Homepage » Hoofdnieuws » ''Bij alle clubs merken de spelers niks van deze maatregel, behalve bij FC Twente''

''Bij alle clubs merken de spelers niks van deze maatregel, behalve bij FC Twente''

( 17 reacties)
Zorgeloos overstappen naar Pure Energie
''Bij alle clubs merken de spelers niks van deze maatregel, behalve bij FC Twente''

Acht (oud-)spelers van FC Twente eisen makelaarsgeld terug van de club uit Enschede. Nick Hengelman vertegenwoordigde het achttal vorige week dinsdag tijdens een rechtszaak in Zeist.

Naast Hengelman willen Jari Oosterwijk, Jeroen van der Lely, Fredrik en Richard Jensen, Peet Bijen, Jelle van der Heyden en Jorn Brondeel geld terug van FC Twente. "Bij alle clubs merken de spelers niks van deze maatregel. Behalve bij Twente", zegt VVCS-man Wil van Megen, de vertegenwoordiger van de acht.

"In de spelerscontracten is een overlegverplichting opgenomen. Daar heeft Twente niet aan voldaan. Dat is kennelijk bewust nagelaten", aldus Van Megen tegenover Voetbal International. "Overleg lijkt mij toch niet meer dan redelijk. Er moest zelfs met een procedure worden gedreigd, om inzage in de overeenkomst tussen de Belastingdienst en de clubs te krijgen."

Aanleiding van de extra betalingen is een boekenonderzoek dat de Belastingdienst uitvoerde bij makelaars. Daarbij werd geconstateerd dat zaakwaarnemers meer doen dan arbeidsbemiddeling. Daarom ziet de Belastingdienst een deel van de makelaarscommissies nu als loon in natura voor de speler, en daarover is loonbelasting verschuldigd. Er volgden aanslagen met een terugwerkende kracht tot 1 januari 2017. Alle clubs lossen dit voorlopig op door deze tegenvaller zelf voor hun rekening te nemen. Behalve FC Twente.

FC Twente vindt het geen argument dat de andere profclubs in Nederland de makelaarsbonnen niet bij de spelers neerlegt. "Dat iedereen Sinterklaas viert, wil niet zeggen dat Sinterklaas ook daadwerkelijk bestaat", zegt de advocaat van de Enschedeërs. De uitspraak is nog niet bekend.

Foto: Sportfoto-Oost

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 7 Dec 2018 om 11:23
    Je voelt aan alles dat op de burelen in de Veste alleen boekhouders zitten met de ballen verstand van voetbal en normen en waarden.Als dat wel zo was had men dit intern opgelost.Zelfde geld met de afaire met Hake
  • 6 Dec 2018 om 23:23
    Ga er van uit dat FC Twente als club deze zaak gaat winnen.
  • 6 Dec 2018 om 19:19
    Dat komt omdat Twente het geld bijna niet kan missen.Ik ben straks wel heel nieuwsgierig wat de rest van de clubs gaan doen als Twente dit gaat winnen nu een afwachtende houding maar dan ???????
  • 6 Dec 2018 om 17:34
    Snap echt niet dat een club dit niet intern kan oplossen, ben blij dat mijn firma wel altijd opzoek is naar een oplossing.
  • 6 Dec 2018 om 14:35
    Nu hoor ik de oude voorzitter van de club uit Almelo niet meer hij had het toch altijd over de spelers moeten hun eigen mensen betalen voor advies bij contract bespreking ????????????
  • 6 Dec 2018 om 14:32
    Ook een kul argument van die spelers, omdat "andere clubs het niet doen", dat zegt niets over recht dan wel onrechtmatigheid.
  • 6 Dec 2018 om 14:24
    Elke speler kiest toch zijn eigen makelaar? Dat doet FcT niet. Laten ze die dan ook zelf betalen. Als belastingdienst vindt dat er loonbelasting over de fee betaald moet worden, is dat toch het probleem van de speler?
  • 6 Dec 2018 om 14:14
    • Quote van 6 Dec 2018 om 12:54
      Ben meteen klaar met al deze spelers, ze weten hoe hun en onze club er voor staat !
    Ik ook maar een aantal zitten nog in de huidige selectie dus vraag me af werkt dit niet door op het veld? En worden de buitenlandse spelers hier misschien in mee gezogen? Ze verstaan en begrijpen het niet,maar voelen wel de onvrede binnen de selectie.
  • 6 Dec 2018 om 13:47
    • Quote van 6 Dec 2018 om 13:36
      Zie ik ook liever... Sta er trouwens ook tweebenig in... Als Werknermer zeg ik: contrakt is contrakt, en als supporter vind ik het maar achtelijk van deze verwende lapzwansen
    Maar het heeft niets met een contract te maken. Pure belasting maatregel die de club doorberekend naar de spelers. Deze komt ten laste van de werknemer. Volgens de club zijn de zaakwaarnemers ingelicht, lijkt me niet meer dan normaal dat zij hun clienten inlichten. De vorige belastingmaatregel voor excessieve beloning heeft de club voor de kiezen gekregen.
  • 6 Dec 2018 om 13:36
    • Quote van 6 Dec 2018 om 13:33
      Nou , ik zou liever zien dat ze eens een keertje een prestatie leverden voor dat krankzinnige salaris
    Zie ik ook liever... Sta er trouwens ook tweebenig in... Als Werknermer zeg ik: contrakt is contrakt, en als supporter vind ik het maar achtelijk van deze verwende lapzwansen
  • 6 Dec 2018 om 13:33
    • Quote van 6 Dec 2018 om 13:02
      Ze hebben groot gelijk,zou ik ook hebben gedaan!
    Nou , ik zou liever zien dat ze eens een keertje een prestatie leverden voor dat krankzinnige salaris
  • 6 Dec 2018 om 13:30
    • Quote van 6 Dec 2018 om 13:07
      Die hengelman is gvd 1 van de slechtste keepers in Nederland die mag blij wezen dat hij nog een club heeft die hem een salaris geeft
    Tja, die Hengelman kan er natuurlijk niks aan doen dat ze bij Twente zo dom als beton zijn.
  • 6 Dec 2018 om 13:19
    • Quote van 6 Dec 2018 om 13:02
      Ze hebben groot gelijk,zou ik ook hebben gedaan!
    Twente heeft gelijk, andere clubs zijn zo netjes geweest maar Twente zit in zwaar weer. Deze teringlijers moeten gewoon voetballen en niks anders. Stelletje verwende kneuzen, zin om ze van kop tot teen uit te schelden. Walg van deze kutspelers
  • 6 Dec 2018 om 13:07
    Die hengelman is gvd 1 van de slechtste keepers in Nederland die mag blij wezen dat hij nog een club heeft die hem een salaris geeft
  • 6 Dec 2018 om 13:02
    Ze hebben groot gelijk,zou ik ook hebben gedaan!
  • 6 Dec 2018 om 12:57
    Zijn dit niet de spelers die Twente vorig jaar lieten degraderen?!
  • 6 Dec 2018 om 12:54
    Ben meteen klaar met al deze spelers, ze weten hoe hun en onze club er voor staat !