Intervaltraining de beste looptraining voor voetballers

0
Intervaltraining de beste looptraining voor voetballers

Voetballers missen het spelen van een echte partij. Ze worden veel minder uitgedaagd nu de amateurcompetitie stilligt. Om jezelf te blijven uitdagen en de conditie op peil te houden is regelmatig een looptraining doen een goed alternatief. Maar welke looptraining moet je als voetballer doen? Fysiotherapeuten geven uitleg, om blessures te voorkomen. 

Hardlopende voetballers komen regelmatig op de behandeltafel bij de fysiotherapeut terecht. Fysiotherapie Franeker ziet ze komen en gaan. Dat is vooral te wijten aan te veel kilometers maken. Dat klinkt tegenstrijdig, maar heeft alles te maken met het feit dat voetballers sprinters zijn. Op het veld wordt in een wedstrijd gemiddeld zo’n acht kilometer afgelegd maar niet als een duurloop. Het is aanzetten en weer gas terugnemen. Daarom is het raadzaam om een looptraining daarop af te stemmen. Kies daarom voor interval- en sprinttrainingen. 

Manuele therapie Leeuwarden: belast gewrichten niet te zwaar

Let wel op dat je goed dempende hardloopschoenen aantrekt. Verharde fietspaden zijn iets heel anders dan een voetbalveld. Dat doet wat met het lijf. Als je daar niet genoeg rekening mee houdt, liggen spier- en gewrichtsklachten op de loer. Dat is vooral het geval als voetballers meteen veel kilometers gaan maken. Ze houden het heus wel vol, maar het past niet bij het voetballijf. Voetbal is geen duursport. Een voetballer kan beter een intervaltraining kan doen en de kilometers binnen de perken houden. Anders raken niet alleen de spieren aangetast, maar ook de gewrichten en dan moet de manueeltherapeut eraan te pas komen. Manuele therapie Leeuwarden behandelt veel voetballers die op die harde ondergrond hun gewrichten te veel of te langdurig belasten. Daarom is het voor de hardlopende voetballer beter om korte sprints af te wisselen met een rustiger looptempo. Anders lig je binnen de kortste keren bij de therapeut op de tafel. 

Volgens fysiotherapie Drachten is acht kilometer hardlopen voor een voetballer voldoende, mits je er een intervaltraining van maakt. Denk bijvoorbeeld eens aan een Fartlek training. Een Farlek training is een training waarbij je zelf bepaalt vanaf welk punt je versnelt en weer de snelheid mindert. Bijvoorbeeld tussen lantaarnpalen, bomen, bochten, gebouwen en ga zo maar door. Een speelse manier om aan je conditie te werken. 

Ook sprintoefeningen zijn goed om te doen. Niet alleen je uithoudingsvermogen neemt toe, maar ook je snelheid. En ook al is een voetbalveld zo plat als een pannenkoek, als je toch gaat hardlopen pak dan een keer een heuvel- of brugtraining. Dat betekent dat je bijvoorbeeld een kwartier of twintig minuten lang de brug op en af rent op een flink tempo. Daarna loop je op een rustiger tempo omlaag. Goed voor sterke beenspieren en je conditie neemt ervan toe. Daarnaast is het goed om corestability oefeningen te doen voor een sterke core. Kracht- en balansoefeningen zijn ook een aanrader. Op die manier sta je straks met een goede conditie en de nodige spierkracht op het voetbalveld. 

Zorg voor goed dempende hardloopschoenen

Zowel voetbal als hardlopen zijn blessuregevoelige sporten. Kies in alle gevallen voor goed dempende en goed passende hardloopschoenen. Een geschikte sportoutfit om hard te lopen hebben de meeste voetballers wel zoals een vochtafdrijvend shirt dat goed ventileert en isoleert. Doe een goeie warming up zodat de spieren niet al te plotseling in actie moeten, en breng de bloedcirculatie weer tot rust met een cooling down. Daarmee voer je afvalstoffen af waardoor de kans op spierpijn minder is. 

 

0 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

Sunday 25 April 2021
16:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›