Van der Eijk legt uit: ''Dan is de beslissing op het veld leidend''

13
Van der Eijk legt uit: ''Dan is de beslissing op het veld leidend''

Veel irritatie kwam gisteravond omhoog door de gang van zaken rondom het afgekeurde doelpunt van Vaclav Cerny gisteravond. Het duurde bijna vijf minuten voordat er uiteindelijk de beslissing kwam dat het doelpunt van FC Twente wegens buitenspel afgekeurd moest worden.

"Deze technologie is nieuw die wij gebruiken. Sinds dit jaar kunnen wij 2D of 3D lijnen gebruiken om nog nauwkeuriger buitenspel te bepalen", begint Sander van der Eijk zijn uitleg bij FOX Sports. "De beslissing op het veld blijft leidend. Dan gaat de VAR ernaar kijken of die beslissing goed is, of in ieder geval niet duidelijk fout."

"De VAR gaf aan dat het een hele scherpe was en toen wist ik al dat het in verband met de nieuwe technologie even ging duren", geeft de scheidsrechter van gisteravond aan. "De VAR heeft de mogelijkheid om twee lijnen te tekenen in 3D.

"Bij Cerny wordt het verste punt bepaald en ook bij de verdediger. Als de lijnen elkaar raken – de marge is heel klein, vijf centimeter per lijn – hebben we met z’n allen afgesproken dat het too close to call is en blijft de beslissing op het veld leidend en grijpt de VAR niet in."

Wat vindt hij echter zelf. Is het wel of geen buitenspel. "Ik kan het niet zeggen", erkent hij. "De lijnen zijn nauwkeuriger dan de positiecamera. Sinds dit jaar hebben we ook nieuwe buitenspelcamera's, die staan recht op de situatie en kun je beter de lijnen neerzetten."

13 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 27 Sep 2020 om 07:57
    • Quote van 26 Sep 2020 om 19:30
      De scheids heeft niks verkeerd gedaan in deze. De regels zijn raar
    Sterker nog. Hij heeft hier geen enkele invloed op. Mag bij vermeend buitenspel niet eens naar de camera kijken.
  • 26 Sep 2020 om 20:46
    • Quote van 26 Sep 2020 om 19:04
      Sander van der Eijk is gewoon een broekpoeperd die nooit het ongelijk toe zou geven.......
    Welk ongelijk?Die van jou of de regelgevers? Het is gek dat gelijk geen buitenspel is (en dat was nog niet eens zo)en doelpunt nu opeens zo'n vreemde regel blijkt te bestaan.
  • 26 Sep 2020 om 19:50
    • Quote van 26 Sep 2020 om 19:10
      Bij zo'n twijfel geval, zou altijd in het voordeel van de aanvallende partij gefloten moeten worden. Dat komt "het voetbal" ten goede.
    In dit geval heeft de lijnrechter bepaald of de goal wel of niet goedgekeurd zou worden. Het kan allemaal hier in NL
  • 26 Sep 2020 om 19:30
    De scheids heeft niks verkeerd gedaan in deze. De regels zijn raar
  • 26 Sep 2020 om 19:10
    Bij zo'n twijfel geval, zou altijd in het voordeel van de aanvallende partij gefloten moeten worden. Dat komt "het voetbal" ten goede.
  • 26 Sep 2020 om 19:09
    • Quote van 26 Sep 2020 om 19:05
      Ik hoop echt dat die bond een keer failliet gaat. Dit is zo ongelofelijk krom. Klinkt echt als gevalletje domme boeren uit het oosten pesten...
    Ja dan gaan wij waarschijnlijk ook failliet.
  • 26 Sep 2020 om 19:05
    Ik hoop echt dat die bond een keer failliet gaat. Dit is zo ongelofelijk krom. Klinkt echt als gevalletje domme boeren uit het oosten pesten...
  • 26 Sep 2020 om 19:04
    Sander van der Eijk is gewoon een broekpoeperd die nooit het ongelijk toe zou geven.......
  • 26 Sep 2020 om 18:25
    Waarom kan het in Engeland wel op de millimeter dan?Wat een absurde redenatie. Echt iets voor de KNVB. Kan Nooit Voutloos Beslissen.
  • 26 Sep 2020 om 18:24
    • Quote van 26 Sep 2020 om 17:30
      Tuurlijk heeft hij geen mening, want deze maatschappij steekt zo in elkaar, dat als hij zijn mening geeft, gelijk zijn laatste wedstrijd herft gefloten!
    Juist zo is de corrupte KNVB met Gudde en die Paardebek uit Almelo voorop.
  • 26 Sep 2020 om 17:32
    Gelijk is geen buitenspel, dus doelpunt.
    Hoe moeilijk wil je het je zelf maken als scheidsrechter????
  • 26 Sep 2020 om 17:31
    Dit is niet uit te leggen. Lul er maar één punt aan. Het is buitenspel of niet. Dit moet anders
  • 26 Sep 2020 om 17:30
    Tuurlijk heeft hij geen mening, want deze maatschappij steekt zo in elkaar, dat als hij zijn mening geeft, gelijk zijn laatste wedstrijd herft gefloten!
zaterdag 5 december 2020
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›