Pusic: ''Als het op FC Twente aankomt, is het hier net de Balkan''

( 28 reacties)
Pusic: ''Als het op FC Twente aankomt, is het hier net de Balkan''

Marino Pusic is de trainer die FC Twente in de Keuken Kampioen Divisie naar het kampioenschap heeft geloodst. De Kroatische oefenmeester nam in maart 2018 het roer over van Gert-Jan Verbeek, toen de club in de Eredivisie op degradatie afstevende. 

"Alsof ik op de Titanic stapte", herinnert Pusic zich in gesprek met de Volkskrant. "Er waren eilandjes door de hele club, geen zelfvertrouwen in de ploeg. 1 procent kans gaf ik ons, natuurlijk zijn we daarvoor gegaan. We haalden nog best wat punten, maar de concurrentie deed dat ook."

En dus degradeerde FC Twente naar de Keuken Kampioen Divisie. Desalniettemin werd Pusic gevraagd aan te blijven als hoofdcoach. Dat laatste werd hem afgeraden door vrienden en familie. "Vanwege de extreme moeilijkheidsgraad. Mislukt het dan krijg je als trainer zonder grote naam vaak geen kans meer. Ik had bovendien drie concrete aanbiedingen van andere clubs", stelt de 48-jarige oefenmeester, die na een bedankbrief van supporters besloot om aan te blijven als coach van FC Twente.

"Dat heeft me enorm geraakt, toen voelde ik een emotionele verplichting", vertelt Pusic, die heeft gemerkt dat het nuchtere karakter van de meeste Tukkers niet van toepassing is op FC Twente. "Als het op FC Twente aankomt is het hier net de Balkan", refereert de Bosnische Kroaat aan zijn roots. "Dat vind ik mooi, de fans maken deze club. Niemand anders."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 24 Apr 2019 om 18:45
    • Quote van 24 Apr 2019 om 13:42
      Bemoei je er dan niet mee. Dat jij ergens genoeg van hebt, wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben.

      Ik snap wel, sommigen die Pusic met hand en tand hebben lopen verdedigen, staan nu met de bek vol tanden. Dan zou ik het er ook niet meer over willen hebben en snel doorschakelen.
    Volgens mij is het simpel: Pusic verdient waardering voor het feit dat Fc Twente kampioen is geworden en weer promoveert naar de ED. T.a.v. het komende seizoen heeft TvL vast en zeker een visie hoe de selectie en de technische staf eruit moet komen te zien, zodanig dat FcT zich kan handhaven (dat is de doelstelling)... Ik wacht het af, want voor mij is een coach "slechts een passant" en de meerjaarsvisie veel belangrijker.....
  • 24 Apr 2019 om 14:39
    • Quote van 24 Apr 2019 om 14:32
      Waar is John W eigenlijk? haha.
    Die zit nog in het stadion te wachten op de ere ronde. :))
  • 24 Apr 2019 om 14:32
    • Quote van 24 Apr 2019 om 11:03
      Het is voor ons(voor mij in ieder geval) een riant salaris. Maar de salarismax ligt hier op het moment rond een ton en Brama had elders zeker wel meer kunnen verdienen. Er zijn nog wel enkele dure klanten vanuit het verleden die boven dat ton zitten trouwens, o.a. Boere en Vuckic.
    Volgens de media verdiend Brama 250.000 per jaar en is dit waard gebleken dit jaar. Ik maak alleen wel zorgen over zijn achillespees blessures. Ouwe mannen kwaal en ik kan het weten.
  • 24 Apr 2019 om 14:32
    • Quote van 24 Apr 2019 om 13:42
      Bemoei je er dan niet mee. Dat jij ergens genoeg van hebt, wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben.

      Ik snap wel, sommigen die Pusic met hand en tand hebben lopen verdedigen, staan nu met de bek vol tanden. Dan zou ik het er ook niet meer over willen hebben en snel doorschakelen.
    Waar is John W eigenlijk? haha.
  • 24 Apr 2019 om 14:31
    • Quote van 24 Apr 2019 om 13:52
      Zo zie je hier allemaal stoere praat ondertussen bedank briefjes richting pusic sturen ;-)
    Ach 1 kaartje op 27.000 man ;)
  • 24 Apr 2019 om 13:52
    Zo zie je hier allemaal stoere praat ondertussen bedank briefjes richting pusic sturen ;-)
  • 24 Apr 2019 om 13:42
    • Quote van 24 Apr 2019 om 13:35
      HERHALING VAN EEN ANDER TOPIC. Maar ook zeer toepasselijk voor dit topic........................................................Pfff zucht. Ik denk dat de meesten hier, net als ik, voorlopig wel ff klaar zijn met het Pusic "vraagstuk". Laat de directie beslissen wat ze gaan doen. Iedereen heeft zijn zegje kunnen doen en inmiddels gedaan. Het wordt nu tijd dat er eens een ander onderwerp naar voren geschoven wordt! Ik ben zo klaar met dit, en het vorige seizoen. En verheug me ontzettend op de terugkeer in de eredivisie. Laten we alle negativiteit achter ons laten, en vol enthousiasme en positiviteit naar voren kijken. - - - - TWENTE KOMT ERAAN!!!!!! - - - COTE
    Bemoei je er dan niet mee. Dat jij ergens genoeg van hebt, wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben.

    Ik snap wel, sommigen die Pusic met hand en tand hebben lopen verdedigen, staan nu met de bek vol tanden. Dan zou ik het er ook niet meer over willen hebben en snel doorschakelen.
  • 24 Apr 2019 om 13:35
    HERHALING VAN EEN ANDER TOPIC. Maar ook zeer toepasselijk voor dit topic........................................................Pfff zucht. Ik denk dat de meesten hier, net als ik, voorlopig wel ff klaar zijn met het Pusic "vraagstuk". Laat de directie beslissen wat ze gaan doen. Iedereen heeft zijn zegje kunnen doen en inmiddels gedaan. Het wordt nu tijd dat er eens een ander onderwerp naar voren geschoven wordt! Ik ben zo klaar met dit, en het vorige seizoen. En verheug me ontzettend op de terugkeer in de eredivisie. Laten we alle negativiteit achter ons laten, en vol enthousiasme en positiviteit naar voren kijken. - - - - TWENTE KOMT ERAAN!!!!!! - - - COTE
  • 24 Apr 2019 om 13:34
    • Quote van 24 Apr 2019 om 11:43
      Klassiek geval van een kwakzalvende oplichter. Iemand die gaatjes vult met praatjes, helaas is veel Twente-volk naïef dat naarstig zoekt naar een 'verlosser'.


    John W leeft toch nog wel?
  • 24 Apr 2019 om 12:58
    • Quote van 24 Apr 2019 om 12:37
      Als ik het tussen de regels door goed lees, dan wil deze zelfingenomen Balkanboy eigenlijk ook wel een standbeeld.
    Mogen ze proberen, blijft geen 3 dagen staan zolang ik leef.
  • 24 Apr 2019 om 12:57
    • Quote van 24 Apr 2019 om 12:27
      Ik denk dat de media hem nu op zoekt, zij hebben ook wel meegekregen dat het rommelt. Voetbal is emotie. Kan natuurlijk dat de brief hem daadwerkelijk geraakt heeft. Hij houdt er volgens mij wel van om de emoties te benadrukken. Ben wel benieuwd wat de club had gedaan als Pusic de taak niet op zich had willen nemen, welke trainer was er dan komen te staan?
    Typisch gedrag van een ruggengraatloze oplichter die op heterdaad betrapt is, die gaan inspelen op sympathie en op de psyche/emotie.

    Uitgefloten worden in eigen kampioenswedstrijd, vanwege inspiratieloos en oeverloos getik, niet omdat ze de wedstrijd wilden uitspelen, maar uit pure misplaatste angst voor eigen incompetentie.
  • 24 Apr 2019 om 12:46
    • Quote van 24 Apr 2019 om 12:37
      Als ik het tussen de regels door goed lees, dan wil deze zelfingenomen Balkanboy eigenlijk ook wel een standbeeld.
    Hahahaha, dat denk ik ook wel. Om dan als het beeld wordt onthuld heel hard roepen "Dit was écht niet nodig, de spelers verdienen de eer samen met de supporters, ik ben maar een trainer..." Toch is het knap, meteen terug naar de eredivisie.
  • 24 Apr 2019 om 12:37
    Als ik het tussen de regels door goed lees, dan wil deze zelfingenomen Balkanboy eigenlijk ook wel een standbeeld.
  • 24 Apr 2019 om 12:27
    • Quote van 24 Apr 2019 om 11:28
      Een paar opmerkelijke uitspraken;

      "Alsof ik op de Titanic stapte". En dat voor een assistent die mede verantwoordelijk hiervoor was?


      "Er waren eilandjes door de hele club". Geldt dit niet binnen elke BVO? Er zal in mijn bescheiden opinie altijd sprake zijn van eilandjes.

      "Ik had bovendien drie concrete aanbiedingen van andere clubs". Dit geloof ik persoonlijk niet, mits het om een functie als assistent zou gaan.


      "Dat heeft me enorm geraakt, toen voelde ik een emotionele verplichting". Waarom toch keer op keer de nadruk op zijn emoties leggen?


      Het valt mij op dat Pusic wel heel nadrukkelijk de media op zoekt, of ligt dat aan mij?




    Ik denk dat de media hem nu op zoekt, zij hebben ook wel meegekregen dat het rommelt. Voetbal is emotie. Kan natuurlijk dat de brief hem daadwerkelijk geraakt heeft. Hij houdt er volgens mij wel van om de emoties te benadrukken. Ben wel benieuwd wat de club had gedaan als Pusic de taak niet op zich had willen nemen, welke trainer was er dan komen te staan?
  • 24 Apr 2019 om 12:09
    • Quote van 24 Apr 2019 om 11:43
      Klassiek geval van een kwakzalvende oplichter. Iemand die gaatjes vult met praatjes, helaas is veel Twente-volk naïef dat naarstig zoekt naar een 'verlosser'.


    Die verlosser vind je in mijn bescheiden opinie niet in Pusic. Die gaat het nu nog niet redden in de eredivisie als hoofdtrainer.
  • 24 Apr 2019 om 11:43
    • Quote van 24 Apr 2019 om 11:28
      Een paar opmerkelijke uitspraken;

      "Alsof ik op de Titanic stapte". En dat voor een assistent die mede verantwoordelijk hiervoor was?


      "Er waren eilandjes door de hele club". Geldt dit niet binnen elke BVO? Er zal in mijn bescheiden opinie altijd sprake zijn van eilandjes.

      "Ik had bovendien drie concrete aanbiedingen van andere clubs". Dit geloof ik persoonlijk niet, mits het om een functie als assistent zou gaan.


      "Dat heeft me enorm geraakt, toen voelde ik een emotionele verplichting". Waarom toch keer op keer de nadruk op zijn emoties leggen?


      Het valt mij op dat Pusic wel heel nadrukkelijk de media op zoekt, of ligt dat aan mij?




    Klassiek geval van een kwakzalvende oplichter. Iemand die gaatjes vult met praatjes, helaas is veel Twente-volk naïef dat naarstig zoekt naar een 'verlosser'.


  • 24 Apr 2019 om 11:28
    Een paar opmerkelijke uitspraken;

    "Alsof ik op de Titanic stapte". En dat voor een assistent die mede verantwoordelijk hiervoor was?


    "Er waren eilandjes door de hele club". Geldt dit niet binnen elke BVO? Er zal in mijn bescheiden opinie altijd sprake zijn van eilandjes.

    "Ik had bovendien drie concrete aanbiedingen van andere clubs". Dit geloof ik persoonlijk niet, mits het om een functie als assistent zou gaan.


    "Dat heeft me enorm geraakt, toen voelde ik een emotionele verplichting". Waarom toch keer op keer de nadruk op zijn emoties leggen?


    Het valt mij op dat Pusic wel heel nadrukkelijk de media op zoekt, of ligt dat aan mij?




  • 24 Apr 2019 om 11:07
    Waar blijft John W? Op vakantie, ziek??? Tijd voor een fruitmand? Of nog steeds onder de olie?
  • 24 Apr 2019 om 11:03
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:58
      Dat sowieso. Maar Brama had ook aanbiedingen uit de eredivisie. Dus daar had hij uiteindelijk ook naar toe kunnen gaan. Maar de supporters die blijven altijd bij de club ongeacht in welke devisie ze spelen.
    Het is voor ons(voor mij in ieder geval) een riant salaris. Maar de salarismax ligt hier op het moment rond een ton en Brama had elders zeker wel meer kunnen verdienen. Er zijn nog wel enkele dure klanten vanuit het verleden die boven dat ton zitten trouwens, o.a. Boere en Vuckic.
  • 24 Apr 2019 om 10:58
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:54
      Ook Brama krijgt gewoon ee riant salaris en waarschijnlijk ook niet veel andere aanbiedingen. De supportersdie elke week in het stadion zitten voor 300 Euro plus. Die hebben 100% clubliefde
    Dat sowieso. Maar Brama had ook aanbiedingen uit de eredivisie. Dus daar had hij uiteindelijk ook naar toe kunnen gaan. Maar de supporters die blijven altijd bij de club ongeacht in welke devisie ze spelen.
  • 24 Apr 2019 om 10:56
    Het echte verhaal is heel pijnlijk voor velen - toch jammer dat journalisten alles maar oppennen
  • 24 Apr 2019 om 10:54
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:47
      Clubliefde? Hij krijgt gewoon een salaris en had afgelopen zomer geen betere aanbiedingen. Hij is gewoon een grote acteur waar mensen toch elke keer in trappen. Mensen zoals Brama hebben clubliefde.
    Ook Brama krijgt gewoon ee riant salaris en waarschijnlijk ook niet veel andere aanbiedingen. De supportersdie elke week in het stadion zitten voor 300 Euro plus. Die hebben 100% clubliefde
  • 24 Apr 2019 om 10:51
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:10
      Idd, hij heeft dit seizoen bv een paar wissels of spelers opgesteld waar je van tevoren kon zeggen dat het niet heel succesvol zou worden. Maar het is wel echt ook een feit dat hij meer respect verdiend dan wat hij de laatste weken/maanden heeft gekregen.
    We kennen niet het hele verhaa. Drie andere aanbieingen; hoofdtrainer?, welke competitie, welk salaris? Als de competitie dezelfde of hoger was, het salaris gelijk of hoger, dan pas kun je spreken van clubliefde. Wissels en opstellingen ik heb zo ook mijn twijfels en zou graag met hem van gedachten wisselen over zijn beweegredenen, wellicht waren de keuzes dan wel logisch verklaarbaar. Eindconclusie kampioen met 10 punten voorsprong. Vast niet veel vaker voorgekomen in de 1e divisie.
  • 24 Apr 2019 om 10:47
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:14
      Een man met echte clubliefde, Zeer ongewaardeerd!
    Clubliefde? Hij krijgt gewoon een salaris en had afgelopen zomer geen betere aanbiedingen. Hij is gewoon een grote acteur waar mensen toch elke keer in trappen. Mensen zoals Brama hebben clubliefde.
  • 24 Apr 2019 om 10:22
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:14
      Een man met echte clubliefde, Zeer ongewaardeerd!
    Hoezo clubliefde. Het gaat hem vooral om salaris en waardering. Zo lang zit hij hier niet.
  • 24 Apr 2019 om 10:14
    Een man met echte clubliefde, Zeer ongewaardeerd!
  • 24 Apr 2019 om 10:10
    • Quote van 24 Apr 2019 om 10:06
      Ondanks dat ik samen met vele anderen niet echt onder de indruk ben van Pusic heeft hij hier wel een punt. Mislukte dit seizoen voor Twente dan was zijn carrière ook wel voorbij, hij koos voor ons en de club i.p.v. aan zichzelf te denken. Marino bedankt!
    Idd, hij heeft dit seizoen bv een paar wissels of spelers opgesteld waar je van tevoren kon zeggen dat het niet heel succesvol zou worden. Maar het is wel echt ook een feit dat hij meer respect verdiend dan wat hij de laatste weken/maanden heeft gekregen.
  • 24 Apr 2019 om 10:06
    Ondanks dat ik samen met vele anderen niet echt onder de indruk ben van Pusic heeft hij hier wel een punt. Mislukte dit seizoen voor Twente dan was zijn carrière ook wel voorbij, hij koos voor ons en de club i.p.v. aan zichzelf te denken. Marino bedankt!
zaterdag 24 augustus 2019
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›