Nijhuis over afgekeurde goal FC Twente: ''Dan is het buitenspel''

( 21 reacties)
Nijhuis over afgekeurde goal FC Twente: ''Dan is het buitenspel''

FC Twente is drie wedstrijden onderweg en heeft al veel te maken gehad met de videoscheidsrechter. Zo werd de 2-1 van Rafik Zekhnini tegen RKC Waalwijk afgekeurd vanwege buitenspel. Dat was in De Grolsch Veste niet direct duidelijk.

René van der Gijp vindt dat er veel discussie is over de VAR. "Dan is er een goal gescoord", zegt de analist bij Veronica Inside. "Wij hebben niets gezien, jij hebt niets gezien en dan zitten we nog vier minuten te wachten voordat-ie goedgekeurd wordt."

Scheidsrechter Bas Nijhuis neemt de treffer van FC Twente als voorbeeld. "Dat soort situaties zijn heel onduidelijk voor mensen", reageert de arbiter uit Enschede, die de spelregel probeert uit te leggen. "Als ik jou de bal speel en die gaat via Johan, dus hij raakt Johan aan en komt bij jou, dan is het buitenspel. Dan gaat-ie via. Maar doet Johan een poging om die bal te spelen, dan is het een nieuwe situatie en sta je niet meer buitenspel."

"Bij FC Twente komt de bal tegen de verdediger van RKC aan, die heeft de bal niet onder controle en de bal stuitert van hem af", geeft Nijhuis het verschil aan. "De speler van RKC speelt de bal niet maar loopt er eigenlijk tegenaan. Dan is het dus buitenspel. Dat is ook heel moeilijk en snappen ook veel mensen niet."

Johan Derksen dacht eerst dat het doelpunt van FC Twente onterecht was afgekeurd. Hij was niet op de hoogte van de regel. "Ik wist dit niet. Ik dacht dat als de bal van de tegenpartij komt dat het nooit buitenspel kan zijn. Maar dat is dus een misvatting", aldus Derksen.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 20 Aug 2019 om 22:16
    • Quote van 20 Aug 2019 om 16:13
      Hoe weet jij dat?
    Ik heb op het schoolplein gevoetbald ;)
  • 20 Aug 2019 om 17:54
    VAR was bedoeld om ernstige fouten terug te fluiten, niet om elke situatie tot in detail na te kijken om evt een fout te kunnen waarnemen.
  • 20 Aug 2019 om 16:45
    • Quote van 20 Aug 2019 om 16:25
      Dat zou een idee kunnen zijn, maar eerst uitgebreid uitproberen dan, ik heb er geen goed gevoel over maar als het kan werken, dan maar uitproberen.
    Dat bedoel ik. Er is veel vooroordeel, zowel positief als negatief, maar als je het niet een tijdje probeert weet je het ook niet.
  • 20 Aug 2019 om 16:25
    • Quote van 20 Aug 2019 om 16:10
      Vroeger op trainingen in de partijvorm werd er bij ons nooit op buitenspel gelet. Iedereen had zijn eigen positie en was verantwoordelijk voor zijn eigen man. Verzaken was er niet bij, dus ook de balletjesopwachter kreeg op zijn flikker als hij geen energie in het spel gooide. Ik zeg; uitproberen in pilots, want als je er geen ervaring mee opdoet weet je ook niet of het werkt.
    Dat zou een idee kunnen zijn, maar eerst uitgebreid uitproberen dan, ik heb er geen goed gevoel over maar als het kan werken, dan maar uitproberen.
  • 20 Aug 2019 om 16:13
    • Quote van 20 Aug 2019 om 16:07
      Dat is niet verzaken maar een ander soort tactiek. Balletjes opwachten, verschuilen, opportunistisch naar voren rennen etc. Het wordt een zootje en valt iig niet meer in beeld te brengen.
    Hoe weet jij dat?
  • 20 Aug 2019 om 16:10
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:58
      Dan word het staan ik de zestien en wachten op de bal, daar gaan veel mensen het oneens mee zijn, dat zorgt voor twijfels over de knvb.
    Vroeger op trainingen in de partijvorm werd er bij ons nooit op buitenspel gelet. Iedereen had zijn eigen positie en was verantwoordelijk voor zijn eigen man. Verzaken was er niet bij, dus ook de balletjesopwachter kreeg op zijn flikker als hij geen energie in het spel gooide. Ik zeg; uitproberen in pilots, want als je er geen ervaring mee opdoet weet je ook niet of het werkt.
  • 20 Aug 2019 om 16:07
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:50
      Daar vergis je je lelijk in. Zou jij als trainer accepteren dat jouw speler bij een cornervlag zou blijven staan? Het zal gewoon een teamsport blijven waaebij spelers gewoon op hun flikker krijgen als ze verzaken. Je voorkomt ellenlange discussies die onnodig het spel ophouden. Het spel zal er zelfs rapper door worden. Maar het is een onbekend fenomeen en zou gewoon eens uitgeprobeerd moeten worden. In plaats daarvan komen ze met andere belachelijke regeltjes die geen hol toevoegen.
    Dat is niet verzaken maar een ander soort tactiek. Balletjes opwachten, verschuilen, opportunistisch naar voren rennen etc. Het wordt een zootje en valt iig niet meer in beeld te brengen.
  • 20 Aug 2019 om 16:05
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:59
      Ik denk dat er genoeg trainers zijn die hun spits zo zouden positioneren om te scoren.
    Nou, als dat resultaat oplevert prima toch!
  • 20 Aug 2019 om 15:59
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:50
      Daar vergis je je lelijk in. Zou jij als trainer accepteren dat jouw speler bij een cornervlag zou blijven staan? Het zal gewoon een teamsport blijven waaebij spelers gewoon op hun flikker krijgen als ze verzaken. Je voorkomt ellenlange discussies die onnodig het spel ophouden. Het spel zal er zelfs rapper door worden. Maar het is een onbekend fenomeen en zou gewoon eens uitgeprobeerd moeten worden. In plaats daarvan komen ze met andere belachelijke regeltjes die geen hol toevoegen.
    Ik denk dat er genoeg trainers zijn die hun spits zo zouden positioneren om te scoren.
  • 20 Aug 2019 om 15:59
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:50
      Daar vergis je je lelijk in. Zou jij als trainer accepteren dat jouw speler bij een cornervlag zou blijven staan? Het zal gewoon een teamsport blijven waaebij spelers gewoon op hun flikker krijgen als ze verzaken. Je voorkomt ellenlange discussies die onnodig het spel ophouden. Het spel zal er zelfs rapper door worden. Maar het is een onbekend fenomeen en zou gewoon eens uitgeprobeerd moeten worden. In plaats daarvan komen ze met andere belachelijke regeltjes die geen hol toevoegen.
    Dan krijg je een heel langgerekt veld met grote ruimtes. Of het niveau daar nou van omhoog gaat.. waar de regeltjes die nijhuis hier uitlegt goed voor zijn snap ik alleen niet.
  • 20 Aug 2019 om 15:58
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:56
      Zoals?
    Dan word het staan ik de zestien en wachten op de bal, daar gaan veel mensen het oneens mee zijn, dat zorgt voor twijfels over de knvb.
  • 20 Aug 2019 om 15:56
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:13
      Dat zorgt voor nog meer onrust.
    Zoals?
  • 20 Aug 2019 om 15:50
    • Quote van 20 Aug 2019 om 15:10
      Dat wordt 1 groot verstoppertje spel. Spelers die stiekem voor cornervlag spelen en richting de 16 rennen wanneer de lange bal van de keeper komt. Wordt drama..
    Daar vergis je je lelijk in. Zou jij als trainer accepteren dat jouw speler bij een cornervlag zou blijven staan? Het zal gewoon een teamsport blijven waaebij spelers gewoon op hun flikker krijgen als ze verzaken. Je voorkomt ellenlange discussies die onnodig het spel ophouden. Het spel zal er zelfs rapper door worden. Maar het is een onbekend fenomeen en zou gewoon eens uitgeprobeerd moeten worden. In plaats daarvan komen ze met andere belachelijke regeltjes die geen hol toevoegen.
  • 20 Aug 2019 om 15:13
    • Quote van 20 Aug 2019 om 14:41
      Heb het hier al vaker neergekalkt; afschaffen dat buitenspel. Voorkomt vele discussies en nu oponthoud doordat de Var zich ermee bemoeit.
    Dat zorgt voor nog meer onrust.
  • 20 Aug 2019 om 15:10
    • Quote van 20 Aug 2019 om 14:41
      Heb het hier al vaker neergekalkt; afschaffen dat buitenspel. Voorkomt vele discussies en nu oponthoud doordat de Var zich ermee bemoeit.
    Dat wordt 1 groot verstoppertje spel. Spelers die stiekem voor cornervlag spelen en richting de 16 rennen wanneer de lange bal van de keeper komt. Wordt drama..
  • 20 Aug 2019 om 14:41
    Heb het hier al vaker neergekalkt; afschaffen dat buitenspel. Voorkomt vele discussies en nu oponthoud doordat de Var zich ermee bemoeit.
  • 20 Aug 2019 om 14:38
    • Quote van 20 Aug 2019 om 13:38
      Hij praat zichzelf tegen. Als de speler een poging doet de bal te spelen dan is het een nieuwe situatie, en dus geen buitenspel. Om vervolgens te zeggen dat de verdediger de bal niet onder controle heeft, hij heeft dus wel een poging gedaan....
    Heb de beelden nog eens bekeken en de speler van RKC haalt de bal bewust van de lijn (heeft daar zelfs een sliding voor nodig). Die wordt helemaal niet tegen hem aangeschoten zoals Nijhuis beweert. Nieuwe situatie, dus geen buitenspel en onterecht afgekeurd lijkt me.
  • 20 Aug 2019 om 14:32
    Volgens mij gaat hij naar de bal toe en kopt hij bewust. Dus ik vind niet hetzelfde als een schot die van richting word veranderd. Mijn bescheiden mening.
  • 20 Aug 2019 om 14:19
    • Quote van 20 Aug 2019 om 13:38
      Hij praat zichzelf tegen. Als de speler een poging doet de bal te spelen dan is het een nieuwe situatie, en dus geen buitenspel. Om vervolgens te zeggen dat de verdediger de bal niet onder controle heeft, hij heeft dus wel een poging gedaan....
    gelijk heb je ...het was een zuiver doelpunt... ze lullen alles recht wat krom is...
  • 20 Aug 2019 om 13:38
    Hij praat zichzelf tegen. Als de speler een poging doet de bal te spelen dan is het een nieuwe situatie, en dus geen buitenspel. Om vervolgens te zeggen dat de verdediger de bal niet onder controle heeft, hij heeft dus wel een poging gedaan....
  • 20 Aug 2019 om 13:35
    tja, je kan hem ook anders uitleggen. De verdediger van RKC doet een uiterste poging om de bal weg te halen uit het doel. er wordt niet tegen hem aan gekopt, maar hij rent zelf voor de goal, waarmee hij duidelijk de intentie heeft om de bal te raken. dus geen buitenspel voor vuckic.
vrijdag 20 september 2019
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›