'FC Twente neemt in winter afscheid van overbodige middenvelder' 'Enorme mix' bij FC Twente: ''Hoor ook Frans of Duits om me heen'' Transferadvies voor FC Twente: ''Dat zou ik wel goed vinden'' Zware tijd voor Roemeratoe: ''Waarom stop ik niet gewoon?'' FC Twente-supporters massaal naar bekerduel met Go Ahead Eagles

Fer blikt terug: ''Dit is wel het ergste wat ik heb meegemaakt''

( 19 reacties)
Fer blikt terug: ''Dit is wel het ergste wat ik heb meegemaakt''

De voetbalwereld werd afgelopen weekend opgeschrikt door racisme, doordat Ahmad Mendes Moreira racistisch bejegend werd op bezoek bij FC Den Bosch. Voormalig FC Twente-speler Leroy Fer kan zich goed in de aanvaller van Excelsior verplaatsen. 

Hij plaatste in november 2014 een selfie op social media met acht donkere internationals van Oranje en kreeg reacties als 'Allemaal zwarte pieten', 'Fc aap' en 'Club van Sinterklaas'. Dat heeft de middenvelder van Feyenoord in het verleden veel pijn gedaan. 

“Dit is wel het ergste wat ik heb meegemaakt. Ik snapte het niet", reageert hij in Trouw. "Je bent speler van het Nederlands elftal, we waren net derde geworden op het WK in Brazilië en dan dit. Het was heel lelijk. Of die straf hoog genoeg is geweest? Moeilijk te zeggen", aldus Fer. 

"Ik vind wel dat dit soort mensen keihard moet worden aangepakt", benadrukt hij. "Dat we het er nu, vijf jaar later, naar aanleiding van de gebeurtenissen van afgelopen weekend weer over moeten hebben, is gewoon pijnlijk. Het is 2019. Dit kán gewoon niet meer", besluit Fer vastberaden. 

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 Nov 2019 om 12:51
    • Quote van 23 Nov 2019 om 06:30
      Te gast? Als je een Nederlands paspoort hebt en hier geboren bent kan je moeilijk zeggen dat iemand te gast is.
    Een varken die in een paardenstal geboren is, blijft nog altijd een varken.
  • 23 Nov 2019 om 09:34
    • Quote van 23 Nov 2019 om 07:11
      Wat is racisme? IS het racisme dat op mijn werk in de kantine een tafel staat waar alleen Turken zitten omdat ze dat zelf hun tafel vinden? IS het racisme dat die groep in mijn aanwezigheid alleen Turks praten en voor mij dus niet te verstaan? IS het racisme dat mijn vrije dagen worden afgewezen terwijl een Turk bij het overlijden van tante oom nicht neef vage kennis in Turkije altijd per direct een paar dagen weg kan? Racisme is fout,maar heeft vele gezichten en ik vind dat wij Nederlanders wel heel veel gediscrimineerd worden! Alleen is het dan slechte integratie de meesten wonen hier ook nog maar 25 jaar! Maar waarom zóu een Turk zich aanpassen? Ze hebben hun eigen kerk café voetbal vereniging enz nee discriminatie is andersom net zo erg!!!!
    100+
  • 23 Nov 2019 om 07:55
    • Quote van 22 Nov 2019 om 12:58
      Flikker eens op met dit gezeik de hele tijd.Een hype wordt in stand gehouden.
      Ik ben racisme moe.Durf amper te schijten straks voelt eoa neger zich beledigd.
    Juist
  • 23 Nov 2019 om 07:11
    • Quote van 22 Nov 2019 om 12:05
      Als je bij Oranje nu 8 blanke spelers op de foto zet, is de wereld ook te klein. Racisme mag dan ook twee kanten op werken, zie Gorinchem nu. Soms wordt de racisme kaart ook te snel getrokken. Neemt niet weg dat het keihard moet worden aangepakt.
    Wat is racisme? IS het racisme dat op mijn werk in de kantine een tafel staat waar alleen Turken zitten omdat ze dat zelf hun tafel vinden? IS het racisme dat die groep in mijn aanwezigheid alleen Turks praten en voor mij dus niet te verstaan? IS het racisme dat mijn vrije dagen worden afgewezen terwijl een Turk bij het overlijden van tante oom nicht neef vage kennis in Turkije altijd per direct een paar dagen weg kan? Racisme is fout,maar heeft vele gezichten en ik vind dat wij Nederlanders wel heel veel gediscrimineerd worden! Alleen is het dan slechte integratie de meesten wonen hier ook nog maar 25 jaar! Maar waarom zóu een Turk zich aanpassen? Ze hebben hun eigen kerk café voetbal vereniging enz nee discriminatie is andersom net zo erg!!!!
  • 23 Nov 2019 om 07:00
    • Quote van 22 Nov 2019 om 17:10
      Dan had je ook opmerkingen gekregen over dat de donkere jongens er niet op mochten of dat er onderscheid is tussen blank en donker. Mensen hebben immers altijd iets op te merken, helemaal als dat lekker anoniem op het internet kan.
    Zou ook saai zijn alleen de jong en de ligt op de foto
  • 23 Nov 2019 om 06:30
    • Quote van 22 Nov 2019 om 22:51
      Aanpassen of Oprotten. Simpel. Als ik ergens te gast ben dan hou ik me aan de regels van de gastheer. Wanneer ik me niet kan vinden in die regels ga ik er niet heen.
    Te gast? Als je een Nederlands paspoort hebt en hier geboren bent kan je moeilijk zeggen dat iemand te gast is.
  • 22 Nov 2019 om 22:51
    Aanpassen of Oprotten. Simpel. Als ik ergens te gast ben dan hou ik me aan de regels van de gastheer. Wanneer ik me niet kan vinden in die regels ga ik er niet heen.
  • 22 Nov 2019 om 22:44
    Een paard op een balkon dat is pas racisme
  • 22 Nov 2019 om 19:31
    Volgens mij is al dat gezeur hier in Nederland begonnen door onze lieve Silvana Simons,met haar zwarte pieten goede,voor de tijd was er nooit ,wil ik niet zeggen,maar in ieder geval minder aandacht aan geschonken.De wereld staat op zijn kop. Het gedrag in Den Bosch keur ik niet goed,net zo min wat dat stel onbenul in Gorinchem heeft gedaan,met een hele groep op 1 persoon.De fout lig hier gewoon in Den Haag,moeten hier gewoon de regels aan scherpen en zodat de rechtbank zwaardere straffen kan uit delen ,en geen taakstraf van 20 , 40 of 80 uur.
  • 22 Nov 2019 om 17:10
    • Quote van 22 Nov 2019 om 14:52
      Als alleen blanke spelers op de foto gegaan waren was er helemaal niks gezegd. Laten we heel eerlijk zijn.
    Dan had je ook opmerkingen gekregen over dat de donkere jongens er niet op mochten of dat er onderscheid is tussen blank en donker. Mensen hebben immers altijd iets op te merken, helemaal als dat lekker anoniem op het internet kan.
  • 22 Nov 2019 om 15:41
    • Quote van 22 Nov 2019 om 14:52
      Als alleen blanke spelers op de foto gegaan waren was er helemaal niks gezegd. Laten we heel eerlijk zijn.
    Jawel hoor, dit is nu typisch, altijd direct in de slachtofferrol en aannames doen.
    En dan klagen dat de aannames die ze zelf in de wereld helpen daardoor bevestigd worden.
  • 22 Nov 2019 om 15:04
    • Quote van 22 Nov 2019 om 13:49
      Simplistisch geneuzel...
    Dat is het geneuzel welke nu geforceerd door je strot wordt gedrukt door de media.
  • 22 Nov 2019 om 14:52
    • Quote van 22 Nov 2019 om 14:06
      Ik ben absoluut tegen racisme, in welke vorm dan ook. Met dit soort foto's lok je dergelijke reacties uit, dat was ook het geval geweest als alleen de blanke spelers op één foto waren gegaan. Valt het daarmee goed te keuren? Zeker niet! Nu is het land even te klein vanwege de gebeurtenissen, over twee weken is iedereen het vergeten en klinken er diverse spreekkoren die minstens zo kwetsend kunnen zijn, helaas!
    Als alleen blanke spelers op de foto gegaan waren was er helemaal niks gezegd. Laten we heel eerlijk zijn.
  • 22 Nov 2019 om 14:06
    Ik ben absoluut tegen racisme, in welke vorm dan ook. Met dit soort foto's lok je dergelijke reacties uit, dat was ook het geval geweest als alleen de blanke spelers op één foto waren gegaan. Valt het daarmee goed te keuren? Zeker niet! Nu is het land even te klein vanwege de gebeurtenissen, over twee weken is iedereen het vergeten en klinken er diverse spreekkoren die minstens zo kwetsend kunnen zijn, helaas!
  • 22 Nov 2019 om 14:00
    • Quote van 22 Nov 2019 om 12:05
      Als je bij Oranje nu 8 blanke spelers op de foto zet, is de wereld ook te klein. Racisme mag dan ook twee kanten op werken, zie Gorinchem nu. Soms wordt de racisme kaart ook te snel getrokken. Neemt niet weg dat het keihard moet worden aangepakt.
    Als 8 blanke spelers op de foto gaan is er verder niks aan de hand
  • 22 Nov 2019 om 13:49
    • Quote van 22 Nov 2019 om 12:58
      Flikker eens op met dit gezeik de hele tijd.Een hype wordt in stand gehouden.
      Ik ben racisme moe.Durf amper te schijten straks voelt eoa neger zich beledigd.
    Simplistisch geneuzel...
  • 22 Nov 2019 om 12:58
    Flikker eens op met dit gezeik de hele tijd.Een hype wordt in stand gehouden.
    Ik ben racisme moe.Durf amper te schijten straks voelt eoa neger zich beledigd.
  • 22 Nov 2019 om 12:05
    Als je bij Oranje nu 8 blanke spelers op de foto zet, is de wereld ook te klein. Racisme mag dan ook twee kanten op werken, zie Gorinchem nu. Soms wordt de racisme kaart ook te snel getrokken. Neemt niet weg dat het keihard moet worden aangepakt.
  • 22 Nov 2019 om 12:03
    Helemaal eens met Fer.
zaterdag 14 december 2019
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›