Van der Kraan over ontslag Van Leeuwen: ''Wat moet, moet''

23
Van der Kraan over ontslag Van Leeuwen: ''Wat moet, moet''

Paul van der Kraan begeleidde de afgelopen twee jaar FC Twente door een zware crisis. Ook technisch directeur Ted van Leeuwen moest er onder zijn leiding aan geloven. Hij werd ontslagen.

"Wat moet, moet. FC Twente moest vooruit en dat gebeurde in mijn ogen niet. En dan is er maar één mogelijkheid en dat is afscheid nemen van elkaar. Dat was een heel lastige periode, want niet alleen Ted ging weg, maar ook bijna de gehele technische staf vertrok. Ik wist dat ik mezelf daarmee wat op de hals haalde, want we hadden opeens niets meer. Als het me niet was gelukt, was mijn kop eraf gegaan", vertelt hij in gesprek met TC Tubantia.

Een machtsstrijd? "Ik heb dat nooit zo ervaren. Het besluit om afscheid te nemen, werd gesteund door de directie en de raad van commissarissen. Toen de beslissing al was gevallen, hoorde ik dat er verhalen waren verschenen over een machtsstrijd. Ik wist niet dat dat had gespeeld en in mijn ogen was het ook al geschiedenis. Mijn aandacht was meteen bij de vraag: hoe krijgen we dit opgelost? Achteraf is dat het moment geweest dat we weer zijn gaan bouwen aan het voetbal", besluit hij. 

23 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 20 Sep 2021 om 15:21
    • Quote van 19 Sep 2021 om 19:45
      Kan Ted weer voor een karrevracht aan spaanse spelers binnenhalen.
    Hij heeft wel Julio Pleguezuelo binnengehaald, een hele goede verdediger!
  • 19 Sep 2021 om 19:45
    • Quote van 19 Sep 2021 om 12:13
      Ted heeft nu geluk dat Boekhoorn alles weer financieel recht trekt mocht het bij NEC mis gaan.
    Kan Ted weer voor een karrevracht aan spaanse spelers binnenhalen.
  • 19 Sep 2021 om 14:19
    • Quote van 19 Sep 2021 om 14:17
      GG de slechtste coach ooit in de Eredivisie
    De titel slechtste trainer ooit is al vergeven. GG is een goede nummer 2.
  • 19 Sep 2021 om 14:17
    • Quote van 19 Sep 2021 om 12:53
      Eens hij werd zelfs genoemd voor Feyenoord. De aanstelling van gg was echt zijn grote fout. Gg was echt diep en diep triest. Brama op 10 dan heb je toch echt geen verstand van voetbal. Pusic had de defensieve organisatie goed ingeslepen daarom wonnen ze nog wat in het begin. Het werd echt met de week slechter. Ik denk dat gg zelfs met ajax selectie de top 3 niet had gehaald.
    GG de slechtste coach ooit in de Eredivisie
  • 19 Sep 2021 om 14:08
    • Quote van 19 Sep 2021 om 13:20
      Vooral zijn logische keuzes wat betreft gewoon Nederlandse spelers die weten wat er in de eredivisie gevraagd wordt.
    Wel veel met een Spaanse achternaam!
  • 19 Sep 2021 om 14:08
    • Quote van 19 Sep 2021 om 13:20
      Vooral zijn logische keuzes wat betreft gewoon Nederlandse spelers die weten wat er in de eredivisie gevraagd wordt.
    Wel veel met een Spaanse achternaam!
  • 19 Sep 2021 om 13:20
    • Quote van 19 Sep 2021 om 09:39
      Mooi beschreven maar ik ben het inhoudelijk niet helemaal met je eens. Mede dankzij Ted zijn we na de degradatie in 1 jaar weer teruggekeerd. Niet alles wat Ted deed was slecht. Ben overigens wel blij met de huidige TD en dan met name zijn openheid en logische keuzes.
    Vooral zijn logische keuzes wat betreft gewoon Nederlandse spelers die weten wat er in de eredivisie gevraagd wordt.
  • 19 Sep 2021 om 12:53
    • Quote van 19 Sep 2021 om 11:01
      Ik moet eerlijk zeggen dat Tedjen ons wel terug heeft gebracht in de eredivisie, maar het ging mis toen hij Garcia aanstelde als hoofdtrainer en met die halfbakken buitenlandse spelers aan kwam kakken....
    Eens hij werd zelfs genoemd voor Feyenoord. De aanstelling van gg was echt zijn grote fout. Gg was echt diep en diep triest. Brama op 10 dan heb je toch echt geen verstand van voetbal. Pusic had de defensieve organisatie goed ingeslepen daarom wonnen ze nog wat in het begin. Het werd echt met de week slechter. Ik denk dat gg zelfs met ajax selectie de top 3 niet had gehaald.
  • 19 Sep 2021 om 12:52
    • Quote van 19 Sep 2021 om 10:32
      Die terugkeer binnen een jaar dat klopt, en was goed voor de club. Wel had hij een spelersbudget dat volgens mij boven 7 miljoen lag. Zou een schande zijn geweest als je met die hoeveelheid geld niet was teruggekeerd binnen een jaar.
    De 7,2 miljoen was volgens mij in het seizoen na de promotie. Desondanks was er gewoon een ruim budget voor kkd-begrippen.
  • 19 Sep 2021 om 12:49
    • Quote van 19 Sep 2021 om 11:14
      In hoeverre was dat de verdienste van Ted? Het spel was niet om.aan te zien, we hebben veel geluk gehad en de rest was nog slechter dan wij!
    Gelukkig hadden we in de kkd een trainer die uiteindelijk verstandig genoeg was om naar zijn belangrijkste speler te luisteren. Daarna was het spel misschien niet om aan te gluren, maar werd iig niets meer weggegeven. Dat is de enige reden waarom we kampioen zijn geworden. De verandering in speelstijl was niet naar wens van Ted. Pusic moest dus het veld ruimen en GG werd aangesteld als uitvoerder van het voetbalidee van Ted. Het kampioenschap is dus niet aan Ted te danken. Bovendien bleef hij zowel in de KKD als in de eredivisie niet binnen het hem toegekende budget.
  • 19 Sep 2021 om 12:13
    Ted heeft nu geluk dat Boekhoorn alles weer financieel recht trekt mocht het bij NEC mis gaan.
  • 19 Sep 2021 om 11:14
    • Quote van 19 Sep 2021 om 11:01
      Ik moet eerlijk zeggen dat Tedjen ons wel terug heeft gebracht in de eredivisie, maar het ging mis toen hij Garcia aanstelde als hoofdtrainer en met die halfbakken buitenlandse spelers aan kwam kakken....
    In hoeverre was dat de verdienste van Ted? Het spel was niet om.aan te zien, we hebben veel geluk gehad en de rest was nog slechter dan wij!
  • 19 Sep 2021 om 11:12
    • Quote van 19 Sep 2021 om 10:54
      Dat is enkel voor een deel waar. Meneer betaalde zelf ook ontzettend veel salarisssen. Hij haalde zelfs een niet eu speler van boven de 23. Dat zijn pas dure spelers voor een noodlijdende club. Hij heeft toen dat spelers fonds opgericht omdat er anders geen fatsoenlijke selectie kwam. Dat zou verspreid worden over 2 jaar en streuer wou het gewoon niet hebben. Daarbij een belangenverstrengeling van hier tot ginder met die spelers van zijn zoon en reken maar dat die hier ook niet kwamen voetballen voor een appel en een ei.
    Precies dit!
  • 19 Sep 2021 om 11:01
    Ik moet eerlijk zeggen dat Tedjen ons wel terug heeft gebracht in de eredivisie, maar het ging mis toen hij Garcia aanstelde als hoofdtrainer en met die halfbakken buitenlandse spelers aan kwam kakken....
  • 19 Sep 2021 om 10:54
    • Quote van 19 Sep 2021 om 10:36
      Klopt, maar een groot deel van dit budget ging op aan absurde contracten die Van Halst had afgesloten met zeer matige spelers als bijvoorbeeld v/d Lely en Oosterwijk.
    Dat is enkel voor een deel waar. Meneer betaalde zelf ook ontzettend veel salarisssen. Hij haalde zelfs een niet eu speler van boven de 23. Dat zijn pas dure spelers voor een noodlijdende club. Hij heeft toen dat spelers fonds opgericht omdat er anders geen fatsoenlijke selectie kwam. Dat zou verspreid worden over 2 jaar en streuer wou het gewoon niet hebben. Daarbij een belangenverstrengeling van hier tot ginder met die spelers van zijn zoon en reken maar dat die hier ook niet kwamen voetballen voor een appel en een ei.
  • 19 Sep 2021 om 10:36
    • Quote van 19 Sep 2021 om 10:32
      Die terugkeer binnen een jaar dat klopt, en was goed voor de club. Wel had hij een spelersbudget dat volgens mij boven 7 miljoen lag. Zou een schande zijn geweest als je met die hoeveelheid geld niet was teruggekeerd binnen een jaar.
    Klopt, maar een groot deel van dit budget ging op aan absurde contracten die Van Halst had afgesloten met zeer matige spelers als bijvoorbeeld v/d Lely en Oosterwijk.
  • 19 Sep 2021 om 10:35
    • Quote van 19 Sep 2021 om 09:39
      Mooi beschreven maar ik ben het inhoudelijk niet helemaal met je eens. Mede dankzij Ted zijn we na de degradatie in 1 jaar weer teruggekeerd. Niet alles wat Ted deed was slecht. Ben overigens wel blij met de huidige TD en dan met name zijn openheid en logische keuzes.
    Met pijn en moeite en dat met een budget wat dubbel zo hoog was als dat van de andere clubs. Nou dat was me nogal vakwerk van Ted. Dat had ieder ander ook voor elkaar gekregen, misschien m.u.v. Jan van Halst.
  • 19 Sep 2021 om 10:32
    • Quote van 19 Sep 2021 om 09:39
      Mooi beschreven maar ik ben het inhoudelijk niet helemaal met je eens. Mede dankzij Ted zijn we na de degradatie in 1 jaar weer teruggekeerd. Niet alles wat Ted deed was slecht. Ben overigens wel blij met de huidige TD en dan met name zijn openheid en logische keuzes.
    Die terugkeer binnen een jaar dat klopt, en was goed voor de club. Wel had hij een spelersbudget dat volgens mij boven 7 miljoen lag. Zou een schande zijn geweest als je met die hoeveelheid geld niet was teruggekeerd binnen een jaar.
  • 19 Sep 2021 om 10:04
    • Quote van 19 Sep 2021 om 08:36
      Ted van Leeuwen is voor een club wat Covid-19 voor de longen is. Een schadelijk virus waar je heel lang last van kunt hebben. Als je Ted-virus hebt, dan weet je het niet. Alles lijkt paletti en soms lijkt het allemaal beter....... tot het moment ................................................................................................Het moment waar wij in Twente tot de realisatie kwamen hoe ernstig het Ted-virus is. Hordes mislukte spelers. Schimmige deals. Geluiden van nepotisme en corruptie. Maar de longen van de club het zwaars aangetast. Onvrede op kantoor, geen communicatie. Dit virus, deze symptomen, hebben wij tweemaal gehad. Exact hetzelfde virus is in Denemarken opgedoken. Exact dezelfde tragedie. Het virus doodt de compenten (Ultee, Ten Cate, Jansen), en opent de deur voor bacteria als Garcia, die samen met zijn onervaren staf, het immuumsysteem van onze mooie club zwaar aan hebben getast. In Twente roepen wij NIE WIEDER!!! En kijken met verbazing naar Nijmegen, het virus is aldaar opgedoken en heeft tevens een ander zwak ziektekiemetje meegetrokken, onze zogenaamde 'commissaris van de commissarissen Rutten'. Wij weten wat het virus aan gaat richten in Nijmegen, de puinhopen die zich daar over pak 'm beet anderhalf jaar zullen vormen. Er is nu even geen vuiltje aan de lucht in Nijmegen, dit is de incubatie-periode, een relatief eenvoudig programma veroorzaakt dit. Maar wij weten beter. Het moment dat het Ted-virus om zich heen gaat grijpen, een kwestie van tijd.
    Mooi verhaal! Misschien zou het in Nijmegen een idee zijn om de IC’s alvast op te schalen. Maar TvL heeft veel gedaan en dus zal daar ongetwijfeld ook wel wat goeds bij zitten. Maar ik ben blij met de frisse wind. Hopelijk hebben we die een tijdje flink mee om onze FC weer op niveau te krijgen. Let wel éénmaal zullen wij de kampioenen zijn en dus is er nu alle tijd voor RUST en opbouw. Let wel: een beetje rumoer is toegestaan.
  • 19 Sep 2021 om 09:54
    • Quote van 19 Sep 2021 om 08:29
      De enige en juiste beslissing!
    100 plus
  • 19 Sep 2021 om 09:39
    • Quote van 19 Sep 2021 om 08:36
      Ted van Leeuwen is voor een club wat Covid-19 voor de longen is. Een schadelijk virus waar je heel lang last van kunt hebben. Als je Ted-virus hebt, dan weet je het niet. Alles lijkt paletti en soms lijkt het allemaal beter....... tot het moment ................................................................................................Het moment waar wij in Twente tot de realisatie kwamen hoe ernstig het Ted-virus is. Hordes mislukte spelers. Schimmige deals. Geluiden van nepotisme en corruptie. Maar de longen van de club het zwaars aangetast. Onvrede op kantoor, geen communicatie. Dit virus, deze symptomen, hebben wij tweemaal gehad. Exact hetzelfde virus is in Denemarken opgedoken. Exact dezelfde tragedie. Het virus doodt de compenten (Ultee, Ten Cate, Jansen), en opent de deur voor bacteria als Garcia, die samen met zijn onervaren staf, het immuumsysteem van onze mooie club zwaar aan hebben getast. In Twente roepen wij NIE WIEDER!!! En kijken met verbazing naar Nijmegen, het virus is aldaar opgedoken en heeft tevens een ander zwak ziektekiemetje meegetrokken, onze zogenaamde 'commissaris van de commissarissen Rutten'. Wij weten wat het virus aan gaat richten in Nijmegen, de puinhopen die zich daar over pak 'm beet anderhalf jaar zullen vormen. Er is nu even geen vuiltje aan de lucht in Nijmegen, dit is de incubatie-periode, een relatief eenvoudig programma veroorzaakt dit. Maar wij weten beter. Het moment dat het Ted-virus om zich heen gaat grijpen, een kwestie van tijd.
    Mooi beschreven maar ik ben het inhoudelijk niet helemaal met je eens. Mede dankzij Ted zijn we na de degradatie in 1 jaar weer teruggekeerd. Niet alles wat Ted deed was slecht. Ben overigens wel blij met de huidige TD en dan met name zijn openheid en logische keuzes.
  • 19 Sep 2021 om 08:36
    Ted van Leeuwen is voor een club wat Covid-19 voor de longen is. Een schadelijk virus waar je heel lang last van kunt hebben. Als je Ted-virus hebt, dan weet je het niet. Alles lijkt paletti en soms lijkt het allemaal beter....... tot het moment ................................................................................................Het moment waar wij in Twente tot de realisatie kwamen hoe ernstig het Ted-virus is. Hordes mislukte spelers. Schimmige deals. Geluiden van nepotisme en corruptie. Maar de longen van de club het zwaars aangetast. Onvrede op kantoor, geen communicatie. Dit virus, deze symptomen, hebben wij tweemaal gehad. Exact hetzelfde virus is in Denemarken opgedoken. Exact dezelfde tragedie. Het virus doodt de compenten (Ultee, Ten Cate, Jansen), en opent de deur voor bacteria als Garcia, die samen met zijn onervaren staf, het immuumsysteem van onze mooie club zwaar aan hebben getast. In Twente roepen wij NIE WIEDER!!! En kijken met verbazing naar Nijmegen, het virus is aldaar opgedoken en heeft tevens een ander zwak ziektekiemetje meegetrokken, onze zogenaamde 'commissaris van de commissarissen Rutten'. Wij weten wat het virus aan gaat richten in Nijmegen, de puinhopen die zich daar over pak 'm beet anderhalf jaar zullen vormen. Er is nu even geen vuiltje aan de lucht in Nijmegen, dit is de incubatie-periode, een relatief eenvoudig programma veroorzaakt dit. Maar wij weten beter. Het moment dat het Ted-virus om zich heen gaat grijpen, een kwestie van tijd.
  • 19 Sep 2021 om 08:29
    De enige en juiste beslissing!
Saturday 30 October 2021
16:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›