''Als burgemeesters willen wij niet met een juichpolitie werken''

14
''Als burgemeesters willen wij niet met een juichpolitie werken''

Na zes maanden afwezigheid is de Eredivisie terug. In tegenstelling tot in Engeland wordt er in Nederland wel met beperkt publiek gespeeld. Burgemeester Paul Depla, die de voetbalburgemeesters vertegenwoordigt, is tevreden over het eerste weekend.

"Dat dit weekend goed is verlopen, is belangrijk, maar in feite wacht volgende week de grootste test", zegt Depla in gesprek met het NRC. "Dan spelen Ajax, PSV en Feyenoord thuis. Bij Ajax komen zo'n 13.000 bezoekers, het is waarschijnlijk het grootste evenement sinds de uitbraak van het virus. En dat in een stad waar de besmettingsgraad is opgelopen. Erbinnen zal alles veilig zijn. Maar al die mensen moeten ook weer naar huis, in metro's, treinen en bussen. Dat wordt interessanter."

Bij FC Twente werd duidelijk dat het voorkomen van juichen en zingen lastig is, zag ook Depla. "Zingende supporters? Dat houd je moeilijk tegen. Wij als burgemeesters willen niet met een juichpolitie werken. Juichen hoort bij voetbal, zoals een lach bij Theo Maassen", aldus Depla.

Ook manager competitiezaken Jan Bluyssen van de KNVB is tevreden over het eerste weekend. "Eén positieve test telde deze speelronde", geeft hij aan. "Bij Heracles Almelo. De speler ging in quarantaine en de rest heeft zondag gewoon gevoetbald. Daar moeten we ook niet te panisch over doen. Zelfde verhaal met zingende supporters. Bij enkele clubs heeft de omroeper het woord moeten nemen, en dat was genoeg. Voetbal is geen concert waar iedereen continu meezingt."

14 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 16 Sep 2020 om 11:59
    • Quote van 15 Sep 2020 om 15:27
      99.8% hersteld zonder problemen.Er is geen pandemie, wel een virus maar deze staat gelijk aan pakweg een zware griep.Uitzonderingen daargelaten.
    Imbeciel. Je weet niet waarover je praat. Ga eens kijken op een Corona afdeling, of durf je dat niet?
  • 16 Sep 2020 om 11:50
    • Quote van 15 Sep 2020 om 15:27
      99.8% hersteld zonder problemen.Er is geen pandemie, wel een virus maar deze staat gelijk aan pakweg een zware griep.Uitzonderingen daargelaten.
    +1000
  • 15 Sep 2020 om 21:42
    • Quote van 15 Sep 2020 om 15:37
      Het probleem is dat er te veel alleen maar denken aan zichzelf en niet aan een ander.
    En daarbij onterecht denken dat zij zelf geen enkel risico lopen.
  • 15 Sep 2020 om 15:37
    • Quote van 15 Sep 2020 om 15:11
      Dat laatste zeg je wel zo makkelijk, mijn vriendin heeft het gehad, is 23. in april opgelopen en kan nu nog geen 500m. met goed fatsoen wandelen. T virus kan wel degelijk een heftige impact hebben op jongeren.

      Het is vooral belangrijk dat mensen gewoon hun gezond verstand gebruiken en bij een verkoudheid laten testen of niet naar bijeenkomsten gaan.
    Het probleem is dat er te veel alleen maar denken aan zichzelf en niet aan een ander.
  • 15 Sep 2020 om 15:35
    • Quote van 15 Sep 2020 om 15:27
      99.8% hersteld zonder problemen.Er is geen pandemie, wel een virus maar deze staat gelijk aan pakweg een zware griep.Uitzonderingen daargelaten.
    Lul toch niet zo veel onzin man.
  • 15 Sep 2020 om 15:27
    99.8% hersteld zonder problemen.Er is geen pandemie, wel een virus maar deze staat gelijk aan pakweg een zware griep.Uitzonderingen daargelaten.
  • 15 Sep 2020 om 15:11
    • Quote van 15 Sep 2020 om 12:11
      Depla is weer duidelijk en sterk in zijn verhaal. Vanochtend ook een positief bericht van Gommers dat IC-patiënten er veel minder lang liggen dan voorheen en het ook vaker overleven. Die IC-capaciteit en doorloop is de belangrijkste graadmeter voor wat wel en niet kan. Toegenomen besmettingen onder jongeren zeggen niet zoveel, die komen er in 999 van de 1000 gevallen wel makkelijk overheen en moeten oppassen dat ze ouderen niet besmetten
    Dat laatste zeg je wel zo makkelijk, mijn vriendin heeft het gehad, is 23. in april opgelopen en kan nu nog geen 500m. met goed fatsoen wandelen. T virus kan wel degelijk een heftige impact hebben op jongeren.

    Het is vooral belangrijk dat mensen gewoon hun gezond verstand gebruiken en bij een verkoudheid laten testen of niet naar bijeenkomsten gaan.
  • 15 Sep 2020 om 12:11
    Depla is weer duidelijk en sterk in zijn verhaal. Vanochtend ook een positief bericht van Gommers dat IC-patiënten er veel minder lang liggen dan voorheen en het ook vaker overleven. Die IC-capaciteit en doorloop is de belangrijkste graadmeter voor wat wel en niet kan. Toegenomen besmettingen onder jongeren zeggen niet zoveel, die komen er in 999 van de 1000 gevallen wel makkelijk overheen en moeten oppassen dat ze ouderen niet besmetten
  • 15 Sep 2020 om 10:59
    • Quote van 15 Sep 2020 om 10:23
      Off: Ben ik de enige die last heeft van een achterlopend toetsenbord bij deze app? Heel erg hinderlijk en irritant. Weet iemand misschien of er iets aan te doen is?
    Leeg je cache geheugen eens.
    Daarna bij je zoekbalk %temp% ook verwijderen, dan wordt die wel sneller.
  • 15 Sep 2020 om 10:57
    Gestapo heet dat, van de tribunes aftrappen.
    En stop eens met de Corona-Leugens pak het leven op en binnen 1 maand is alles zoals het was.
  • 15 Sep 2020 om 10:23
    Off: Ben ik de enige die last heeft van een achterlopend toetsenbord bij deze app? Heel erg hinderlijk en irritant. Weet iemand misschien of er iets aan te doen is?
  • 15 Sep 2020 om 10:23
    • Quote van 15 Sep 2020 om 10:04
      Ze moeten ook meer per regio kijken amsterdam Rotterdam zijn veel besmettingen daar moet je dan wat strenge zijn dan bv in Enschede waar het relatief mee valt met het aantal besmettingen en dus is het besmettingsgevaar ook kleiner.
    Ze moeten gewoon alles open gooien en bij grote evenementen de duim erop houden dat mensen wel iets van afstand houden. Dus geen festivals/evenementen, maar begin eens met het uitgaansleven op gang brengen en 50% bezetting in voetbalstadions bijvoorbeeld. Het dodental is minimaal en ik ben ervan overtuigd dat het aantal doden niet bijzonder veel zal stijgen bij het openen van alles en daarmee doe je de economie heel goed!
  • 15 Sep 2020 om 10:04
    Ze moeten ook meer per regio kijken amsterdam Rotterdam zijn veel besmettingen daar moet je dan wat strenge zijn dan bv in Enschede waar het relatief mee valt met het aantal besmettingen en dus is het besmettingsgevaar ook kleiner.
  • 15 Sep 2020 om 09:56
    Hoe zou zo'n "juichbekeuring" er in de praktijk uitzien? ----- "Dit proces-verbaal is uitgereikt aan Dhr .......... , omdat Dhr ......... na herhaaldelijk gewaarschuwd te zijn, toch overeind sprong, zijn armen ten hemel bewoog en daarbij een geluid produdeerde dat gekenmerkt kan worden als gejuich. Dit alles vond plaats in de Grolsch Veste, ten tijde van een thuiswedstrijd van FC Twente, op het moment dat de thuisclub, FC Twente, een doelpunt scoorde. Derhalve kan worden geconstateerd dat Dhr ......... zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit. Enz, enz. enz.
zondag 20 september 2020
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›