Leuke beelden: Garcia en De Lange showen skills op trainingsveld Trainingsvelden onbespeelbaar; FC Twente wijkt uit naar kunstgras Boere wekt interesse en sluit vertrek bij Uerdingen niet uit TUSSENSTAND | Vrije verkoop bekerduel FC Twente - Go Ahead Eagles gestart Eredivisie-clubs leggen wedstrijd minuut stil als statement tegen racisme

Komt de BeNeliga er binnen drie seizoenen? ''Het kan snel gaan''

( 23 reacties)
Komt de BeNeliga er binnen drie seizoenen? ''Het kan snel gaan''

Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe weet het zeker: binnen enkele jaren is de Eredivisie in haar huidige vorm opgedoekt. In de Franse kwaliteitskrant Le Monde spreekt hij zich uit over de BeNeliga, een grensoverschrijdende competitie met Nederlandse en Belgische clubs.

"België is een klein voetballand met beperkte budgetten", wordt Verhaeghe geciteerd door het Algemeen Dagblad. "Graag zouden we het eerste land worden na de vijf grote competities (België staat momenteel achtste op de UEFA-ranking, red.)."

Dat lukt echter niet zomaar. "Maar om in deze wereld te kunnen uitblinken, moeten we efficiënter en economischer omspringen met ons geld. Daarom zijn we samen met Nederland een competitie aan het uitwerken die het verschil met de ‘big five’ (Spanje, Italië, Engeland, Frankrijk en Duitsland, red.) moet verkleinen. Een competitie die een markt opent met 28 miljoen consumenten", vervolgt hij.

Volgens Verhaeghe duurt het niet lang voordat deze verandering wordt doorgevoerd. "Deze week staat er een nieuwe vergadering gepland. Het kan snel gaan. Als de BeNeliga er volgend seizoen niet komt, gebeurt dat zeker in de twee volgende seizoenen", aldus de Club Brugge-preses. 

"Eind mei vond er al topoverleg plaats. Van Nederlandse zijde waren toen Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en Utrecht present. België werd vertegenwoordigd door Anderlecht, Club, Standard en RC Genk. Bedoeling is dat de nieuwe competitie tien Nederlandse en acht Belgische clubs zou tellen", vult het Algemeen Dagblad tot slot aan. 

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 24 Oct 2019 om 09:58
    Als ik dit artikel lees willen die Belgen alleen maar dit voor zichzelf zodat het Belgische voetbal op de kaart komt te staan.
  • 24 Oct 2019 om 09:40
    • Quote van 24 Oct 2019 om 07:43
      Onzin, in de bundesliga zijn de afstanden nog veel groter.
    Wat heeft dat er nou mee te maken? Omdat er in een ander land veel gereist wordt moeten wij dat ook maar normaal vinden? Misschien willen Zwitserland en Oostenrijk ook wel meedoen, zijn ook niet echt grote voetballanden. En is alsnog minder reizen dan in de Russische competitie.
  • 24 Oct 2019 om 08:16
    • Quote van 23 Oct 2019 om 21:08
      Je bent het knipoogje vergeten. Dit meen je toch niet serieus?
    Nee dit meen ik wel serieus. Ik ben groot voorstander van de BeNe-league, het is de enige manier voor Nederland om in Europa nog enige rol van betekenis te spelen.
  • 24 Oct 2019 om 07:43
    • Quote van 23 Oct 2019 om 20:56
      Gigantisch veel reistijd...en geen enkele rivaliteit gevoelens.
    Onzin, in de bundesliga zijn de afstanden nog veel groter.
  • 23 Oct 2019 om 22:36
    • Quote van 23 Oct 2019 om 20:39
      Die zwarten achterin bie Chelsea.....dat bint pas verdedigers!
    Pardon?
  • 23 Oct 2019 om 21:24
    Wat een geleuter weer, laten we maar eerst in deze zeer zware competitie overleven dit aankomde seizoen. We zaken met de week verder weg, nog twee keer verliezen en we staan weer zwaar in de kelder van deze competitie te ballen.
  • 23 Oct 2019 om 21:08
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:46
      Slaat nergens op, voetbal is voetbal. En dan maakt het me eigenlijk niet uit of je nou tegen Antwerp of Groningen speelt.
    Je bent het knipoogje vergeten. Dit meen je toch niet serieus?
  • 23 Oct 2019 om 20:56
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:46
      Slaat nergens op, voetbal is voetbal. En dan maakt het me eigenlijk niet uit of je nou tegen Antwerp of Groningen speelt.
    Gigantisch veel reistijd...en geen enkele rivaliteit gevoelens.
  • 23 Oct 2019 om 20:39
    Die zwarten achterin bie Chelsea.....dat bint pas verdedigers!
  • 23 Oct 2019 om 20:35
    Wat dat betreft staan we nu perfect. Buiten de top 10. 1 plaats stijgen mag nog.
  • 23 Oct 2019 om 19:54
    Als dat doorgaat, haak ik af, ik heb helemaal niets met Belgisch voetbal !
  • 23 Oct 2019 om 19:15
    Laat maar komen, zolang de scheidsrechters er maar beter van worden en het kunstgras uitgebannen wordt. Het Nederlandse voetbal is toch al verneukt, renovatie is zo'n slecht idee nog niet
  • 23 Oct 2019 om 18:54
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:49
      Waarom ?
    Misschien ook niet, maar de knvb zal ook wel een vinger in de pap hebben.
  • 23 Oct 2019 om 18:49
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:48
      Ja Maar ik weet zeker dat wij er de dupe van worden.
    Waarom ?
  • 23 Oct 2019 om 18:48
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:46
      Slaat nergens op, voetbal is voetbal. En dan maakt het me eigenlijk niet uit of je nou tegen Antwerp of Groningen speelt.
    Ja Maar ik weet zeker dat wij er de dupe van worden.
  • 23 Oct 2019 om 18:46
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:41
      Als dit er komt dan kom ik nooit meer.
    Slaat nergens op, voetbal is voetbal. En dan maakt het me eigenlijk niet uit of je nou tegen Antwerp of Groningen speelt.
  • 23 Oct 2019 om 18:44
    • Quote van 23 Oct 2019 om 18:00
      Als dit doorgaat, en we komen bij de 10 Nederlandse clubs, dan wordt het elk jaar vechten tegen degradatie...
    Misschien de eerste 2 jaar, daarna als het plan wat de directie nu aan het uitvoeren is succesvol blijkt speel je gewoon netjes in de middenmoot.
  • 23 Oct 2019 om 18:41
    Als dit er komt dan kom ik nooit meer.
  • 23 Oct 2019 om 18:15
    Achja dan spelen we maar op het 2e niveua boeie ruurd
  • 23 Oct 2019 om 18:03
    Daar wordt al 20 jaar over geluld. Niet meer serieus te nemen, komt er nooit.
  • 23 Oct 2019 om 18:00
    Als dit doorgaat, en we komen bij de 10 Nederlandse clubs, dan wordt het elk jaar vechten tegen degradatie...
  • 23 Oct 2019 om 17:49
    Ik wens ze veel succes maar als dit doorgaat ben ik bij geen wedstrijd meer te vinden iig.
  • 23 Oct 2019 om 17:10
    Misschien is dan toch handig om bij de eerste 10 te eindigen.
zondag 24 november 2019
16:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›