BREAKING | Eredivisie op de schop: twee clubs degraderen rechtstreeks

( 37 reacties)
BREAKING | Eredivisie op de schop: twee clubs degraderen rechtstreeks

Een flinke verandering in de Eredivisie is aanstaande. De clubs op het hoogste niveau hebben besloten maatregelen een jaar eerder door te voeren, waardoor er vanaf volgend seizoen twee clubs direct degraderen. Dat meldt de Eredivisie via haar officiële kanalen.

"In november 2018 hebben de clubs een besluit genomen over de veranderagenda. Aansluitend is een commissie benoemd die de maatregelen heeft uitgewerkt en een voorstel voor invoering aan de clubs heeft gedaan. Omdat de maatregelen allemaal bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de Eredivisie en het Nederlandse voetbal heeft de commissie voorgesteld om deze eerder in te voeren dan in november 2018 besloten was. De clubs stemmen hiermee in", luidt de uitleg.

Dit houdt dus in dat de nummer zeventien en achttien van de Eredivisie direct degraderen naar de Keuken Kampioen Divisie. Voor de kampioen én nummer twee van de Keuken Kampioen Divisie betekent dit automatisch directe promotie naar de Eredivisie. De nummer zestien van de Eredivisie speelt wel gewoon play-offs.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 22 May 2019 om 18:27
    • Quote van 22 May 2019 om 13:41
      Dat herenakkoord is een belangrijk iets... 'Dit akkoord houdt in dat deze clubs geen jeugdspelers meer bij elkaar weghalen.' Hiervoor moet je een opleiding met internationale status hebben, Vitesse en Az en de top 3 hebben dat, volgens mij FC Twente niet meer toch?? Dat is een belangrijk punt om aan te werken...
    Dat kunnen ze wel alleen moeten ze dan de dubbele vergoeding betalen. Heeft Ajax zich toch op een makkelijke manier van de concurrentie ontdaan. Zij hebben immers geld genoeg.
  • 22 May 2019 om 17:45
    Alles beter dan het België model !
  • 22 May 2019 om 15:27
    • Quote van 22 May 2019 om 10:15
      Zoveel sterker wordt de competitie daar niet van. Het samenvoegen van de competities van Belgie en NL zou pas de competitie veel sterker maken. Jammer dat dat niet door is gegaan.
    Alsjeblieft niet zeg.
  • 22 May 2019 om 14:05
    Zijn we over 2 jaar weer kampioen.
  • 22 May 2019 om 13:41
    Dat herenakkoord is een belangrijk iets... 'Dit akkoord houdt in dat deze clubs geen jeugdspelers meer bij elkaar weghalen.' Hiervoor moet je een opleiding met internationale status hebben, Vitesse en Az en de top 3 hebben dat, volgens mij FC Twente niet meer toch?? Dat is een belangrijk punt om aan te werken...
  • 22 May 2019 om 13:39
    • Quote van 22 May 2019 om 09:32
      Spelen wij Europees dan?
    Volgend seizoen wel ...... 2020-2021. Ik denk CL als Ted nog een paar goede voetballers erbij haalt
  • 22 May 2019 om 13:35
    • Quote van 22 May 2019 om 11:04
      Kan zomaar hoor, voetbal is onvoorspelbaar.
    Zou toch wat zijn, maar inderdaad, wedstrijd begint met 0-0, bal is rond en er staan aan beide kanten elf spelers op het veld.
  • 22 May 2019 om 13:05
    • Quote van 22 May 2019 om 11:36
      Play-offs zijn een gedrocht.Gewoon onderste 2 rechtstreeks eruit en de nummer 16 tegen de nummer 3 van de KKD voor 1 plek, zelfde als in Duitsland.
    Precies dit
  • 22 May 2019 om 11:36
    Play-offs zijn een gedrocht.Gewoon onderste 2 rechtstreeks eruit en de nummer 16 tegen de nummer 3 van de KKD voor 1 plek, zelfde als in Duitsland.
  • 22 May 2019 om 11:04
    • Quote van 22 May 2019 om 09:30
      Dus we moeten volgend jaar 5 procent afstaan? ;)
    Kan zomaar hoor, voetbal is onvoorspelbaar.
  • 22 May 2019 om 10:38
    • Quote van 22 May 2019 om 10:35
      Volgens mij word je samen beter op het moment dat clubs profiteren van de transfer opbrengsten. Zoals Willem 2 en RKC nu profiteren van de miljoenen voor de Jong. Dat is een mooi voorbeeld. Speler relatief goedkoop naar topclub om daarna samen te cashen. Moet zo’n speler niet op de bank komen.
    Dat zou zeker een oplossing kunnen zijn maar dan zou het goed zijn daar een verdeelsleutel in te maken. Niet alleen een opleiding vergoeding maar bv een 60/40 verdeling oid van de opbrengst.
  • 22 May 2019 om 10:35
    • Quote van 22 May 2019 om 09:57
      That's life... ik heb bovendien helemaal geen baat erbij dat die kleine clubs groter worden.
    Die worden niet groter maar het voorkomt dat de eredivisie straks uit 8 clubs bestaat. Een of andere vereniging van accountants adviseert de KNVB om de kapitaaleisen voor een betaaldvoetbal club te verhogen dat is voor veel clubs nu al moeilijk Zie onderstaande link Accountants waarschuwen KNVB: helft profclubs staat op omvallen https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/accountants-waarschuwen-knvb-helft-profclubs-staat-op-omvallen~ad2cac38/
  • 22 May 2019 om 10:35
    • Quote van 22 May 2019 om 09:48
      Hoe zou jij de competitie verbeteren dan, zorgen dat clubs sterker worden? Daar profiteren de grote clubs ook van, door te zorgen dat de kleinere clubs minder geld hebben te besteden kunnen de grote clubs goedkoper de talenten wegkopen.
    Volgens mij word je samen beter op het moment dat clubs profiteren van de transfer opbrengsten. Zoals Willem 2 en RKC nu profiteren van de miljoenen voor de Jong. Dat is een mooi voorbeeld. Speler relatief goedkoop naar topclub om daarna samen te cashen. Moet zo’n speler niet op de bank komen.
  • 22 May 2019 om 10:23
    • Quote van 22 May 2019 om 09:17
      Goed idee , als ze het dan ook maar 20 clubs in de eredivisie laten spelen net als in Engeland, Spanje, Italië, en Frankrijk , en dan plaats 20 en 19 degraderen en plaats 18 en 17 spelen tegen de KKD !
    Die landen zijn toch ook vele malen groter dan Nederland, Henk. 18 clubs is meer dan zat. Als ze dan toch het niveau willen verbeteren moeten ze de 1e divisie naar max. 14 clubs laten inkrimpen. En uiteraard moet het mogelijk zijn om uit de 1e divisie te kunnen degraderen, want dat lijkt nu toch nergens op.
  • 22 May 2019 om 10:15
    Zoveel sterker wordt de competitie daar niet van. Het samenvoegen van de competities van Belgie en NL zou pas de competitie veel sterker maken. Jammer dat dat niet door is gegaan.
  • 22 May 2019 om 10:08
    • Quote van 22 May 2019 om 09:32
      Spelen wij Europees dan?
    Dat was dus de grap, haha.
  • 22 May 2019 om 10:07
    • Quote van 22 May 2019 om 09:57
      That's life... ik heb bovendien helemaal geen baat erbij dat die kleine clubs groter worden.
    Leg eens uit?
  • 22 May 2019 om 09:57
    • Quote van 22 May 2019 om 09:48
      Hoe zou jij de competitie verbeteren dan, zorgen dat clubs sterker worden? Daar profiteren de grote clubs ook van, door te zorgen dat de kleinere clubs minder geld hebben te besteden kunnen de grote clubs goedkoper de talenten wegkopen.
    That's life... ik heb bovendien helemaal geen baat erbij dat die kleine clubs groter worden.
  • 22 May 2019 om 09:48
    • Quote van 22 May 2019 om 09:35
      Iedere club het zelfde bedrag? Ben je wel goed snik?
    Hoe zou jij de competitie verbeteren dan, zorgen dat clubs sterker worden? Daar profiteren de grote clubs ook van, door te zorgen dat de kleinere clubs minder geld hebben te besteden kunnen de grote clubs goedkoper de talenten wegkopen.
  • 22 May 2019 om 09:42
    • Quote van 22 May 2019 om 09:35
      die tv gelden over alle clubs gelijk verdelen is ook niet eerlijk. Er kijken zoveel meer mensen naar ajax dan naar emmen. Dat die verdeling nu te scheef is ben ik met je eens, is iets aangepast maar niet genoeg.
    Ajax en PSV hebben belang bij een sterkere competitie door het eerlijk te verdelen zouden ze alle clubs helpen. De tv gelden kun je gelijk gebruiken en niet zoals die 5% pas een jaar later en maar de vraag is of je wat krijgt. Ik snap ook niet dat clubs daar mee akkoord zijn gegaan. Het is werkelijk gewoon een fooi. Dit jaar was het Europees een goed jaar en heeft Ajax ruim 90m verdiend. Daar 5% van is 4.5m gedeeld door 13 clubs is 346k. In werkelijkheid is het bedrag lager want vanaf de knockout fase is het 3.75%. En dan is dit een top jaar
  • 22 May 2019 om 09:40
    • Quote van 22 May 2019 om 09:36
      Denk dat je dat moet zien als humor !
    Goh ik zit me kapot te lachen. Wat een grap zeg!
  • 22 May 2019 om 09:38
    En de clubs met een jeugdopleiding met een internationale status,hebben een over een stemming bereikt dat ze niet de jeugd of talenten bij elkaar weg plukken.
  • 22 May 2019 om 09:36
    • Quote van 22 May 2019 om 09:32
      Spelen wij Europees dan?
    Denk dat je dat moet zien als humor !
  • 22 May 2019 om 09:35
    • Quote van 22 May 2019 om 09:26
      Die 5 procent klinkt leuk maar is echt peanuts. Laat ze de tv gelden maar eerlijk verdelen. Iedere club hetzelfde bedrag.
    Iedere club het zelfde bedrag? Ben je wel goed snik?
  • 22 May 2019 om 09:35
    • Quote van 22 May 2019 om 09:26
      Die 5 procent klinkt leuk maar is echt peanuts. Laat ze de tv gelden maar eerlijk verdelen. Iedere club hetzelfde bedrag.
    die tv gelden over alle clubs gelijk verdelen is ook niet eerlijk. Er kijken zoveel meer mensen naar ajax dan naar emmen. Dat die verdeling nu te scheef is ben ik met je eens, is iets aangepast maar niet genoeg.
  • 22 May 2019 om 09:35
    • Quote van 22 May 2019 om 09:26
      Die 5 procent klinkt leuk maar is echt peanuts. Laat ze de tv gelden maar eerlijk verdelen. Iedere club hetzelfde bedrag.
    die tv gelden over alle clubs gelijk verdelen is ook niet eerlijk. Er kijken zoveel meer mensen naar ajax dan naar emmen. Dat die verdeling nu te scheef is ben ik met je eens, is iets aangepast maar niet genoeg.
  • 22 May 2019 om 09:33
    • Quote van 22 May 2019 om 09:32
      Spelen wij Europees dan?
    Dat was een grap!
  • 22 May 2019 om 09:33
    Lijkt mij ook prima. In 1984 heeft FC Twente daar ook veel lol van gehad toen ze 2e werden achter MVV.
  • 22 May 2019 om 09:32
    • Quote van 22 May 2019 om 09:30
      Dus we moeten volgend jaar 5 procent afstaan? ;)
    Spelen wij Europees dan?
  • 22 May 2019 om 09:31
    Vind dit een prima regeling!!
  • 22 May 2019 om 09:31
    • Quote van 22 May 2019 om 09:18
      We krijgen ook meer geld volgend seizoen. De tv gelden gaan beter verdeeld worden, clubs die Europees gaan spelen moeten 5% afdragen aan clubs die geen Europees spelen. Dit geld alleen op clubs die op natuurgras spelen. Dit klinkt voor ons best goed.
    Dus we moeten volgend jaar 5 procent afstaan? ;)
  • 22 May 2019 om 09:30
    • Quote van 22 May 2019 om 09:18
      We krijgen ook meer geld volgend seizoen. De tv gelden gaan beter verdeeld worden, clubs die Europees gaan spelen moeten 5% afdragen aan clubs die geen Europees spelen. Dit geld alleen op clubs die op natuurgras spelen. Dit klinkt voor ons best goed.
    Dus we moeten volgend jaar 5 procent afstaan? ;)
  • 22 May 2019 om 09:26
    • Quote van 22 May 2019 om 09:18
      We krijgen ook meer geld volgend seizoen. De tv gelden gaan beter verdeeld worden, clubs die Europees gaan spelen moeten 5% afdragen aan clubs die geen Europees spelen. Dit geld alleen op clubs die op natuurgras spelen. Dit klinkt voor ons best goed.
    Die 5 procent klinkt leuk maar is echt peanuts. Laat ze de tv gelden maar eerlijk verdelen. Iedere club hetzelfde bedrag.
  • 22 May 2019 om 09:18
    We krijgen ook meer geld volgend seizoen. De tv gelden gaan beter verdeeld worden, clubs die Europees gaan spelen moeten 5% afdragen aan clubs die geen Europees spelen. Dit geld alleen op clubs die op natuurgras spelen. Dit klinkt voor ons best goed.
  • 22 May 2019 om 09:17
    Goed idee , als ze het dan ook maar 20 clubs in de eredivisie laten spelen net als in Engeland, Spanje, Italië, en Frankrijk , en dan plaats 20 en 19 degraderen en plaats 18 en 17 spelen tegen de KKD !
  • 22 May 2019 om 09:13
    • Quote van 22 May 2019 om 09:04
      Lekker moment voor kleinere clubs om hiermee te komen.. puur wanbeleid
    Als grote club hebben wij daar dus helemaal geen last van! :-)
  • 22 May 2019 om 09:04
    Lekker moment voor kleinere clubs om hiermee te komen.. puur wanbeleid