Kritiek op 'gajes' van FC Twente: ''Het gaat om de gigantische impact''

33 reacties
Kritiek op 'gajes' van FC Twente: ''Het gaat om de gigantische impact''

De laatste competitiewedstrijd van FC Twente, thuis tegen NAC Breda, moest vorige week zondag twee keer gestaakt werden vanwege vuurwerk op het veld en rookbommen. Ton Boot heeft zich enorm gestoord aan de taferelen in de Grolsch Veste. 

De reactie van Erik Velderman schoot bovendien in het verkeerde keelgat. "Hij begon meteen met het klassieke relativeren en bagatelliseren van het brute voetbalgeweld, dat op drie manieren gaat", schrijft hij in zijn column voor de Telegraaf. "In de eerste plaats wordt het tuig consequent als fan en supporter omschreven. Ondersteunen, het tegendeel is waar", legt Boot uit.

"Het gajes berokkent de club alleen maar grote (im)materiële schade", vervolgt hij kritisch. "Gebruik van de termen fan en supporter is een vorm van misleiding en stille legitimering. Verder vertelde hij dat het om een kleine groep ging. Dit is natuurlijk niet relevant, het gaat om de gigantische impact. Bovendien spreekt de directeur zelf van twintig man, in wezen een grote groep", beseft Boot. 

"Hij benadrukte ook dat hij begrip had voor de emoties, hiermee de echte supporters over één kam scherend met het gewelddadige schorem", constateert hij. "De emotie van de fan is teleurstelling en verdriet, de emotie van het schorremorrie is machtsmisbruik, egoïsme, vandalisme en sadisme (de ander zoveel mogelijk pijn doen). Hoezo begrip, meneer de bestuurder?" 

Foto via: Sportfoto-oost

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen kun dien je in te loggen of te registreer je, dit duurt maar 1 minuut!

  • 15 May 2018 om 10:01
    • Quote van 15 May 2018 om 09:39
      Dat is mooi, maar er zullen ook mensen zijn die zich niet thuis voelen in de SV.
    En een ander weer niet bij de VK, Bagpipe, Borne, Hengelo, Riessen of Vjenne. Je hoeft geen lid te worden, maar iedereen is welkom.
  • 15 May 2018 om 09:39
    • Quote van 15 May 2018 om 09:38
      Ieder lid is welkom.
    Dat is mooi, maar er zullen ook mensen zijn die zich niet thuis voelen in de SV.
  • 15 May 2018 om 09:38
    • Quote van 15 May 2018 om 06:27
      ik wil best lid worden had ik eerder al aangegeven messi vind het top wat ze doen en ik ben inderdaad geen jood
    Ieder lid is welkom.
  • 15 May 2018 om 06:27
    • Quote van 15 May 2018 om 04:54
      Hoe dichter bij dord hoe rotter het word. Je kan ook gewoon lid worden van vakp om ze financieel te steunen, niet om het goedkope bier je bent toch geen jood.
    ik wil best lid worden had ik eerder al aangegeven messi vind het top wat ze doen en ik ben inderdaad geen jood
  • 15 May 2018 om 04:54
    • Quote van 14 May 2018 om 22:16
      open dag zijn muntjes vak p goedkoper als elders
    Hoe dichter bij dord hoe rotter het word. Je kan ook gewoon lid worden van vakp om ze financieel te steunen, niet om het goedkope bier je bent toch geen jood.
  • 14 May 2018 om 22:45
    zo goed
  • 14 May 2018 om 22:43
    • Quote van 14 May 2018 om 22:38
      Ik vind Vak-P ook een mooie vereniging die hele mooie dingen doet voor de club, zoals ik hier al eerder heb aangegeven, maar die 'alleen achter Twente' ben ik in dit geval niet helemaal met je eens.
    allen achter twente niet alleen
  • 14 May 2018 om 22:39
    Ton wie?
  • 14 May 2018 om 22:38
    • Quote van 14 May 2018 om 22:27
      je hoeft mijn niet te volgen zeg alleen dat vakp de sfeer maakt waar ik trots op ben als tukkergeboren en woonachtend in dordrecht ben trots op zoeen supporters vereniging net als vriendenkring alleen achter twente
    Ik vind Vak-P ook een mooie vereniging die hele mooie dingen doet voor de club, zoals ik hier al eerder heb aangegeven, maar die 'alleen achter Twente' ben ik in dit geval niet helemaal met je eens.
  • 14 May 2018 om 22:27
    • Quote van 14 May 2018 om 22:17
      Geen ervaring in die buurt:-) kan je niet helemaal volgen maar dat maakt niet uit.
    je hoeft mijn niet te volgen zeg alleen dat vakp de sfeer maakt waar ik trots op ben als tukkergeboren en woonachtend in dordrecht ben trots op zoeen supporters vereniging net als vriendenkring alleen achter twente
  • 14 May 2018 om 22:19
    en nog iets ben lid vriendenkring maar wil ook wel lid vakp worden moerten er meer doen steunen die supporters
  • 14 May 2018 om 22:17
    • Quote van 14 May 2018 om 22:16
      open dag zijn muntjes vak p goedkoper als elders
    Geen ervaring in die buurt:-) kan je niet helemaal volgen maar dat maakt niet uit.
  • 14 May 2018 om 22:16
    open dag zijn muntjes vak p goedkoper als elders
  • 14 May 2018 om 22:15
    • Quote van 14 May 2018 om 22:11
      Wordt je daar zonaar binnengelaten dan als je geen lid bent?
    kan ook buiten home
  • 14 May 2018 om 22:11
    • Quote van 14 May 2018 om 20:42
      zoisdat eerst maar zorgen voor goedeselektie met spelers die er voor gaan en daarnaast hoop vak p open gaat lekker biertje drinken mett top supporters
    Wordt je daar zonaar binnengelaten dan als je geen lid bent?
  • 14 May 2018 om 20:42
    • Quote van 14 May 2018 om 14:47
      Vind dat alles hier wel over gezehd is! Blik op volgend seizoen!
    zoisdat eerst maar zorgen voor goedeselektie met spelers die er voor gaan en daarnaast hoop vak p open gaat lekker biertje drinken mett top supporters
  • 14 May 2018 om 20:37
    • Quote van 14 May 2018 om 18:59
      Nou die RookpotteN zijn beslist Geen luchtbel/zeepbel!!!!!! Maar een vooraf geplande aanval op Fc Twente!
    Dat is jou persoonlijke mening Hengelo, waarmee ik het pertinent niet eens ben. Het is/was geen aanval op Twente.
    Daarbij een paar rookpotjes na zo dramatisch jaar ik vind het meevallen, en dat is weer mijn persoonlijke mening.

    Wat ik wel jammer vind is dat we nu al ongeveer 4664 berichten hierover gehad hebben, iedereen heeft zn zegje gedaan, wordt het niet eens tijd weer vooruit te kijken?

    Bijv, wie wordt de TD, welke spelers komen er, nieuws belastingdienst etc.
  • 14 May 2018 om 18:59
    • Quote van 14 May 2018 om 14:51
      Gaan we weer artikel 896, afleiding van de echte problemen. TD, Trainer en Spelers. De rookpotjes zijn uitgemolken en gelukkig prikken nu ook de meeste fans door die luchtbel heen. Over tot de orde van de dag.
    Nou die RookpotteN zijn beslist Geen luchtbel/zeepbel!!!!!! Maar een vooraf geplande aanval op Fc Twente!
  • 14 May 2018 om 17:45
    • Quote van 14 May 2018 om 16:25
      Heel vreemd, kan mij niet herinneren dat Boot in de tijd dat supporters uit Rotterdam een fontein afbraken in Rome met commentaar is gekomen. Of is zijn stukje alleen voor FC Twente en niet voor de rest?
    Inderdaad Koop, maar Boot is zelf onderdeel van dat Schorem uit het Westen.
  • 14 May 2018 om 16:25
    Heel vreemd, kan mij niet herinneren dat Boot in de tijd dat supporters uit Rotterdam een fontein afbraken in Rome met commentaar is gekomen. Of is zijn stukje alleen voor FC Twente en niet voor de rest?
  • 14 May 2018 om 14:51
    Gaan we weer artikel 896, afleiding van de echte problemen. TD, Trainer en Spelers. De rookpotjes zijn uitgemolken en gelukkig prikken nu ook de meeste fans door die luchtbel heen. Over tot de orde van de dag.
  • 14 May 2018 om 14:47
    Vind dat alles hier wel over gezehd is! Blik op volgend seizoen!
  • 14 May 2018 om 13:42
    • Quote van 14 May 2018 om 12:37
      Off: Twente moet nu Benjamin van Leer halen. Hoop wel dat ze Benjamin halen en niet Fred van Leer want die schijnt er achterin nog wel eens 1 door te laten.
    Hè waar heb ik dit eerder gelezen
  • 14 May 2018 om 12:55
    • Quote van 14 May 2018 om 12:47
      Van leer is geblesseerd en normaliter 2e keeper bij Ajax... die gaat heus niet naar twente in de jupiler league... anders uiteraard super optie
    Van mij mogen ze Velthuizen wel ophalen. Wil wel graag terug naar NL.
  • 14 May 2018 om 12:47
    • Quote van 14 May 2018 om 12:37
      Off: Twente moet nu Benjamin van Leer halen. Hoop wel dat ze Benjamin halen en niet Fred van Leer want die schijnt er achterin nog wel eens 1 door te laten.
    Van leer is geblesseerd en normaliter 2e keeper bij Ajax... die gaat heus niet naar twente in de jupiler league... anders uiteraard super optie
  • 14 May 2018 om 12:37
    Off: Twente moet nu Benjamin van Leer halen. Hoop wel dat ze Benjamin halen en niet Fred van Leer want die schijnt er achterin nog wel eens 1 door te laten.
  • 14 May 2018 om 12:30
    • Quote van 14 May 2018 om 12:09
      Tom boot??????? Laten we nieuws gaan plaatsen welke spelers gaan we aantrekken bv! Dit is nieuws van 8 dagen geleden is alles nu wel over gezegt.
    Ikzeg ynwa. U heeft gelijk.het moet ook is een keer afgelopen zijn. Met steeds weer over dit vergrijp. De heren zijn ontdekt. Nu op naar voetbal wie komt er en wie gaat. Daar gaat het nu over.
  • 14 May 2018 om 12:23
    • Quote van 14 May 2018 om 12:09
      De kneus! Laat die gast zich lekker bezighouden met die kut randstad ofzo..
    Iedereen heeft wel wat te zeggen laat ze zich meet eigen dingen bezig houden .
  • 14 May 2018 om 12:18
    • Quote van 14 May 2018 om 12:09
      De kneus! Laat die gast zich lekker bezighouden met die kut randstad ofzo..
    Maar hij heeft in deze wel gelijk
  • 14 May 2018 om 12:16
    • Quote van 14 May 2018 om 12:09
      Tom boot??????? Laten we nieuws gaan plaatsen welke spelers gaan we aantrekken bv! Dit is nieuws van 8 dagen geleden is alles nu wel over gezegt.
    Precies mijn gedachte. Het is gebeurd, niet meer terug te draaien en hopelijk de laatste keer geweest. Nu idd de aandacht verleggen en focussen op meer relevante zaken.
  • 14 May 2018 om 12:11
    • Quote van 14 May 2018 om 12:09
      Tom boot??????? Laten we nieuws gaan plaatsen welke spelers gaan we aantrekken bv! Dit is nieuws van 8 dagen geleden is alles nu wel over gezegt.
    Precies laten wij er nou zelf niet meer over reageren alles is er wel over gezegd
  • 14 May 2018 om 12:09
    De kneus! Laat die gast zich lekker bezighouden met die kut randstad ofzo..
  • 14 May 2018 om 12:09
    Tom boot??????? Laten we nieuws gaan plaatsen welke spelers gaan we aantrekken bv! Dit is nieuws van 8 dagen geleden is alles nu wel over gezegt.