Giesen beseft: ''Het gat tussen de mannen en ons is echt tonnen''

9
Giesen beseft: ''Het gat tussen de mannen en ons is echt tonnen''

De speelsters van FC Twente Vrouwen hebben, in navolging van Ajax en PSV, sinds vorige week een cao. Suzanne Giesen is blij met het akkoord, maar weet dat er nog steeds een wereld te winnen is.

"Voor mij zijn het minimaal aantal uren dat we op papier staan en het doorbetalen bij zwangerschap en blessures belangrijke punten geweest", vertelt de 28-jarige verdedigster in gesprek met TC Tubantia. "We zijn nog geen fullprofs, maar staan nu voor 22 uur op papier. Dat is een goed begin, want we steken die uren er ook minimaal in."

Het cao geeft Giesen een veiliger gevoel. "Het was bij ons al goed geregeld, maar nu kan er helemaal geen discussie meer over bestaan. We hebben nog nooit een zwangere speelster gehad, maar ik kan me voorstellen dat er nu een financiële drempel weg is."

FC Twente hoopt dat uiteindelijk nog meer clubs in de Eredivisie volgen, omdat een aantal profclubs nog werkt met vrijwilligersvergoedingen. Giesen vindt ook dat er een professionaliseringslag moet worden gemaakt. "We hadden geen buitenproportionele eisen en zijn blij met wat er ligt. Over een paar zaken zijn we nog in gesprek. Dan moet je denken aan gratis voetbalschoenen voor meiden zonder contract."

Volgens Giesen zitten de vrouwen in een 'vicieuze cirkel'. "Als we beter worden, groeit de populariteit en krijgen we meer sponsors. Maar om beter te worden is tijd en geld nodig en dat is er niet. De meesten van ons studeren er naast. We kunnen net rondkomen van voetbal, maar er niet van leven. Het gat tussen de mannen en ons is echt tonnen. Met de cao hebben we in ieder geval het gevoel dat de groei doorzet en we vooruitgang hebben geboekt."

9 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 21 Jul 2021 om 08:43
    • Quote van 20 Jul 2021 om 18:54
      Er zijn sponsors speciaal voor het damesteam, dus de (heren) selectie mist er geen geld door. Bovendien is het bedrag wat die meiden krijgen peanuts. Uiteraard heeft dat met het (relatieve) gebrek aan niveau en het daaruit voortvloeiende gebrek aan belangstelling te maken. Overigens vind ik het zinloos om het niveau van damesvoetbal te vergelijken met dat van heren. Dat doen we immers ook niet bij andere sporten.
    Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het prima dat de dames er wat bij krijgen zodat ze loon naar werken krijgen. Dat is niet meer dan terecht. Maar ik kreeg het gevoel dat ze de vergelijking trok met het salaris van de mannen. En ja, dan maak ik ook de vergelijking in niveau. Deze dingen staan niet los van elkaar.
  • 20 Jul 2021 om 21:35
    • Quote van 20 Jul 2021 om 20:34
      Er zal waarschijnlijk wel wat geld naar de dames vloeien, maar dan heb je het misschien over 1 of 2 ton. Ook ik heb hier geen exacte cijfers over. Dat geld maakt echt het verschil niet in de voetbalbegroting.
    Juist in de situatie waar twente zit denk ik dat tonnen wel degelijk een verschil maakt. Maar vooruit moreel gezien en voor de publieke opinie hoort het er nou eenmaal bij. Ik vind t in ieder geval 3x niks
  • 20 Jul 2021 om 20:34
    • Quote van 20 Jul 2021 om 19:35
      De gemeenteraad van Enschede is maandagavond akkoord gegaan met het schuldsaneringsplan van FC Twente. Verslaggever Gerben Kuitert weet te melden dat FC Twente Vrouwen ook zal 'profiteren' door één van de bijkomende voorwaarden.  "Ook het amendement van BBE om een budget van 400.000 voor het vrouwenvoetbal te garanderen haalde de eindstreep", schrijft hij op de website van de Tubantia. "FC Twente wilde het budget van de vrouwen halveren. De andere twee ton zou uit 'de markt' moeten worden gehaald, maar de raad vindt dat de club de vier ton voor de vrouwen moet garanderen", aldus Kuitert.  Is wel een stuk van 2 jaar geleden dus denk dat het Twente wel geld kost, maar correct me if im wrong.
    Er zal waarschijnlijk wel wat geld naar de dames vloeien, maar dan heb je het misschien over 1 of 2 ton. Ook ik heb hier geen exacte cijfers over. Dat geld maakt echt het verschil niet in de voetbalbegroting.
  • 20 Jul 2021 om 19:35
    • Quote van 20 Jul 2021 om 18:54
      Er zijn sponsors speciaal voor het damesteam, dus de (heren) selectie mist er geen geld door. Bovendien is het bedrag wat die meiden krijgen peanuts. Uiteraard heeft dat met het (relatieve) gebrek aan niveau en het daaruit voortvloeiende gebrek aan belangstelling te maken. Overigens vind ik het zinloos om het niveau van damesvoetbal te vergelijken met dat van heren. Dat doen we immers ook niet bij andere sporten.
    De gemeenteraad van Enschede is maandagavond akkoord gegaan met het schuldsaneringsplan van FC Twente. Verslaggever Gerben Kuitert weet te melden dat FC Twente Vrouwen ook zal 'profiteren' door één van de bijkomende voorwaarden.  "Ook het amendement van BBE om een budget van 400.000 voor het vrouwenvoetbal te garanderen haalde de eindstreep", schrijft hij op de website van de Tubantia. "FC Twente wilde het budget van de vrouwen halveren. De andere twee ton zou uit 'de markt' moeten worden gehaald, maar de raad vindt dat de club de vier ton voor de vrouwen moet garanderen", aldus Kuitert.  Is wel een stuk van 2 jaar geleden dus denk dat het Twente wel geld kost, maar correct me if im wrong.
  • 20 Jul 2021 om 18:54
    • Quote van 20 Jul 2021 om 18:19
      Mag ik toch hopen dat ze bedoeld iets erbij. Ik vind alles wat ze verdienen teveel, versterk je A selectie met dat geld, maar dat is mijn mening
    Er zijn sponsors speciaal voor het damesteam, dus de (heren) selectie mist er geen geld door. Bovendien is het bedrag wat die meiden krijgen peanuts. Uiteraard heeft dat met het (relatieve) gebrek aan niveau en het daaruit voortvloeiende gebrek aan belangstelling te maken. Overigens vind ik het zinloos om het niveau van damesvoetbal te vergelijken met dat van heren. Dat doen we immers ook niet bij andere sporten.
  • 20 Jul 2021 om 18:19
    • Quote van 20 Jul 2021 om 17:41
      Ik neem aan dat ze toch niet bedoeld dat ze dat gat wil dichten maar alleen ter indicatie aangeeft dat er wel iets bij mag? Sorry, maar als je net zoveel als de mannen wil verdienen hebben we een hele andere discussie.
    Mag ik toch hopen dat ze bedoeld iets erbij. Ik vind alles wat ze verdienen teveel, versterk je A selectie met dat geld, maar dat is mijn mening
  • 20 Jul 2021 om 17:41
    Ik neem aan dat ze toch niet bedoeld dat ze dat gat wil dichten maar alleen ter indicatie aangeeft dat er wel iets bij mag? Sorry, maar als je net zoveel als de mannen wil verdienen hebben we een hele andere discussie.
  • 20 Jul 2021 om 17:41
    Ik neem aan dat ze toch niet bedoeld dat ze dat gat wil dichten maar alleen ter indicatie aangeeft dat er wel iets bij mag? Sorry, maar als je net zoveel als de mannen wil verdienen hebben we een hele andere discussie.
  • 20 Jul 2021 om 16:05
    Dat gat heeft ook een reden jongedame. Dat vrouwenvoetbal is simpelweg niet om aan te gluren man
Saturday 14 August 2021
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›