Bax legt uit: ''Ik kon maar tot één conclusie komen''

( 19 reacties)
Bax legt uit: ''Ik kon maar tot één conclusie komen''

Afgelopen zaterdag won FC Twente tegen FC Groningen in een bizarre wedstrijd. In totaal zijn er twee rode kaarten en drie strafschoppen gegeven door scheidsrechter Christiaan Bax, die ook zestien minuten extra tijd toevoegde aan de wedstrijd.

"Je hoopt altijd dat de scheidsrechter niet het hoofdonderwerp is van een wedstrijd'', vertelt Bax in gesprek met het Dagblad van het Noorden. "Dat was ook mijn doel, maar dat is niet gebeurd en dat is natuurlijk niet fijn. Ik reed hier met andere verwachtingen naartoe."

De 31-jarige arbiter blijft bij zijn keuze om Ramon Lundqvist rood te geven. "De aanvaller van FC Twente heeft de bal ruim voor zich", geeft hij aan. "De afstand tot de bal was dusdanig dat de speler van FC Groningen er nooit bij kon. Zijn enige doel met deze actie was om de speler naar de grond te werken en de aanval eruit halen. In dat geval beoordeel ik het als natrappen en een rode kaart. De intensiteit van de trap was laag, maar dat maakt bij natrappen niet uit."

Ook de rode kaart voor FC Groningen-aanvoerder Mike ter Wierik vindt Bax terecht. "De bal was hoog en de speler maakte een tackle in de lucht. Die had ik in eerste instantie niet gezien, maar na het bestuderen van de beelden, kon ik maar tot één conclusie komen. Te Wierik kon de bal niet meer halen, maar zette toch door. Ernstig gemeen spel en een rode kaart. De VAR heeft bij deze situatie zijn werk goed gedaan'', verklaart Bax die blij was met het ingrijpen van de VAR.

Aan het eind van de wedstrijd waren er veel emoties losgekomen en werd er massaal 'Bax is een amateur' door het stadion gescandeerd. Bax geeft aan hier weinig last van te hebben. "Ik sta voor wat ik gedaan heb. Dat men daar af en toe niet tevreden mee is, hoort bij mijn vak. Ik heb niets te verbergen. Het zijn de juiste beslissingen geweest, mede dankzij de VAR", besluit hij.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 12 Aug 2019 om 20:16
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:02
      Nou , Ik vond ze alle 2 geen rood . Die overtreding in de tweede helft dat was de gemeenste .
    Zelfs bij FIFA op PS4 is dit rood.
  • 12 Aug 2019 om 20:08
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:36
      Zitten jullie allemaal op zaalvoetbal ?
    Jij dan? Op darten?
  • 12 Aug 2019 om 19:38
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:51
      Guten Tag! helemaal eens... vond trouwens dat er 2 penals minder möchten zijn. Namelijk de laatste 2 van de 3 vond ik niet zoveel aan de hand. Wat jij?
    Die tweede van Groningen zou niet gegeven zijn als Bax er een avondje met een goed glas wijn over had kunnen denken. Maar in de snelheid van het moment, terwijl hij net aan de andere kant er een had gegeven snap ik hem een beetje. Ik vond die ook niet terecht, het is de vraag wie eigenlijk wie haakt. Gewoon een duel. Maar die laatste vind ik dan toch wel terecht? De oorzaak dat aitor valt is een been dat hem haakt, zonder balcontact. Gewoon te laat. Ik zou zelfs als ik Groninger was nog niet zoveel moeite hebben met die panel, na het zien vd beelden
  • 12 Aug 2019 om 15:36
    Zitten jullie allemaal op zaalvoetbal ?
  • 12 Aug 2019 om 15:18
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:02
      Nou , Ik vond ze alle 2 geen rood . Die overtreding in de tweede helft dat was de gemeenste .
    Nou dat mag jij vinden allebei gewoon rood.
  • 12 Aug 2019 om 15:09
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:02
      Nou , Ik vond ze alle 2 geen rood . Die overtreding in de tweede helft dat was de gemeenste .
    Gelukkig ben jij geen scheids. Kaart 1, bewust natrappen is rood. Kaart 2, met gestrekt been inkomen is rood. Dat je een andere daarbij ligt raak is dan opeens geen geel of doorspelen. Dat jij het persoonlijk op gevoel geen rood vind is niet interessant. Regels en bescherming van spelers en spelbederf is veel belangrijker.
  • 12 Aug 2019 om 15:08
    • Quote van 12 Aug 2019 om 15:02
      Nou , Ik vond ze alle 2 geen rood . Die overtreding in de tweede helft dat was de gemeenste .
    De eerste rode kaart heeft helemaal niks met voetbal te maken en kan nooit bij de bal. Dan ga je niet iemands pootje lappen. Hij kan hier verkeerd terecht komen erg geblesseerd raken. De 2e rode kaart is 100% terecht. Gestrekt been is altijd rood....
  • 12 Aug 2019 om 15:02
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:57
      Gewoon terecht rode kaart hij schopt hem van achter onderuit klaar. Niets meer of minder. En net wat Messi zegt tegen die varkens is alles mooi meegenomen klaar.
    Nou , Ik vond ze alle 2 geen rood . Die overtreding in de tweede helft dat was de gemeenste .
  • 12 Aug 2019 om 14:57
    • Quote van 12 Aug 2019 om 14:46
      Dit is geen natrappen , dit was pootje haken . Als iemand je vast houdt op dezelfde plaats in het veld , is dat dan ook rood ? Is alle 2 bedoeld om de aanval eruit te halen.
    Gewoon terecht rode kaart hij schopt hem van achter onderuit klaar. Niets meer of minder. En net wat Messi zegt tegen die varkens is alles mooi meegenomen klaar.
  • 12 Aug 2019 om 14:48
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:14
      Bij die eerste rode kaart zie je nog heel veel mensen een mening hebben dat het meevalt en wellicht ook met geel had afgekunt. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is een dikke kutovertreding die niets met sportiviteit heeft te maken. Geldt ook in mindere mate voor vasthouden in zon situatie. Extreem frustrerend als je spits bent, zelfs op mijn amateurniveau. Ik vind het echt spelbederf. Daarbij, een slaande beweging is direct rood, met al dat theater tot gevolg wat je soms ziet. Dan is deze schoppende beweging toch ook direct rood. De bal is niet eens in de buurt
    Sie haben Regt mein Herr
  • 12 Aug 2019 om 14:46
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:38
      ik vond in het begin de eerste geen rood, omdat er normaal nooit rood voor wordt gegeven maar nu je het verhaal van Bax hoort heeft hij 100% gelijk, het is gewoon natrappen wat hij doet en licht of niet maakt dan gewoon niet meer uit
    Dit is geen natrappen , dit was pootje haken . Als iemand je vast houdt op dezelfde plaats in het veld , is dat dan ook rood ? Is alle 2 bedoeld om de aanval eruit te halen.
  • 12 Aug 2019 om 14:39
    Hoelang wil je het hier nog over hebben wel terecht!! niet terecht!! FUCK IT tegen Grunn is alles terecht.
  • 12 Aug 2019 om 14:07
    Wel vreemd dat die Groningen-speler in de 2e helft wel vrijuit ging na een m.i.grove charge. Dan kunnen of durven ze het blijkbaar toch niet aan om die knakker er ook met rood af te sturen. Nu het doorhakken op de enkels, als de bal al gespeeld is, harder aanpakken.
  • 12 Aug 2019 om 13:52
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:38
      ik vond in het begin de eerste geen rood, omdat er normaal nooit rood voor wordt gegeven maar nu je het verhaal van Bax hoort heeft hij 100% gelijk, het is gewoon natrappen wat hij doet en licht of niet maakt dan gewoon niet meer uit
    Ik vind de rode kaart ook terecht. Toen hij gelijk rood gaf dacht ik ook die valt wel mee. Maar na meerdere herhalingen gekeken en kom tot de conclusie dat dit totaal niks met voetbal te maken heeft. Het is gewoon iemand onderuit schoppen. Dan maakt het ook niet uit hoe hard het gaat.
  • 12 Aug 2019 om 13:51
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:14
      Bij die eerste rode kaart zie je nog heel veel mensen een mening hebben dat het meevalt en wellicht ook met geel had afgekunt. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is een dikke kutovertreding die niets met sportiviteit heeft te maken. Geldt ook in mindere mate voor vasthouden in zon situatie. Extreem frustrerend als je spits bent, zelfs op mijn amateurniveau. Ik vind het echt spelbederf. Daarbij, een slaande beweging is direct rood, met al dat theater tot gevolg wat je soms ziet. Dan is deze schoppende beweging toch ook direct rood. De bal is niet eens in de buurt
    Guten Tag! helemaal eens... vond trouwens dat er 2 penals minder möchten zijn. Namelijk de laatste 2 van de 3 vond ik niet zoveel aan de hand. Wat jij?
  • 12 Aug 2019 om 13:38
    ik vond in het begin de eerste geen rood, omdat er normaal nooit rood voor wordt gegeven maar nu je het verhaal van Bax hoort heeft hij 100% gelijk, het is gewoon natrappen wat hij doet en licht of niet maakt dan gewoon niet meer uit
  • 12 Aug 2019 om 13:23
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:14
      Bij die eerste rode kaart zie je nog heel veel mensen een mening hebben dat het meevalt en wellicht ook met geel had afgekunt. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is een dikke kutovertreding die niets met sportiviteit heeft te maken. Geldt ook in mindere mate voor vasthouden in zon situatie. Extreem frustrerend als je spits bent, zelfs op mijn amateurniveau. Ik vind het echt spelbederf. Daarbij, een slaande beweging is direct rood, met al dat theater tot gevolg wat je soms ziet. Dan is deze schoppende beweging toch ook direct rood. De bal is niet eens in de buurt
    Helemaal mee eens. Het kan best zijn dat een Nijhuis of andere scheids geel geeft maar daar gaat het niet om. Bax geeft rood en daarmee is de kous af. De scheids is nog altijd de baas en maakt uiteindelijk de beslissing of we dat nu leuk vinden of niet. De VAR is een perfect hulpmiddel om het nog eens te bekijken. En als dan de beslissing is gemaakt moeten we het accepteren. Al die meningen en eigen belang verhalen. Schiet je echt niets mee op. Respect voor de scheids is hier ver te zoeken in Nederland. Neem een voorbeeld aan Engeland, man wat een nivo daar en repect. Top!
  • 12 Aug 2019 om 13:19
    • Quote van 12 Aug 2019 om 13:14
      Bij die eerste rode kaart zie je nog heel veel mensen een mening hebben dat het meevalt en wellicht ook met geel had afgekunt. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is een dikke kutovertreding die niets met sportiviteit heeft te maken. Geldt ook in mindere mate voor vasthouden in zon situatie. Extreem frustrerend als je spits bent, zelfs op mijn amateurniveau. Ik vind het echt spelbederf. Daarbij, een slaande beweging is direct rood, met al dat theater tot gevolg wat je soms ziet. Dan is deze schoppende beweging toch ook direct rood. De bal is niet eens in de buurt
    Precies, elke schoppende beweging die niet bedoeld is om de bal te raken moet gewoon bestraft worden met een rode kaart. Dit hoort absoluut niet thuis op een voetbalveld!
  • 12 Aug 2019 om 13:14
    Bij die eerste rode kaart zie je nog heel veel mensen een mening hebben dat het meevalt en wellicht ook met geel had afgekunt. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is een dikke kutovertreding die niets met sportiviteit heeft te maken. Geldt ook in mindere mate voor vasthouden in zon situatie. Extreem frustrerend als je spits bent, zelfs op mijn amateurniveau. Ik vind het echt spelbederf. Daarbij, een slaande beweging is direct rood, met al dat theater tot gevolg wat je soms ziet. Dan is deze schoppende beweging toch ook direct rood. De bal is niet eens in de buurt
zaterdag 19 oktober 2019
19:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›