Tubantia verdedigt keuze: ''Zevfi verdiende een podium''

20
Tubantia verdedigt keuze: ''Zevfi verdiende een podium''

Het interview van TC Tubantia met de ontslagen jeugdtrainer Ugur Zevfi deed veel stof doen opwaaien. De regionale krant vond dat Zevfi een podium verdiende. FC Twente distantieerde zich al van zijn uitspraken.

Adjunct-hoofdredacteur Paul Berkhout van TC Tubantia legt de keuze van de krant uit. "De woordvoerder van FC Twente was teleurgesteld over het verhaal. Het was voor hem ondenkbaar dat Tubantia werkelijk dacht dat FC Twente zou discrimineren. Onze clubwatcher vond het evenmin sterk dat de jeugdtrainer deze ruimte kreeg. Met racisme kon dit alles onmogelijk te maken hebben, daar was hij van overtuigd."

Ook op de redactie van Tubantia was niemand overtuigd dat FC Twente zou discrimineren. "Maar waarom verdient 'dat rare gevoel' van Ugur dan toch zo'n podium?", vraagt Berkhout zich af. "Omdat we als krant bij dit onderwerp altijd veel redenen weten te bedenken om erover te zwijgen. Maar dat het veel belangrijker is om te kijken naar de argumenten om er juist wel over te schrijven. Het gevoel van Ugur is niet verzonnen, het bestaat."

"Als krant willen we middenin dit maatschappelijke debat staan", vervolgt Berkhout. "Door een verbindende schakel te zijn tussen partijen, zonder daarbij zelf partij te kiezen. Dat leidt soms tot ongemakkelijke discussies en moeilijk te staven beweringen. En het leidt tot kritiek van lezers die zich ergeren aan het gemak waarmee iemand in de rol van slachtoffer kruipt."

De adjunct-hoofdredacteur gebruikt het gezegde: vaak ben je te bang. "Wie de moed heeft om over zijn gevoelens te praten, is geen slachtoffer. Integendeel. Ugur Zevfi verdiende een podium omdat we in deze tijd onze gevoelens moeten delen, zodat we elkaar beter leren begrijpen", besluit hij.

20 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 14 Jul 2020 om 05:37
    • Quote van 14 Jul 2020 om 00:07
      Ik denk niet dat tubantia ten koste van twente een artikel over racisme publiceert om snel ff te scoren. Met mijn iewat naïeve hoofd geloof ik de uitleg van Tubantia dat de insteek was om een gevoelig onderwerp bespreekbaar te maken in de krant. Maak me zorgen dat andere mensen hierdoor snel dingen roepen als "hij moet zn mond houden"
    Ik denk dat op de redactie helemaal niet is nagedacht. De ex-medewerker heeft zich met zijn verhaal gemeld bij de redactie en dat is nadat het schrijven door de spellingcontrole is gehaald in de krant geplaatst. De ingezonden brief verbouwd tot journalistiek artikel. De uitleg achteraf is om het eigen falen te maskeren.
  • 14 Jul 2020 om 00:07
    Ik denk niet dat tubantia ten koste van twente een artikel over racisme publiceert om snel ff te scoren. Met mijn iewat naïeve hoofd geloof ik de uitleg van Tubantia dat de insteek was om een gevoelig onderwerp bespreekbaar te maken in de krant. Maak me zorgen dat andere mensen hierdoor snel dingen roepen als "hij moet zn mond houden"
  • 13 Jul 2020 om 22:50
    • Quote van 13 Jul 2020 om 17:13
      Wat een gelul ze wilden gewoon een sensatie verhaal nu discriminatie even extra hot is!!! Helaas gingen ze er aan voorbij hoeveel schade je een club kan toebrengen met dit soort dingen!
    Niet alleen de club. De mensen die er werken worden door een charlatan neergezet als incapabel of als discriminerend. Alleen omdat een 'journalist' zijn blaadje laat vullen door een gefrustreerde ex-werknemer en te lui is om hoor en wederhoor toe te passen.
  • 13 Jul 2020 om 22:43
    • Quote van 13 Jul 2020 om 21:14
      Hij moet zn muil houden! Ik heb hem van dicht bij meegemaakt. Hij was/is een aardige kerel, maar wat ik jammer vind is dat er niet de waarheid wordt verteld! De waarheid is namelijk dat hij letterlijk 6 van de 10 keer niet op tijd was, en dat hij veel spullen vergat! Er is dus wel een reden dat hij weg moest!
    Niet op tijd komen en je materialen niet op orde hebben. Volgens mij hoor je als trainer een voorbeeldfunctie te hebben. Die jongens moeten het van de trainer leren: niet alleen het voetballen, maar ook een professionele houding, discipline, een team vormen.
  • 13 Jul 2020 om 21:14
    Hij moet zn muil houden! Ik heb hem van dicht bij meegemaakt. Hij was/is een aardige kerel, maar wat ik jammer vind is dat er niet de waarheid wordt verteld! De waarheid is namelijk dat hij letterlijk 6 van de 10 keer niet op tijd was, en dat hij veel spullen vergat! Er is dus wel een reden dat hij weg moest!
  • 13 Jul 2020 om 19:38
    Geen aandacht en ruimte aangeven VOTDERMET
  • 13 Jul 2020 om 19:16
    • Quote van 13 Jul 2020 om 18:03
      ‘Dat leidt soms tot ongemakkelijke discussies en moeilijk te staven beweringen’. Is dát wat je met je studie journalistiek hebt geleerd?? Moeilijk te staven beweringen publiceren? Dan ben je niks meer dan een volksmenner en verdien je het niet om adjunct-directeur van een krant te zijn. Je bent een gevaarlijk figuur want wie is de volgende keer aan de beurt?
    Inderdaad. Zonder bewijs kun je als journalist niet publiceren. Bij Tubantia blijkbaar wel.
  • 13 Jul 2020 om 18:03
    ‘Dat leidt soms tot ongemakkelijke discussies en moeilijk te staven beweringen’. Is dát wat je met je studie journalistiek hebt geleerd?? Moeilijk te staven beweringen publiceren? Dan ben je niks meer dan een volksmenner en verdien je het niet om adjunct-directeur van een krant te zijn. Je bent een gevaarlijk figuur want wie is de volgende keer aan de beurt?
  • 13 Jul 2020 om 17:18
    Flikker op met dat gezeur
  • 13 Jul 2020 om 17:13
    Wat een gelul ze wilden gewoon een sensatie verhaal nu discriminatie even extra hot is!!! Helaas gingen ze er aan voorbij hoeveel schade je een club kan toebrengen met dit soort dingen!
  • 13 Jul 2020 om 17:13
    • Quote van 13 Jul 2020 om 15:23
      Ja je moet je gevoelens moeten kunnen delen, ja racisme is een belangrijk punt. Maar nee, je hoeft deze idioot en leugenaar geen podium te geven wanneer hij onterecht onze FC wil beschadigen. Feiten worden tegenwoordig niet meer gecheckt in de media, gewoon dom schrijven. Erg jammer.
    Precies
  • 13 Jul 2020 om 17:13
    • Quote van 13 Jul 2020 om 15:23
      Ja je moet je gevoelens moeten kunnen delen, ja racisme is een belangrijk punt. Maar nee, je hoeft deze idioot en leugenaar geen podium te geven wanneer hij onterecht onze FC wil beschadigen. Feiten worden tegenwoordig niet meer gecheckt in de media, gewoon dom schrijven. Erg jammer.
    Precies
  • 13 Jul 2020 om 16:20
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    De TCT bedrijft weer eens geen journalistiek. De krant vullen door elke idioot met een mening een podium te geven kan iedereen. Bij goede journalistiek hoort echter hoor en wederhoor, fact checking en duiding.
  • 13 Jul 2020 om 16:15
    Ben dat gedoe over racisme wel keer zat, dit hebben we achteraf allemaal te danken aan dat WIJF Silvana Simons !
  • 13 Jul 2020 om 15:57
    Tubantia zit het niet lekker dat ze er over hebben geschreven. Nu moet je natuurlijk wel je standpunt verdedigen! Tubantia had de behoefte om er over te schrijven. Weinigen hadden behoefte aan het artikel! Opruiers!
  • 13 Jul 2020 om 15:56
    Dus een ieder die een scheet dwars heeft zitten en z,n gevoelens daarover wil uiten krijgt een podium in de Tubantia. En wie die daarmee in een kwaad daglicht zet is dan niet relevant . Toch raar
  • 13 Jul 2020 om 15:42
    Berkhout is weer zo'n droplul die het totaal niet heeft begrepen. Ipv dichter bij elkaar te komen wordt er door deze nepmedia steeds meer een wig gedreven tussen verschillende bevolkingsgroepen. Ja.... We weten wel dat alle blanken racisten zijn. Ja... We weten wel dat we moeten kruipen en knielen voor blm. Ja..... We weten wel dat we ons continu moeten excuseren voor wie wij zijn. Ja..... We weten wel dat we onze geschiedenis moeten uitwissen. Ben helemaal klaar met die zooi.
  • 13 Jul 2020 om 15:39
    Daarom stappen veel mensen uit hun abonnement Tubantia abonnees worden het een keer zat, altijd richting FC Twente een negatief beeld scheppen.
  • 13 Jul 2020 om 15:26
    Schandalig onmin deze tijd de suggestie van discriminatie te wekken zonder bewijs. De verklaring slaat nergens op. Dat Twente dit zomaar pikt slaat nergens op
  • 13 Jul 2020 om 15:23
    Ja je moet je gevoelens moeten kunnen delen, ja racisme is een belangrijk punt. Maar nee, je hoeft deze idioot en leugenaar geen podium te geven wanneer hij onterecht onze FC wil beschadigen. Feiten worden tegenwoordig niet meer gecheckt in de media, gewoon dom schrijven. Erg jammer.
vrijdag 25 september 2020
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›