Hoogma komende zomer weg bij de KNVB: ''Dat vind ik te lang''

11
Hoogma komende zomer weg bij de KNVB: ''Dat vind ik te lang''

Nico-Jan Hoogma vertrekt komende zomer als directeur topvoetbal bij de KNVB. De oud-speler van FC Twente heeft zelf besloten om zijn aflopende contract bij de voetbalbond niet te verlengen.

Hoogma werd al gelinkt aan FC Twente, dat op zoek is naar een nieuwe algemeen directeur na het vertrek van Jan-Willem Brüggenwirth. Paul van der Kraan zou op interim-basis het seizoen af kunnen maken, waarna de weg vrij is voor Hoogma. Ook de naam van Robert Eenhoorn zoemt echter rond in De Grolsch Veste.

Hoogma staat zelf open voor een nieuwe uitdaging. "Met de naderende afloop van je contract, ga je reflecteren", legt hij uit op de website van de KNVB. "Als je doorgaat, dan begint een hele cyclus opnieuw. Er komen twee eindtoernooien (EK voor de vrouwen en WK voor de mannen) aan, en als Louis van Gaal na het WK klaar is, moet de nieuwe bondscoach er al staan. Dan heb je het over januari 2023."

"Als je die zelf aanstelt, dan wil je het liefst ook betrokken blijven bij het vervolg, en ga je dus eigenlijk weer een hele nieuwe cyclus aan", vervolgt hij. "Dat vind ik te lang, heb ik voor mezelf besloten. Dus als mijn contract afloopt straks in juni 2022 is het een goed moment om te stoppen. Mijn opvolger kan dan ook met een schone lei beginnen."

De KNVB wilde graag verder met Hoogma. "Ik vind het jammer dat hij niet met ons een nieuwe cyclus in gaat, maar respecteer uiteraard zijn beslissing", laat Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal, weten. "Gelukkig blijft hij er nog een tijd bij en kunnen we de komende periode samen met hem nadenken over zijn opvolging. We verwachten per februari de vacature officieel open te stellen."

11 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 Nov 2021 om 12:09
    • Quote van 23 Nov 2021 om 10:35
      Hoogma lijkt mij absoluut een gedegen bestuurder die z’n netwerk in Zeist heeft. Maar net als vd Kraan lijkt het mij ook een bestuurder die een goede organisatie bouwt en een club behoudend aanstuurt. Met de aanstelling van Brüggenwirth koos de RvC iemand die een marketing achtergrond heeft en de club en het stadion weer moest laat groeien. Munsterman was ook zo’n type met (teveel) ambitie. De vraag is met wat voor type bestuurder je verder wilt, want het is vaak niet in één persoon verenigbaar. De manager versus de ondernemer. Daarom ben ik ook wel benieuwd bij wie ze uiteindelijk uitkomen en welke ambitie daaruit voortvloeit.
    Denk dat een type als bruggenwirt als commercieel directeur het helemaal niet verkeerd zou doen. Maar als ad compleet ongeschikt. Een commercieel man naast of achter de ad kan goed winst opleveren. Maar als ad is voetbalk knowhow prioriteit
  • 23 Nov 2021 om 11:07
    • Quote van 23 Nov 2021 om 10:35
      Hoogma lijkt mij absoluut een gedegen bestuurder die z’n netwerk in Zeist heeft. Maar net als vd Kraan lijkt het mij ook een bestuurder die een goede organisatie bouwt en een club behoudend aanstuurt. Met de aanstelling van Brüggenwirth koos de RvC iemand die een marketing achtergrond heeft en de club en het stadion weer moest laat groeien. Munsterman was ook zo’n type met (teveel) ambitie. De vraag is met wat voor type bestuurder je verder wilt, want het is vaak niet in één persoon verenigbaar. De manager versus de ondernemer. Daarom ben ik ook wel benieuwd bij wie ze uiteindelijk uitkomen en welke ambitie daaruit voortvloeit.
    Helemaal mee eens
  • 23 Nov 2021 om 10:35
    Hoogma lijkt mij absoluut een gedegen bestuurder die z’n netwerk in Zeist heeft. Maar net als vd Kraan lijkt het mij ook een bestuurder die een goede organisatie bouwt en een club behoudend aanstuurt. Met de aanstelling van Brüggenwirth koos de RvC iemand die een marketing achtergrond heeft en de club en het stadion weer moest laat groeien. Munsterman was ook zo’n type met (teveel) ambitie. De vraag is met wat voor type bestuurder je verder wilt, want het is vaak niet in één persoon verenigbaar. De manager versus de ondernemer. Daarom ben ik ook wel benieuwd bij wie ze uiteindelijk uitkomen en welke ambitie daaruit voortvloeit.
  • 23 Nov 2021 om 10:35
    Hoogma lijkt mij absoluut een gedegen bestuurder die z’n netwerk in Zeist heeft. Maar net als vd Kraan lijkt het mij ook een bestuurder die een goede organisatie bouwt en een club behoudend aanstuurt. Met de aanstelling van Brüggenwirth koos de RvC iemand die een marketing achtergrond heeft en de club en het stadion weer moest laat groeien. Munsterman was ook zo’n type met (teveel) ambitie. De vraag is met wat voor type bestuurder je verder wilt, want het is vaak niet in één persoon verenigbaar. De manager versus de ondernemer. Daarom ben ik ook wel benieuwd bij wie ze uiteindelijk uitkomen en welke ambitie daaruit voortvloeit.
  • 23 Nov 2021 om 10:14
    • Quote van 23 Nov 2021 om 09:58
      Dat is die man die er mede voor zorgde dat Heracles een solide eredivisie team werd en ervoor zorgde dat Nederland weer eindelijk een WK en EK eindronde speelt. En hij heeft hier natuurlijk ook een paar jaartjes (niet onverdienstelijk) gespeeld. Zakelijk dik in orde en een bak voetbal knowhow. Wat mij betreft de meest ideale kandidaat.
    Goed verwoord.
  • 23 Nov 2021 om 10:02
    • Quote van 23 Nov 2021 om 09:28
      Dat is toch die man die zijn functie te danken heeft aan de galbak Jan Smit en verantwoordelijk voor de aanstelling van F de Boer?
    Jij bent perfect? Waarom zit jij er dan niet?
  • 23 Nov 2021 om 09:58
    • Quote van 23 Nov 2021 om 09:28
      Dat is toch die man die zijn functie te danken heeft aan de galbak Jan Smit en verantwoordelijk voor de aanstelling van F de Boer?
    Dat is die man die er mede voor zorgde dat Heracles een solide eredivisie team werd en ervoor zorgde dat Nederland weer eindelijk een WK en EK eindronde speelt. En hij heeft hier natuurlijk ook een paar jaartjes (niet onverdienstelijk) gespeeld. Zakelijk dik in orde en een bak voetbal knowhow. Wat mij betreft de meest ideale kandidaat.
  • 23 Nov 2021 om 09:33
    Altijd prima werk geleverd bij Heracles en ook bij de KNVB. Denk dat we met hem een stabiele voorzitter hebben die geen rare bokkensprongen maakt. Mooie oplossing voor de lange termijn
  • 23 Nov 2021 om 09:28
    Dat is toch die man die zijn functie te danken heeft aan de galbak Jan Smit en verantwoordelijk voor de aanstelling van F de Boer?
  • 23 Nov 2021 om 09:19
    Mooie opvolger voor Bruggerwirth lijkt mij. Prima Algemeen Directeur
  • 23 Nov 2021 om 09:18
    Die wordt voorzitter van FC Twente.
Sunday 5 December 2021
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›