Homepage » Historie & oud-spelers » ''Ik wilde nooit weg bij FC Twente, ik ben daar gewoon de deur uitgestuurd''

''Ik wilde nooit weg bij FC Twente, ik ben daar gewoon de deur uitgestuurd''

( 37 reacties)
Zorgeloos overstappen naar Pure Energie
''Ik wilde nooit weg bij FC Twente, ik ben daar gewoon de deur uitgestuurd''

Ola John maakte in 2012 voor minimaal 9,15 miljoen euro de overstap van FC Twente naar Benfica. In Portugal wist de vleugelaanvaller niet echt door te breken.

John werd verhuurd aan Hamburger SV, Reading Wolverhampton Wanderers en Deportivo La Coruña. Uiteindelijk speelde hij in zes jaar tijd ook nog negentig wedstrijden voor Benfica. Deze zomer tekende de vleugelaanvaller een driejarig contract bij Vitória Guimarães. John wilde in eerste instantie helemaal niet naar Portugal.

"Ik wilde nooit weg bij FC Twente, ik ben daar eigenlijk gewoon de deur uitgestuurd. 'Daar moet je naartoe', zeiden ze tegen mij. Dat heeft niks met de club te maken, maar wel met het toenmalige bestuur", vertelt John in gesprek met Voetbalzone. "Of dat door de hoogte van de transfersom kwam? Precies."

"Anders was ik niet eens bij Benfica terechtgekomen", vervolgt John. "Het publiek ziet niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt voordat een transfer wordt afgerond. De mensen denken: 'hij wil weg en hij gaat'. Maar zo zit het niet."

John verduidelijkt de zaak. "Voordat je vertrekt, moet een club daarmee instemmen. Er wordt minder vaak gekeken naar de rol van de club. Een speler kan wel weg willen gaan, maar een club moet ook nog akkoord gaan. En als je nu naar de financiële situatie van FC Twente kijkt, dan zie je dat ze mij met een reden wegstuurden...", besluit hij.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Aug 2018 om 18:40
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:51
      Plaggeman en Team. Fred Rutten had mazzel dat Joop Nkufo had weten te ronselen als patient-zero van TPI-virus. 22 Doelpunten en een schijtlading assists. Hadden we Nkufo niet gehad, waren we 9de geworden en had Fred geen status gehad in Enschede.

      Het is dus verschrikkelijk ironisch dat wij een standbeeld hebben van de eerste persoon die middels een constructie gekocht is waaraan wij kapot zijn gegaan.

      Ja......... denk daar maar eens over na.
    Daar kwam geen constructie aan te pas. Nkufo was een toevalstreffer niet meer niet minder. En vraag niet of ik iets weet daarvoor loop ik al te lang mee.
  • 10 Aug 2018 om 16:46
    • Quote van 10 Aug 2018 om 16:04
      Toevallig had ik dit verhaal van Ola vorige week al in 1 van de andere topics getypt, omdat hij mij dat ooit zelf had verteld. Munsterman was helaas goed in het spelen van spelletjes. Zo deed hij alsof hij 'er alles aan had gedaan' om bepaalde spelers te behouden, maar in werkelijkheid telde hij het geld al en wilde hij ze maar al te graag verkopen! En wij maar denken dat spelers als John, Chadli, David en Promes destijds zelf perse weg wilden, maar dat was 100% niet zo! Enschede78 en Tegenpartij kunnen dit beamen! En we kennen het verhaal van Luuk de Jong en Munsterman nog wel, toch? Maar goed, de enige speler die kon bijtekenen en niet weg hoefde, was Bilal, maar die al een last-minute naar Portugal geboekt, toen hij hoorde van de interesse. Die hoeft, wat mij betreft, als enige ook niet meer terug te komen!!
    Die keuze maakte hij als 17-jarige... Ze zeggen dat wijsheid met de jaren komt, misschien verdient Bilal een 2e kans?
  • 10 Aug 2018 om 16:43
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:53
      Of niet afhankelijk van resultaten. Koffiedik kijken dus.
    Als we jaarlijks kampioen waren geworden dan hadden we uiteindelijk misschien uit de problemen gekomen, maar dat lijkt mij geen gezonde basis om je beleid op te bouwen.
  • 10 Aug 2018 om 16:37
    • Quote van 10 Aug 2018 om 16:04
      Toevallig had ik dit verhaal van Ola vorige week al in 1 van de andere topics getypt, omdat hij mij dat ooit zelf had verteld. Munsterman was helaas goed in het spelen van spelletjes. Zo deed hij alsof hij 'er alles aan had gedaan' om bepaalde spelers te behouden, maar in werkelijkheid telde hij het geld al en wilde hij ze maar al te graag verkopen! En wij maar denken dat spelers als John, Chadli, David en Promes destijds zelf perse weg wilden, maar dat was 100% niet zo! Enschede78 en Tegenpartij kunnen dit beamen! En we kennen het verhaal van Luuk de Jong en Munsterman nog wel, toch? Maar goed, de enige speler die kon bijtekenen en niet weg hoefde, was Bilal, maar die al een last-minute naar Portugal geboekt, toen hij hoorde van de interesse. Die hoeft, wat mij betreft, als enige ook niet meer terug te komen!!
    Dat was bij John, Promes en Ruiz meteen bij vertrek al publiek geheim. David heeft Twente geen cent voor ontvangen, dus lijkt me sterk dat ze die zelf weg hebben gejaagd destijds.

    Als Munsterman destijds gewoon fatsoenlijk beleid had gevoerd hadden we nu nog steeds meegedaan om de bovenste plaatsen. Maar het moest steeds gekker, helaas.
  • 10 Aug 2018 om 16:04
    Toevallig had ik dit verhaal van Ola vorige week al in 1 van de andere topics getypt, omdat hij mij dat ooit zelf had verteld. Munsterman was helaas goed in het spelen van spelletjes. Zo deed hij alsof hij 'er alles aan had gedaan' om bepaalde spelers te behouden, maar in werkelijkheid telde hij het geld al en wilde hij ze maar al te graag verkopen! En wij maar denken dat spelers als John, Chadli, David en Promes destijds zelf perse weg wilden, maar dat was 100% niet zo! Enschede78 en Tegenpartij kunnen dit beamen! En we kennen het verhaal van Luuk de Jong en Munsterman nog wel, toch? Maar goed, de enige speler die kon bijtekenen en niet weg hoefde, was Bilal, maar die al een last-minute naar Portugal geboekt, toen hij hoorde van de interesse. Die hoeft, wat mij betreft, als enige ook niet meer terug te komen!!
  • 10 Aug 2018 om 15:13
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:07
      Munsterman is en blijft degene die ons een kampioenschap gaf en een super mooi stadion bouwde. Als hij er niet was, was Twente er ook allang niet meer. Joop heeft fouten gemaakt maar dat deed hij voor de club. Ziet men dat nog steeds niet in. Joop is er alleen maar slechter van geworden.
    Joop heeft iedereen bedrogen en gelukkig heeft hij daar zelf nu ook de nadelen van.
  • 10 Aug 2018 om 15:09
    • Quote van 10 Aug 2018 om 15:01
      neen wij verloren van ajax..zij kampioen en wij 2e ..10 milj. minder tv inkomen paar maand later stortte het dak in ...wederom 10 milj. extra kosten de contracten ..alle kosten stonden vast ..daar is de afbraak begonnen.
    Meer uitgeven dan je hebt. Tsja.... Joop durfde risico te nemen. Het grootste probleem is dat er geen checks & balances waren en vanuit de RVC met silverspoon Aldo geen governance.

    We hebben nu weer een figuur als Joop nodig. Iemand met visie, passie en charisma.
  • 10 Aug 2018 om 15:04
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:57
      Met Doyen, die constructies worden in bijna elk land toegepast alleen in Nederland was het strafbaar. En zie daar de stok.....
    Wat nou stok? Regels zijn regels. En van alle malversaties gepleegd, zijn er sommigen te verklaren, en sommigen niet. Creatief boekhouden, dat kan niemand lang volhouden. FCT heeft gekregen wat het heeft verdient. De supporters zijn te veeleisend door het kampioensvirus, de regio/investeerders bemoeiden zich er te veel mee, het gevoerde beleid is schandalig slecht en zelfs na een thriller van een periode van bijna-licentieverlies verneuken we het binnen twee jaar weer.

    Klinkt hard. Klinkt als anti-supporter. Maar het is GEWOON de realiteit. Vingertje wijzen naar de KNVB, zinloos. Gewoon in de spiegel kijken en durven te reflecteren, zelf-kritisch te zijn.
  • 10 Aug 2018 om 15:01
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:55
      FCT vrije val is denk ik begonnen met de stadion-ramp..... dat was symbolisch.
    neen wij verloren van ajax..zij kampioen en wij 2e ..10 milj. minder tv inkomen paar maand later stortte het dak in ...wederom 10 milj. extra kosten de contracten ..alle kosten stonden vast ..daar is de afbraak begonnen.
  • 10 Aug 2018 om 14:59
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:55
      Nee, Twente werd een gevaar voor het westen en moest koste wat kost geëlimineerd worden. Andere clubs oa Ajax, hebben ergere zaken gehad in het verleden met veel minder consequenties als er überhaupt al naar gekeken is.
    Onzin. Dat is Heracles Calimero-achtig struisvogel gelul, en je weet het.
  • 10 Aug 2018 om 14:57
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:55
      FCT vrije val is denk ik begonnen met de stadion-ramp..... dat was symbolisch.
    Met Doyen, die constructies worden in bijna elk land toegepast alleen in Nederland was het strafbaar. En zie daar de stok.....
  • 10 Aug 2018 om 14:55
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:22
      ze snappen het nog steeds niet ..als ze toen munsterman/Fct geholpen hadden zoals ze nu doen waren we nog steeds aan de top geweest..zoist en nich aans..
    FCT vrije val is denk ik begonnen met de stadion-ramp..... dat was symbolisch.
  • 10 Aug 2018 om 14:55
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:53
      Waarom is er toen niet geholpen door bedrijven en individuen, en nu wel? Is het überhaupt geprobeerd om zoiets destijds van de grond te krijgen?
    Nee, Twente werd een gevaar voor het westen en moest koste wat kost geëlimineerd worden. Andere clubs oa Ajax, hebben ergere zaken gehad in het verleden met veel minder consequenties als er überhaupt al naar gekeken is.
  • 10 Aug 2018 om 14:53
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:49
      Er was een tekort van ruim 10 miljoen per seizoen en dat tekort zou alleen nog verder oplopen met Joop aan het roer.
    Of niet afhankelijk van resultaten. Koffiedik kijken dus.
  • 10 Aug 2018 om 14:52
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:46
      Weet jij wel wie Twente destijds gered heeft?wie shopte toen een redelijk stel voetballers bij elkaar?Nou?
    Dat weet ik, alleen zonder Munsterman was er geen club meer geweest om voor te shoppen. Weet jij dat wel....?
  • 10 Aug 2018 om 14:51
    • Quote van 10 Aug 2018 om 14:46
      Weet jij wel wie Twente destijds gered heeft?wie shopte toen een redelijk stel voetballers bij elkaar?Nou?
    Plaggeman en Team. Fred Rutten had mazzel dat Joop Nkufo had weten te ronselen als patient-zero van TPI-virus. 22 Doelpunten en een schijtlading assists. Hadden we Nkufo niet gehad, waren we 9de geworden en had Fred geen status gehad in Enschede.

    Het is dus verschrikkelijk ironisch dat wij een standbeeld hebben van de eerste persoon die middels een constructie gekocht is waaraan wij kapot zijn gegaan.

    Ja......... denk daar maar eens over na.
  • 10 Aug 2018 om 14:49
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:22
      ze snappen het nog steeds niet ..als ze toen munsterman/Fct geholpen hadden zoals ze nu doen waren we nog steeds aan de top geweest..zoist en nich aans..
    Er was een tekort van ruim 10 miljoen per seizoen en dat tekort zou alleen nog verder oplopen met Joop aan het roer.
  • 10 Aug 2018 om 14:46
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:35
      Een standbeeld verdient hij in het centrum van Enschede deze Twentsche pioneer en held! Kampioenmaker, strijder tegen het westen, grondlegger van ons mooie stadion en niet te vergeten de redder in 2007, zonder hem waren we er niet eens meer geweest.
    Weet jij wel wie Twente destijds gered heeft?wie shopte toen een redelijk stel voetballers bij elkaar?Nou?
  • 10 Aug 2018 om 14:42
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:22
      ze snappen het nog steeds niet ..als ze toen munsterman/Fct geholpen hadden zoals ze nu doen waren we nog steeds aan de top geweest..zoist en nich aans..
    Ja maar daar komt het weer,die was daar niet voor te porren hij deed alles zelf . Tot het kampioenschap niets op aan te merken, maar toen ging het mis. Te hoge lasten en wat jij noemt, gaat prima heren we verhogen zelfs de begroting niks aan het handje. Oké dan denkt een sponsor komt goed ze kunnen het zonder mijn geld wel af. Als je dan begint te jokken maak je dus een vrije val.
  • 10 Aug 2018 om 13:53
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:22
      ze snappen het nog steeds niet ..als ze toen munsterman/Fct geholpen hadden zoals ze nu doen waren we nog steeds aan de top geweest..zoist en nich aans..
    Waarom is er toen niet geholpen door bedrijven en individuen, en nu wel? Is het überhaupt geprobeerd om zoiets destijds van de grond te krijgen?
  • 10 Aug 2018 om 13:24
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:13
      Hij heeft destijds al gemeld dat hij best nog in Enschede had willen blijven, maar dat de club het geld nodig had. Ola had in eerdere interviews namelijk aangegeven dat Collins te vroeg naar het buitenland was gegaan (ook omdat de club geld nodig had).
    Er wordt een buidel geld voor de neus gehouden en ze zijn weg. Zo werkt hetnu eenmaal en als ze falen ligt het (te) vaak aan een ander.
  • 10 Aug 2018 om 13:22
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:35
      Een standbeeld verdient hij in het centrum van Enschede deze Twentsche pioneer en held! Kampioenmaker, strijder tegen het westen, grondlegger van ons mooie stadion en niet te vergeten de redder in 2007, zonder hem waren we er niet eens meer geweest.
    ze snappen het nog steeds niet ..als ze toen munsterman/Fct geholpen hadden zoals ze nu doen waren we nog steeds aan de top geweest..zoist en nich aans..
  • 10 Aug 2018 om 13:13
    • Quote van 10 Aug 2018 om 13:03
      Ach, en als hij het helemaal gemaakt had bij Benfica dan had hij nu de loftrompet gestoken. Dan had HIJ de juiste keuze gemaakt. Schei uit.
    Hij heeft destijds al gemeld dat hij best nog in Enschede had willen blijven, maar dat de club het geld nodig had. Ola had in eerdere interviews namelijk aangegeven dat Collins te vroeg naar het buitenland was gegaan (ook omdat de club geld nodig had).
  • 10 Aug 2018 om 13:07
    • Quote van 10 Aug 2018 om 12:14
      Bullshit, maar dat doen de meesten wanneer ze, zelfs nu nog, een zondebok nodig hebben, lekker makkelijk wijzen naar Munsterman. Waanzin uiteraard, zonder Munsterman was Twente NOOIT kampioen geworden. Rutten was onderdeel van het geheel, Munsterman de grondlegger. Maar idd streep eronder, mbt Munsterman zullen er altijd 2 kampen blijven. We moeten nu kijken naar de toekomst.
    Munsterman is en blijft degene die ons een kampioenschap gaf en een super mooi stadion bouwde. Als hij er niet was, was Twente er ook allang niet meer. Joop heeft fouten gemaakt maar dat deed hij voor de club. Ziet men dat nog steeds niet in. Joop is er alleen maar slechter van geworden.
  • 10 Aug 2018 om 13:04
    Tijd dat er nog 2 of 3 bij komen
  • 10 Aug 2018 om 13:03
    Ach, en als hij het helemaal gemaakt had bij Benfica dan had hij nu de loftrompet gestoken. Dan had HIJ de juiste keuze gemaakt. Schei uit.
  • 10 Aug 2018 om 12:33
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:09
      Voetbal is gewoon slavenhandel
    Wel goed betaalde slaven :)
  • 10 Aug 2018 om 12:25
    • Quote van 10 Aug 2018 om 12:14
      Bullshit, maar dat doen de meesten wanneer ze, zelfs nu nog, een zondebok nodig hebben, lekker makkelijk wijzen naar Munsterman. Waanzin uiteraard, zonder Munsterman was Twente NOOIT kampioen geworden. Rutten was onderdeel van het geheel, Munsterman de grondlegger. Maar idd streep eronder, mbt Munsterman zullen er altijd 2 kampen blijven. We moeten nu kijken naar de toekomst.
    Op naar de eredivisie
  • 10 Aug 2018 om 12:14
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:58
      Hij heeft de club kapot gemaakt dit jaar voetballen we nog net kkd. De vraag is of we een twee jaar nog bestaan. Kampioen zijn we geworden dankzij Rutten. Die heeft gezorgd voor topsport klimaat. Munsterman heeft alles vernield. Maar dat is verleden tijd. Streep eronder op naar het nieuwe seizoen
    Bullshit, maar dat doen de meesten wanneer ze, zelfs nu nog, een zondebok nodig hebben, lekker makkelijk wijzen naar Munsterman. Waanzin uiteraard, zonder Munsterman was Twente NOOIT kampioen geworden. Rutten was onderdeel van het geheel, Munsterman de grondlegger. Maar idd streep eronder, mbt Munsterman zullen er altijd 2 kampen blijven. We moeten nu kijken naar de toekomst.
  • 10 Aug 2018 om 11:58
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:35
      Een standbeeld verdient hij in het centrum van Enschede deze Twentsche pioneer en held! Kampioenmaker, strijder tegen het westen, grondlegger van ons mooie stadion en niet te vergeten de redder in 2007, zonder hem waren we er niet eens meer geweest.
    Hij heeft de club kapot gemaakt dit jaar voetballen we nog net kkd. De vraag is of we een twee jaar nog bestaan. Kampioen zijn we geworden dankzij Rutten. Die heeft gezorgd voor topsport klimaat. Munsterman heeft alles vernield. Maar dat is verleden tijd. Streep eronder op naar het nieuwe seizoen
  • 10 Aug 2018 om 11:35
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:27
      Weet je nog Wallace.... dat we toen al signaleerden en onze vraagtekens hierbij zetten. Dat was toen al een vaag teken. Mes op de keel van een jonge speler, want de club had, heel snel, heel veel cash nodig. Godskolere wat heeft die Munsterman er een teringzooi van gemaakt. Onvoorstelbaar dat deze paljas nog vrij rond mag lopen. Voor het gerecht ermee en anders op het schavot. #OudeMarkt
    Een standbeeld verdient hij in het centrum van Enschede deze Twentsche pioneer en held! Kampioenmaker, strijder tegen het westen, grondlegger van ons mooie stadion en niet te vergeten de redder in 2007, zonder hem waren we er niet eens meer geweest.
  • 10 Aug 2018 om 11:34
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:20
      Schrijf je reactie
    Wat moeten wij met gedateerde en uitgemolken verhalen! Wat moeten wij met al die zogenaamd belangrijke spelers/trainers die prognoses maken op welke plaats FCT zal eindigen aankomend seizoen! Ik wil ECHT nieuws over FCT en randzaken zijn volgens mij niet interessant
  • 10 Aug 2018 om 11:27
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:20
      Schrijf je reactie
    Weet je nog Wallace.... dat we toen al signaleerden en onze vraagtekens hierbij zetten. Dat was toen al een vaag teken. Mes op de keel van een jonge speler, want de club had, heel snel, heel veel cash nodig. Godskolere wat heeft die Munsterman er een teringzooi van gemaakt. Onvoorstelbaar dat deze paljas nog vrij rond mag lopen. Voor het gerecht ermee en anders op het schavot. #OudeMarkt
  • 10 Aug 2018 om 11:20
    Schrijf je reactie
  • 10 Aug 2018 om 11:14
    toevallig zat ik vandaag een paar oude samenvattingen kijken, en zag hem ook voorbij komen en ging naar zijn loopbaan kijken, en zag dat hij ieder jaar werd verhuurd. was altijd een prima voetballer, jammer dat hij weg ging. moet wel zeggen voor 12 mil had ik hem toen ook weg gedaan ;)
  • 10 Aug 2018 om 11:13
    • Quote van 10 Aug 2018 om 11:09
      Voetbal is gewoon slavenhandel
    Dat is de hele maatschappij, wij zijn poppetjes die in het systeem moeten meedraaien, voetballers krijgen alleen veel meer betaald.
  • 10 Aug 2018 om 11:09
    Voetbal is gewoon slavenhandel