Van den Brom 'schuldig' in zaak-Hilgers: "Mond voorbij gepraat"

John van den Brom langs de zijlijn
John van den Brom langs de zijlijn Foto: © Pro Shots

Advocaat André Brantjes fungeert als een van de arbiters voor de FIFA-arbitragecommissie of zelfs het CAS - het sporttribunaal in Zwitserland. Ook hij verdiepte zich in de casus omtrent Mees Hilgers, die bij FC Twente voorlopig wordt uitgesloten van speeltijd. 

"Het recht om te spelen heeft niemand, maar wel moet je in de gelegenheid worden gesteld om in de competitie te kunnen meedoen. Dat lijkt hier per definitie uitgesloten, tenzij hij zijn contract verlengt", opent Brantjes bij Voetbal International. "Dan word je in feite kaltgestellt."

De advocaat zoekt na welke regel FC Twente overtreedt: "Artikel 611 van het burgerlijk wetboek. Daarin staat opgeschreven dat de partijen zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. Van den Brom heeft een fout gemaakt. Hij had kunnen zeggen dat hij Hilgers niet selecteert, omdat hij niet goed genoeg of gemotiveerd genoeg is. Nu heeft hij zijn mond voorbij gepraat."

"Als ik Hilgers was, zou ik naar de arbitragecommissie stappen en ontbinding van het contract vragen, waarbij FC Twente het restant van het salaris moet betalen", laat hij optekenen. "Hij wordt immers niet in de gelegenheid gesteld om te doen waarvoor hij is aangesteld: wedstrijden voetballen."

FC Twente zal er alles aan doen dat te voorkomen. "We weten allemaal dat clubs vaker vinden dat spelers moeten bijtekenen omdat anders anderen de voorkeur gaan krijgen. Vaak lost het zich in de praktijk op. Meestal redeneert de speler: ach, ik teken bij, want dan heb ik langer zekerheid, ik krijg er een centje bij en soms ook nog een aandeel in de toekomstige afkoopsom."

Brantjes vindt het 'de schuld van de club FC Twente' dat Hilgers zijn marktwaarde niet om kan zetten in een transfersom. "Hij kan gebruik maken van de redenering van het Europees Hof, dat in het vonnis duidelijk heeft gezegd dat het niet correct is hoe spelers en clubs zich tot elkaar verhouden. Een trainer kan zo worden weggestuurd door het restant van zijn salaris uit te betalen, maar als het om een speler gaat, is de prijs ineens dertig miljoen."

"Waar is dat allemaal op gebaseerd? Clubs zullen met die uitspraak toch rekening moeten houden. Een speler dwingen om het contract te verlengen met het drukmiddel dat hij anders niet speelt en zich niet verder kan ontwikkelen, is onzuiver", besluit hij. 

Lees meer:
0 reacties