De Wit: ''Bij FC Twente heb je gezien wat er dan kan gebeuren''

( 9 reacties)
De Wit: ''Bij FC Twente heb je gezien wat er dan kan gebeuren''

Clubs in Nederland raken steeds meer afhankelijk van inkomsten uit transfers en hebben moeite om hun begroting sluitend te krijgen. Joost de Wit, algemeen directeur van Vitesse, verwacht dat steeds meer clubs het voorbeeld van FC Den Bosch en Fortuna Sittard zullen volgen. 

"Zeker nu de Eredivisie niet van format verandert en de inkomsten dus niet substantieel zullen groeien", legt hij uit in gesprek met Voetbal International. "Veel clubs zijn daardoor gedwongen te werken met tekorten, tenzij ze bereid zijn terug te schakelen in niveau. Dat wil natuurlijk niemand", beseft De Wit. 

"Wie gaat die tekorten dekken als er eens een jaar geen spelers worden verkocht? Als dat allemaal uit de clubkas moet komen, heb je een probleem en kan het klappen", vervolgt hij realistisch. "Bij FC Twente heb je gezien wat er dan kan gebeuren. Het gevolg van het niet veranderen van de Eredivisie, kan zijn dat meer clubs op zoek gaan naar een eigenaar die bereid is het risico te dragen", besluit De Wit. 

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Jan 2019 om 09:17
    de Heer de Wit heeft helemaal gelijk,wat er in de Eredivisie gebeurd is zeer zorgelijk,2 clubs die met kop en schouders er uit steken,vele lege plekken op de Tribunes( Heerenveen/Groningen/Utrecht/Vitesse alleen Nac zit elke week vol ,en verder lopen de stadions langzaam leeg,als de stadions leeglopen is het ook niet meer intersant voor sponsors die blijven ook weg,denk het is heel moeilijk om dit tij tekeren,de buitenlandse investeerders hebben een club ook voor de winst,die keren zo de rug ook toe,ik heb de oplossing ook niet,als Oranje weer Europees/Wereld Kampioen wordt kan zeker weer een boost geven,maar voorlopig blijft het zorgelijk
  • 11 Jan 2019 om 00:08
    • Quote van 10 Jan 2019 om 23:22
      lastste is waar maar heeft te maken met problemen vanuit verleden..
    Daar gaat het juist over. Bij bijna alle clubs wordt meer uitgegeven dan er binnenkomt en wordt er gegokt dat dit met een uitgaande transfer en/of sportief succes wordt opgelost. Dit alles om geen terrein te verliezen ten opzichte van de concurrentie. Bij FCT was de toenmalige leiding echter helemaal het padje kwijt en daarom is het een slecht voorbeeld.
  • 10 Jan 2019 om 23:22
    • Quote van 10 Jan 2019 om 23:20
      Moet je nagaan dat we zelfs daarmee nog geen zwarte cijfers kunnen schrijven. Ondanks de geweldige supporters cijfers is het niet vanzelfsprekend om het hoofd boven water te kunnen houden. Zonder Wessels en de noabers waren we al lang failliet of in vreemde handen.
    lastste is waar maar heeft te maken met problemen vanuit verleden..
  • 10 Jan 2019 om 23:20
    • Quote van 10 Jan 2019 om 23:02
      hij vergeet iets heel belangrijks n.l. elke thuiswedstrijd zitten er bij ons 25 000 man en bij al die andere clubs die hij noemt een nulletje minder...
    Moet je nagaan dat we zelfs daarmee nog geen zwarte cijfers kunnen schrijven. Ondanks de geweldige supporters cijfers is het niet vanzelfsprekend om het hoofd boven water te kunnen houden. Zonder Wessels en de noabers waren we al lang failliet of in vreemde handen.
  • 10 Jan 2019 om 23:02
    • Quote van 10 Jan 2019 om 22:54
      Als hij al gelijk heeft dan is FCT wel een heel slecht voorbeeld. Bij ons was veel meer aan de hand dan 1 jaar geen goede uitgaande transfer. Als je structureel een grote uitgaande transfer en Europese overwintering nodig hebt om überhaupt quitte te draaien kan je niet spreken over gezonde bedrijfsvoering.
    hij vergeet iets heel belangrijks n.l. elke thuiswedstrijd zitten er bij ons 25 000 man en bij al die andere clubs die hij noemt een nulletje minder...
  • 10 Jan 2019 om 22:54
    • Quote van 10 Jan 2019 om 22:28
      Het is wel een beetje hypocriet ja hahaha Maar ik denk wel dat ie gelijk heeft en ik ben ook sterk voorstander van het 16 om 16 model (16 clubs in eredivisie en 16 in KKD) zonder beloftenteams in de eerste divisie
    Als hij al gelijk heeft dan is FCT wel een heel slecht voorbeeld. Bij ons was veel meer aan de hand dan 1 jaar geen goede uitgaande transfer. Als je structureel een grote uitgaande transfer en Europese overwintering nodig hebt om überhaupt quitte te draaien kan je niet spreken over gezonde bedrijfsvoering.
  • 10 Jan 2019 om 22:40
    • Quote van 10 Jan 2019 om 22:28
      Het is wel een beetje hypocriet ja hahaha Maar ik denk wel dat ie gelijk heeft en ik ben ook sterk voorstander van het 16 om 16 model (16 clubs in eredivisie en 16 in KKD) zonder beloftenteams in de eerste divisie
    Zoals in de toonaangevende competitie's in Europa 20 teams in de eredivisie en 16 teams in de eerste divisie en 16 teams in de tweede divisie!
  • 10 Jan 2019 om 22:28
    Het is wel een beetje hypocriet ja hahaha Maar ik denk wel dat ie gelijk heeft en ik ben ook sterk voorstander van het 16 om 16 model (16 clubs in eredivisie en 16 in KKD) zonder beloftenteams in de eerste divisie
  • 10 Jan 2019 om 21:28
    En zo sprak de advocaat van de duivel !!!!!