Gemeenteraad eist terugkeer FC Twente naar Enschede

( 23 reacties)
Gemeenteraad eist terugkeer FC Twente naar Enschede

De gemeenteraad van Enschede is maandagavond akkoord gegaan met het schuldsaneringsplan van FC Twente. Dat is echter niet zonder slag of stoot gegaan.

In totaal werden maar liefst 21 moties en amendementen ingediend. Diverse partijen kwamen met voorwaarden voor FC Twente. Een belangrijk amendement werd ingediend door Burger Belangen Enschede. Zij eisen dat de jeugd van FC Twente en FC Twente Vrouwen zo snel mogelijk terugkeren naar Het Diekman in Enschede.

Een meerderheid ging daar maandagavond mee akkoord, dat meldt TC Tubantia. Daarnaast moeten ook het eerste elftal en de beloften op termijn terugkeren naar Enschede. FC Twente heeft voor die elftallen echter nog een contract tot medio 2027 voor het Trainingscentrum in Hengelo. Die verbintenis wordt door de gemeenteraad gerespecteerd.

Doordat de meerderheid van de raad 'voor' stemde staat de samenwerking met Heracles Almelo onder druk. De Almeloërs willen namelijk op 'neutraal terrein' blijven. Dat kan volgens wethouder Niels van den Berg tot 'financiële consequenties' leiden. De twee hoogste jeugdteams (onder 17 en onder 19) moeten wel zo snel mogelijk terug naar Enschede.  

Niet alle partijen waren het eens met het amendement. Zo is het CDA tegen de verhuizing van FC Twente naar Enschede. "Dat is kapitaalvernietiging en zet de relatie met buurgemeente Hengelo op scherp. Laten we elkaar wat gunnen", liet fractievoorzitter Ayfer Koc weten.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 9 Apr 2019 om 22:27
    • Quote van 9 Apr 2019 om 22:06
      Of je denkt dan iets groter en zegt als gemeente Enschede tegen Hengelo.vroeg of laat wordt het toch een. Jullie willen Twente behouden, zorg er dan ook maar voor dat dit geregeld wordt en trek de knip. Dit zal ook veel geld kosten maar scheelt de burger in Enschede ook veel geld. De club is voor 74% eigenaar van het hoofdgebouw, wat gaan ze daar dan mee doen. Ik zie het Hengelo niet kopen als de club vertrekt. Laten ze er met zij allen voor zorgen dat de clu financieel gezond is voor ze over dit soort dingen beginnen
    Je zou het kunnen slijten aan Cles. Die hebben op termijn ook een complex nodig als dat kutgras eruit moet en wij hun handje loslaten ;-) Nee, zonder dollen. Mij maakt het eigenlijk geen reet uit waar dat complex staat, zolang het voldoet aan moderne standaarden en momenteel valt dat erg tegen. Zelfs voor de dames zijn de faciliteiten niet toereikend. Die voetbalden eerst bij ATC en nu bij Achilles, die beiden ook geen accommodaties hebben waar je stijl van achterover slaat. Dat gebloas vanuit Hengelo vind ik zeer lachwekkend. Alsof het voor een supporter iets verder in de regio ook maar 1% bijdraagt aan het regionale karakter van de club als we in Hengelo blijven trainen... Er komt ja nooit geen hond kijken.
  • 9 Apr 2019 om 22:06
    • Quote van 9 Apr 2019 om 21:50
      Je zou kunnen stellen dat het huidige trainingscomplex behoorlijk verpauperd is. Een likje verf, een halve verbouwing en een Olympisch bomenparkje rondom het FBK verandert dat niet zomaar. Zelfs gras wou er op een gegeven moment niet meer groeien. Als je als Enschede zijnde - waar dan ook - een topsportcomplex wilt realiseren dat voldoet aan de huidige standaarden, is het niet onlogisch dat je plek biedt voor je grootste uithangbord op sportgebied.
    Of je denkt dan iets groter en zegt als gemeente Enschede tegen Hengelo.vroeg of laat wordt het toch een. Jullie willen Twente behouden, zorg er dan ook maar voor dat dit geregeld wordt en trek de knip. Dit zal ook veel geld kosten maar scheelt de burger in Enschede ook veel geld. De club is voor 74% eigenaar van het hoofdgebouw, wat gaan ze daar dan mee doen. Ik zie het Hengelo niet kopen als de club vertrekt. Laten ze er met zij allen voor zorgen dat de clu financieel gezond is voor ze over dit soort dingen beginnen
  • 9 Apr 2019 om 21:50
    • Quote van 9 Apr 2019 om 21:30
      Er is helemaal niemand, geen hond, die deze eis kan onderbouwen. Wat zijn de (emotieloze) argumenten.
      Wat is het pragmatische voordeel? Wat is het financiele voordeel? Wat is het sportieve voordeel? Welke studie/onderzoek wijst dit uit? Wat is het plan? (en bestaat er een plan)
      Ik snap de 'kut-Almelo' en 'Twente is Enschede' argumenten wel, maar ze zijn simpelweg niet valide.
      Zolang een fatsoenlijk antwoord uitblijft, zolang er geen grondig onderzoek en een kosten/baten analyse is, is het een politieke onbenulligheid.
      Het logistieke nadeel is duidelijk, het niet renoveren maar nieuw bouwen is bijvoorbaat tijdrovend en duurder. En laten we 2 zaken nu niet hebben
      1) Tijd2) Geld

    Je zou kunnen stellen dat het huidige trainingscomplex behoorlijk verpauperd is. Een likje verf, een halve verbouwing en een Olympisch bomenparkje rondom het FBK verandert dat niet zomaar. Zelfs gras wou er op een gegeven moment niet meer groeien. Als je als Enschede zijnde - waar dan ook - een topsportcomplex wilt realiseren dat voldoet aan de huidige standaarden, is het niet onlogisch dat je plek biedt voor je grootste uithangbord op sportgebied.
  • 9 Apr 2019 om 21:32
    • Quote van 9 Apr 2019 om 14:38
      Als he alles onder de streep bekijkt... heeft aleen calimero geprofiteert van de opleiding. En laat het nou zo zijn dat hun een schijntje hebben betaald van wat Twente deed ...
    En wiens toedoen is dat? Toch zeker niet dat van Heracles? Toch zeker geheel eigen schuld?

  • 9 Apr 2019 om 21:30
    Er is helemaal niemand, geen hond, die deze eis kan onderbouwen. Wat zijn de (emotieloze) argumenten.
    Wat is het pragmatische voordeel? Wat is het financiele voordeel? Wat is het sportieve voordeel? Welke studie/onderzoek wijst dit uit? Wat is het plan? (en bestaat er een plan)
    Ik snap de 'kut-Almelo' en 'Twente is Enschede' argumenten wel, maar ze zijn simpelweg niet valide.
    Zolang een fatsoenlijk antwoord uitblijft, zolang er geen grondig onderzoek en een kosten/baten analyse is, is het een politieke onbenulligheid.
    Het logistieke nadeel is duidelijk, het niet renoveren maar nieuw bouwen is bijvoorbaat tijdrovend en duurder. En laten we 2 zaken nu niet hebben
    1) Tijd2) Geld

  • 9 Apr 2019 om 18:12
    • Quote van 9 Apr 2019 om 10:13
      Dat is helaas de schuld van Fc TWENTE zelf .Hadden ze toendertijd Niet moeten instemmen met de regelingen, en andere voorwaarden moeten stellen en niet zo makkelijk spelers moeten laten gaan richting Almelo.
    Zou kunnen, maar nu er gewoon lekker mee stoppen lijkt me dan.
  • 9 Apr 2019 om 14:38
    • Quote van 9 Apr 2019 om 00:29
      Dat is wel echt heel simpel gedacht. Als je even de rivaliteit buiten beschouwing laat is het gewoon het beste om een gezamelijke jeugdopleiding te hebben.
    Als he alles onder de streep bekijkt... heeft aleen calimero geprofiteert van de opleiding. En laat het nou zo zijn dat hun een schijntje hebben betaald van wat Twente deed ...
  • 9 Apr 2019 om 12:41
    • Quote van 9 Apr 2019 om 08:37
      Als Twente door wil met Heracles zal Heracles zich als een volwaardig partner moeten gedragen
    Eens, gewoon 50%-50%
  • 9 Apr 2019 om 10:33
    • Quote van 9 Apr 2019 om 10:26
      Eens, destemeer we deze grote fout nu alsnog moeten corrigeren en niets meer samen moeten gaan doen.
    Zou niet slim zijn om het alleen te doen. Pas als we uit de schulden zijn en een gezonde balans kunnen overleggen zou je hier over na kunnen denken. Moet je kijken wat er gebeurd met de kosten als je het weer alleen gaat doen.
  • 9 Apr 2019 om 10:26
    • Quote van 9 Apr 2019 om 10:13
      Dat is helaas de schuld van Fc TWENTE zelf .Hadden ze toendertijd Niet moeten instemmen met de regelingen, en andere voorwaarden moeten stellen en niet zo makkelijk spelers moeten laten gaan richting Almelo.
    Eens, destemeer we deze grote fout nu alsnog moeten corrigeren en niets meer samen moeten gaan doen.
  • 9 Apr 2019 om 10:13
    • Quote van 9 Apr 2019 om 05:57
      Onzin alleen Heracles plukt er de vruchten van. Twente heeft jaren lang het grootste gedeelte betaald.
    Dat is helaas de schuld van Fc TWENTE zelf .Hadden ze toendertijd Niet moeten instemmen met de regelingen, en andere voorwaarden moeten stellen en niet zo makkelijk spelers moeten laten gaan richting Almelo.
  • 9 Apr 2019 om 09:05
    • Quote van 9 Apr 2019 om 08:37
      Als Twente door wil met Heracles zal Heracles zich als een volwaardig partner moeten gedragen
    Laat Heracles maar lekker zelf een jeugdopleiding opzetten. Willen alleen maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
  • 9 Apr 2019 om 08:37
    Als Twente door wil met Heracles zal Heracles zich als een volwaardig partner moeten gedragen
  • 9 Apr 2019 om 08:25
    • Quote van 9 Apr 2019 om 00:29
      Dat is wel echt heel simpel gedacht. Als je even de rivaliteit buiten beschouwing laat is het gewoon het beste om een gezamelijke jeugdopleiding te hebben.
    Niet mee eens, Heracles heeft er steeds de meeste vruchten van geplukt, en ook toen onze club op omvallen stond kwan er uit Almelo het volgende bericht, we houden Twente aan de afspraak over de bijdrage aan de opleiding. Nou dan denk ij als je onze club zo laat vallen over de centen, dan kun je op mij nu gelukkig oprotten. Want dat is wat Heracles geflijkt heeft, dus die Pauperclub hoeft van mij op geen enkele symphatie te rekenen. Gewoon lekker terug naar Enschede, en laat die Paupers maar lekker in Almelo blijven.
  • 9 Apr 2019 om 08:13
    Heracles gaat in Hengelo trainen , dan kan ik Almelo het kunstgras eruit . Jongste jeugd in Hengelo, 2 oudste en de dames in Enschede. 3 vliegen in 1 klap.
  • 9 Apr 2019 om 07:29
    • Quote van 9 Apr 2019 om 06:14
      De voorwaarden van de samenwerking moeten worden aangepast, maar de samenwerking moet niet worden opgeheven. Helaas wilde een voormalig voorzitter dat het rood-zwart van de opleiding werd ingeruild voor rood. Wat dat kostte was destijds helaas niet belangrijk.
    Mee eens, laten ze maar 50/50 afspreken en de speler de keuze geven naar welke club hij wil als beide clubs belangstelling hebben. Maar goed met de verhuizing in de toekomst zal heracles hier nooit mee instemmen. Ik vind het nog steeds zeer populistisch van de partijen in de raad en wordt de club op kosten gejaagd want een trainingscomplex neerzetten zal wel weer een flinke kostenpost zijn die in de miljoenen loopt. Zelfde als het eisen van de jaarkaarten. Is toch 450 duizend op jaarbasis Niet dat ik tegen ben op kaarten voor de minima. Wel door het hier in te eisen.
  • 9 Apr 2019 om 06:14
    • Quote van 9 Apr 2019 om 06:06
      Met 1e keus is dat toch de schuld van Twente zelf.
    De voorwaarden van de samenwerking moeten worden aangepast, maar de samenwerking moet niet worden opgeheven. Helaas wilde een voormalig voorzitter dat het rood-zwart van de opleiding werd ingeruild voor rood. Wat dat kostte was destijds helaas niet belangrijk.
  • 9 Apr 2019 om 06:06
    • Quote van 9 Apr 2019 om 05:57
      Onzin alleen Heracles plukt er de vruchten van. Twente heeft jaren lang het grootste gedeelte betaald.
    Met 1e keus is dat toch de schuld van Twente zelf.
  • 9 Apr 2019 om 05:57
    • Quote van 9 Apr 2019 om 00:29
      Dat is wel echt heel simpel gedacht. Als je even de rivaliteit buiten beschouwing laat is het gewoon het beste om een gezamelijke jeugdopleiding te hebben.
    Onzin alleen Heracles plukt er de vruchten van. Twente heeft jaren lang het grootste gedeelte betaald.
  • 9 Apr 2019 om 05:48
    • Quote van 9 Apr 2019 om 00:29
      Dat is wel echt heel simpel gedacht. Als je even de rivaliteit buiten beschouwing laat is het gewoon het beste om een gezamelijke jeugdopleiding te hebben.
    En dit besluit betekent hoogstwaarschijnlijk het einde van de gezamenlijke opleiding. Juist de levensader van de club wordt onderdeel van een politieke koehandel.
  • 9 Apr 2019 om 00:31
    Laten we elkaar wat gunnen?? Laat Hengelo eens mee betalen aan de ellende, dan pas mogen ze meepraten over het verblijf van FCT. en die 450.000??? die ze hebben geinvesteerd......... laten ze daar Heracles mooi op trainen...
  • 9 Apr 2019 om 00:29
    • Quote van 9 Apr 2019 om 00:19
      Mooi dat het op termijn terug komt naar het Diekman. Super en hoop dat we dan ook van die Pauperclub uit Almelo af zijn.
    Dat is wel echt heel simpel gedacht. Als je even de rivaliteit buiten beschouwing laat is het gewoon het beste om een gezamelijke jeugdopleiding te hebben.
  • 9 Apr 2019 om 00:19
    Mooi dat het op termijn terug komt naar het Diekman. Super en hoop dat we dan ook van die Pauperclub uit Almelo af zijn.
zaterdag 24 augustus 2019
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›