''Speelster in de Eredivisie mag toch wel 1500 euro verdienen?''

14
''Speelster in de Eredivisie mag toch wel 1500 euro verdienen?''

Maud Roetgering heeft na dertien jaar besloten om een punt te zetten achter haar loopbaan. De verdedigster, die zes landstitels (!) en de beker wist te winnen met FC Twente Vrouwen, baalt dat de speelsters nog altijd 'voor een habbekrats' voetballen. 

"De spelers van Excelsior’31 (derde divisie. red.) verdienen meer”, verklapt ze tegenover Tubantia. "Wij hoeven echt niet de hoofdprijs, maar een speelster in de eredivisie mag toch wel 1500 euro verdienen, zodat we ons appartementje kunnen betalen en een keer op een terrasje kunnen zitten?"

"Wij staan zes keer in de week op het veld, net zo vaak als de mannen, maar het verschil is immens", constateert Roetgering. "Het is nog niet eens zo lang geleden dat Ellen Jansen en ik met de trein naar Hengelo gingen en dan moesten lopen naar het trainingscomplex", blikt ze terug. 

"Aan de andere kant hebben al die opofferingen ons mentaal wel veel gebracht", beseft Roetgering. "De mannen worden toch meer gepamperd. Die hebben een goed salaris, krijgen meteen een auto, die trainen en gaan dan naar huis om, heel gechargeerd, de rest van de dag op de Playstation te spelen.”
 

14 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 3 Jul 2020 om 09:33
    Simpel, vraag en aanbod. En 99% geeft geen fuck om dat vrouwen"voetbal".
  • 2 Jul 2020 om 18:50
    Deze discussie is /wordt ook gevoerd in andere sporten. Helaas voor de vrouwen is het verschil in het voetbal in interesse, niveau en historie groter. Het gaat nog vele jaren duren tot damesvoetbal de status heeft dat het zichzelf op profniveau kan bedruipen.
  • 2 Jul 2020 om 16:14
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:54
      Ergens heb je een punt. Maar ze zegt letterlijk dat ze 6 keer per week op het veld staat, dat is ongeveer een fulltime baan. Het niveau is natuurlijk niet hoog genoeg om de vrouweneredivisie uit te zenden, maar ze heeft wel een punt.
    Nou en? Er zijn er genoeg die 40 uur in de week werken en minder overhouden in de maand. En dan is hun werk ook nog niet eens hun hobby.
  • 2 Jul 2020 om 15:22
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:54
      Ergens heb je een punt. Maar ze zegt letterlijk dat ze 6 keer per week op het veld staat, dat is ongeveer een fulltime baan. Het niveau is natuurlijk niet hoog genoeg om de vrouweneredivisie uit te zenden, maar ze heeft wel een punt.
    6 dagen in de week trainen een fulltime baan? Jij denkt dat ze 6+ uur per dag op het veld staan? Maar zoals hier te lezen staat gaat ze gewoon naar school en staat ze op het punt om haar 2e studie af te ronden.
  • 2 Jul 2020 om 14:25
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:54
      Ergens heb je een punt. Maar ze zegt letterlijk dat ze 6 keer per week op het veld staat, dat is ongeveer een fulltime baan. Het niveau is natuurlijk niet hoog genoeg om de vrouweneredivisie uit te zenden, maar ze heeft wel een punt.
    Nee dat klopt, maar het is een keuze he.
  • 2 Jul 2020 om 14:24
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:55
      Roetgering is bijna klaar met de studie Communication Science aan de Universiteit Twente. Eerder rondde ze al de studie Technische Textielkunde af.  En dus lonkt nu de maatschappelijke carrière. Ze zit dus nog steeds op school!!!
    Bedankt voor de info.. Het is een keuze he om daarnaast te voetballen! Als het allemaal zo zuur is had ze zich beter 100% kunnen focussen op het voetbal, dan was ze wellicht al klaar geweest en had ze serieuze money verdiend. Of ze had een studie marketing oid moeten doen om zo meer fans in het stadion en tv gelden binnen te harken.
  • 2 Jul 2020 om 14:00
    Wat een jankwijf. Heb zelf jaren voor nop in een eerste team gespeeld, maar daar was nog meer publiek dan bij de vrouwen. Geniet gewoon van het spelletje en de sociale contacten. Vrouwenvoetbal zal altijd een amateur/semiprof sport blijven. Deal with it!
  • 2 Jul 2020 om 13:51
    Als er weinig interesse is komt er weinig geld binnen, als er weinig geld binnen komt kan er ook niet zo veel worden uitgegeven. Simpel. Al steek je er 100 uur in de week in, blijft het zelfde.
  • 2 Jul 2020 om 12:55
    Speelster mag 15,000 euro verdienen als er ook 15,000 man op af komen. Heel simpel.
  • 2 Jul 2020 om 12:18
    Dan zullen de inkomsten bij de club ook wel een stuk lager zijn dan bij de mannen....of moeten ze meer uitgeven dan dat er binnen komt
  • 2 Jul 2020 om 11:55
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:46
      Tja, je had ook naar school kunnen gaan.. Leg deze dames eens uit dat je voor een goed loon dan ook een goed gevuld stadion en goede kijkcijfers bij fox moet hebben. Klaarblijkelijk zit niemand op vouwenvoetbal in clubverband te wachten, jammer maar helaas. Overigens vind ik wel dat speelsters die spelen op EK's of WK's dikke premies mogen hebben op basis van toeschouwers en tv gelden.
    Roetgering is bijna klaar met de studie Communication Science aan de Universiteit Twente. Eerder rondde ze al de studie Technische Textielkunde af.  En dus lonkt nu de maatschappelijke carrière. Ze zit dus nog steeds op school!!!
  • 2 Jul 2020 om 11:55
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:46
      Tja, je had ook naar school kunnen gaan.. Leg deze dames eens uit dat je voor een goed loon dan ook een goed gevuld stadion en goede kijkcijfers bij fox moet hebben. Klaarblijkelijk zit niemand op vouwenvoetbal in clubverband te wachten, jammer maar helaas. Overigens vind ik wel dat speelsters die spelen op EK's of WK's dikke premies mogen hebben op basis van toeschouwers en tv gelden.
    Roetgering is bijna klaar met de studie Communication Science aan de Universiteit Twente. Eerder rondde ze al de studie Technische Textielkunde af.  En dus lonkt nu de maatschappelijke carrière. Ze zit dus nog steeds op school!!!
  • 2 Jul 2020 om 11:54
    • Quote van 2 Jul 2020 om 11:46
      Tja, je had ook naar school kunnen gaan.. Leg deze dames eens uit dat je voor een goed loon dan ook een goed gevuld stadion en goede kijkcijfers bij fox moet hebben. Klaarblijkelijk zit niemand op vouwenvoetbal in clubverband te wachten, jammer maar helaas. Overigens vind ik wel dat speelsters die spelen op EK's of WK's dikke premies mogen hebben op basis van toeschouwers en tv gelden.
    Ergens heb je een punt. Maar ze zegt letterlijk dat ze 6 keer per week op het veld staat, dat is ongeveer een fulltime baan. Het niveau is natuurlijk niet hoog genoeg om de vrouweneredivisie uit te zenden, maar ze heeft wel een punt.
  • 2 Jul 2020 om 11:46
    Tja, je had ook naar school kunnen gaan.. Leg deze dames eens uit dat je voor een goed loon dan ook een goed gevuld stadion en goede kijkcijfers bij fox moet hebben. Klaarblijkelijk zit niemand op vouwenvoetbal in clubverband te wachten, jammer maar helaas. Overigens vind ik wel dat speelsters die spelen op EK's of WK's dikke premies mogen hebben op basis van toeschouwers en tv gelden.
zaterdag 12 september 2020
21:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›