Nkufo: ''Ik had het gevoel dat hij mij de bal niet wilde geven''

14
Nkufo: ''Ik had het gevoel dat hij mij de bal niet wilde geven''

Blaise Nkufo is topscorer aller tijden bij FC Twente, maar dat ging niet gemakkelijk voor de Zwitser met Congolese roots. In gesprek met VICE blikt hij terug op zijn carrière.

"Toen ik in 2003 bij FC Twente kwam, zat de club aan de bodem", vertelt Nkufo. FC Twente speelde tegen degradatie en had het financieel lastig, maar het grootste probleem was de mentaliteit, die was klein. Voorzitter Joop Munsterman was de enige die groot dacht. Hij investeerde in het stadion, haalde betere spelers en zorgde voor een goede technische staf. Onder Fred Rutten werd de organisatie professioneler."

De sterke spits herinnert zich nog goed hoe 'bijzonder' de spelersgroep van destijds was. "Ik kon met iedereen goed opschieten, alleen mijn relatie met Kenneth Perez was niet goed. Ik had het gevoel dat hij mij de bal niet wilde geven. Maar we zaten in hetzelfde team en moesten het met elkaar doen. Toen we kampioen werden, gaven we elkaar opeens een knuffel. Ik realiseerde me dat het succes voor hem erg belangrijk was."

"Ik geloof erin dat je mentaliteit voor een groot deel bepaalt hoe ver je komt. Als je gelooft in je eigen kunnen, wordt elk doel haalbaar", vervolgt Nkufo, die vol lof is over Munsterman. "Hij had een plan en kreeg de mensen mee. Uiteindelijk mochten we ons voor één jaar de beste van Nederland noemen. Als aanvoerder mocht ik de schaal omhoog houden. Dat was een geweldig gevoel, erg emotioneel. Ik voel de emoties weer als ik erover praat. We hebben toen geschiedenis geschreven."

N.B.
De vier thuiswedstrijden in maart, april en mei gaan niet door vanwege het coronavirus. Twentefans.nl en TwenteInsite.nl zijn daarom een ludieke actie gestart en hopen dat FC Twente hierdoor niet te veel horeca-inkomsten misloopt. Wil jij alsnog een bedrag voor 'bier en beenham' overmaken? #StortVoorTwente.

U kunt de 'vrije gift' naar boven of beneden bijstellen.

14 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 3 Apr 2020 om 09:25
    • Quote van 2 Apr 2020 om 20:30
      Wie was beter? Blaise Nkufo of Glynor Plet?
    Prince Polley Ik had nog zo'n shirt haha.
  • 3 Apr 2020 om 08:43
    • Quote van 2 Apr 2020 om 20:30
      Wie was beter? Blaise Nkufo of Glynor Plet?
    Juul ellerman
  • 3 Apr 2020 om 00:56
    • Quote van 2 Apr 2020 om 23:17
      Allebei helden, waarbij ik hoop dat Plet binnenkort ook een standbeeld krijgt. Toch vallen ze in het niet bij Anatoli Gerk.
    En dan vergeet je Marko Kvasina nog. Als je het over pareltjes hebt zeg! Tjonge jonge jonge wat een speler was dat. Type Ibrahimovic.
  • 2 Apr 2020 om 23:17
    • Quote van 2 Apr 2020 om 20:30
      Wie was beter? Blaise Nkufo of Glynor Plet?
    Allebei helden, waarbij ik hoop dat Plet binnenkort ook een standbeeld krijgt. Toch vallen ze in het niet bij Anatoli Gerk.
  • 2 Apr 2020 om 21:58
    • Quote van 2 Apr 2020 om 20:53
      Jack de Gier.
    Sumiala
  • 2 Apr 2020 om 20:53
    • Quote van 2 Apr 2020 om 20:30
      Wie was beter? Blaise Nkufo of Glynor Plet?
    Jack de Gier.
  • 2 Apr 2020 om 20:48
    • Quote van 2 Apr 2020 om 19:23
      Wist niet dat Nkufo en Perez niet met elkaar konden
    Heeft hij wel eens eerder gezegd. Al klikte het volgwns mij ook niet echt met majstorovic;-)
  • 2 Apr 2020 om 20:47
    • Quote van 2 Apr 2020 om 19:24
      Zo zie je maar weer. Volgens mij heeft elke betaalde voetbal vereniging een grote leider nodig. Deze geeft leiding aan een groep mensen die taken uitvoeren. De leider kan dan zorgen voor positiviteit, geld en publiciteit van de club. Munsterman was zo'n iemand in zijn eerste 5 jaren alhoewel hij natuurlijk ook wel Napoleon maniertjes had. Als Twente in 2011 ook kampioen was geworden dan hadden we nog steeds redelijk mee gedaan
    Dan had hij dat geld uitgegeven aan verdere uitbouw stadion (quote van hemzelf) hadden we een verl te groot stadion gehad en zaten we nog dieper in de shit. Open de ogen nou eens
  • 2 Apr 2020 om 20:30
    Wie was beter? Blaise Nkufo of Glynor Plet?
  • 2 Apr 2020 om 20:29
    • Quote van 2 Apr 2020 om 19:57
      N.B.De vier thuiswedstrijden in maart, april en mei gaan niet door vanwege het coronavirus. Twentefans.nl en TwenteInsite.nl zijn daarom een ludieke actie gestart en hopen dat FC Twente hierdoor niet te veel horeca-inkomsten misloopt. Wil jij alsnog een bedrag voor 'bier en beenham' overmaken? #StortVoorTwente.U kunt de 'vrije gift' naar boven of beneden bijstellen. Waarom staat dit onder elk artikel??? Niemand hoeft bang te zijn dat de club kapot gaat als mensen dit niet doen. Je kan beter het geld bedrag schenken aan de kroeg, eetgelegenheid of andere plaats waar je voor, tijdens of na de wedstrijd naar toegaat. De hebben het een heel stuk moeilijker als ze het overleven.
    Of doneren aan het WNF
  • 2 Apr 2020 om 19:57
    N.B.De vier thuiswedstrijden in maart, april en mei gaan niet door vanwege het coronavirus. Twentefans.nl en TwenteInsite.nl zijn daarom een ludieke actie gestart en hopen dat FC Twente hierdoor niet te veel horeca-inkomsten misloopt. Wil jij alsnog een bedrag voor 'bier en beenham' overmaken? #StortVoorTwente.U kunt de 'vrije gift' naar boven of beneden bijstellen. Waarom staat dit onder elk artikel??? Niemand hoeft bang te zijn dat de club kapot gaat als mensen dit niet doen. Je kan beter het geld bedrag schenken aan de kroeg, eetgelegenheid of andere plaats waar je voor, tijdens of na de wedstrijd naar toegaat. De hebben het een heel stuk moeilijker als ze het overleven.
  • 2 Apr 2020 om 19:53
    • Quote van 2 Apr 2020 om 19:24
      Zo zie je maar weer. Volgens mij heeft elke betaalde voetbal vereniging een grote leider nodig. Deze geeft leiding aan een groep mensen die taken uitvoeren. De leider kan dan zorgen voor positiviteit, geld en publiciteit van de club. Munsterman was zo'n iemand in zijn eerste 5 jaren alhoewel hij natuurlijk ook wel Napoleon maniertjes had. Als Twente in 2011 ook kampioen was geworden dan hadden we nog steeds redelijk mee gedaan
    Op het veld is er ook een leider nodig zoals Brama.
  • 2 Apr 2020 om 19:24
    Zo zie je maar weer. Volgens mij heeft elke betaalde voetbal vereniging een grote leider nodig. Deze geeft leiding aan een groep mensen die taken uitvoeren. De leider kan dan zorgen voor positiviteit, geld en publiciteit van de club. Munsterman was zo'n iemand in zijn eerste 5 jaren alhoewel hij natuurlijk ook wel Napoleon maniertjes had. Als Twente in 2011 ook kampioen was geworden dan hadden we nog steeds redelijk mee gedaan