Sporteconoom pleit voor verandering: ''Minder clubs voor meer spanning''

36
Sporteconoom pleit voor verandering: ''Minder clubs voor meer spanning''

De laatste maanden wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor een BeNe-liga. Zo'n competitie zou volgens Pieter Verhoogt een verstandige keuze zijn, al zullen er volgens hem vooral sportieve verbeteringen zijn.

"Meer goede teams die het tegen elkaar opnemen betekent beter voetbal. De stadions zullen volstromen, maar dat doen ze nu al", geeft Verhoogt aan in Het Parool. "Misschien dat de uitzendrechten iets meer opleveren, maar als je echt je omzet wil verhogen, moet je in Azië en Amerika zijn."

Spannendere wedstrijden zijn daarom van groot belang. "Dat pleit er ook voor om gericht aan onze competitie te sleutelen. Een kleinere competitie, met veertien teams, betekent meer spanning, want de kwaliteitsverschillen zijn kleiner", aldus de sporteconoom. "Extra play-offs kunnen voor meer inkomsten zorgen. Niet voor niks lopen de kijkcijfers van Studio Sport tegen het eind van het seizoen steeds verder op. Wie niet groot is, moet slim zijn. Wij zijn toch dat brutale voetballand? Dit is juist een tijd waarin de bedrijfstak betaald voetbal over dit soort dingen serieus zou moeten nadenken."

36 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 13 Jul 2020 om 01:04
    • Quote van 12 Jul 2020 om 23:46
      :-)
    Oooh gelukkig, je moet er zelf ook om lachen........
  • 12 Jul 2020 om 23:46
    • Quote van 12 Jul 2020 om 17:14
      Lol :-)
    :-)
  • 12 Jul 2020 om 22:53
    • Quote van 12 Jul 2020 om 17:14
      Lol :-)
    Hey Ans jij volgt nog een beetje wat hier allemaal aan onzin verkondigt word:-). Ben je een beetje tevreden hoe het nu Gaat?
  • 12 Jul 2020 om 18:53
    • Quote van 12 Jul 2020 om 17:14
      Lol :-)
    Welkom terug ANS
  • 12 Jul 2020 om 18:28
    • Quote van 12 Jul 2020 om 17:14
      Lol :-)
    Nog wat speciaals over Twente te melden Ans?
  • 12 Jul 2020 om 17:57
    Tja net of al die buitenlandse medio de bene Liga wel gaan uit zenden.....blijft een groot verschil met Spanje, Engeland & Duitsland. Als je echt wilt concurreren moet ook Portugal, Frankrijk en nog wat landen meedoen
  • 12 Jul 2020 om 17:14
    • Quote van 11 Jul 2020 om 19:10
      Ik roep idd heel veel. Lullige is dat ik vaak ook gewoon gelijk heb. :-p
    Lol :-)
  • 12 Jul 2020 om 15:30
    • Quote van 12 Jul 2020 om 15:23
      Gaat niet om afgelopen seizoen he.
    De seizoenen ervoor 18e en KKD...
  • 12 Jul 2020 om 15:23
    • Quote van 12 Jul 2020 om 11:22
      We zijn 14e geworden. Het wordt niet standaard luik in plaats van RKC, het wordt Waasland Beveren in plaats van Ajax!
    Gaat niet om afgelopen seizoen he.
  • 12 Jul 2020 om 13:30
    • Quote van 12 Jul 2020 om 11:22
      We zijn 14e geworden. Het wordt niet standaard luik in plaats van RKC, het wordt Waasland Beveren in plaats van Ajax!
    Zit niemand op te wachten om tegen die Belgische clubs te spelen.
  • 12 Jul 2020 om 13:23
    Men zou kunnen kijken naar de clubs uit beide competities die niet Europees spelen om die in een aparte poule te stoppen bijv eerste 4 die niet Europees voetbal spelen tegen de 4 uit België die niet Europees spelen. Maak er een beker voor met een geldprijs. Wellicht een tussenoplossing.
  • 12 Jul 2020 om 12:43
    • Quote van 11 Jul 2020 om 19:10
      Ik roep idd heel veel. Lullige is dat ik vaak ook gewoon gelijk heb. :-p
    Inkoppertjes bunt dat
  • 12 Jul 2020 om 11:22
    • Quote van 11 Jul 2020 om 20:29
      heb liever dat Twente tegen Anderlecht of Luik speelt dan tegen RKC,deze econoom,heeft wel gelijk wij lopen steeds meer achter op de grote voetballanden,daar moet toch wel iets gebeuren,en vroeger telt niet meer we moeten voorruit
    We zijn 14e geworden. Het wordt niet standaard luik in plaats van RKC, het wordt Waasland Beveren in plaats van Ajax!
  • 12 Jul 2020 om 10:12
    • Quote van 11 Jul 2020 om 19:10
      Ik roep idd heel veel. Lullige is dat ik vaak ook gewoon gelijk heb. :-p
    en vaak ook een boel onzin ..probeer het dan maar uit elkaar te houden.:-))
  • 11 Jul 2020 om 23:01
    • Quote van 11 Jul 2020 om 19:10
      Ik roep idd heel veel. Lullige is dat ik vaak ook gewoon gelijk heb. :-p
    Ha ha hoogmoed komt voor de val Bam,Die is wel bekent he:-)
  • 11 Jul 2020 om 20:49
    • Quote van 11 Jul 2020 om 20:29
      heb liever dat Twente tegen Anderlecht of Luik speelt dan tegen RKC,deze econoom,heeft wel gelijk wij lopen steeds meer achter op de grote voetballanden,daar moet toch wel iets gebeuren,en vroeger telt niet meer we moeten voorruit
    Ajax en PSV hebben die keuze. RKC moet kiezen tussen PSV en FC Eindhoven.
  • 11 Jul 2020 om 20:29
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:55
      Die econoom, zal wel GEEN voetballiefhebber zijn !
    heb liever dat Twente tegen Anderlecht of Luik speelt dan tegen RKC,deze econoom,heeft wel gelijk wij lopen steeds meer achter op de grote voetballanden,daar moet toch wel iets gebeuren,en vroeger telt niet meer we moeten voorruit
  • 11 Jul 2020 om 20:25
    Met spannende wedstrijden bedoelt deze econoom geld.....elk idee draait om de knikkers.......en meestal mislukken zulke ideeën.
  • 11 Jul 2020 om 19:35
    • Quote van 11 Jul 2020 om 19:09
      Dat die fusie nooit gaat komen, dat weet ik ook wel. Het is enkel voor ons vele malen gunstiger op alle vlakken als FC Twente daadwerkelijk FC Twente is. Als Almelo failliet zou gaan, de fans aldaar mondjesmaat richting Enschede verkassen (ze komen nu al uit Zwolle en omstreken) dan heeft FCT groei mogelijkheden.

      Laat ze eerst beginnen met een kleinere competitie. De Beker verruilen voor een Benelux-toernooi lijkt me ook geweldig.
    Oke daar heb zit wel wat in. Ja lijkt mij wel tof zn beker wedstrijd tegen standaard Luik bijvoorbeeld.
  • 11 Jul 2020 om 19:10
    • Quote van 11 Jul 2020 om 17:45
      Bam jij roept al heel lang van alles maar wat je nu roept gaat echt niet gebeuren .
    Ik roep idd heel veel. Lullige is dat ik vaak ook gewoon gelijk heb. :-p
  • 11 Jul 2020 om 19:09
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:59
      Die fusie ga je nooit krijgen. Supporters gaan elkaar overal te lijf dan. In het zuiden zijn er ontzettend veel die elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Hiermee roep je veel meer rellen binnen supporters af en het lastiger word ze uit elkaar te houden omdat ze in 1 stadion zitten. Dan krijg je heracles en twente fuseren? Mensen lopen nog te vloeken en pissig te zijn over de jeugd op gelijkwaardige basis en deels ben ik het daarmee eens. Die fusie gaat er nooit komen. Zelfs als die faillissement betekend. Als dit ooit gebeurt let op mijn woorden je gaat de komende 8 jaar niet "gezellig" naar het stadion dat is dan voorbij. Je gaat veel meer problemen krijgen en die gaan je uiteindelijk ontzettend veel geld kosten. Daarbij zal de weerstand zo hoog zijn tegen die fusie dat die hier never nooit getolereerd gaat worden. Dus ik ben bang dat je dit nog wel een aantal jaar gaat roepen. Wat betreft de beneliga probeer dit eerst in een beker variant. Voordat er na dit plan gekeken word
    Dat die fusie nooit gaat komen, dat weet ik ook wel. Het is enkel voor ons vele malen gunstiger op alle vlakken als FC Twente daadwerkelijk FC Twente is. Als Almelo failliet zou gaan, de fans aldaar mondjesmaat richting Enschede verkassen (ze komen nu al uit Zwolle en omstreken) dan heeft FCT groei mogelijkheden.

    Laat ze eerst beginnen met een kleinere competitie. De Beker verruilen voor een Benelux-toernooi lijkt me ook geweldig.
  • 11 Jul 2020 om 19:03
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:55
      Die econoom, zal wel GEEN voetballiefhebber zijn !
    Nee gekke Henkie, die econoom denkt economisch.
  • 11 Jul 2020 om 18:47
    Watn kolder! een supporter wil z'n club zien zovaak als mogelijk, kwalitatief zal het misschien beter worden, maar wtf maakt mij het nou uit hoe en wat als we maar winnen
  • 11 Jul 2020 om 18:26
    Weer zo,n roeptoeter We hebben er veel van
  • 11 Jul 2020 om 18:26
    Weer zo,n roeptoeter We hebben er veel van
  • 11 Jul 2020 om 17:45
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:37
      Ik roep al jaren dat Nederland per provincie/streek 1 club nodig heeft. Specifiek in het zuiden zijn er veel te veel clubs. Ook FCT en Heracles zouden moeten fuseren, dan krijg je een veel sterkere competitie. Wat we nu doen is clubs kunstmatig levend houden, in de eerste 20 Jaar van deze eeuw zal er na corona steun ongeveer een half miljard aan staatssteun verleent zijn. Hetgeen natuurlijk schandalig voor zo'n mager product.
    Bam jij roept al heel lang van alles maar wat je nu roept gaat echt niet gebeuren .
  • 11 Jul 2020 om 17:00
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:37
      Ik roep al jaren dat Nederland per provincie/streek 1 club nodig heeft. Specifiek in het zuiden zijn er veel te veel clubs. Ook FCT en Heracles zouden moeten fuseren, dan krijg je een veel sterkere competitie. Wat we nu doen is clubs kunstmatig levend houden, in de eerste 20 Jaar van deze eeuw zal er na corona steun ongeveer een half miljard aan staatssteun verleent zijn. Hetgeen natuurlijk schandalig voor zo'n mager product.
    Kan qwa supporters aantallen al helemaal niet Bam capaciteit is toch veelste groot voor die kleine stadions die we hebben. En dan is de charme er toch ook van af met de derby’s , en dan heb je toch veelste weinig clubs om tegen elkaar te voetballen
  • 11 Jul 2020 om 16:59
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:37
      Ik roep al jaren dat Nederland per provincie/streek 1 club nodig heeft. Specifiek in het zuiden zijn er veel te veel clubs. Ook FCT en Heracles zouden moeten fuseren, dan krijg je een veel sterkere competitie. Wat we nu doen is clubs kunstmatig levend houden, in de eerste 20 Jaar van deze eeuw zal er na corona steun ongeveer een half miljard aan staatssteun verleent zijn. Hetgeen natuurlijk schandalig voor zo'n mager product.
    Die fusie ga je nooit krijgen. Supporters gaan elkaar overal te lijf dan. In het zuiden zijn er ontzettend veel die elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Hiermee roep je veel meer rellen binnen supporters af en het lastiger word ze uit elkaar te houden omdat ze in 1 stadion zitten. Dan krijg je heracles en twente fuseren? Mensen lopen nog te vloeken en pissig te zijn over de jeugd op gelijkwaardige basis en deels ben ik het daarmee eens. Die fusie gaat er nooit komen. Zelfs als die faillissement betekend. Als dit ooit gebeurt let op mijn woorden je gaat de komende 8 jaar niet "gezellig" naar het stadion dat is dan voorbij. Je gaat veel meer problemen krijgen en die gaan je uiteindelijk ontzettend veel geld kosten. Daarbij zal de weerstand zo hoog zijn tegen die fusie dat die hier never nooit getolereerd gaat worden. Dus ik ben bang dat je dit nog wel een aantal jaar gaat roepen. Wat betreft de beneliga probeer dit eerst in een beker variant. Voordat er na dit plan gekeken word
  • 11 Jul 2020 om 16:55
    Die econoom, zal wel GEEN voetballiefhebber zijn !
  • 11 Jul 2020 om 16:51
    • Quote van 11 Jul 2020 om 16:37
      Ik roep al jaren dat Nederland per provincie/streek 1 club nodig heeft. Specifiek in het zuiden zijn er veel te veel clubs. Ook FCT en Heracles zouden moeten fuseren, dan krijg je een veel sterkere competitie. Wat we nu doen is clubs kunstmatig levend houden, in de eerste 20 Jaar van deze eeuw zal er na corona steun ongeveer een half miljard aan staatssteun verleent zijn. Hetgeen natuurlijk schandalig voor zo'n mager product.
    Staatsregulering voor voetbalclubs is toch wel een van de zottere ideeën die ik ooit heb gehoord.
  • 11 Jul 2020 om 16:37
    Ik roep al jaren dat Nederland per provincie/streek 1 club nodig heeft. Specifiek in het zuiden zijn er veel te veel clubs. Ook FCT en Heracles zouden moeten fuseren, dan krijg je een veel sterkere competitie. Wat we nu doen is clubs kunstmatig levend houden, in de eerste 20 Jaar van deze eeuw zal er na corona steun ongeveer een half miljard aan staatssteun verleent zijn. Hetgeen natuurlijk schandalig voor zo'n mager product.
  • 11 Jul 2020 om 15:49
    Meneer de econoom heeft er weinig van begrepen.
  • 11 Jul 2020 om 15:48
    Als je iets wil toevoegen, doe dan een extra bekertoernooi met de Belgen met een grote financiele prijs en Europees voetbal. Zodat alle clubs er waarde aan hechten. Deze man moet begrijpen dat we in Nederland zijn en niet in Azie of Amerika. Die zijn dit soort playoff dingen al tientallen jaren gewend. Wie dot doar nie met!
  • 11 Jul 2020 om 15:48
    Als je iets wil toevoegen, doe dan een extra bekertoernooi met de Belgen met een grote financiele prijs en Europees voetbal. Zodat alle clubs er waarde aan hechten. Deze man moet begrijpen dat we in Nederland zijn en niet in Azie of Amerika. Die zijn dit soort playoff dingen al tientallen jaren gewend. Wie dot doar nie met!
  • 11 Jul 2020 om 15:22
    • Quote van 11 Jul 2020 om 15:17
      Ik geloof er niks van. Ik vind het juist mooi om maar 2 keer tegen elke tegenstander te spelen. 1 keer uit en 1 keer thuis. Dan heb je nog de beker. Prima, niks meer aan doen.
    Vind ik ook en van 18 naar 14,waar blijven die andere 4???? Die laten ze in deze tijd kapot gaan? Je club zal er maar net tussen zitten!
  • 11 Jul 2020 om 15:17
    Ik geloof er niks van. Ik vind het juist mooi om maar 2 keer tegen elke tegenstander te spelen. 1 keer uit en 1 keer thuis. Dan heb je nog de beker. Prima, niks meer aan doen.
zaterdag 12 september 2020
21:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›