 09:56
    • Quote van 2 Jun 2020 om 09:53
      De overheid....en dus opnieuw de burgers laten bloeden? Vraag het de FIFA en UEFA. Daar zitten de miljoenen......
    De overheid heeft toch de boel plat gegooid, de Uefa of Fifa niet !
  • 2 Jun 2020 om 09:55
    • Quote van 2 Jun 2020 om 09:53
      De overheid....en dus opnieuw de burgers laten bloeden? Vraag het de FIFA en UEFA. Daar zitten de miljoenen......
    De burgers bloeden altijd. Die mogen niet rijk worden. De macht die boven de burgers zit die hebben het voor elkaar en zijn gedekt. De schapen moeten tot 67/68 werken en mogen dan genieten van het leven als ze dan ook niet weer gekort worden.
    Dat is het systeem waar iedereen dag in dag uit voor werkt.
  • 2 Jun 2020 om 09:54
    Wat je leent moet je ook terug betalen, we zitten al genoeg in de shit, alleen in als we echt niet meer kunnen, dan is het anders, nog liever aandelen verkopen!
  • 2 Jun 2020 om 09:53
    De overheid....en dus opnieuw de burgers laten bloeden? Vraag het de FIFA en UEFA. Daar zitten de miljoenen......