Schlagerfestival in de Grolsch Veste? ''Samen met Schalke 04''

32
Schlagerfestival in de Grolsch Veste? ''Samen met Schalke 04''

Jan-Willem Brüggenwirth heeft het uitstekend naar zijn zin als algemeen directeur bij FC Twente. De opvolger van Paul van der Kraan ziet bovendien veel mogelijkheden om op commercieel gebied nog verder te groeien met de club uit Enschede. 

"FC Twente heeft van oudsher een uitstekende band met Schalke 04. Waarom organiseren we in De Grolsch Veste, in samenhang met Schalke 04, niet een prachtig Schlagerfestival met aansprekende artiesten uit die wereld? Waarbij we de opbrengst delen", vertelt hij in de Presentatiegids. 

"En we ook nog een oefenwedstrijd tegen elkaar spelen. Entertainment gekoppeld aan voetbal: aan zulke dwarsverbanden zit ik te denken. Stap voor stap willen we omhoog met FC Twente. De Grolsch Veste, een prachtige voetbaltempel, moet weer een onneembare vesting worden", besluit Brüggenwirth ambitieus.

32 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 8 Oct 2021 om 10:14
    • Quote van 7 Oct 2021 om 20:32
      Enschede is juist perfect centraal gelegen. Het Ruhrgebied en de Randstad beide op anderhalf uur rijden. Voor een goed concert/evenement leggen mensen die afstand zonder problemen graag af. De mensen uit deze regio moeten die afstand altijd afleggen als ze naar een grootschalig evenement gaan. Niet alleen uit deze, maar uit alle regio's, behalve de Randstad, vindt men het "normaaal" om die afstand af te leggen voor iets moois. Vergeet de mogelijkheden over de grens niet. In Duitsland wordt sowieso anders gedacht over reistijd dan in Nederland. Ik denk dat je de Randstad zelfs helemaal niet moet zien als doelgroep. Die mensen zijn te verwend wat reizen betreft. Meestal komt alles naar hen toe. Maar richt je je op het Euregio- en Ruhrgebied dan heb je de Veste zo mehrmals ausverkauft, als je iets goeds biedt. Ben ik van overtuigd. En voor het veld vakt wel iets te bedenken. Er worden meer evenementen in stadions gehouden. Daar hebben ze al oplossingen bedacht. Ga daar eens kijken als organisatie, zou ik zeggen. Met een beetje creatief denken valt van de Veste, in voetballoze periodes, een goudmijn te maken. Er liggen hier nog zoveel onbenutte kansen!
    Er is al 100x de wens uitgesproken om concerten in de Veste te houden. Munsterman deed dit in 2010, daarna, een aantal jaar later weer, uitkomst Tuckerville in 2014. Muziekkwartier en anderen hebben hun wens uitgesproken evenementen te houden in 2017, maar het blijft uit.

    Nat Tuckerville moest een nieuw veld aangelegd worden. Tuckerville is vervolgens verkast naar het Ruthbeek.

    De beste optie lijkt een hybride veld zoals in de Arena. Dat kost een godsvermogen, tussen de 750,000 en 1,500,000 Euro (1x per jaar vervangen, als ik het goed begrijp), plus je hebt 3 a 4 man fulltime nodig voor onderhoud. Dat is 5x duurder dan een gewoon veld aanleggen, die je 2 a 3 maal per jaar vervangt.

    Je moet dus naast je wedstrijden pak 'm beet 10 evenementen organiseren om er wat aan te verdienen. Om zo'n agenda te bewerkstelligen moet je concurrentie aangaan met Geldredome, Arena en Goffert Park. wellicht zijn dit redenen waarom evenementen in de veste altijd zijn uitgebleven.

  • 8 Oct 2021 om 10:14
    • Quote van 7 Oct 2021 om 20:32
      Enschede is juist perfect centraal gelegen. Het Ruhrgebied en de Randstad beide op anderhalf uur rijden. Voor een goed concert/evenement leggen mensen die afstand zonder problemen graag af. De mensen uit deze regio moeten die afstand altijd afleggen als ze naar een grootschalig evenement gaan. Niet alleen uit deze, maar uit alle regio's, behalve de Randstad, vindt men het "normaaal" om die afstand af te leggen voor iets moois. Vergeet de mogelijkheden over de grens niet. In Duitsland wordt sowieso anders gedacht over reistijd dan in Nederland. Ik denk dat je de Randstad zelfs helemaal niet moet zien als doelgroep. Die mensen zijn te verwend wat reizen betreft. Meestal komt alles naar hen toe. Maar richt je je op het Euregio- en Ruhrgebied dan heb je de Veste zo mehrmals ausverkauft, als je iets goeds biedt. Ben ik van overtuigd. En voor het veld vakt wel iets te bedenken. Er worden meer evenementen in stadions gehouden. Daar hebben ze al oplossingen bedacht. Ga daar eens kijken als organisatie, zou ik zeggen. Met een beetje creatief denken valt van de Veste, in voetballoze periodes, een goudmijn te maken. Er liggen hier nog zoveel onbenutte kansen!
    Er is al 100x de wens uitgesproken om concerten in de Veste te houden. Munsterman deed dit in 2010, daarna, een aantal jaar later weer, uitkomst Tuckerville in 2014. Muziekkwartier en anderen hebben hun wens uitgesproken evenementen te houden in 2017, maar het blijft uit.

    Nat Tuckerville moest een nieuw veld aangelegd worden. Tuckerville is vervolgens verkast naar het Ruthbeek.

    De beste optie lijkt een hybride veld zoals in de Arena. Dat kost een godsvermogen, tussen de 750,000 en 1,500,000 Euro (1x per jaar vervangen, als ik het goed begrijp), plus je hebt 3 a 4 man fulltime nodig voor onderhoud. Dat is 5x duurder dan een gewoon veld aanleggen, die je 2 a 3 maal per jaar vervangt.

    Je moet dus naast je wedstrijden pak 'm beet 10 evenementen organiseren om er wat aan te verdienen. Om zo'n agenda te bewerkstelligen moet je concurrentie aangaan met Geldredome, Arena en Goffert Park. wellicht zijn dit redenen waarom evenementen in de veste altijd zijn uitgebleven.

  • 8 Oct 2021 om 10:13
    • Quote van 7 Oct 2021 om 20:32
      Enschede is juist perfect centraal gelegen. Het Ruhrgebied en de Randstad beide op anderhalf uur rijden. Voor een goed concert/evenement leggen mensen die afstand zonder problemen graag af. De mensen uit deze regio moeten die afstand altijd afleggen als ze naar een grootschalig evenement gaan. Niet alleen uit deze, maar uit alle regio's, behalve de Randstad, vindt men het "normaaal" om die afstand af te leggen voor iets moois. Vergeet de mogelijkheden over de grens niet. In Duitsland wordt sowieso anders gedacht over reistijd dan in Nederland. Ik denk dat je de Randstad zelfs helemaal niet moet zien als doelgroep. Die mensen zijn te verwend wat reizen betreft. Meestal komt alles naar hen toe. Maar richt je je op het Euregio- en Ruhrgebied dan heb je de Veste zo mehrmals ausverkauft, als je iets goeds biedt. Ben ik van overtuigd. En voor het veld vakt wel iets te bedenken. Er worden meer evenementen in stadions gehouden. Daar hebben ze al oplossingen bedacht. Ga daar eens kijken als organisatie, zou ik zeggen. Met een beetje creatief denken valt van de Veste, in voetballoze periodes, een goudmijn te maken. Er liggen hier nog zoveel onbenutte kansen!
    Er is al 100x de wens uitgesproken om concerten in de Veste te houden. Munsterman deed dit in 2010, daarna, een aantal jaar later weer, uitkomst Tuckerville in 2014. Muziekkwartier en anderen hebben hun wens uitgesproken evenementen te houden in 2017, maar het blijft uit.

    Nat Tuckerville moest een nieuw veld aangelegd worden. Tuckerville is vervolgens verkast naar het Ruthbeek.

    De beste optie lijkt een hybride veld zoals in de Arena. Dat kost een godsvermogen, tussen de 750,000 en 1,500,000 Euro (1x per jaar vervangen, als ik het goed begrijp), plus je hebt 3 a 4 man fulltime nodig voor onderhoud. Dat is 5x duurder dan een gewoon veld aanleggen, die je 2 a 3 maal per jaar vervangt.

    Je moet dus naast je wedstrijden pak 'm beet 10 evenementen organiseren om er wat aan te verdienen. Om zo'n agenda te bewerkstelligen moet je concurrentie aangaan met Geldredome, Arena en Goffert Park. wellicht zijn dit redenen waarom evenementen in de veste altijd zijn uitgebleven.

  • 8 Oct 2021 om 08:40
    • Quote van 7 Oct 2021 om 12:31
      Dat kan, maar dan vang je meteen minder huur en verhoog je de kosten. Flat fee lijkt me het meest lucratief, en wellicht eigen vip en skyboxen runnen. Hoe dan ook.... Het maakt niet uit hoe ze het doen als het maar logisch is en niet ten koste gaat van de grasmat.
    Al vang je geen huur. Het is vaak 3 of 4 uur horeca-omzet x ongeveer 30.000 man. Daar kan je dus goed op binnenlopen. Dan kan de opbrengst van de ticketing naar de organisator.
  • 7 Oct 2021 om 20:48
    • Quote van 7 Oct 2021 om 20:36
      Ik ben er 2 jaar geleden voor naar Rotterdam en naar Düsseldorf gereden. Het zou toch mooi zijn als zulke evenementen ook hier gehouden worden. Moet toch mogelijk zijn?!?!
    Heb ze 1x live gezien weet zo niet eens meer waar was lang geleden wat z'n dronken als een hoepel. Het was wel top. Zou best veel animo voor zijn.
  • 7 Oct 2021 om 20:36
    • Quote van 7 Oct 2021 om 20:27
      JAAAAAAAA !! 100%. Als dat gebeurt ben ik er SOWIESO bij.
    Ik ben er 2 jaar geleden voor naar Rotterdam en naar Düsseldorf gereden. Het zou toch mooi zijn als zulke evenementen ook hier gehouden worden. Moet toch mogelijk zijn?!?!
  • 7 Oct 2021 om 20:32
    • Quote van 7 Oct 2021 om 06:55
      Er moet een goede reden zijn waarom het hele 'entertainment' verhaal in de Veste is mislukt. Reden 1 is het niet hebben van een uitschuifbaar veld.

      Er zouden concerten etc komen, maar verder dan tuckerville zijn ze nooit gekomen. Hoe komt dat? Naast het uitschuifbare veld, denk ik dat het te maken heeft met de ligging en beperkingen. Arena dichtbevolkt gebied, logistiek aantrekkelijk. Gelredome centraal gelegen, over de grens hebben ze betere faciliteiten. Meerdaagse evenementen op het Ruthbeek etc zijn veel goedkoper en aantrekkelijker (80.000 Euro voor Tuckerville). De Veste is logistiek gezien volgens mij ook helemaal niet zo aantrekkelijk. Natuurlijk organiseert FCT dergelijke evenementen zelf niet, kunnen enkel uitbesteden. Die miljoenen, daar is dus geen sprake van, maximaal huur van het stadion. Dan moet je dus 150.000k in rekening brengen + de huur, of risico nemen en 20% van de omzet eisen, dan moet een evenement meer dan 1.5 miljoen omzetten om break-even te draaien. (break-even = grasmat + kosten)
    Enschede is juist perfect centraal gelegen. Het Ruhrgebied en de Randstad beide op anderhalf uur rijden. Voor een goed concert/evenement leggen mensen die afstand zonder problemen graag af. De mensen uit deze regio moeten die afstand altijd afleggen als ze naar een grootschalig evenement gaan. Niet alleen uit deze, maar uit alle regio's, behalve de Randstad, vindt men het "normaaal" om die afstand af te leggen voor iets moois. Vergeet de mogelijkheden over de grens niet. In Duitsland wordt sowieso anders gedacht over reistijd dan in Nederland. Ik denk dat je de Randstad zelfs helemaal niet moet zien als doelgroep. Die mensen zijn te verwend wat reizen betreft. Meestal komt alles naar hen toe. Maar richt je je op het Euregio- en Ruhrgebied dan heb je de Veste zo mehrmals ausverkauft, als je iets goeds biedt. Ben ik van overtuigd. En voor het veld vakt wel iets te bedenken. Er worden meer evenementen in stadions gehouden. Daar hebben ze al oplossingen bedacht. Ga daar eens kijken als organisatie, zou ik zeggen. Met een beetje creatief denken valt van de Veste, in voetballoze periodes, een goudmijn te maken. Er liggen hier nog zoveel onbenutte kansen!
  • 7 Oct 2021 om 20:27
    • Quote van 7 Oct 2021 om 20:12
      Rammstein in de Veste.......!!!!!! Wanneer begint de kaartverkoop?
    JAAAAAAAA !! 100%. Als dat gebeurt ben ik er SOWIESO bij.
  • 7 Oct 2021 om 20:12
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:12
      Misschien een idee om Grolsch jaarlijks in de zomermaanden een grootschalig Grolsch muziek evenement te laten organiseren in de Grolsch Veste.
    Rammstein in de Veste.......!!!!!! Wanneer begint de kaartverkoop?
  • 7 Oct 2021 om 12:31
    • Quote van 7 Oct 2021 om 11:53
      Of de horeca in beheer houden tijdens het evenement. Ik denk dat je met de juiste ingangen best wat evenementen naar het stadion kan halen. 1 of anderhalf uur rijden is voor bezoekers aan een concert meestal geen probleem.
    Dat kan, maar dan vang je meteen minder huur en verhoog je de kosten. Flat fee lijkt me het meest lucratief, en wellicht eigen vip en skyboxen runnen. Hoe dan ook.... Het maakt niet uit hoe ze het doen als het maar logisch is en niet ten koste gaat van de grasmat.
  • 7 Oct 2021 om 12:27
    • Quote van 7 Oct 2021 om 10:51
      Is het niet mogelijk om het veld te overdekken met een tijdelijke lage vloerconstructie (die gemakkelijk geplaatst en verwijderd kan worden) waarop de bezoekers van een evenement kunnen staan? Zo is het veld beschermd en kan het gras via ventilatie openingen "ademen". Ik denk dat de Grolsch Veste best beter ge exploiteert kan worden. Het is een prachtig stadion. Waarom er niet meer gebruik van maken?
    Dat is een behoorlijke klus, hoe dan ook je beschadigd het veld. Gras heeft bovenal licht/zon nodig.
  • 7 Oct 2021 om 11:53
    • Quote van 7 Oct 2021 om 06:55
      Er moet een goede reden zijn waarom het hele 'entertainment' verhaal in de Veste is mislukt. Reden 1 is het niet hebben van een uitschuifbaar veld.

      Er zouden concerten etc komen, maar verder dan tuckerville zijn ze nooit gekomen. Hoe komt dat? Naast het uitschuifbare veld, denk ik dat het te maken heeft met de ligging en beperkingen. Arena dichtbevolkt gebied, logistiek aantrekkelijk. Gelredome centraal gelegen, over de grens hebben ze betere faciliteiten. Meerdaagse evenementen op het Ruthbeek etc zijn veel goedkoper en aantrekkelijker (80.000 Euro voor Tuckerville). De Veste is logistiek gezien volgens mij ook helemaal niet zo aantrekkelijk. Natuurlijk organiseert FCT dergelijke evenementen zelf niet, kunnen enkel uitbesteden. Die miljoenen, daar is dus geen sprake van, maximaal huur van het stadion. Dan moet je dus 150.000k in rekening brengen + de huur, of risico nemen en 20% van de omzet eisen, dan moet een evenement meer dan 1.5 miljoen omzetten om break-even te draaien. (break-even = grasmat + kosten)
    Of de horeca in beheer houden tijdens het evenement. Ik denk dat je met de juiste ingangen best wat evenementen naar het stadion kan halen. 1 of anderhalf uur rijden is voor bezoekers aan een concert meestal geen probleem.
  • 7 Oct 2021 om 10:58
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:12
      Misschien een idee om Grolsch jaarlijks in de zomermaanden een grootschalig Grolsch muziek evenement te laten organiseren in de Grolsch Veste.
    Heel goed idee! Dat in combinatie met bijvoorbeeld een Kinepolis actie (Grolsch profileert zich met filmacties) en Go Planet park (Bowling, Diveworld, Go-Dance, Poolhouse, Basic Fit (fitness trainingen, gezond image), restaurants etc). Misschien meer samenwerkingen met de Universiteit Twente, bedrijven op het Enschede Kennispark. Er valt vast wel iets meer van te maken. De nieuwe directeur van FC Twente schijnt heel goed te zijn in het aanboren van nieuwe commerciële activiteiten (die FC Twente hopelijk veel geld kunnen opleveren), dus aan de slag!
  • 7 Oct 2021 om 10:51
    Is het niet mogelijk om het veld te overdekken met een tijdelijke lage vloerconstructie (die gemakkelijk geplaatst en verwijderd kan worden) waarop de bezoekers van een evenement kunnen staan? Zo is het veld beschermd en kan het gras via ventilatie openingen "ademen". Ik denk dat de Grolsch Veste best beter ge exploiteert kan worden. Het is een prachtig stadion. Waarom er niet meer gebruik van maken?
  • 7 Oct 2021 om 06:55
    • Quote van 6 Oct 2021 om 23:18
      Dan is de afweging hoeveel je pakt op zo'n evenement. Je kan natuurlijk in de periode mei-juli meerdere evenementen organiseren. Een thuiswedstrijd levert volgens mij al tonnen op. Als je bijvoorbeeld 10 concerten in het stadion kan organiseren heb je het bij een volle bak over miljoenen. Dan kan zo'n nieuwe mat er wel vanaf.
    Er moet een goede reden zijn waarom het hele 'entertainment' verhaal in de Veste is mislukt. Reden 1 is het niet hebben van een uitschuifbaar veld.

    Er zouden concerten etc komen, maar verder dan tuckerville zijn ze nooit gekomen. Hoe komt dat? Naast het uitschuifbare veld, denk ik dat het te maken heeft met de ligging en beperkingen. Arena dichtbevolkt gebied, logistiek aantrekkelijk. Gelredome centraal gelegen, over de grens hebben ze betere faciliteiten. Meerdaagse evenementen op het Ruthbeek etc zijn veel goedkoper en aantrekkelijker (80.000 Euro voor Tuckerville). De Veste is logistiek gezien volgens mij ook helemaal niet zo aantrekkelijk. Natuurlijk organiseert FCT dergelijke evenementen zelf niet, kunnen enkel uitbesteden. Die miljoenen, daar is dus geen sprake van, maximaal huur van het stadion. Dan moet je dus 150.000k in rekening brengen + de huur, of risico nemen en 20% van de omzet eisen, dan moet een evenement meer dan 1.5 miljoen omzetten om break-even te draaien. (break-even = grasmat + kosten)
  • 6 Oct 2021 om 23:37
    • Quote van 6 Oct 2021 om 21:51
      UtrechtseTukker en TwenteRed, kunnen jullie een van jullie reacties verwijderen als jullie reageren? Ze komen nogal vaak dubbel van jullie kant
    Het lukt niet. Denk eerder dat het met de app te maken heeft.
  • 6 Oct 2021 om 23:37
    • Quote van 6 Oct 2021 om 21:51
      UtrechtseTukker en TwenteRed, kunnen jullie een van jullie reacties verwijderen als jullie reageren? Ze komen nogal vaak dubbel van jullie kant
    Het lukt niet. Denk eerder dat het met de app te maken heeft.
  • 6 Oct 2021 om 23:18
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:57
      Kost 150,000 give or take.
    Dan is de afweging hoeveel je pakt op zo'n evenement. Je kan natuurlijk in de periode mei-juli meerdere evenementen organiseren. Een thuiswedstrijd levert volgens mij al tonnen op. Als je bijvoorbeeld 10 concerten in het stadion kan organiseren heb je het bij een volle bak over miljoenen. Dan kan zo'n nieuwe mat er wel vanaf.
  • 6 Oct 2021 om 22:42
    • Quote van 6 Oct 2021 om 21:51
      UtrechtseTukker en TwenteRed, kunnen jullie een van jullie reacties verwijderen als jullie reageren? Ze komen nogal vaak dubbel van jullie kant
    Lukt helaas niet. Probeer het altijd te verwijderen maar dat feest gaat niet door. Zal wellicht aan mn telefoon / of de app liggen.
  • 6 Oct 2021 om 21:51
    UtrechtseTukker en TwenteRed, kunnen jullie een van jullie reacties verwijderen als jullie reageren? Ze komen nogal vaak dubbel van jullie kant
  • 6 Oct 2021 om 21:46
    Er is in februari ook een hardcore techno festival in de veste.
  • 6 Oct 2021 om 21:06
    Gewoon parkeerplaats gebruiken.
  • 6 Oct 2021 om 20:46
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:45
      Pfff en dan elk jaar nieuw veld er in gooien zeker.
    Elk jaar eenmalig kan geen kwaad voor het veld.
  • 6 Oct 2021 om 20:46
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:45
      Pfff en dan elk jaar nieuw veld er in gooien zeker.
    Elk jaar eenmalig kan geen kwaad voor het veld.
  • 6 Oct 2021 om 20:03
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:57
      Kost 150,000 give or take.
    Dus niet doen
  • 6 Oct 2021 om 19:57
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:45
      Pfff en dan elk jaar nieuw veld er in gooien zeker.
    Kost 150,000 give or take.
  • 6 Oct 2021 om 19:45
    • Quote van 6 Oct 2021 om 19:12
      Misschien een idee om Grolsch jaarlijks in de zomermaanden een grootschalig Grolsch muziek evenement te laten organiseren in de Grolsch Veste.
    Pfff en dan elk jaar nieuw veld er in gooien zeker.
  • 6 Oct 2021 om 19:17
    Strak plan !!!!! Bier und bratwurst niks mis mee
  • 6 Oct 2021 om 19:12
    Misschien een idee om Grolsch jaarlijks in de zomermaanden een grootschalig Grolsch muziek evenement te laten organiseren in de Grolsch Veste.
  • 6 Oct 2021 om 19:12
    Misschien een idee om Grolsch jaarlijks in de zomermaanden een grootschalig Grolsch muziek evenement te laten organiseren in de Grolsch Veste.
  • 6 Oct 2021 om 17:31
    • Quote van 6 Oct 2021 om 17:16
      Ideeën zat. Uitvoeren. Wel de grasmat in acht nemen. We kennen de dramas en de kosten daaraan verbonden.
    jaarlijks gebeuren om en om dan bij ons dan bij Schalke..en xo zijn er wel.meer ideeën idd.
  • 6 Oct 2021 om 17:16
    Ideeën zat. Uitvoeren. Wel de grasmat in acht nemen. We kennen de dramas en de kosten daaraan verbonden.
Sunday 5 December 2021
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›