Van der Lely verklapt: ''Vanaf dat moment begon ik te twijfelen''

10
Van der Lely verklapt: ''Vanaf dat moment begon ik te twijfelen''

Jeroen van der Lely besloot dit jaar om te stoppen met zijn loopbaan als profvoetballer. De voormalig FC Twente-verdediger, die in 2015 zijn schoenen ook al tijdelijk aan de wilgen had gehangen, heeft vooralsnog geen spijt van zijn opmerkelijke besluit.  

"Als je kind bent en je komt in de jeugd van Twente te spelen dan heb je één doel: het eerste bereiken", legt hij uit bij Baanbrekers op NPO Radio 3. "Maar je gaat je als kind daarna nooit meer afvragen: is het doel het wel waard voor het hetgeen dat ik daarvoor moet laten? "Toen ik van de jeugd doorstroomde naar de senioren, merkte ik het al. Ik vond het een beetje een leeg bestaan", aldus Van der Lely.

"Vanaf dat moment begon ik te twijfelen. Ik had moeite met m'n leven naast het voetbal in te vullen. Voetbal was het enige wat ik had in het leven", vervolgt hij. "Ik merkte dat ik heel erg weinig energie over had voor de dingen buiten voetbal. Dat vond ik jammer. Het spel voetbal is heel erg leuk, maar als het eenmaal je werk is, voelt het toch minder als hobby", besluit Van der Lely. 

10 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 13 Aug 2020 om 09:29
    • Quote van 12 Aug 2020 om 23:15
      Wtf Donder nou eens op met die gast, totaal niet relevant
    Wel relevant want Jeroen is ex-FC Twente. Daarnaast is het goed dat hij deze ervaring deelt, want veel jongeren zien alleen de roze wolk van het bestaan van een prof-voetballer.


    Ik vind het goed dat Jeroen hen verteld wat de discipline van een prof in houdt. Het lege bestaan in niet op zaterdag avond uit mogen gaan om een biertje te drinken in een café. Niet even langs de muur lopen om een bamischijf, frikandel of kroket te scoren......of op de oude Markt een grote bak shoarma met een berg knoflooksaus bij Camel eten.


    Je ligt continue onder een vergrootglas en middels social-media komt iedereen van alles en nog wat over je te weten wanneer je een keer 'stout' doet zoals het broodje kroket van Michiel Kramer......
  • 13 Aug 2020 om 00:30
    • Quote van 12 Aug 2020 om 23:26
      Kan helpen, maar Lely was ook vrij duidelijk dat hij buiten het trainen en voetbal weinig te doen had. Er moet toch iemand binnen de club zijn die spelers bijvoorbeeld kan begeleiden richting bijvoorbeeld een deeltijd HBO of traineeship?
    De werknemers die zich daarmee bezig hielden zullen de afgelopen jaren allemaal wel wegbezuinigd zijn. Je ziet bij topclubs dat de begeleiding van spelers naast het voetbal op tal van vlakken wel zeer goed geregeld is. En ik denk dat zich dat op termijn uitbetaalt. Want een speler die zich niet goed voelt en zich na de training alleen maar thuis zit te vervelen speelt ook in wedstrijden slechter. Als ze Jeroen hadden geholpen enerzijds met zijn psychische klachten en anderzijds met het vinden van een studie of een ander doel naast het voetbal had hij een uitstekende voetballer kunnen worden.
  • 12 Aug 2020 om 23:26
    • Quote van 12 Aug 2020 om 19:44
      Voor de begeleiding van dit soort jongens heb je wel wat meer kennis nodig dan wat Heubach bezit. Dan zou ik toch eerder aan een sportpsycholoog denken.
    Kan helpen, maar Lely was ook vrij duidelijk dat hij buiten het trainen en voetbal weinig te doen had. Er moet toch iemand binnen de club zijn die spelers bijvoorbeeld kan begeleiden richting bijvoorbeeld een deeltijd HBO of traineeship?
  • 12 Aug 2020 om 23:15
    Wtf Donder nou eens op met die gast, totaal niet relevant
  • 12 Aug 2020 om 23:15
    Wtf Donder nou eens op met die gast, totaal niet relevant
  • 12 Aug 2020 om 19:53
    Hij had alleen geen leeg gevoel op zijn kindergirorekening
  • 12 Aug 2020 om 19:52
    van der Lely is een gesloten boek waarom hier nog iedere keer aandacht aan besteden?
  • 12 Aug 2020 om 19:44
    • Quote van 12 Aug 2020 om 19:42
      Vreemd dat dit nooit iemand is opgevallen bij Twente. Zou m.i. toch begeleiding moeten zijn voor de jeugd. Voor Heubach zou dat een ideale baan zijn. Doet het bij zekere basis ook erg goed bij de jongeren.
    Voor de begeleiding van dit soort jongens heb je wel wat meer kennis nodig dan wat Heubach bezit. Dan zou ik toch eerder aan een sportpsycholoog denken.
  • 12 Aug 2020 om 19:42
    Vreemd dat dit nooit iemand is opgevallen bij Twente. Zou m.i. toch begeleiding moeten zijn voor de jeugd. Voor Heubach zou dat een ideale baan zijn. Doet het bij zekere basis ook erg goed bij de jongeren.
  • 12 Aug 2020 om 19:09
    Mooi gezegd
vrijdag 25 september 2020
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›