Kijkcijfers Eredivisie bekend: FC Twente na Ajax, Feyenoord en PSV

29 reacties
Kijkcijfers Eredivisie bekend: FC Twente na Ajax, Feyenoord en PSV

FC Twente speelt volgend jaar in de Jupiler League, maar de club uit Enschede is op papier nog altijd de vierde club van Nederland. Uit de kijkcijfers blijkt namelijk dat de Tukkers, na de traditionele topclubs, het beste 'scoren' op televisie. 

Gemiddeld kijken er 158.313 mensen naar een wedstrijd van FC Twente op FOX Sports en daarmee scoort men beter dan clubs als FC Groningen (156.719), AZ (154.515) en FC Utrecht (144.781). Ajax is koploper van het klassement met een gemiddeld kijkcijfer van 426.206.

Feyenoord (423.647) en PSV (312.844) maken de top-drie compleet. Opvallend genoeg is Willem II de hekkensluiter van de Eredivisie met een kijkcijfergemiddelde van 91.906. 

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen kun dien je in te loggen of te registreer je, dit duurt maar 1 minuut!

  • 16 May 2018 om 22:56
    • Quote van 16 May 2018 om 18:19
      Was sarcasme omdat het meer eenn fooi is.
    Daarom ook kijken wat je zelf mag doen en kunt doen. FC twente is als merk meer waard dan de hele fooi van de eerste divisie bij elkaar!
  • 16 May 2018 om 18:19
    • Quote van 16 May 2018 om 17:14
      Fox heeft ook uitzendingen van de eerste divisie toch en samenvattingen bij Veronica. Het is niet veel maar als we ala FC T 158.000 kijkers trekken per wedstrijd verliest fox dus een trekker in de eredivisie. Dat moet je toch commercieel kunnen gebruiken?
    Was sarcasme omdat het meer eenn fooi is.
  • 16 May 2018 om 17:14
    • Quote van 16 May 2018 om 15:04
      Welke TV-Gelden?
    Fox heeft ook uitzendingen van de eerste divisie toch en samenvattingen bij Veronica. Het is niet veel maar als we ala FC T 158.000 kijkers trekken per wedstrijd verliest fox dus een trekker in de eredivisie. Dat moet je toch commercieel kunnen gebruiken?
  • 16 May 2018 om 15:59
    • Quote van 16 May 2018 om 13:16
      Volgens mij valt dat mee. Bent niet alleen afhankelijk van Fox. Er worden hoe dan ook beelden gemaakt voor de samenvattingen. Daarin liggen volgens mij mogelijkheden. Ik zal het eens (goed) uitzoeken. Ik kom erop terug.
    Je hoeft het voor mij niet op te zoeken, maar mag natuurlijk wel ;) Volgens mij kan een 'streamer' enkel beelden doorzetten op het web als hij deze rechtstreeks van (internet-)tv haalt. Die beelden voor samenvattingen worden niet rechtstreeks uitgezonden en dus kunnen deze ook niet doorgezet worden, aangezien deze lokaal opgeslagen zullen worden.
  • 16 May 2018 om 15:04
    • Quote van 16 May 2018 om 13:50
      Hoe worden de tv gelden eigenlijk verdeeld in de eerste divisie?
    Welke TV-Gelden?
  • 16 May 2018 om 13:50
    Hoe worden de tv gelden eigenlijk verdeeld in de eerste divisie?
  • 16 May 2018 om 13:28
    • Quote van 16 May 2018 om 13:19
      Neuh, maakt niet uit. Ook al wordt pisvee 20 keer kampioen. Als 020 de nr. 2 op die lijst blijft dan blijft het verschil in inkomsten 1,3%....oftewel ongeveer 1M per jaar ( gebasseerd op de huidige regeling en totaal te verdelen centen)
    En elk jaar wordt het verschil ongeveer 1M groter...
  • 16 May 2018 om 13:19
    • Quote van 16 May 2018 om 13:13
      Precies dit is ook heel eng. De top 3 krijgt natuurlijk het meest. Maar stel nou dat PSV nu 10 jaar achter elkaar kampioen wordt. Dan krijgen zij veeeeeeel meer tv gelden dan Ajax. En dan wordt het verschil steeds groter en krijg je een gevalletje Bayern München. Niks meer aan. En dan is de Eredivisie, die tegenwoordig niet meer bekend staat om zijn hoge niveau, maar wel om zijn spanning. De spanning om de titel is dan weg.
    Neuh, maakt niet uit. Ook al wordt pisvee 20 keer kampioen. Als 020 de nr. 2 op die lijst blijft dan blijft het verschil in inkomsten 1,3%....oftewel ongeveer 1M per jaar ( gebasseerd op de huidige regeling en totaal te verdelen centen)
  • 16 May 2018 om 13:16
    • Quote van 16 May 2018 om 13:10
      Als de wedstrijden niet in het geheel door Fox uitgezonden worden, wat in de Eerste divisie zeer gebruikelijk is, zal er geen stream van te vinden zijn.
    Volgens mij valt dat mee. Bent niet alleen afhankelijk van Fox. Er worden hoe dan ook beelden gemaakt voor de samenvattingen. Daarin liggen volgens mij mogelijkheden. Ik zal het eens (goed) uitzoeken. Ik kom erop terug.
  • 16 May 2018 om 13:13
    • Quote van 16 May 2018 om 13:00
      Tv gelden is ook een verkeerde naam. Het zou "prestatiegeld" moeten heten. Je hoort gelukkig steeds meer geluiden dat de verdeling eerlijker moet. Nu komt het geld zowat ieder jaar bij dezelfde clubs terecht.
    Precies dit is ook heel eng. De top 3 krijgt natuurlijk het meest. Maar stel nou dat PSV nu 10 jaar achter elkaar kampioen wordt. Dan krijgen zij veeeeeeel meer tv gelden dan Ajax. En dan wordt het verschil steeds groter en krijg je een gevalletje Bayern München. Niks meer aan. En dan is de Eredivisie, die tegenwoordig niet meer bekend staat om zijn hoge niveau, maar wel om zijn spanning. De spanning om de titel is dan weg.
  • 16 May 2018 om 13:10
    • Quote van 16 May 2018 om 12:20
      Hoezo niet?
    Als de wedstrijden niet in het geheel door Fox uitgezonden worden, wat in de Eerste divisie zeer gebruikelijk is, zal er geen stream van te vinden zijn.
  • 16 May 2018 om 13:00
    • Quote van 16 May 2018 om 11:18
      Toch gek dat tv gelden worden bepaald op basis van de stand op de ranglijst wanneer deze cijfers bekend zijn..
    Tv gelden is ook een verkeerde naam. Het zou "prestatiegeld" moeten heten. Je hoort gelukkig steeds meer geluiden dat de verdeling eerlijker moet. Nu komt het geld zowat ieder jaar bij dezelfde clubs terecht.
  • 16 May 2018 om 12:28
    • Quote van 16 May 2018 om 12:22
      De uitwedstrijden ook? ;-) Zou wel een actie zijn, met thuisblijvers in de Veste kijken op schermen, extra inkomsten van consumpties.
    Strak plan! Ik ben voor
  • 16 May 2018 om 12:22
    • Quote van 16 May 2018 om 12:10
      In de grolsch veste! Waar anders!
    De uitwedstrijden ook? ;-) Zou wel een actie zijn, met thuisblijvers in de Veste kijken op schermen, extra inkomsten van consumpties.
  • 16 May 2018 om 12:20
    • Quote van 16 May 2018 om 12:09
      Eerste divisie via stream? Lijkt me niet
    Hoezo niet?
  • 16 May 2018 om 12:18
    • Quote van 16 May 2018 om 12:10
      In de grolsch veste! Waar anders!
    Inderdaad lol.
  • 16 May 2018 om 12:15
    Twente eruit, Roda eruit en wellicht Sparta ook nog. Dan worden er toch aardig wat kijkers gemist volgend jaar. En de laagst scorende (W2, VVV, Exc.) blijven erin.
  • 16 May 2018 om 12:10
    • Quote van 16 May 2018 om 11:35
      En waar kunnen we volgend jaar kijken??
    In de grolsch veste! Waar anders!
  • 16 May 2018 om 12:09
    • Quote van 16 May 2018 om 11:58
      Op Fox is sowieso een schakelprogramma waar alle eerste divisie wedstrijden voorbij komen. Daarnaast worden er elke vrijdag een paar wedstrijden uitgezonden. Ik verwacht dat Twente daar vaak bij zal zitten. Immers topclubs worden altijd voorgetrokken, in de eerste divisie zijn wij die topclub. Maar dat is gissen het is geen feit. Via een stream kun je altijd kijken. Misschien met elkaar een lijstje maken met goede beschikbare streams.
    Eerste divisie via stream? Lijkt me niet
  • 16 May 2018 om 11:58
    • Quote van 16 May 2018 om 11:35
      En waar kunnen we volgend jaar kijken??
    Op Fox is sowieso een schakelprogramma waar alle eerste divisie wedstrijden voorbij komen. Daarnaast worden er elke vrijdag een paar wedstrijden uitgezonden. Ik verwacht dat Twente daar vaak bij zal zitten. Immers topclubs worden altijd voorgetrokken, in de eerste divisie zijn wij die topclub. Maar dat is gissen het is geen feit. Via een stream kun je altijd kijken. Misschien met elkaar een lijstje maken met goede beschikbare streams.
  • 16 May 2018 om 11:53
    • Quote van 16 May 2018 om 11:35
      En waar kunnen we volgend jaar kijken??
    lijkt me een uitgelezen kans voor TV Oost
  • 16 May 2018 om 11:48
    Gewoon massaal FOX sport opzeggen .Fc Twente krijgt er toch niks van,van de Tv gelden
  • 16 May 2018 om 11:46
    • Quote van 16 May 2018 om 11:35
      En waar kunnen we volgend jaar kijken??
    Veronica toch , maar nog beter live aanwezig zijn .
  • 16 May 2018 om 11:35
    En waar kunnen we volgend jaar kijken??
  • 16 May 2018 om 11:32
    • Quote van 16 May 2018 om 11:18
      Toch gek dat tv gelden worden bepaald op basis van de stand op de ranglijst wanneer deze cijfers bekend zijn..
    Nee ze willen bewust de beste clubs beter maken omdat die de Europese naam maken. Schandalige voortrekpolitiek
  • 16 May 2018 om 11:22
    Wat schieten we hier mee op?
  • 16 May 2018 om 11:18
    Toch gek dat tv gelden worden bepaald op basis van de stand op de ranglijst wanneer deze cijfers bekend zijn..