Verbeek: ''Ademen deed zeer en je kreeg de tranen in de ogen''

16
Verbeek: ''Ademen deed zeer en je kreeg de tranen in de ogen''

Gertjan Verbeek merkt vanwege zijn werk bij Adelaide United de impact van de bosbranden in Australië. De oefenmeester, die in het verleden werkzaam was bij FC Twente, zag de gevolgen tijdens de competitiewedstrijd tegen Sydney FC. 

"Ineens woei er allemaal rook, roet en as het stadion in", blikt hij terug in gesprek met de Leeuwarder Courant. "Ademen deed zeer en je kreeg de tranen in de ogen. De zon had moeite om door het dikke wolkenpak heen te breken", aldus Verbeek, die ziet dat de schade enorm is. 

"Ik heb heel veel respect voor al die vrijwilligers", vervolgt hij. "Die zijn al maanden in touw en hebben hun baan er ook nog gewoon naast. De prioriteit ligt niet meer bij het blussen, maar bij het redden van mensen, dieren en gebouwen. Je houdt je hart vast, want de echte zomer moet nog beginnen", beseft Verbeek, die benieuwd is hoe de komende maanden zullen verlopen. 

"In de nacht van zondag op maandag is er 15 millimeter regen gevallen, dat zet geen zoden aan de dijk. De komende week loopt de temperatuur op tot 36 graden en er komt weer heel veel wind", legt hij uit. "Het is nog nooit zo vroeg in het jaar zó erg geweest, zeggen ze hier. Het is ongelooflijk droog. Het is natuurlijk een ramp voor de natuur; complete bossen en wijngaarden zijn al de vernieling in gegaan.’’

16 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 7 Jan 2020 om 23:16
    • Quote van 7 Jan 2020 om 20:49
      Ken je hem dan? Of reageer je alleen op wat de krant zegt
    Ja, ken jij hem wel dan? !
  • 7 Jan 2020 om 20:49
    • Quote van 7 Jan 2020 om 17:17
      Ik ben die berichten over die HORK Verbeek meer dan zat !!!!!!!
    Ken je hem dan? Of reageer je alleen op wat de krant zegt
  • 7 Jan 2020 om 20:32
    • Quote van 7 Jan 2020 om 18:17
      Ja altijd een ander het maar op laten lossen he, dat vind ik veel te gemakkelijk!
    Ik niet, altijd moeten wij als klein kikker landje vooraan staan met de grote lip.....laat Amerika,Rusland etc. Maar voorop gaan.
  • 7 Jan 2020 om 18:17
    • Quote van 7 Jan 2020 om 17:13
      Nee laat de grootmachten maar geld doneren.
    Ja altijd een ander het maar op laten lossen he, dat vind ik veel te gemakkelijk!
  • 7 Jan 2020 om 17:19
    • Quote van 7 Jan 2020 om 16:37
      Wil je zeggen dat jij dit had zien aan komen dan..?
    Nou Australië heeft een warm en droog klimaat en er zijn ook geregeld bosbranden.
  • 7 Jan 2020 om 17:17
    Ik ben die berichten over die HORK Verbeek meer dan zat !!!!!!!
  • 7 Jan 2020 om 17:13
    • Quote van 7 Jan 2020 om 16:54
      SMS Australie naar 4333
    Nee laat de grootmachten maar geld doneren.
  • 7 Jan 2020 om 17:08
    • Quote van 7 Jan 2020 om 16:54
      SMS Australie naar 4333
    .
  • 7 Jan 2020 om 17:06
    • Quote van 7 Jan 2020 om 16:49
      Ik hoop dat ie erin stikt
    Leeghoofd
  • 7 Jan 2020 om 17:01
    • Quote van 7 Jan 2020 om 16:49
      Ik hoop dat ie erin stikt
    Dat slaat ook weer nergens op.
  • 7 Jan 2020 om 16:54
    SMS Australie naar 4333
  • 7 Jan 2020 om 16:49
    Ik hoop dat ie erin stikt
  • 7 Jan 2020 om 16:46
    1-0
  • 7 Jan 2020 om 16:37
    • Quote van 7 Jan 2020 om 16:23
      Had die dat "avontuur" niet moeten aangaan.
    Wil je zeggen dat jij dit had zien aan komen dan..?
  • 7 Jan 2020 om 16:26
    Dar hele ww3 gebeuren zal wel, als Australie maar niet affikt
  • 7 Jan 2020 om 16:23
    Had die dat "avontuur" niet moeten aangaan.
zaterdag 12 september 2020
21:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›