Bax: ''Gele kaart had het voor mezelf makkelijker gemaakt''

( 41 reacties)
Bax: ''Gele kaart had het voor mezelf makkelijker gemaakt''

Scheidsrechter Christiaan Bax had zaterdagavond bij FC Groningen - FC Twente tot vier keer toe de hulp nodig van zijn VAR, Joey Kooij. Onder meer twee rode kaarten en drie strafschoppen waren het gevolg. Toch is Bax van mening dat hij het iedere keer bij het rechte eind had. 

"Voorafgaand aan de wedstrijd had ik andere verwachtingen", aldus Bax bij FOX Sports. "Je hoopt altijd dat de arbitrage niet de hoofdmoot is na afloop. Dat is vandaag wel gebeurd, dat is ook niet leuk. Het is het gevoel dat blijft hangen."

Dat gevoel heeft onder meer te maken met de VAR. "Ik word gecorrigeerd door de VAR. Uiteindelijk is de beslissing wel juist, maar er ontstaat veel commotie. Die commotie is vervelend en ik had er een VAR voor nodig, maar ik rij wel naar huis met allemaal juiste beslissingen."

Er ontstond veel discussie over de eerste rode kaart, wegens natrappen. "Ik had het mezelf absoluut makkelijker gemaakt als ik geel had gegeven. Ik had vandaag wel meer dingen makkelijk kunnen oplossen. Maar daarom sta ik niet hier. Ik sta hier omdat de moeilijkste weg soms de goede weg is en ik kies liever voor de goede weg."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Aug 2019 om 14:11
    • Quote van 11 Aug 2019 om 13:00
      Die Bax is gewoon knettergek. Dat is toch geen scheids voor de eredivisie. Als een kleuter iedere keer naar de kant kijken op dat VAR schermpje. Gelukkig voor ons maar het kan de volgende wedstrijd zomaar andersom zijn met die rare beslissingen van een var. Het voetbal begint langzamerhand steeds meer op een PlayStation spelletje te lijken. Overigens waren we totaal kansloos als er geen twee varkens afgestuurd waren.
    Op het moment dat Bax naar de kant moet om op het scherm te kijken, wordt hem dit door de VAR gevraagd om te gaan kijken. Voor de rest waren de kaarten gewoon terrecht, hoewel die van Lundqvist zwaar was is het gewoon rood aangezien die totaal geen intentie had om ook maar enigzins de bal te spelen. Groningen heeft geluk dat ze de 3e rode kaart bespaart werden. Die van Abselam was een smerige overtreding vol doorgaan met de noppen op de voet van Selahi. Dus naar mijn mening heeft Bax niks verkeerds gedaan. Ook al ben ik geen fan van de VAR gezien alle spel vertragingen en het verneuken van een goede pot voetbal.
  • 11 Aug 2019 om 13:00
    Die Bax is gewoon knettergek. Dat is toch geen scheids voor de eredivisie. Als een kleuter iedere keer naar de kant kijken op dat VAR schermpje. Gelukkig voor ons maar het kan de volgende wedstrijd zomaar andersom zijn met die rare beslissingen van een var. Het voetbal begint langzamerhand steeds meer op een PlayStation spelletje te lijken. Overigens waren we totaal kansloos als er geen twee varkens afgestuurd waren.
  • 11 Aug 2019 om 12:08
    Snap de discussie niet, Bax onderbouwt zijn beslissingen uitstekend in het interview. Groningen had zelfs met 8 man op 't veld kunnen eindigen aangezien die overtreding op Selahi van Abselam gewoon direct rood is. Met pootje haken moet je tenminste nog een poging doen om bij de bal te kunnen, de bal was al ver weg van de voet en lunqvist had totaal geen intentie om de bal te spelen maar gewoon puur de speler afstoppen en de aanval eruit halen.
  • 11 Aug 2019 om 11:32
    • Quote van 11 Aug 2019 om 11:24
      Die bruggink loopt nou ook te vertellen dat het geel is. Dat zijn dan de kenners. Te Wierik gaat bewust met gestrekt been door op Vukcic been. Zo kun je iemand heel lang bleaseren. Ik vond dit ook de duidelijkste rode kaart. Denk ook dat hij minimaal 3 wedstrijden krijgt.
    Je zag in de nabeschouwing met Cziommer ook dat hij kijkt waar hij naartoe springt. In mijn optie idd een aantal wedstrijden. Bax kon dit nooit zien. Hij volgde het spel en de bal was al lang weg. Absalem was wel echt te laat. Dat hij geel kreeg, daar kan ik wel mee leven.
  • 11 Aug 2019 om 11:24
    • Quote van 11 Aug 2019 om 11:09
      Waar springt Te Wierik dan naar toe met zijn noppen op de speler gericht? Te laat? Ja inderdaad, zoveel te laat dat de bal al bij de volgende speler was en Te Wierik tijd had om zijn voet zo te draaien dat hij geen tegenstander raakt. Van de 3 mogelijke rode kaart-momenten was dit de duidelijkste.
    Die bruggink loopt nou ook te vertellen dat het geel is. Dat zijn dan de kenners. Te Wierik gaat bewust met gestrekt been door op Vukcic been. Zo kun je iemand heel lang bleaseren. Ik vond dit ook de duidelijkste rode kaart. Denk ook dat hij minimaal 3 wedstrijden krijgt.
  • 11 Aug 2019 om 11:13
    • Quote van 11 Aug 2019 om 10:13
      Over dom praten terwijl je een megablunder begaat... ik geef je een hint. Iets met een vu
    Dus omdat de beste man conform de regels fluit maakt hij een megablunder? Manco hier is het gebrek aan consequentie en daardoor ontstaat (John W)onrust en discussie. Drie keer dezelfde overtreding zal hier geen 3 keer rood zijn.
  • 11 Aug 2019 om 11:09
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:39
      Alle penaltys waren hardstikke terecht. De 1e rode kaart was gewoon een gele voor het onderbreken van een aanval. De 2e heel discutabel. Als Te Wierik bewust doorgaat op de knie van Vukcic is het een terecht rode kaart maar heb het idee dat Te Wierik voor de bal probeerde te gaan maar miste. Je kunt rood daarvoor geven maar dat hadden de meeste scheidsrechters niet gedaan denk ik. Dan had je ook nog die vieze Absalem, dat was een zuivere rode kaart. Geen enkele intentie om de bal te spelen. Zoveel geluk hebben we helemaal niet gehad met de scheidsrechter vind ik.
    Waar springt Te Wierik dan naar toe met zijn noppen op de speler gericht? Te laat? Ja inderdaad, zoveel te laat dat de bal al bij de volgende speler was en Te Wierik tijd had om zijn voet zo te draaien dat hij geen tegenstander raakt. Van de 3 mogelijke rode kaart-momenten was dit de duidelijkste.
  • 11 Aug 2019 om 11:03
    • Quote van 11 Aug 2019 om 10:20
      Volgens de letter van de wet is dit gewoon rood. Waar de problemen ontstaan is dat de meeste scheidsrechters niet volgens de letter van de wet, maar naar de geest van de wedstrijd fluiten. Dus krijg je voor natrappen de ene keer rood en de andere keer geel. Kun je de ene scheids voor alles uitmaken, terwijl de ander je al geel geeft als je hem een keer een klootzak noemt, etc.
    En iedereen had kunnen weten dat Bax volgens de regels fluit. Iedereen had vrede gehad met geel, maar op die plaats op het veld moet je gewoon die overtreding niet maken.
  • 11 Aug 2019 om 10:28
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:39
      Alle penaltys waren hardstikke terecht. De 1e rode kaart was gewoon een gele voor het onderbreken van een aanval. De 2e heel discutabel. Als Te Wierik bewust doorgaat op de knie van Vukcic is het een terecht rode kaart maar heb het idee dat Te Wierik voor de bal probeerde te gaan maar miste. Je kunt rood daarvoor geven maar dat hadden de meeste scheidsrechters niet gedaan denk ik. Dan had je ook nog die vieze Absalem, dat was een zuivere rode kaart. Geen enkele intentie om de bal te spelen. Zoveel geluk hebben we helemaal niet gehad met de scheidsrechter vind ik.
    Klopt
  • 11 Aug 2019 om 10:20
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:21
      Er worden goede voorbeelden gegeven door Groningen met een voorbeeld van de week ervoor bij emmen Groningen toen het geel was en ik vroeg als argument of het ouderwetse pootje haken nog mocht?
      Mag dat nog?
      Want daar kon je dit wel onder scharen toch? Of vond jij dit een rotschop?
      Of beroep jij je ook op "niet de intentie de bal te spelen"
    Volgens de letter van de wet is dit gewoon rood. Waar de problemen ontstaan is dat de meeste scheidsrechters niet volgens de letter van de wet, maar naar de geest van de wedstrijd fluiten. Dus krijg je voor natrappen de ene keer rood en de andere keer geel. Kun je de ene scheids voor alles uitmaken, terwijl de ander je al geel geeft als je hem een keer een klootzak noemt, etc.
  • 11 Aug 2019 om 10:18
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:59
      Ben ik met jou eens maar had de var dan wel uitgevonden moeten worden? Als je dat toch altijd blijft houden?
    Ja, maar trainers moeten gewoon 2 time outs krijgen. VAR aanvragen.
  • 11 Aug 2019 om 10:18
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:59
      Ben ik met jou eens maar had de var dan wel uitgevonden moeten worden? Als je dat toch altijd blijft houden?
    Ja, maar trainers moeten gewoon 2 time outs krijgen. VAR aanvragen.
  • 11 Aug 2019 om 10:18
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:59
      Ben ik met jou eens maar had de var dan wel uitgevonden moeten worden? Als je dat toch altijd blijft houden?
    Ja, maar trainers moeten gewoon 2 time outs krijgen. VAR aanvragen.
  • 11 Aug 2019 om 10:13
    • Quote van 11 Aug 2019 om 10:03
      In mijn ogen niet. Zoals jij ook al aangaf... Degenen die "VAR" zijn zijn dezelfden die een week ervoor of erna ook zelf op het veld staan of gestaan hebben. Doellijntechnologie oké.... Weg met de VAR!
    Ben ik niet met je eens. Sommige momenten zijn moeilijk waar te nemen voor een scheidsrechter, maar worden door de VAR waargenomen. Hierdoor word het wel eerlijker. De ene keer valt het in je voirdeel uit en de andere keer niet.
  • 11 Aug 2019 om 10:13
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:18
      Rendez-vous...Het is gewoon een regel. Mensen die dat niet (willen) zien of anders menen te interpreteren zijn naïef of misschien een beetje dom :)
    Over dom praten terwijl je een megablunder begaat... ik geef je een hint. Iets met een vu
  • 11 Aug 2019 om 10:03
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:59
      Ben ik met jou eens maar had de var dan wel uitgevonden moeten worden? Als je dat toch altijd blijft houden?
    In mijn ogen niet. Zoals jij ook al aangaf... Degenen die "VAR" zijn zijn dezelfden die een week ervoor of erna ook zelf op het veld staan of gestaan hebben. Doellijntechnologie oké.... Weg met de VAR!
  • 11 Aug 2019 om 10:00
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:58
      Ik kijk niet door een rode bril Frank... maar door een realistische :)
    Was ook geen uitspraak van mij betreft de bril
  • 11 Aug 2019 om 09:59
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:57
      Ik vond het ook zwaar gestraft maar daar gaat het niet om. Feit is dat iedereen (incluis arbiters) situaties anders bekijkt en beoordeeld. Is altijd zo geweest... zal altijd zo blijven en dus ook immer een punt van discussie zijn.
    domme overtredingen ook ..
  • 11 Aug 2019 om 09:59
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:57
      Ik vond het ook zwaar gestraft maar daar gaat het niet om. Feit is dat iedereen (incluis arbiters) situaties anders bekijkt en beoordeeld. Is altijd zo geweest... zal altijd zo blijven en dus ook immer een punt van discussie zijn.
    Ben ik met jou eens maar had de var dan wel uitgevonden moeten worden? Als je dat toch altijd blijft houden?
  • 11 Aug 2019 om 09:58
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:23
      Maar we zullen het moment onthouden en zien hoe de reacties zijn als matos zo n overtreding maakt in de veste en rood krijgt... over naïef gesproken:)
    Ik kijk niet door een rode bril Frank... maar door een realistische :)
  • 11 Aug 2019 om 09:57
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:21
      Er worden goede voorbeelden gegeven door Groningen met een voorbeeld van de week ervoor bij emmen Groningen toen het geel was en ik vroeg als argument of het ouderwetse pootje haken nog mocht?
      Mag dat nog?
      Want daar kon je dit wel onder scharen toch? Of vond jij dit een rotschop?
      Of beroep jij je ook op "niet de intentie de bal te spelen"
    Ik vond het ook zwaar gestraft maar daar gaat het niet om. Feit is dat iedereen (incluis arbiters) situaties anders bekijkt en beoordeeld. Is altijd zo geweest... zal altijd zo blijven en dus ook immer een punt van discussie zijn.
  • 11 Aug 2019 om 09:44
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:39
      Alle penaltys waren hardstikke terecht. De 1e rode kaart was gewoon een gele voor het onderbreken van een aanval. De 2e heel discutabel. Als Te Wierik bewust doorgaat op de knie van Vukcic is het een terecht rode kaart maar heb het idee dat Te Wierik voor de bal probeerde te gaan maar miste. Je kunt rood daarvoor geven maar dat hadden de meeste scheidsrechters niet gedaan denk ik. Dan had je ook nog die vieze Absalem, dat was een zuivere rode kaart. Geen enkele intentie om de bal te spelen. Zoveel geluk hebben we helemaal niet gehad met de scheidsrechter vind ik.
    Vroeger had je indd ook nog weleens dat een scheidsrechter kon of mocht aanvoelen of iets met opzet gebeurd of dat iemand verkeerd timed/ongelukkig is/per ongeluk... je hoort te wierik ook roepen op weg naar catacombe: ik ben te laat!
    Ik bedoel deze rode kaart er niet mee maar ik zie weleens momenten dat er rood getrokken wordt en dat ik dan neig naar dat doet hij toch niet extra? Maar die ruimte is er nu ook niet meer voor de scheids om dat in te schatten/aan te voelen want hup je kijkt beelden terug in een slowmotion en ja dan is er uiteraard duidelijk contact dus hup kaart :)
  • 11 Aug 2019 om 09:39
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:25
      De enige beslissing die in mijn ogen echt 100% onterecht was was de tweede penal voor Twente.
    Alle penaltys waren hardstikke terecht. De 1e rode kaart was gewoon een gele voor het onderbreken van een aanval. De 2e heel discutabel. Als Te Wierik bewust doorgaat op de knie van Vukcic is het een terecht rode kaart maar heb het idee dat Te Wierik voor de bal probeerde te gaan maar miste. Je kunt rood daarvoor geven maar dat hadden de meeste scheidsrechters niet gedaan denk ik. Dan had je ook nog die vieze Absalem, dat was een zuivere rode kaart. Geen enkele intentie om de bal te spelen. Zoveel geluk hebben we helemaal niet gehad met de scheidsrechter vind ik.
  • 11 Aug 2019 om 09:38
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:18
      Rendez-vous...Het is gewoon een regel. Mensen die dat niet (willen) zien of anders menen te interpreteren zijn naïef of misschien een beetje dom :)
    Pootje haken op het middenveld is nooit rood , nergens op de wereld , alleen bij bax . Hij ziet het als natrappen , je moet regels gebruiken waar ze voor bedoeld zijn .
  • 11 Aug 2019 om 09:33
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:26
      Dat heet kijken door een brilletje:)
    Ben benieuwd hoe de analisten in de verschillende voetbalshows erover denken ik vermoed dat de heer bax er niet best vanaf zal komen :) Ik vind gewoon een goede scheidsrechter valt niet op... Dat er veel commotie over is zegt al genoeg... Vond vriendje Bas Nijhuis overigens ook flink in de fout gaan vrijdagavond... elk duwtje wordt afgefloten en de duidelijke duw bij Sparta VVV mag door zelfs van de var vervolgens. Afijn ik roep het al seizoenen lang... de var is een mooi systeem we hebben alleen de pech dat de mensen die ermee werken dezelfde prutsers zijn die op het veld het ook al niet goed managen.. Kijk ook veel buitenlands voetbal maar zo n zooitje als hier is het nergens... Maar gelukkig zaten wij aan de goede kant van de score deze keer en dan is goed voor de sfeer het moraal en vertrouwen Op naar RKC
  • 11 Aug 2019 om 09:26
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:23
      Maar we zullen het moment onthouden en zien hoe de reacties zijn als matos zo n overtreding maakt in de veste en rood krijgt... over naïef gesproken:)
    Dat heet kijken door een brilletje:)
  • 11 Aug 2019 om 09:25
    De enige beslissing die in mijn ogen echt 100% onterecht was was de tweede penal voor Twente.
  • 11 Aug 2019 om 09:23
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:18
      Rendez-vous...Het is gewoon een regel. Mensen die dat niet (willen) zien of anders menen te interpreteren zijn naïef of misschien een beetje dom :)
    Maar we zullen het moment onthouden en zien hoe de reacties zijn als matos zo n overtreding maakt in de veste en rood krijgt... over naïef gesproken:)
  • 11 Aug 2019 om 09:21
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:18
      Rendez-vous...Het is gewoon een regel. Mensen die dat niet (willen) zien of anders menen te interpreteren zijn naïef of misschien een beetje dom :)
    Er worden goede voorbeelden gegeven door Groningen met een voorbeeld van de week ervoor bij emmen Groningen toen het geel was en ik vroeg als argument of het ouderwetse pootje haken nog mocht?
    Mag dat nog?
    Want daar kon je dit wel onder scharen toch? Of vond jij dit een rotschop?
    Of beroep jij je ook op "niet de intentie de bal te spelen"
  • 11 Aug 2019 om 09:19
    • Quote van 11 Aug 2019 om 08:56
      Rood voor pootje haken , knettergek , die scheidsrechter noemde het natrappen , die man heeft nooit gevoetbald . Hij kan samen met de VAR beter gaan werken bij "uitzending gemist" ,
    Is gewoon de regel
  • 11 Aug 2019 om 09:18
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:11
      Dat je die naam en dat moment nog precies weet geeft misschien al wel aan hoe uniek dat was :) de ontelbare keren pootje haken en geel is niet het onthouden waard :)
    Rendez-vous...Het is gewoon een regel. Mensen die dat niet (willen) zien of anders menen te interpreteren zijn naïef of misschien een beetje dom :)
  • 11 Aug 2019 om 09:11
    • Quote van 11 Aug 2019 om 09:05
      Lewis Baker kreeg enkele jaren geleden tegen ons voor exact dezelfde overtreding ook rood. Iemand van achteren neerhalen zonder de intentie de bal te spelen is gewoon rood, punt!
    Dat je die naam en dat moment nog precies weet geeft misschien al wel aan hoe uniek dat was :) de ontelbare keren pootje haken en geel is niet het onthouden waard :)
  • 11 Aug 2019 om 09:05
    • Quote van 11 Aug 2019 om 08:56
      Rood voor pootje haken , knettergek , die scheidsrechter noemde het natrappen , die man heeft nooit gevoetbald . Hij kan samen met de VAR beter gaan werken bij "uitzending gemist" ,
    Lewis Baker kreeg enkele jaren geleden tegen ons voor exact dezelfde overtreding ook rood. Iemand van achteren neerhalen zonder de intentie de bal te spelen is gewoon rood, punt!
  • 11 Aug 2019 om 09:02
    • Quote van 11 Aug 2019 om 08:59
      Alle beslissingen waaren goede ook de penal van groningen was terecht bax vloot gewoon een goede wedstrijd de spelers oo veld maakten het er gewoon naar dat er zo veel gevloten moest worden niet bax vaak word de schijts gehaad maar is hier absoluut niet terecht
    Een goede scheids valt niet op
  • 11 Aug 2019 om 08:59
    Alle beslissingen waaren goede ook de penal van groningen was terecht bax vloot gewoon een goede wedstrijd de spelers oo veld maakten het er gewoon naar dat er zo veel gevloten moest worden niet bax vaak word de schijts gehaad maar is hier absoluut niet terecht
  • 11 Aug 2019 om 08:56
    • Quote van 11 Aug 2019 om 06:59
      Een scheidsrechter met lef.Van achteren neerhalen op deze manier is altijd rood.Hopen dat andere scheidsrechters dit ook doen
    Rood voor pootje haken , knettergek , die scheidsrechter noemde het natrappen , die man heeft nooit gevoetbald . Hij kan samen met de VAR beter gaan werken bij "uitzending gemist" ,
  • 11 Aug 2019 om 08:47
    • Quote van 11 Aug 2019 om 06:59
      Een scheidsrechter met lef.Van achteren neerhalen op deze manier is altijd rood.Hopen dat andere scheidsrechters dit ook doen
    Maar het ouderwetse "pootje haken" bestaat dus niet meer? De "slimme" overtreding? Dat heet vanaf nu dus: "niet de intentie om de bal te spelen"
    Als we het dan maar weten.... Maar ik vond het "pootje haken" en geen rotschop of iets dergelijks
  • 11 Aug 2019 om 06:59
    Een scheidsrechter met lef.Van achteren neerhalen op deze manier is altijd rood.Hopen dat andere scheidsrechters dit ook doen
  • 10 Aug 2019 om 23:49
    • Quote van 10 Aug 2019 om 23:26
      In mijn ogen heeft deze scheidsrechter in de grote beslissingen de goede beslissing genomen. Als ik iets onterecht vond dan weg het nog die gele kaart ipv de derde rode kaart. Die eerste was gewoon een smerige schop puur op de man gericht dat daar zoveel discussie over bestaat vind ik vreemd
    Eerste kaart was gewoon rood, bal was niet eens in de buurt. Superdomme actie van die speler.
  • 10 Aug 2019 om 23:30
    In principe kun je hem niks kwalijk nemen. Bij elk cruciaal moment (de penalty’s en de rode kaarten) werd de var er bij gehaald. Kan me de boosheid van Groningers gebruiken, maar dat maakt mij geen fuck uit! 3 punten op zak, proost mannen!
  • 10 Aug 2019 om 23:26
    In mijn ogen heeft deze scheidsrechter in de grote beslissingen de goede beslissing genomen. Als ik iets onterecht vond dan weg het nog die gele kaart ipv de derde rode kaart. Die eerste was gewoon een smerige schop puur op de man gericht dat daar zoveel discussie over bestaat vind ik vreemd
vrijdag 20 september 2019
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›