''FC Twente bood AZ direct aan om in Enschede te komen spelen''

( 90 reacties)
''FC Twente bood AZ direct aan om in Enschede te komen spelen''

Een deel van het dak van het stadion van AZ is afgelopen weekend ingestort door de harde wind. Er vielen geen gewonden in het AFAS Stadion.

Het beeld deed denken aan het dakdrama bij FC Twente, waarbij in 2011 twee doden vielen. AZ kan voorlopig niet in het AFAS Stadion spelen en moet zeker donderdag voor het Europa League-duel met het Oekraïense Marioepol en zondag voor de thuiswedstrijd tegen FC Groningen uitwijken naar een ander stadion.

"FC Twente bood AZ direct aan om in Enschede te komen spelen zolang het stadion niet bruikbaar is", schrijft Ton Voermans in TC Tubantia. "AZ ging daar niet op in." De club uit Alkmaar werkt de komende twee wedstrijden waarschijnlijk in het stadion van ADO Den Haag af.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt het ongeval. Volgens bouw- en brandexpert Ynso Suurenbroek is de dakconstructie bij de bouw veel te licht uitgevoerd om kosten te besparen. De Tukker deed in 2005-2006 op verzoek van de brandweer onderzoek en adviseerde dikker staal, maar dat was volgens de gemeente Alkmaar niet nodig.

Suurenbroek is totaal niet verbaasd dat het dak het afgelopen zaterdag heeft begeven. "Met de extra belasting van de zonnepanelen die een paar jaar geleden aangebracht zijn en een harde wind vanuit een bepaalde hoek - met onderdruk en bovendruk - krijg je dit. Maar dat gebeurt alleen als de constructie vanaf het begin te zwak is. De constructie voldeed niet aan de eisen van het bouwbesluit en niet aan de eisen van de brandveiligheid. Heel die constructie had sterker uitgevoerd moeten worden."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 13 Aug 2019 om 22:46
    • Quote van 12 Aug 2019 om 22:00
      Gewoon de feiten volgen TC! Ik schrijf nergens een mening of zo. Dit komt voor een deel uit de VI en deels uit andere pers. Niemand kende dit zg "addendum". En u heeft die gearresteerde Portugees toegegeven dit gecreëerd te hebben, en voorzien van een vervalste handtekening van Munsterman. Hoe graag jij iets anders wilt lezen, dit komt uit de Nederlandse en Portugese pers. Ben je het daar niet mee eens......don't shoot the messenger, maar pak de betreffende journalisten aan.
    Kom dan ff met een link/bron.
  • 12 Aug 2019 om 22:00
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:45
      FC Twente is niet onterecht bestraft Ss-er. Specialisten hebben zich over de papieren gebogen en geconstateerd dat er geen sprake van vervalsing was nadat Joop dit geroepen had. Ook had Munsterman bepaalde Doyen bijlagen voor de KNVB verzwegen...bijlagen die 'strafbaar' waren in de ogen van de KNVB.


      Mede daardoor hebben Joop en Aldo afgedwongen dat zij vanuit FC Twente niet strafrechtelijk vervolgd konden worden na het tekenen van het nodige C.A.


      Zouden Joop en Aldo dit geëist hebben als zij echt onschuldig waren en het echt om vervalsingen zou gaan? Daarnaast de...door Joop opgezette Cyprus constructie waarin Felipe Gutiérrez opgenomen was. Waarom had Joop die constructie opgezet?


      Je kunt misschien sommigen voor de gek houden Ss-er, maar mij niet. Joop en Aldo waren niet onschuldig en hebben FC Twente in diskrediet gebracht door clandestiene handelingen te verrichten vanuit FC Twente waarop de straffen dus gerechtvaardigd waren.
    Gewoon de feiten volgen TC! Ik schrijf nergens een mening of zo. Dit komt voor een deel uit de VI en deels uit andere pers. Niemand kende dit zg "addendum". En u heeft die gearresteerde Portugees toegegeven dit gecreëerd te hebben, en voorzien van een vervalste handtekening van Munsterman. Hoe graag jij iets anders wilt lezen, dit komt uit de Nederlandse en Portugese pers. Ben je het daar niet mee eens......don't shoot the messenger, maar pak de betreffende journalisten aan.
  • 12 Aug 2019 om 21:21
    • Quote van 12 Aug 2019 om 16:32
      Natuurlijk deed hij het voor het geld Arjan. Daaraan twijfel ik dan ook niet, maar mensen moeten niet gaan prediken dat Joop en Aldo onschuldig waren, en niets hebben gedaan wat FC Twente heeft geschaad.


      Derhalve zei ik dan ook dat de straffen gerechtvaardigd waren voor FC Twente. Het ergste vond ik nog dat er door sommigen beweerd werd dat Eugenio Porcu het lek zou zijn geweest binnen FC Twente.
    Dat snap ik, en dat ben ik ook met je eens. Ik probeerde het juist te onderstrepen.
  • 12 Aug 2019 om 20:34
    • Quote van 12 Aug 2019 om 19:21
      Who me?
    The initiator and the responder both attended the discussion, isn't it?
  • 12 Aug 2019 om 19:21
    • Quote van 12 Aug 2019 om 18:45
      Blame Scorpio. Hij zwengelde deze discussie omtrent zijn held aan....
    Who me?
  • 12 Aug 2019 om 18:45
    • Quote van 12 Aug 2019 om 18:00
      Het ergste vind ik dat een artikel wat over het stadion van AZ gaat moet uitmonden in een discussie over Joop en Aldo.
    Blame Scorpio. Hij zwengelde deze discussie omtrent zijn held aan....
  • 12 Aug 2019 om 18:00
    • Quote van 12 Aug 2019 om 16:32
      Natuurlijk deed hij het voor het geld Arjan. Daaraan twijfel ik dan ook niet, maar mensen moeten niet gaan prediken dat Joop en Aldo onschuldig waren, en niets hebben gedaan wat FC Twente heeft geschaad.


      Derhalve zei ik dan ook dat de straffen gerechtvaardigd waren voor FC Twente. Het ergste vond ik nog dat er door sommigen beweerd werd dat Eugenio Porcu het lek zou zijn geweest binnen FC Twente.
    Het ergste vind ik dat een artikel wat over het stadion van AZ gaat moet uitmonden in een discussie over Joop en Aldo.
  • 12 Aug 2019 om 16:32
    • Quote van 12 Aug 2019 om 16:11
      Als je een beetje zoekt op internet zijn er genoeg artikelen over deze zaak te vinden.

      In 1 van de artikelen wordt kort het vervalsen van documenten besproken. Echter wordt dit van tafel geveegd en is het ook geen onderdeel van de beschuldigingen. Aan de echtheid lijkt niet te worden getwijfeld.

      Hij is opgepakt & uitgeleverd i.v.m. het hacken en het afpersen van o.a. Doyen. Hij zegt dat hij een klokkenluider is en het voor het welzijn van het voetbal heeft gedaan. Echter lijkt het er sterk op dat hij het voor het geld deed.
    Natuurlijk deed hij het voor het geld Arjan. Daaraan twijfel ik dan ook niet, maar mensen moeten niet gaan prediken dat Joop en Aldo onschuldig waren, en niets hebben gedaan wat FC Twente heeft geschaad.


    Derhalve zei ik dan ook dat de straffen gerechtvaardigd waren voor FC Twente. Het ergste vond ik nog dat er door sommigen beweerd werd dat Eugenio Porcu het lek zou zijn geweest binnen FC Twente.
  • 12 Aug 2019 om 16:11
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:45
      FC Twente is niet onterecht bestraft Ss-er. Specialisten hebben zich over de papieren gebogen en geconstateerd dat er geen sprake van vervalsing was nadat Joop dit geroepen had. Ook had Munsterman bepaalde Doyen bijlagen voor de KNVB verzwegen...bijlagen die 'strafbaar' waren in de ogen van de KNVB.


      Mede daardoor hebben Joop en Aldo afgedwongen dat zij vanuit FC Twente niet strafrechtelijk vervolgd konden worden na het tekenen van het nodige C.A.


      Zouden Joop en Aldo dit geëist hebben als zij echt onschuldig waren en het echt om vervalsingen zou gaan? Daarnaast de...door Joop opgezette Cyprus constructie waarin Felipe Gutiérrez opgenomen was. Waarom had Joop die constructie opgezet?


      Je kunt misschien sommigen voor de gek houden Ss-er, maar mij niet. Joop en Aldo waren niet onschuldig en hebben FC Twente in diskrediet gebracht door clandestiene handelingen te verrichten vanuit FC Twente waarop de straffen dus gerechtvaardigd waren.
    Als je een beetje zoekt op internet zijn er genoeg artikelen over deze zaak te vinden.

    In 1 van de artikelen wordt kort het vervalsen van documenten besproken. Echter wordt dit van tafel geveegd en is het ook geen onderdeel van de beschuldigingen. Aan de echtheid lijkt niet te worden getwijfeld.

    Hij is opgepakt & uitgeleverd i.v.m. het hacken en het afpersen van o.a. Doyen. Hij zegt dat hij een klokkenluider is en het voor het welzijn van het voetbal heeft gedaan. Echter lijkt het er sterk op dat hij het voor het geld deed.
  • 12 Aug 2019 om 15:54
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:53
      mee eens ...1 profielnr zwaarder/dikker was idd beter geweest
    Dat is te simpel. Voorbeeld: een "highrised building" zwaait ook uit. Als dat niet het geval zou zijn, zou de toren kunnen breken. Het uitzwaaien wordt tegen gegaan door "grote dempers". Bij de Burj Khalifa zijn ze na de oplevering nog een poos bezig geweest om extra dempers te plaatsen omdat de toren nog te veel bewoog..... Ik wil er maar mee zeggen dat er verschillende oplossingsmogelijkheden zijn, waarbij een zwaarder profiel niet altijd beter is..... hoe raar dat ook klinkt....
  • 12 Aug 2019 om 15:49
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:31
      De goedkopere versie zeg maar. Wel toegestaan maar niet verstandig. FC Twente heeft een betere constructie toch?
    De goedkoopste versie vind ik te gemakkelijk. Dergelijk vakwerkconstructies worden overal toegepast. Op de foto's van de architect kun je de constructie van onderen zien ( https://www.zja.nl/nl/az-stadion-alkmaar ). Het wordt beter zichtbaar als je de foto's vergroot. De kapconstructie van de Grolschveste is anders geconstrueerd (o.a. overspanningsconstructie bovendaks)
  • 12 Aug 2019 om 15:45
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:25
      Er is in januari een Portugese hacker opgepakt in Boedapest. Deze man zou de klokkenluider zijn geweest en Doyen hebben afgeperst ivm het FC Twente verhaal destijds. Dat ging om het "addendum" in het contract met Doyen. Het addendum waarvan Munsterman, Doyen, FC Twente en de KNVB allen zeiden niets hiervan te weten. En toch stond het op Football Leaks, met een handtekening van Munsterman eronder. Dit addendum is de basis voor de straf geweest die Twente destijds heeft gekregen. Munsterman zei dat hij niet begreep waarom Twente nooit in protest hiertegen is gegaan...............Ik vindt dat er aan de arrestatie va deze Portugees erg weinig aandacht is gegeven in januari. Als deze hacker idd die papieren vervalst heeft, waarvan hij nu beschuldigd wordt, zou dat bewijzen dat Munsterman, Doyen, Twente en de KNVB destijds gelijk hadden, en Twente onterecht bestraft is. Ik vind dat nogal een dingetje, waarover ik verder niets gehoord heb. Misschien dat men een veroordeling wil afwachten? Portugal heeft inmiddels wel om uitlevering van deze hacker gevraagd.
    FC Twente is niet onterecht bestraft Ss-er. Specialisten hebben zich over de papieren gebogen en geconstateerd dat er geen sprake van vervalsing was nadat Joop dit geroepen had. Ook had Munsterman bepaalde Doyen bijlagen voor de KNVB verzwegen...bijlagen die 'strafbaar' waren in de ogen van de KNVB.


    Mede daardoor hebben Joop en Aldo afgedwongen dat zij vanuit FC Twente niet strafrechtelijk vervolgd konden worden na het tekenen van het nodige C.A.


    Zouden Joop en Aldo dit geëist hebben als zij echt onschuldig waren en het echt om vervalsingen zou gaan? Daarnaast de...door Joop opgezette Cyprus constructie waarin Felipe Gutiérrez opgenomen was. Waarom had Joop die constructie opgezet?


    Je kunt misschien sommigen voor de gek houden Ss-er, maar mij niet. Joop en Aldo waren niet onschuldig en hebben FC Twente in diskrediet gebracht door clandestiene handelingen te verrichten vanuit FC Twente waarop de straffen dus gerechtvaardigd waren.
  • 12 Aug 2019 om 15:35
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:25
      Er is in januari een Portugese hacker opgepakt in Boedapest. Deze man zou de klokkenluider zijn geweest en Doyen hebben afgeperst ivm het FC Twente verhaal destijds. Dat ging om het "addendum" in het contract met Doyen. Het addendum waarvan Munsterman, Doyen, FC Twente en de KNVB allen zeiden niets hiervan te weten. En toch stond het op Football Leaks, met een handtekening van Munsterman eronder. Dit addendum is de basis voor de straf geweest die Twente destijds heeft gekregen. Munsterman zei dat hij niet begreep waarom Twente nooit in protest hiertegen is gegaan...............Ik vindt dat er aan de arrestatie va deze Portugees erg weinig aandacht is gegeven in januari. Als deze hacker idd die papieren vervalst heeft, waarvan hij nu beschuldigd wordt, zou dat bewijzen dat Munsterman, Doyen, Twente en de KNVB destijds gelijk hadden, en Twente onterecht bestraft is. Ik vind dat nogal een dingetje, waarover ik verder niets gehoord heb. Misschien dat men een veroordeling wil afwachten? Portugal heeft inmiddels wel om uitlevering van deze hacker gevraagd.
    Precies, heel apart dat daar niet verder over gepraat wordt maar dat is toch echt de aanleiding geweest dat FC Twente letterlijk is overgenomen door mensen die niets met FC Twente hebben en alleen op uit waren om FC Twente kapot te maken, wat ze aardig gelukt is.
  • 12 Aug 2019 om 15:31
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:06
      Met een spaghetti constructie wordt het 3-dimensionale vakwerk bedoeld, waarbij de bovenrand onderdeel is van de stijfheidsconstructie, een lichte constructie die stijf is, zolang de "driehoeken" in stand blijven. Worden verbindingen verbroken, is het een kaartenhuis.... Echter dat geldt voor heel veel staalconstructies... 3-D vakwerken kunnen een overspanning van meer dan 100 m1 aan....
    De goedkopere versie zeg maar. Wel toegestaan maar niet verstandig. FC Twente heeft een betere constructie toch?
  • 12 Aug 2019 om 15:25
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:42
      Mee eens,
      Wat ik nog wel zou willen weten is wie de klokkenluider is geweest die de papieren naar Football leaks heeft gestuurd want die heeft ons de genadeslag gegeven. Als die papieren nooit boven tafel waren gekomen hadden we niet door zon diep dal hoeven te gaan.
    Er is in januari een Portugese hacker opgepakt in Boedapest. Deze man zou de klokkenluider zijn geweest en Doyen hebben afgeperst ivm het FC Twente verhaal destijds. Dat ging om het "addendum" in het contract met Doyen. Het addendum waarvan Munsterman, Doyen, FC Twente en de KNVB allen zeiden niets hiervan te weten. En toch stond het op Football Leaks, met een handtekening van Munsterman eronder. Dit addendum is de basis voor de straf geweest die Twente destijds heeft gekregen. Munsterman zei dat hij niet begreep waarom Twente nooit in protest hiertegen is gegaan...............Ik vindt dat er aan de arrestatie va deze Portugees erg weinig aandacht is gegeven in januari. Als deze hacker idd die papieren vervalst heeft, waarvan hij nu beschuldigd wordt, zou dat bewijzen dat Munsterman, Doyen, Twente en de KNVB destijds gelijk hadden, en Twente onterecht bestraft is. Ik vind dat nogal een dingetje, waarover ik verder niets gehoord heb. Misschien dat men een veroordeling wil afwachten? Portugal heeft inmiddels wel om uitlevering van deze hacker gevraagd.
  • 12 Aug 2019 om 15:23
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:58
      De Spaghetticonstruktie is een interpretatie van Mr. Suurenbroek. Ben Ingenieur in den ander vakgebied maar heb er wel mee te maken. Voor een kuststreek lijkt de construktie een beetje slof, althans zie ik te veel ruimte voor "beweging". Maargoed, ik ben nog nooit in jez afas geweest, en zie aleen fotos van boven/ niet de co struktie zelf. Dus hoe kunnen we betweters het beoordelen? We zien het wel wat het onderzoek brengt
    Ik dacht onmiddellijk aan de Tacoma Narrows Bridge.... https://www.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw dat had niets te maken met "de draagkracht" van de constructie, maar met het ontbreken van "dempers", waardoor de brug bij harde wind uitzwaaide, na de tijd zijn bruggen anders geconstrueerd, in NL heeft b.v. de Erasmusbrug een zelfde probleem gehad. het belangrijkste: er zijn geen slachtoffers en deskundigen mogen de oorzaak uitzoeken.... een hele klus.... en dan nog de reparatie......
  • 12 Aug 2019 om 15:06
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:58
      De Spaghetticonstruktie is een interpretatie van Mr. Suurenbroek. Ben Ingenieur in den ander vakgebied maar heb er wel mee te maken. Voor een kuststreek lijkt de construktie een beetje slof, althans zie ik te veel ruimte voor "beweging". Maargoed, ik ben nog nooit in jez afas geweest, en zie aleen fotos van boven/ niet de co struktie zelf. Dus hoe kunnen we betweters het beoordelen? We zien het wel wat het onderzoek brengt
    Met een spaghetti constructie wordt het 3-dimensionale vakwerk bedoeld, waarbij de bovenrand onderdeel is van de stijfheidsconstructie, een lichte constructie die stijf is, zolang de "driehoeken" in stand blijven. Worden verbindingen verbroken, is het een kaartenhuis.... Echter dat geldt voor heel veel staalconstructies... 3-D vakwerken kunnen een overspanning van meer dan 100 m1 aan....
  • 12 Aug 2019 om 15:02
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:00
      als er aan de rand als het ware getrokken en even later gedrukt wordt en dat een aantal keren, b.v. bij een wervelende wind, bezwijken een aantal boutverbindingen, waardoor de rest bezwijkt, dat zou de 2 grote dakvlakken verklaren en de bezweken "trekstangen"... ben benieuwd....
    dank ook voor jou toeliching..we zullen het zien en er zeker nog weer over hebben..komt idd ook door het ongeval toen bij ons..
  • 12 Aug 2019 om 15:00
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:45
      dan is er toch een groot moment aan de andere gesloten kant..bij die verbindingen is het dak afgebroken ..het dak opzich is nog heel.
    als er aan de rand als het ware getrokken en even later gedrukt wordt en dat een aantal keren, b.v. bij een wervelende wind, bezwijken een aantal boutverbindingen, waardoor de rest bezwijkt, dat zou de 2 grote dakvlakken verklaren en de bezweken "trekstangen"... ben benieuwd....
  • 12 Aug 2019 om 14:58
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:52
      Ik weet het niet, een spathetti contructie klinkt niet echt stabiel. Misschien het warme weer?
    De Spaghetticonstruktie is een interpretatie van Mr. Suurenbroek. Ben Ingenieur in den ander vakgebied maar heb er wel mee te maken. Voor een kuststreek lijkt de construktie een beetje slof, althans zie ik te veel ruimte voor "beweging". Maargoed, ik ben nog nooit in jez afas geweest, en zie aleen fotos van boven/ niet de co struktie zelf. Dus hoe kunnen we betweters het beoordelen? We zien het wel wat het onderzoek brengt
  • 12 Aug 2019 om 14:53
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:50
      Het dak heeft een "ronding".. vind het dan ook niet gek dat het bij het "langste" deel mis ging zoals ik het zie op de foto. Geheid een combinaties van Faktoren.
    mee eens ...1 profielnr zwaarder/dikker was idd beter geweest
  • 12 Aug 2019 om 14:52
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:50
      Het dak heeft een "ronding".. vind het dan ook niet gek dat het bij het "langste" deel mis ging zoals ik het zie op de foto. Geheid een combinaties van Faktoren.
    Ik weet het niet, een spathetti contructie klinkt niet echt stabiel. Misschien het warme weer?
  • 12 Aug 2019 om 14:50
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:45
      dan is er toch een groot moment aan de andere gesloten kant..bij die verbindingen is het dak afgebroken ..het dak opzich is nog heel.
    Het dak heeft een "ronding".. vind het dan ook niet gek dat het bij het "langste" deel mis ging zoals ik het zie op de foto. Geheid een combinaties van Faktoren.
  • 12 Aug 2019 om 14:49
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:34
      Tegen AZ????Man hou toch eens op met die onzin dat is pure poging tot moord wat jij zegt.
    Ik zeg niet dat het zo is gegaan. Tegenwoordig weet je het maar nooit. Lopen genoeg gekken rond.
  • 12 Aug 2019 om 14:48
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:41
      ik zie het al voor me... supporters die met grote steeksleutels onder de kapconstructie hangen.... :-)
    bij ons zit er wel een bakje onder wat heen en weer kan ..
  • 12 Aug 2019 om 14:45
    Het is gewoon erg zuur voor de Alkmaarders. Hetzelfde overkwam ons doordat er teveel haast werd gevraagd met de uitbouw van de Veste. Munsterman wilde volgens mijn informatie destijds namelijk dat de uitbouw voor de Open Dag gereed zou zijn.
  • 12 Aug 2019 om 14:45
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:39
      de kapconstructie is gesloten. Echter wel aan de veldkant open. Ik vraag mij af of er grote trekkrachten op de constructie zijn uitgeoefend, die op druk is berekend... Simpel vergelijk: de veeschuur met de grote deur open aan de windkant, die daardoor opgeblazen wordt... de vergelijking gaat niet helemaal op, maar zou verklaren waarom de constructie in het midden is bezweken.... interessante materie voor de onderzoekers....
    dan is er toch een groot moment aan de andere gesloten kant..bij die verbindingen is het dak afgebroken ..het dak opzich is nog heel.
  • 12 Aug 2019 om 14:43
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:39
      de kapconstructie is gesloten. Echter wel aan de veldkant open. Ik vraag mij af of er grote trekkrachten op de constructie zijn uitgeoefend, die op druk is berekend... Simpel vergelijk: de veeschuur met de grote deur open aan de windkant, die daardoor opgeblazen wordt... de vergelijking gaat niet helemaal op, maar zou verklaren waarom de constructie in het midden is bezweken.... interessante materie voor de onderzoekers....
    moet trek en druk achter elkaar zijn geweest....
  • 12 Aug 2019 om 14:41
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:39
      Hej, wat zijn geen bouten die he even met je huis/tuin/keuken tang los schroeft vent =p
    ik zie het al voor me... supporters die met grote steeksleutels onder de kapconstructie hangen.... :-)
  • 12 Aug 2019 om 14:41
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:39
      Hej, wat zijn geen bouten die he even met je huis/tuin/keuken tang los schroeft vent =p
    Hij kan alleen maar TL lampen ophangen je kan hem dat niet kwalijk neeeeemen :)
  • 12 Aug 2019 om 14:39
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:24
      Ik ben geen bouwkundige maar ik denk dat de extra kilo’s van de zonnepanelen echt behhoorlijk wat invloed kunnen hebben gehad. De sneeuwlast is normaal tijdelijk. Deze panelen liggen er constant op. Mijn gevoel zegt dat door de wind het dak telkens wat is gaan schommelen wat wellicht voor metaalmoeheid kan zorgen. Een ramp gebeurt meestal door meerdere factoren, niet door 1. Ik denk dat de te lichte constructie + zonnepanelen + de wind de oorzaak is geweest. Misschien was het zonder de zonnepanelen na x jaar ook gebeurd geweest.
    de kapconstructie is gesloten. Echter wel aan de veldkant open. Ik vraag mij af of er grote trekkrachten op de constructie zijn uitgeoefend, die op druk is berekend... Simpel vergelijk: de veeschuur met de grote deur open aan de windkant, die daardoor opgeblazen wordt... de vergelijking gaat niet helemaal op, maar zou verklaren waarom de constructie in het midden is bezweken.... interessante materie voor de onderzoekers....
  • 12 Aug 2019 om 14:39
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:28
      Het kan ook nog sabotage zijn geweest, laten we het niet hopen. Dat een paar supporters van de tegenpartij een paar bouten hebben los geschroeft.
    Hej, wat zijn geen bouten die he even met je huis/tuin/keuken tang los schroeft vent =p
  • 12 Aug 2019 om 14:34
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:28
      Het kan ook nog sabotage zijn geweest, laten we het niet hopen. Dat een paar supporters van de tegenpartij een paar bouten hebben los geschroeft.
    Tegen AZ????Man hou toch eens op met die onzin dat is pure poging tot moord wat jij zegt.
  • 12 Aug 2019 om 14:28
    Ik moet zeggen dat ik meer verstand van verzekeringen heb, en niet van deze materie !
  • 12 Aug 2019 om 14:28
    Het kan ook nog sabotage zijn geweest, laten we het niet hopen. Dat een paar supporters van de tegenpartij een paar bouten hebben los geschroeft.
  • 12 Aug 2019 om 14:25
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:22
      Ik wilde alleen aangeven dat ik mij niet kan voorstellen dat men niet binnen de normen heeft gewerkt. Het veiligheidsrisico zou te groot zijn geweest. Wat de extra kilo's tbv de PV installatie in 2016 betreft, vraag ik mij het volgende af. Er wordt standaard met een sneeuwbelasting van 70 kg/m2 en een Veranderlijke belasting van 1kN/m2 gerekend. Totaal 170 kg/m2. Hieroverheen komt de veiligheidsfactor van 1,2. Een PV installatie weegt tussen de 15 en 25 kg/m2, er ligt geen sneeuw, dan is er toch voldoende marge? Daarom zocht ik het meer in de druk- en trekkrachten door de stormwind. Kun je me volgen?
    Dat zegt mijn gevoel ook
  • 12 Aug 2019 om 14:24
    Ik ben geen bouwkundige maar ik denk dat de extra kilo’s van de zonnepanelen echt behhoorlijk wat invloed kunnen hebben gehad. De sneeuwlast is normaal tijdelijk. Deze panelen liggen er constant op. Mijn gevoel zegt dat door de wind het dak telkens wat is gaan schommelen wat wellicht voor metaalmoeheid kan zorgen. Een ramp gebeurt meestal door meerdere factoren, niet door 1. Ik denk dat de te lichte constructie + zonnepanelen + de wind de oorzaak is geweest. Misschien was het zonder de zonnepanelen na x jaar ook gebeurd geweest.
  • 12 Aug 2019 om 14:22
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:14
      Vooropgesteld dat ik niet heb beweerd dat er "bewust" buiten de Norm gewerkt is. Kan ik van afstand aleen op uitspraken in Interviews reageren momenteel. Ik kan even quoten.. "waardoor zaken goedkoper konden worden gedaan" (hetgeen wat je net uitlegde) , "Ze zaten daarbij tegen de grens van wat wettelijk is toegestaan, maar bleven er wel binnen" het was dus wel in orde 2006...... echter zijn er toen (2016)een heleboel kilos bij op gekomen. En kunnen weersomstandigheden altijd afwijken van de Tabellen waar (jij), en ik mee werken. Daarom hebben we Reserves... die ik anhand van het vernoemde Interview niet meer zie. Nogmaals. We gaan het zien wat het onderzoek brengt ;-)
    Ik wilde alleen aangeven dat ik mij niet kan voorstellen dat men niet binnen de normen heeft gewerkt. Het veiligheidsrisico zou te groot zijn geweest. Wat de extra kilo's tbv de PV installatie in 2016 betreft, vraag ik mij het volgende af. Er wordt standaard met een sneeuwbelasting van 70 kg/m2 en een Veranderlijke belasting van 1kN/m2 gerekend. Totaal 170 kg/m2. Hieroverheen komt de veiligheidsfactor van 1,2. Een PV installatie weegt tussen de 15 en 25 kg/m2, er ligt geen sneeuw, dan is er toch voldoende marge? Daarom zocht ik het meer in de druk- en trekkrachten door de stormwind. Kun je me volgen?
  • 12 Aug 2019 om 14:17
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:11
      Ik kan jouw standpunt wel volgen, het is en blijft een feit dat JM niet meer gepruimd werd door bepalende ondernemers, of de situatie anders was geweest als men JM wel had willen helpen, weten we niet. Eerlijkheidshalve moet gemeld worden dat het VVT is.
    Hij werd niet gepruimd omdat hij continu loog, laten we het niet mooier maken dan het is. Als je de club eerst voor tig miljoen in de schulden steekt en dat dan onder het tapijt probeert te moffelen dan staat het bedrijfsleven niet te springen om je te helpen. Het is inderdaad gelukkig VVT, al hebben we nog een tijdje te dealen met de puinhopen van die charlatan.
  • 12 Aug 2019 om 14:14
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:02
      De hoofddraagconstructie kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Soms is bv een driedimensionaal vakwerk goedkoper dan een hoofddrager met liggers. Dit hoeft niets met het veiligheidsaspect te maken hebben, maar kan met het specifieke vakgebied te maken hebben. Minder kilo's kan wel een kosten besparing opleveren. Noch een bouwbedrijf, noch een constructeur nog een Gemeente zal buiten de constructie en veiligheidsnormen willen werken. M.a.w. ik geloof niet dat bewust regels zijn overtreden. Het bezwijken door het wegvallen van "de zwakste schakel" is een gegeven. Waar de oorzaak ligt? Een verkeerd gemonteerd verbindingstuk, een te grote belasting door de stormwind? Een combinatie ervan? Wie zal het zeggen..... Nader onderzoek moet het uitwijzen...
    Vooropgesteld dat ik niet heb beweerd dat er "bewust" buiten de Norm gewerkt is. Kan ik van afstand aleen op uitspraken in Interviews reageren momenteel. Ik kan even quoten.. "waardoor zaken goedkoper konden worden gedaan" (hetgeen wat je net uitlegde) , "Ze zaten daarbij tegen de grens van wat wettelijk is toegestaan, maar bleven er wel binnen" het was dus wel in orde 2006...... echter zijn er toen (2016)een heleboel kilos bij op gekomen. En kunnen weersomstandigheden altijd afwijken van de Tabellen waar (jij), en ik mee werken. Daarom hebben we Reserves... die ik anhand van het vernoemde Interview niet meer zie. Nogmaals. We gaan het zien wat het onderzoek brengt ;-)
  • 12 Aug 2019 om 14:14
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:05
      Maar waarom gebeurd het nu pas dan? Het stadion stond er al vanaf 2006 en vanaf 2006 hebben echt wel verschillende stormen gehad. Misschien nog wel zwaarder dan die laatste halve storm.
    Het gaat niet zozeer om de windkracht zelf. Als er afwisselend druk uitgeoefend wordt en daarna aan de constructie getrokken, kan hetzelfde gebeuren als bij het door mij gegeven voorbeeld van de brug die in beweging kwam en uiteindelijk bezweek. Dit zou hier gebeurd kunnen zijn. Winddruk alleen zal zo'n constructie niet laten bezwijken. Onderzoek zal uitwijzen hoe boutverbindingen zijn bezweken en of staven zijn bezweken of vervormd. Als een paar verbindingen bezwijken, gaat de rest mee.
  • 12 Aug 2019 om 14:13
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:05
      Maar waarom gebeurd het nu pas dan? Het stadion stond er al vanaf 2006 en vanaf 2006 hebben echt wel verschillende stormen gehad. Misschien nog wel zwaarder dan die laatste halve storm.
    Ik denk door de zonnepanelen. Volgens mij lagen die er nog niet zo lang op had ik gehoord. Onderzoek zou het moeten uitwijzen.
  • 12 Aug 2019 om 14:05
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:02
      De hoofddraagconstructie kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Soms is bv een driedimensionaal vakwerk goedkoper dan een hoofddrager met liggers. Dit hoeft niets met het veiligheidsaspect te maken hebben, maar kan met het specifieke vakgebied te maken hebben. Minder kilo's kan wel een kosten besparing opleveren. Noch een bouwbedrijf, noch een constructeur nog een Gemeente zal buiten de constructie en veiligheidsnormen willen werken. M.a.w. ik geloof niet dat bewust regels zijn overtreden. Het bezwijken door het wegvallen van "de zwakste schakel" is een gegeven. Waar de oorzaak ligt? Een verkeerd gemonteerd verbindingstuk, een te grote belasting door de stormwind? Een combinatie ervan? Wie zal het zeggen..... Nader onderzoek moet het uitwijzen...
    Maar waarom gebeurd het nu pas dan? Het stadion stond er al vanaf 2006 en vanaf 2006 hebben echt wel verschillende stormen gehad. Misschien nog wel zwaarder dan die laatste halve storm.
  • 12 Aug 2019 om 14:02
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:39
      Hoi citro, je hebt inderdaad beter uitgelegd wat je bedoeld... onderzoek moet inderdaad bepalen waar het probleem lag. Afgaand op het interview met meneer suurenbroek zijn er bedenken geweest betreffend de veiligheid (dat het gebouw onder hefige lasten stand houdt). Het interview met hoofdconstructeur broersma is ook heel interesant. Ik weet niet of je in de construktieplanning bezig bent, maar blijkbaar is de praktische uitwerking veranderd vanwege kosten. Dit ken ik niet uit het construktievak... wel uit het "mijne". Bij ons is de construktie heilig iig, en wordt er meestal 100% volgens plan gebouwd. Je gaf eerder hieronder aan dat de PV instalatie niet de oorzaak kan zijn omdat het dak dat wel aan moet kunnen. Maar alle formules zijn aanhand het Gewicht berekend. Dus: Vortdurende lasten+ sneeuwlasten + windlasten x faktor. Ik hoop dat het na de tijd nog eens berekend werdt... Als ik de Interview van broersma zo interpreteer is dat niet gebeurd na de tijd.. Dat de Wind de oorzaak was moge duidelijk zijn. De verbinding het zwakpumt ook, gezien het dak blijkbaar in "1 deel" viel
    De hoofddraagconstructie kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Soms is bv een driedimensionaal vakwerk goedkoper dan een hoofddrager met liggers. Dit hoeft niets met het veiligheidsaspect te maken hebben, maar kan met het specifieke vakgebied te maken hebben. Minder kilo's kan wel een kosten besparing opleveren. Noch een bouwbedrijf, noch een constructeur nog een Gemeente zal buiten de constructie en veiligheidsnormen willen werken. M.a.w. ik geloof niet dat bewust regels zijn overtreden. Het bezwijken door het wegvallen van "de zwakste schakel" is een gegeven. Waar de oorzaak ligt? Een verkeerd gemonteerd verbindingstuk, een te grote belasting door de stormwind? Een combinatie ervan? Wie zal het zeggen..... Nader onderzoek moet het uitwijzen...
  • 12 Aug 2019 om 13:44
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:39
      Hoi citro, je hebt inderdaad beter uitgelegd wat je bedoeld... onderzoek moet inderdaad bepalen waar het probleem lag. Afgaand op het interview met meneer suurenbroek zijn er bedenken geweest betreffend de veiligheid (dat het gebouw onder hefige lasten stand houdt). Het interview met hoofdconstructeur broersma is ook heel interesant. Ik weet niet of je in de construktieplanning bezig bent, maar blijkbaar is de praktische uitwerking veranderd vanwege kosten. Dit ken ik niet uit het construktievak... wel uit het "mijne". Bij ons is de construktie heilig iig, en wordt er meestal 100% volgens plan gebouwd. Je gaf eerder hieronder aan dat de PV instalatie niet de oorzaak kan zijn omdat het dak dat wel aan moet kunnen. Maar alle formules zijn aanhand het Gewicht berekend. Dus: Vortdurende lasten+ sneeuwlasten + windlasten x faktor. Ik hoop dat het na de tijd nog eens berekend werdt... Als ik de Interview van broersma zo interpreteer is dat niet gebeurd na de tijd.. Dat de Wind de oorzaak was moge duidelijk zijn. De verbinding het zwakpumt ook, gezien het dak blijkbaar in "1 deel" viel
    Duidelijke uitleg. Dank je.
  • 12 Aug 2019 om 13:42
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:31
      De potentie is om net als Feyenoord die elk jaar 3e wordt, elk jaar als 4e te eindigen met incidentele uitschieters naar boven en beneden. Maar voordat we daar zijn zijn we alweer wat jaartjes verder en de club zal daarvoor vanaf nu eens goed bestuurd moeten worden.
    Mee eens,
    Wat ik nog wel zou willen weten is wie de klokkenluider is geweest die de papieren naar Football leaks heeft gestuurd want die heeft ons de genadeslag gegeven. Als die papieren nooit boven tafel waren gekomen hadden we niet door zon diep dal hoeven te gaan.
  • 12 Aug 2019 om 13:39
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:03
      Ik wil je niet "verbeteren", dat voorop gesteld. Of er teveel bezuinigd is, zal het nader onderzoek moeten uitwijzen, dat wilde ik benadrukken. Ik merkte dat b.v. de PV installatie als argument gebruikt wordt, wat waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak van de schade is. Als je naar de hoofddraagconstructie kijkt, is het een "vakwerk", dat is altijd licht, zoals je weet. Dan zijn de verbindingen erg belangrijk. Als een verbinding weg valt, kan de constructie bezwijken. Als de constructie heen en weer bewogen werd door de windkrachten, kan dat de reden van bezwijken zijn. Dat hoeft niet het gevolg te zijn van de genoemde bezuiniging. Dat wilde ik melden. Wat de brandveiligheid betreft, eist de brandweer vrije vluchtruimte, in hoeverre dat bij de overkapping noodzakelijk is en of dat heeft geleidt tot veranderingen aan de constructie, dan wel had moeten leiden tot wijzigingen, kan ik niet beoordelen. Ik hoop dat ik het hiermee beter heb uitgelegd?
    Hoi citro, je hebt inderdaad beter uitgelegd wat je bedoeld... onderzoek moet inderdaad bepalen waar het probleem lag. Afgaand op het interview met meneer suurenbroek zijn er bedenken geweest betreffend de veiligheid (dat het gebouw onder hefige lasten stand houdt). Het interview met hoofdconstructeur broersma is ook heel interesant. Ik weet niet of je in de construktieplanning bezig bent, maar blijkbaar is de praktische uitwerking veranderd vanwege kosten. Dit ken ik niet uit het construktievak... wel uit het "mijne". Bij ons is de construktie heilig iig, en wordt er meestal 100% volgens plan gebouwd. Je gaf eerder hieronder aan dat de PV instalatie niet de oorzaak kan zijn omdat het dak dat wel aan moet kunnen. Maar alle formules zijn aanhand het Gewicht berekend. Dus: Vortdurende lasten+ sneeuwlasten + windlasten x faktor. Ik hoop dat het na de tijd nog eens berekend werdt... Als ik de Interview van broersma zo interpreteer is dat niet gebeurd na de tijd.. Dat de Wind de oorzaak was moge duidelijk zijn. De verbinding het zwakpumt ook, gezien het dak blijkbaar in "1 deel" viel
  • 12 Aug 2019 om 13:31
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:16
      Klopt het is VVT, maar iedere keer Munsterman overal van de schuld geven is echt te kort door de bocht. Vandaar dat ik hem steeds verdedig. Van het 1 komt het ander. Wat wel bewezen is en dat zie je ook in de jaren na Munsterman is dat FC Twente helemaal geen eenheid is en nooit geweest is. Munsterman heeft het als enige geprobeerd om de potentie die vandaag de dag er nog steeds is, te verwezenlijken. Helaas doordat er geen eenheid was en alleen maar jaloezie bij FC Twente hebben we gefaald. Is iemand daar de schuld van nee! Het is een les. Elke club die groot is geworden is door een bepaald proces gegaan. Uiteindelijk is het de vraag gaan we de potentie die we hebben ooit waarmaken?
    De potentie is om net als Feyenoord die elk jaar 3e wordt, elk jaar als 4e te eindigen met incidentele uitschieters naar boven en beneden. Maar voordat we daar zijn zijn we alweer wat jaartjes verder en de club zal daarvoor vanaf nu eens goed bestuurd moeten worden.
  • 12 Aug 2019 om 13:26
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:21
      De financiële basis is gelegd, nu komt het belangrijke deel, elk jaar binnen de budgetten werken (operationeel minimaal de 0 halen), geen rare dingen doen, de transfers extra geld laten opleveren en sportief stapje voor stapje vooruit gaan, altijd met beide voeten op de grond blijven.... Dan komt het goed, maar dat is blijkbaar bij een BVO niet gemakkelijk te realiseren door alle emoties er rondom heen....
    Mee eens, en als we dan weer terug zijn ben ik heel benieuwd hoe het dan gaat. Zal alles ook niet perfect verlopen en zal er ook veel salarissen betaald worden en zal er ook veel geld in het putje belanden. Zonder eenheid en duidelijkheid worden we nooit een topclub en blijven we een klaagclub die alles uitbuit om maar te klagen en mensen te beschadigen. Of het nu Munsterman is of iemand anders!
  • 12 Aug 2019 om 13:21
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:16
      Klopt het is VVT, maar iedere keer Munsterman overal van de schuld geven is echt te kort door de bocht. Vandaar dat ik hem steeds verdedig. Van het 1 komt het ander. Wat wel bewezen is en dat zie je ook in de jaren na Munsterman is dat FC Twente helemaal geen eenheid is en nooit geweest is. Munsterman heeft het als enige geprobeerd om de potentie die vandaag de dag er nog steeds is, te verwezenlijken. Helaas doordat er geen eenheid was en alleen maar jaloezie bij FC Twente hebben we gefaald. Is iemand daar de schuld van nee! Het is een les. Elke club die groot is geworden is door een bepaald proces gegaan. Uiteindelijk is het de vraag gaan we de potentie die we hebben ooit waarmaken?
    De financiële basis is gelegd, nu komt het belangrijke deel, elk jaar binnen de budgetten werken (operationeel minimaal de 0 halen), geen rare dingen doen, de transfers extra geld laten opleveren en sportief stapje voor stapje vooruit gaan, altijd met beide voeten op de grond blijven.... Dan komt het goed, maar dat is blijkbaar bij een BVO niet gemakkelijk te realiseren door alle emoties er rondom heen....
  • 12 Aug 2019 om 13:16
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:11
      Ik kan jouw standpunt wel volgen, het is en blijft een feit dat JM niet meer gepruimd werd door bepalende ondernemers, of de situatie anders was geweest als men JM wel had willen helpen, weten we niet. Eerlijkheidshalve moet gemeld worden dat het VVT is.
    Klopt het is VVT, maar iedere keer Munsterman overal van de schuld geven is echt te kort door de bocht. Vandaar dat ik hem steeds verdedig. Van het 1 komt het ander. Wat wel bewezen is en dat zie je ook in de jaren na Munsterman is dat FC Twente helemaal geen eenheid is en nooit geweest is. Munsterman heeft het als enige geprobeerd om de potentie die vandaag de dag er nog steeds is, te verwezenlijken. Helaas doordat er geen eenheid was en alleen maar jaloezie bij FC Twente hebben we gefaald. Is iemand daar de schuld van nee! Het is een les. Elke club die groot is geworden is door een bepaald proces gegaan. Uiteindelijk is het de vraag gaan we de potentie die we hebben ooit waarmaken?
  • 12 Aug 2019 om 13:11
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:57
      Te kort door de bocht! Het voetbalbedrijf is veel in geinvesteerd, teveel! Allemaal om op een bepaald nivo te kunnen blijven. Logisch want als je 2e 1e 2e wordt ga je daar ook in geloven.
      Daarna is het op voetbalgebied helemaal misgegaan. Trainers die te snel zijn ontslagen en toen Munsterman stabiliteit wou heeft die de verkeerde mensen teveel vertrouwen gegeven en teveel betaald.
      Als er toen geinvesteerd was hadden we heel veel ellende kunnen voorkomen maar blijkbaar had iedereen de pik op die man waardoor die het alleen moest doen samen met van der Laan. De mensen aan de zijkant hebben afgewacht op zijn val over de rug van FC Twente.
      Nu zitten diezelfde mensen die het beter wisten al jaren aan het roer. Het is er niet beter op geworden. Miljoenen en miljoenen is er verkwanseld sinds het vertrek van Munsterman. Het resutlaat we zijn afgezakt van naar helemaal niets. Zonder kapitein zink je sowieso.
    Ik kan jouw standpunt wel volgen, het is en blijft een feit dat JM niet meer gepruimd werd door bepalende ondernemers, of de situatie anders was geweest als men JM wel had willen helpen, weten we niet. Eerlijkheidshalve moet gemeld worden dat het VVT is.
  • 12 Aug 2019 om 13:06
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:57
      Te kort door de bocht! Het voetbalbedrijf is veel in geinvesteerd, teveel! Allemaal om op een bepaald nivo te kunnen blijven. Logisch want als je 2e 1e 2e wordt ga je daar ook in geloven.
      Daarna is het op voetbalgebied helemaal misgegaan. Trainers die te snel zijn ontslagen en toen Munsterman stabiliteit wou heeft die de verkeerde mensen teveel vertrouwen gegeven en teveel betaald.
      Als er toen geinvesteerd was hadden we heel veel ellende kunnen voorkomen maar blijkbaar had iedereen de pik op die man waardoor die het alleen moest doen samen met van der Laan. De mensen aan de zijkant hebben afgewacht op zijn val over de rug van FC Twente.
      Nu zitten diezelfde mensen die het beter wisten al jaren aan het roer. Het is er niet beter op geworden. Miljoenen en miljoenen is er verkwanseld sinds het vertrek van Munsterman. Het resutlaat we zijn afgezakt van naar helemaal niets. Zonder kapitein zink je sowieso.
    Ik denk dat je hier gelijk hebt. Er is na Munsterman meer geld verdampt dan de meesten weten, die mensen die dat gedaan hebben, hebben Joop eruit gewerkt. Die alles beter wisten. Had Joop hier nog geweest waren we niet zo diep gezonken als nu.
  • 12 Aug 2019 om 13:03
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:07
      Je hoefd me niet te beleren in deze citro... dat het dak eventueel F90 had moeten zijn heeft niks met het te zwakke staal te maken waarmee het dak blijkbaar gebouwd is. Als je nou eens goed leesd inplaats van meteen probeert te verbeteren (uhggg)... kon je ook zien dat ik deze twee zaken met een Slash gesplitst heb. - *Ik heb geen goed woord over voor gierigheid betreffend construktieveiligheid EN Brandveiligheid*- nou beter citro?
    Ik wil je niet "verbeteren", dat voorop gesteld. Of er teveel bezuinigd is, zal het nader onderzoek moeten uitwijzen, dat wilde ik benadrukken. Ik merkte dat b.v. de PV installatie als argument gebruikt wordt, wat waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak van de schade is. Als je naar de hoofddraagconstructie kijkt, is het een "vakwerk", dat is altijd licht, zoals je weet. Dan zijn de verbindingen erg belangrijk. Als een verbinding weg valt, kan de constructie bezwijken. Als de constructie heen en weer bewogen werd door de windkrachten, kan dat de reden van bezwijken zijn. Dat hoeft niet het gevolg te zijn van de genoemde bezuiniging. Dat wilde ik melden. Wat de brandveiligheid betreft, eist de brandweer vrije vluchtruimte, in hoeverre dat bij de overkapping noodzakelijk is en of dat heeft geleidt tot veranderingen aan de constructie, dan wel had moeten leiden tot wijzigingen, kan ik niet beoordelen. Ik hoop dat ik het hiermee beter heb uitgelegd?
  • 12 Aug 2019 om 12:57
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:49
      Het stadion was geen probleem geweest als JM qua spelerssalarissen en het laten meedelen in transferwinsten verstandiger was geweest. De kennis om het verstandiger te doen was er. JM wist het echter beter. Hij was degene die snoepjes van miljoenen wilde.
    Te kort door de bocht! Het voetbalbedrijf is veel in geinvesteerd, teveel! Allemaal om op een bepaald nivo te kunnen blijven. Logisch want als je 2e 1e 2e wordt ga je daar ook in geloven.
    Daarna is het op voetbalgebied helemaal misgegaan. Trainers die te snel zijn ontslagen en toen Munsterman stabiliteit wou heeft die de verkeerde mensen teveel vertrouwen gegeven en teveel betaald.
    Als er toen geinvesteerd was hadden we heel veel ellende kunnen voorkomen maar blijkbaar had iedereen de pik op die man waardoor die het alleen moest doen samen met van der Laan. De mensen aan de zijkant hebben afgewacht op zijn val over de rug van FC Twente.
    Nu zitten diezelfde mensen die het beter wisten al jaren aan het roer. Het is er niet beter op geworden. Miljoenen en miljoenen is er verkwanseld sinds het vertrek van Munsterman. Het resutlaat we zijn afgezakt van naar helemaal niets. Zonder kapitein zink je sowieso.
  • 12 Aug 2019 om 12:49
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:40
      Dus dat Berghuis even 2 miljoen verdiend is hetzelfde verhaal?
      Als je top wilt blijven zul je toch echt de portomonee moeten trekken anders gaan ze elders voetballen. Dat er heel weinig kennis was en men spelers veel salaris gaf die het niet waard waren was het gevolg van onkunde.
      Het stadion wordt even vergeten?
    Het stadion was geen probleem geweest als JM qua spelerssalarissen en het laten meedelen in transferwinsten verstandiger was geweest. De kennis om het verstandiger te doen was er. JM wist het echter beter. Hij was degene die snoepjes van miljoenen wilde.
  • 12 Aug 2019 om 12:40
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:37
      Voornamelijk door onverantwoorde salarissen voor middelmatige spelers.
    Dus dat Berghuis even 2 miljoen verdiend is hetzelfde verhaal?
    Als je top wilt blijven zul je toch echt de portomonee moeten trekken anders gaan ze elders voetballen. Dat er heel weinig kennis was en men spelers veel salaris gaf die het niet waard waren was het gevolg van onkunde.
    Het stadion wordt even vergeten?
  • 12 Aug 2019 om 12:37
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:15
      hahahahaha,
      Tuurlijk, verdiep je eens in de schuld die is ontstaan bij FC Twente.
      Dan weet je waar die vandaan komt en waarom!
      Appels met peren vergelijken is wel heel kort door de bocht en kortzichtig!
    Voornamelijk door onverantwoorde salarissen voor middelmatige spelers.
  • 12 Aug 2019 om 12:26
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:18
      Heb me daar tot achter de komma in verdiept. Joopie en Scheringa waren uit hetzelfde hout gesneden alleen is het bij AZ minder ten koste van de club gegaan. Die zijn niet met een slordige 90 miljoen schuld achtergelaten door Scheringa. De klanten van zijn bank, dat is een ander verhaal.
    Waar bestond die 90 miljoen uit dan? En hoeveel is er daadwerkelijk afgelost van die 90 miljoen?
  • 12 Aug 2019 om 12:25
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:11
      Klopt. Hij gaat verhuurd worden aan az.
    Is dat 100% zeker?
  • 12 Aug 2019 om 12:18
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:15
      hahahahaha,
      Tuurlijk, verdiep je eens in de schuld die is ontstaan bij FC Twente.
      Dan weet je waar die vandaan komt en waarom!
      Appels met peren vergelijken is wel heel kort door de bocht en kortzichtig!
    Heb me daar tot achter de komma in verdiept. Joopie en Scheringa waren uit hetzelfde hout gesneden alleen is het bij AZ minder ten koste van de club gegaan. Die zijn niet met een slordige 90 miljoen schuld achtergelaten door Scheringa. De klanten van zijn bank, dat is een ander verhaal.
  • 12 Aug 2019 om 12:15
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:04
      De Joop van AZ. Heeft de boel daar alleen beter achter gelaten.
    hahahahaha,
    Tuurlijk, verdiep je eens in de schuld die is ontstaan bij FC Twente.
    Dan weet je waar die vandaan komt en waarom!
    Appels met peren vergelijken is wel heel kort door de bocht en kortzichtig!
  • 12 Aug 2019 om 12:14
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:11
      Klopt. Hij gaat verhuurd worden aan az.
    Hoe weet je dat zeker?
  • 12 Aug 2019 om 12:11
    • Quote van 12 Aug 2019 om 12:07
      Deze zomer overgekomen van Sporting Lissabon, een van de grootste Portugese talenten, is onderweg naar Az!
    Klopt. Hij gaat verhuurd worden aan az.
  • 12 Aug 2019 om 12:08
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:25
      https://www.facebook.com/DJMikeGerritsen/photos/gm.493369801417074/2388918567856992/?type=3&theater
    Die kopieert ook van alles en nog wat..
  • 12 Aug 2019 om 12:07
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:54
      lees mijn andere post maar eens. De brandveiligheid en de constructieve berekening, zijn in principe 2 verschillende dingen. Als de brandweer het noodzakelijk acht dat de constructie b.v. gedurende 90 minuten niet mag bezwijken, betekent dat vaak dat er een brandwerende verf moet worden toegepast, dus dan hoeft er niet altijd een constructieve aanpassing plaats te vinden. Persoonlijk denk ik eerder dat afwisselende grote druk- en trekkrachten op de constructie door stormwinden, de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Daar wordt vaak te weinig rekening mee gehouden.... De Tacoma Narrows Bridge (https://www.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw) is een "beroemd" voorbeeld..... Bij de Erasmusbrug heeft het ook tijdelijk gespeeld.....
    Je hoefd me niet te beleren in deze citro... dat het dak eventueel F90 had moeten zijn heeft niks met het te zwakke staal te maken waarmee het dak blijkbaar gebouwd is. Als je nou eens goed leesd inplaats van meteen probeert te verbeteren (uhggg)... kon je ook zien dat ik deze twee zaken met een Slash gesplitst heb. - *Ik heb geen goed woord over voor gierigheid betreffend construktieveiligheid EN Brandveiligheid*- nou beter citro?
  • 12 Aug 2019 om 12:07
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:17
      off topic: zag net dat felix correia op weg is naar nederland is van man city onder 23 en hebben er 3,5 mil voor betaald, en is een rechtsbuiten lijkt me een prima speler
    Deze zomer overgekomen van Sporting Lissabon, een van de grootste Portugese talenten, is onderweg naar Az!
  • 12 Aug 2019 om 12:04
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:52
      Klopt, dat is/was pas een viezerik!
    De Joop van AZ. Heeft de boel daar alleen beter achter gelaten.
  • 12 Aug 2019 om 12:02
    https://nos.nl/artikel/2297172-constructeur-az-stadion-zonnepanelen-en-fouten-bij-bouw-mogelijke-oorzaken.htmlConstructeur zegt pure pech en waarschijnlijk een paar bouten die los zaten. Sabotage?
  • 12 Aug 2019 om 11:59
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:48
      Je ziet het steeds vaker GT... Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Het Personeel is vaak al als een sinaasappel uitgeknepen. Ergens moet de winst vandaan komen. Vaak dus besparing op materiaal, (brand)veiligheid.... Zeer, zeer slechte zaak
    Ik ken het. Vaak genoeg een projekt afgeblazen omdat het gewoon ilegaal/gevaarlijk is wat een opdrachtgever/investeerder eist.
  • 12 Aug 2019 om 11:54
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:38
      De statische Belastung van het dak door de panelen is ook afhankelijk van de dakconstruktie (schuin, Plat, openingen ja/nee) dus dat is niet exakt te vertellen vanaf de PC. Natuurlijk heb je vuistregels. Als ik het dak zo zie, schat ik 30 kg/m^2. Het gaat natuurlijk niet aleen om het gewicht. Het is jaren goed gegaan zoals je ziet. Maar als ik de berichtgeving zo lees is het vanaf het begin al te Licht gebouwd. Als er dan groze windkrachten hun werk doen gaat het mis... Het had net zo goed bik een hele sterne Winter kunnen gebeuren, Bj een halfe meter sneeuw bijv. Ik vind het schandalig dat op de veiligheid (statik/Brandveiligheid) bespaard is. En de verantwoordelijk moet hoog aan de boom!
    lees mijn andere post maar eens. De brandveiligheid en de constructieve berekening, zijn in principe 2 verschillende dingen. Als de brandweer het noodzakelijk acht dat de constructie b.v. gedurende 90 minuten niet mag bezwijken, betekent dat vaak dat er een brandwerende verf moet worden toegepast, dus dan hoeft er niet altijd een constructieve aanpassing plaats te vinden. Persoonlijk denk ik eerder dat afwisselende grote druk- en trekkrachten op de constructie door stormwinden, de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Daar wordt vaak te weinig rekening mee gehouden.... De Tacoma Narrows Bridge (https://www.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw) is een "beroemd" voorbeeld..... Bij de Erasmusbrug heeft het ook tijdelijk gespeeld.....
  • 12 Aug 2019 om 11:52
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:49
      Bij Scheringa ging wel meer dingen niet volgens de regels.....
    Klopt, dat is/was pas een viezerik!
  • 12 Aug 2019 om 11:49
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:46
      Het bouwbedrijf dat het gebouwd heeft is in 2011 al failliet gegaan. Zit een luchtje aan. Scheringa zegt dat alles volgens de regels is gegaan. Er is toen die tijd 10 miljoen op bezuinigd. En het lijkt me een loosjer bouwbedrijf als je zo snel failliet gaat.
    Bij Scheringa ging wel meer dingen niet volgens de regels.....
  • 12 Aug 2019 om 11:48
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:38
      De statische Belastung van het dak door de panelen is ook afhankelijk van de dakconstruktie (schuin, Plat, openingen ja/nee) dus dat is niet exakt te vertellen vanaf de PC. Natuurlijk heb je vuistregels. Als ik het dak zo zie, schat ik 30 kg/m^2. Het gaat natuurlijk niet aleen om het gewicht. Het is jaren goed gegaan zoals je ziet. Maar als ik de berichtgeving zo lees is het vanaf het begin al te Licht gebouwd. Als er dan groze windkrachten hun werk doen gaat het mis... Het had net zo goed bik een hele sterne Winter kunnen gebeuren, Bj een halfe meter sneeuw bijv. Ik vind het schandalig dat op de veiligheid (statik/Brandveiligheid) bespaard is. En de verantwoordelijk moet hoog aan de boom!
    Je ziet het steeds vaker GT... Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Het Personeel is vaak al als een sinaasappel uitgeknepen. Ergens moet de winst vandaan komen. Vaak dus besparing op materiaal, (brand)veiligheid.... Zeer, zeer slechte zaak
  • 12 Aug 2019 om 11:46
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:38
      De statische Belastung van het dak door de panelen is ook afhankelijk van de dakconstruktie (schuin, Plat, openingen ja/nee) dus dat is niet exakt te vertellen vanaf de PC. Natuurlijk heb je vuistregels. Als ik het dak zo zie, schat ik 30 kg/m^2. Het gaat natuurlijk niet aleen om het gewicht. Het is jaren goed gegaan zoals je ziet. Maar als ik de berichtgeving zo lees is het vanaf het begin al te Licht gebouwd. Als er dan groze windkrachten hun werk doen gaat het mis... Het had net zo goed bik een hele sterne Winter kunnen gebeuren, Bj een halfe meter sneeuw bijv. Ik vind het schandalig dat op de veiligheid (statik/Brandveiligheid) bespaard is. En de verantwoordelijk moet hoog aan de boom!
    Het bouwbedrijf dat het gebouwd heeft is in 2011 al failliet gegaan. Zit een luchtje aan. Scheringa zegt dat alles volgens de regels is gegaan. Er is toen die tijd 10 miljoen op bezuinigd. En het lijkt me een loosjer bouwbedrijf als je zo snel failliet gaat.
  • 12 Aug 2019 om 11:42
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:38
      De statische Belastung van het dak door de panelen is ook afhankelijk van de dakconstruktie (schuin, Plat, openingen ja/nee) dus dat is niet exakt te vertellen vanaf de PC. Natuurlijk heb je vuistregels. Als ik het dak zo zie, schat ik 30 kg/m^2. Het gaat natuurlijk niet aleen om het gewicht. Het is jaren goed gegaan zoals je ziet. Maar als ik de berichtgeving zo lees is het vanaf het begin al te Licht gebouwd. Als er dan groze windkrachten hun werk doen gaat het mis... Het had net zo goed bik een hele sterne Winter kunnen gebeuren, Bj een halfe meter sneeuw bijv. Ik vind het schandalig dat op de veiligheid (statik/Brandveiligheid) bespaard is. En de verantwoordelijk moet hoog aan de boom!
    net zeggen want het gaat wel om mensen levens, nu hebben ze gewoon heel veel geluk, maar dit had zo fout kunnen aflopen
  • 12 Aug 2019 om 11:38
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:19
      Ik weet niet hoelang die zonnepanelen erop liggen? Weet ook niet exact wat een zonnepaneel weegt?
    De statische Belastung van het dak door de panelen is ook afhankelijk van de dakconstruktie (schuin, Plat, openingen ja/nee) dus dat is niet exakt te vertellen vanaf de PC. Natuurlijk heb je vuistregels. Als ik het dak zo zie, schat ik 30 kg/m^2. Het gaat natuurlijk niet aleen om het gewicht. Het is jaren goed gegaan zoals je ziet. Maar als ik de berichtgeving zo lees is het vanaf het begin al te Licht gebouwd. Als er dan groze windkrachten hun werk doen gaat het mis... Het had net zo goed bik een hele sterne Winter kunnen gebeuren, Bj een halfe meter sneeuw bijv. Ik vind het schandalig dat op de veiligheid (statik/Brandveiligheid) bespaard is. En de verantwoordelijk moet hoog aan de boom!
  • 12 Aug 2019 om 11:33
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:19
      Ik weet niet hoelang die zonnepanelen erop liggen? Weet ook niet exact wat een zonnepaneel weegt?
    Ik las dat deze er sinds 2016 liggen. Zonder gedegen onderzoek kun je geen conclusie trekken. De PV installatie lijkt niet de oorzaak (gewicht 15 tot 25 kg/m2), omdat bij constructieve berekeningen voor sneeuwbelasting al 70kg/m2 gerekend wordt en het niet gesneeuwd heeft... verder wordt er voor veranderlijke belasting 100 kg/m2 gerekend en zit er nog een veiligheidsfactor van 1,2 in de berekeningen.... Afwisselende grote druk en trekkrachten door stormwinden zouden de schade wel kunnen hebben veroorzaakt, m.a.w. als een constructie heen en weer beweegt door de harde wind, kan deze bezwijken (je ziet het wel eens bij bruggen), nader onderzoek moet het uitwijzen.
  • 12 Aug 2019 om 11:25
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:23
      Duidelijke informatie...
    https://www.facebook.com/DJMikeGerritsen/photos/gm.493369801417074/2388918567856992/?type=3&theater
  • 12 Aug 2019 om 11:23
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:19
      Ik weet niet hoelang die zonnepanelen erop liggen? Weet ook niet exact wat een zonnepaneel weegt?
    Vanaf 2016 volgens mij.Vanaf 2006 staat het nieuwe stadion met het dak er al!
  • 12 Aug 2019 om 11:23
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:17
      off topic: zag net dat felix correia op weg is naar nederland is van man city onder 23 en hebben er 3,5 mil voor betaald, en is een rechtsbuiten lijkt me een prima speler
    Duidelijke informatie...
  • 12 Aug 2019 om 11:20
    Klinkt misschien allemaal achteraf lullen, maar als je die kap zo ziet dan ziet het er voor het gevoel ook niet sterk uit.
  • 12 Aug 2019 om 11:19
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:14
      Blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
      Raar dat nu pas de boel instort. Hoe lang zit dat dak er al op? Hoeveel stormen hebben we al gehad sindsdien?
      Misschien iets te maken met de zonnepanelen of metaalmoeiheid.Het is ook maar 1 stuk, de rest zit er nog stevig op.Balen voor AZ! Sterkte!
    Ik weet niet hoelang die zonnepanelen erop liggen? Weet ook niet exact wat een zonnepaneel weegt?
  • 12 Aug 2019 om 11:17
    off topic: zag net dat felix correia op weg is naar nederland is van man city onder 23 en hebben er 3,5 mil voor betaald, en is een rechtsbuiten lijkt me een prima speler
  • 12 Aug 2019 om 11:15
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:14
      Blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
      Raar dat nu pas de boel instort. Hoe lang zit dat dak er al op? Hoeveel stormen hebben we al gehad sindsdien?
      Misschien iets te maken met de zonnepanelen of metaalmoeiheid.Het is ook maar 1 stuk, de rest zit er nog stevig op.Balen voor AZ! Sterkte!
    Ja het zou maar tijdens een wedstrijd gebeurd zijn. Dan waren de gevolgen niet te overzien.
  • 12 Aug 2019 om 11:14
    Blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
    Raar dat nu pas de boel instort. Hoe lang zit dat dak er al op? Hoeveel stormen hebben we al gehad sindsdien?
    Misschien iets te maken met de zonnepanelen of metaalmoeiheid.Het is ook maar 1 stuk, de rest zit er nog stevig op.Balen voor AZ! Sterkte!
  • 12 Aug 2019 om 11:14
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:12
      Kan nog een duur grapje worden... wat nou als verstevigen achteraf niet mogelijk is
    Dan moeten ze de gehele dakconstructie verwijderen en opnieuw opbouwen. Een grapje dat vele miljoenen euro's gaat kosten.
  • 12 Aug 2019 om 11:12
    • Quote van 12 Aug 2019 om 11:04
      Dat word dus het gehele dak verstevigen als dat mogelijk is
    Kan nog een duur grapje worden... wat nou als verstevigen achteraf niet mogelijk is
  • 12 Aug 2019 om 11:04
    Dat word dus het gehele dak verstevigen als dat mogelijk is
  • 12 Aug 2019 om 11:02
    Kijken hoe een gemeente er hier onderuit probeert te komen om verantwoordelijkheid te dragen.
zaterdag 19 oktober 2019
19:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›