''Enschede is de bakermat van het Nederlandse voetbal, zo simpel is het''

( 9 reacties)
Zorgeloos overstappen naar Pure Energie
''Enschede is de bakermat van het Nederlandse voetbal, zo simpel is het''

Afgelopen zaterdag speelden de gelegenheidsteams van EFC en PW een wedstrijd in de tuin van Villa Zonnebeek. Het duel was een herhaling van de eerste voetbalwedstrijd in Nederland. Die werd gespeeld in 1885.

Hoewel Koninklijke HFC claimt de oudste voetbalclubs te zijn, lijkt Jan Bernard van Heek het voetbal juist in Enschede geïntroduceerd te hebben. Willy Berends, marketingmedewerker van FC Twente, weet het zeker. "De feiten zijn onmiskenbaar", zegt Berends in Voetbal International. "Van Heek kocht die eerste bal in 1885 in Manchester, het bonnetje heb ik thuis liggen. Gevonden in de familiearchieven."

"Jaren ervoor schreef hij al: Pa, ik heb nu toch een sport ontdekt. Je wordt er heel moe van, je krijgt er veel spierpijn van, maar het is hartstikke leuk", weet Berends. "Dat hij later de eerste Nederlandse voetbalclub oprichtte, staat ook buiten kijf. Nou, dan kán het niet anders dan dat die ook de eerste officiële wedstrijd gespeeld moet hebben."

Pim Mulier, oprichter van Koninklijke HFC, meende echter dat hij het voetbal in 1879 naar Nederland had gehaald. "Mulier heeft de boel voorgelogen. Die dacht: Ik ben dan wel de pionier van zo ongeveer elke sport in Nederland, maar net bij het populairste spelletje van allemaal is die klote Van Heek mij voor geweest. Toen heeft hij er gewoon keihard zeven jaar afgelogen."

"Daar is alle verwarring ontstaan", vervolgt Berends. "Voor HFC en de KNVB is dit allemaal natuurlijk heel vervelend. In dat wereldje is die Mulier bijna een god. Ze weigeren hun verhaal te herstellen, maar dat zij zo. Enschede is de bakermat van het Nederlandse voetbal. Zo simpel is het."

Foto: Sportfoto-Oost

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Oct 2018 om 10:12
    • Quote van 10 Oct 2018 om 21:52
      Trots op Willy Berends? Wat is je IQ?
    Hahahah Jansen en Jansen waarschijnlijk
  • 11 Oct 2018 om 06:53
    Willy werkt toch helemaal niet meer voor Twente? Bijzonder dat hij zich nog wel marketing medewerker blijft noemen
  • 10 Oct 2018 om 23:01
    • Quote van 10 Oct 2018 om 21:52
      Dat die club de eerste voetbalclub is, wil echter niets zeggen over Enschede als bakermat van het Nederlandse voetbal. Destijds werd nu eenmaal niet alles zo keurig geregistreerd als tegenwoordig. Er waren toen wel meer mensen die zich bezig hielden met voetbal mede omdat ze dat in Engeland hadden gezien. Wie echt de eerste was zullen we nooit weten.
    Dat wil er natuurlijk alles over zeggen, ergens moet er een eerste zijn die officieel de stap zet, dat was van Heek in 1885. Leuk rugbyers die ook eens tegen een bal schoppen maar dat is dat was geenszins assosiation football.
  • 10 Oct 2018 om 21:52
    • Quote van 10 Oct 2018 om 19:31
      Good zo Willy, trap ze in de Tas! Net zo trots op Willy Berends as op de plat proatende conducteurs in de trein, gossamme^^
    Trots op Willy Berends? Wat is je IQ?
  • 10 Oct 2018 om 21:52
    • Quote van 10 Oct 2018 om 16:58
      Zo ist Willy!! Rugby vereniging HFC en Cricket Vereniging UD hebben wel een eerdere oprichtingsdatum maar waren toen nog geen voetbalclubs! Ergo, EFC PW is de eerste voetbalvereniging die ook echt als voetbalclub is opgericht.
    Dat die club de eerste voetbalclub is, wil echter niets zeggen over Enschede als bakermat van het Nederlandse voetbal. Destijds werd nu eenmaal niet alles zo keurig geregistreerd als tegenwoordig. Er waren toen wel meer mensen die zich bezig hielden met voetbal mede omdat ze dat in Engeland hadden gezien. Wie echt de eerste was zullen we nooit weten.
  • 10 Oct 2018 om 20:11
    • Quote van 10 Oct 2018 om 20:04
      Het westen claimt alles. De wijzen komen uit het Oosten.
    Uit gouden korenaren schiep God de Twentenaren, uit het kaf en de resten de leu oet 't Westen.
  • 10 Oct 2018 om 20:04
    Het westen claimt alles. De wijzen komen uit het Oosten.
  • 10 Oct 2018 om 19:31
    Good zo Willy, trap ze in de Tas! Net zo trots op Willy Berends as op de plat proatende conducteurs in de trein, gossamme^^
  • 10 Oct 2018 om 16:58
    Zo ist Willy!! Rugby vereniging HFC en Cricket Vereniging UD hebben wel een eerdere oprichtingsdatum maar waren toen nog geen voetbalclubs! Ergo, EFC PW is de eerste voetbalvereniging die ook echt als voetbalclub is opgericht.