Drommel ziet 'chaos' bij PSV: ''Daar moeten we van profiteren'' FC Twente wil nog minimaal twee versterkingen: ''Creatief zijn'' 'Speciale' Lang maakt indruk: ''Dat zag je op de eerste dag al'' Wagenaar haalt uit naar Garcia: ''Wat is dat voor dom gelul?'' ''De komst van Chery is niet aan de orde laat Twente weten''

Verbazing bij Brama: ''Die schepten als eersten hun bord vol''

( 19 reacties)
Verbazing bij Brama: ''Die schepten als eersten hun bord vol''

Wout Brama keerde afgelopen zomer terug bij FC Twente om te promoveren naar de Eredivisie. De routinier slaagde in die missie, maar moesten in het begin wel wennen bij zijn oude club.

"Ik wist dat FC Twente er niet rooskleurig voor stond, maar de situatie was nog een graadje erger dan ik dacht", blikt Brama terug in gesprek met Voetbal International. "Niet alleen op het veld, maar ook in veel geledingen van de club was de kwaliteit weg. Een bepaalde manier van denken, waarin een aantal zaken altijd vanzelfsprekend was, ontbrak."

"Na een training was ik bijvoorbeeld gewend om samen te eten", vervolgt de middenvelder. "Gebeurde niet meer. De groep was veel minder volwassen. In de kampioensploeg van 2010 was ik met 24 jaar een van de jongste spelers in de basiself. Persoonlijkheden als Kenneth Perez, Blaise Nkufo, Sander Boschker en Theo Janssen smeedden een bepaalde profcultuur in de ploeg."

Dat verdween bij FC Twente en Brama geeft een voorbeeld. "Nu waren we op trainingskamp aan het eten en de jongste gasten die eigenlijk alleen maar op stage waren, stonden als eersten op om hun bord vol te scheppen. Heel bijzonder vond ik dat", reageert hij vol verbazing. "Dat haalde je vroeger niet in je hoofd. Maar dat was in juli wel de situatie van het moment. Ik was met half A1 op trainingskamp en waande me een leraar die op schoolreisje van alles moet uitleggen."

Brama had geen spijt van zijn terugkeer, maar voelde wel veel verantwoordelijkheid. "Ik dacht: Er moet hier wel wat gaan gebeuren. Straks komen hier 25 duizend mensen en die komen echt niet omdat Woutje Brama een dubbele schaar eruit gooit. Achteraf bleek dat het financiële verhaal ook anders was dan mij was geschetst. Daar baalde ik van. Ik stak tenslotte wel mijn nek uit. Dat leverde een druk op die ik het hele seizoen wel heb gevoeld."

Foto: Sportfoto-Oost

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 26 Apr 2019 om 12:23
    Het goed kunnen zien en durven benoemen,met deze type personen kunnen wij Twente terug brengen naar waar wij horen.top 4
  • 26 Apr 2019 om 11:29
    • Quote van 26 Apr 2019 om 11:17
      Geen idee of het een goeie trainer kan zijn, maar in een cultuur bewakende rol zie ik het wel zitten. Valt me wat dat betreft tegen dat Sander Boschker dat niet helemaal op pakt als je kijkt naar de opmerkingen van Wout. Ze zijn immers deels van de zelfde periode.
    Ik denk ook dat Boschker gewoon graag op het veld staat. Lekker bezig met de ontwikkeling van de keepers, en dat heeft zich volgens mij afgelopen jaar ook uitbetaald. De afgelopen jaren was het in ocerlevingsmodus sowieso vechten tegen de bierkaai als cultuurbewaker.
  • 26 Apr 2019 om 11:17
    Geen idee of het een goeie trainer kan zijn, maar in een cultuur bewakende rol zie ik het wel zitten. Valt me wat dat betreft tegen dat Sander Boschker dat niet helemaal op pakt als je kijkt naar de opmerkingen van Wout. Ze zijn immers deels van de zelfde periode.
  • 26 Apr 2019 om 11:03
    Wout moet je helemaal niet op kantoor drukken. Ik kan me niet voorstellen dat hij daar gelukkig van wordt en voor onderlegd is. Lekker voor de groep staan als trainer.
  • 26 Apr 2019 om 10:46
    • Quote van 26 Apr 2019 om 08:57
      Hoever ligt die toekomst dan nog in jouw ogen UtrechtseTukker? Ik ben van mening dat hij dan eerst maar eens hoofdtrainer moet gaan worden om zodoende een netwerk op te bouwen. Ik zie in Wout wel iemand die in de toekomst de TD kan ondersteunen in scouting, zoals Bleuming dat ook doet.
    Wout zie ik veel eerder als AD in de toekomst. Eerst in alle geledingen paar jaar meelopen en dan zoals VD Sar doorgroeien naar AD.
  • 26 Apr 2019 om 09:54
    • Quote van 26 Apr 2019 om 08:01
      Als TD heb he toch wat meer nodig dan aleen Charme en werklust... het moet blijken dat brama uit dat hout gesneden is. Je droomd weer eens ver vooruit
    Eens. Voornamelijk netwerk is belangrijk. Hij heeft nu niet bij de meest grote clubs gespeeld. Verder denk ik dat hij veel te nuchter is voor die gladde spelletjes. Ik vind brama ook een verademing maar dat betekend niet dat hij gelijk allerlei posities kan invullen.
  • 26 Apr 2019 om 09:35
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:07
      Groots respect voor deze Wout Brama. Laat deze het voorbeeld en het uithangbord zijn van de club. Zowel nu als in de toekomst. Ik zie in deze jongen een toekomstige Technisch Directeur van de club.
    Als jij eenmaal iets in je hoofd heb moet je het ook elke dag hier melden he?
  • 26 Apr 2019 om 09:07
    En hij heeft het waar gemaakt!!!
  • 26 Apr 2019 om 09:00
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:52
      Je heb dan N’Kufo, Boscker en Brama. Mooi rijtje. Dat zijn echt drie namen die heel veel heeft betekent voor ons FCT.
    Binnen staat er nog 1, van Epy Drost, die is wel stukje kleiner.
    Zoek maar is op: Sporting statue project Epy Drost.
  • 26 Apr 2019 om 08:57
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:07
      Groots respect voor deze Wout Brama. Laat deze het voorbeeld en het uithangbord zijn van de club. Zowel nu als in de toekomst. Ik zie in deze jongen een toekomstige Technisch Directeur van de club.
    Hoever ligt die toekomst dan nog in jouw ogen UtrechtseTukker? Ik ben van mening dat hij dan eerst maar eens hoofdtrainer moet gaan worden om zodoende een netwerk op te bouwen. Ik zie in Wout wel iemand die in de toekomst de TD kan ondersteunen in scouting, zoals Bleuming dat ook doet.
  • 26 Apr 2019 om 08:49
    • Quote van 26 Apr 2019 om 08:01
      Als TD heb he toch wat meer nodig dan aleen Charme en werklust... het moet blijken dat brama uit dat hout gesneden is. Je droomd weer eens ver vooruit
    Als je het voorbeeld ziet van Mark Jan Flederrus. Die heeft bij Hoogma een soort stage gelopen. Als je ziet hoe hij zich heeft ontwikkeld bij Heracles en welke spelers hij heeft gehaald. Dat is toch knap staaltje werk. Daar mee heeft hij ook een transfer verdiend naar FCG. Brama zou ook in de leer kunnen bij TvL, het vak leren en netwerken. Daar begint het vaak. Learning on the Job.
  • 26 Apr 2019 om 08:04
    Over 10.000 jaar vinden ze in enschede een heel onderaards leger aan standbeelden ipv in china.
  • 26 Apr 2019 om 08:01
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:07
      Groots respect voor deze Wout Brama. Laat deze het voorbeeld en het uithangbord zijn van de club. Zowel nu als in de toekomst. Ik zie in deze jongen een toekomstige Technisch Directeur van de club.
    Als TD heb he toch wat meer nodig dan aleen Charme en werklust... het moet blijken dat brama uit dat hout gesneden is. Je droomd weer eens ver vooruit
  • 26 Apr 2019 om 07:52
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:14
      En vergeet het standbeeld niet!
    Je heb dan N’Kufo, Boscker en Brama. Mooi rijtje. Dat zijn echt drie namen die heel veel heeft betekent voor ons FCT.
  • 26 Apr 2019 om 07:51
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:45
      Beste kerel is het, maar stop met die kut standbeelden .
    Zo ist, en voor 250.000 mag je ook best wat verantwoordelijkheid voelen. En voor persoonsverheerlijking ben je bij mij sowieso aan het verkeerde adres
  • 26 Apr 2019 om 07:45
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:14
      En vergeet het standbeeld niet!
    Beste kerel is het, maar stop met die kut standbeelden .
  • 26 Apr 2019 om 07:27
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:07
      Groots respect voor deze Wout Brama. Laat deze het voorbeeld en het uithangbord zijn van de club. Zowel nu als in de toekomst. Ik zie in deze jongen een toekomstige Technisch Directeur van de club.
    Ikzeg. Wat ie ook wordt ut. Het is een legende. En net wat u zegt daar kan iedereen binnen of buiten een geweldige voor beeld aan nemen. +100
  • 26 Apr 2019 om 07:14
    En vergeet het standbeeld niet!
  • 26 Apr 2019 om 07:07
    Groots respect voor deze Wout Brama. Laat deze het voorbeeld en het uithangbord zijn van de club. Zowel nu als in de toekomst. Ik zie in deze jongen een toekomstige Technisch Directeur van de club.